DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Anders is aan Skay kunstleer denken?
Is misschien ook een optie.
I.c.m. Plexiglas? :? Eigenlijk werkt witte of zwarte hoogglans daar het mooiste bij.

Wit --> Heel jaren '50 -'60
Zwart --> Heel jaren '80

:D
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Uurtje vrij = snel even klussen :) Goede manier om de tentamen- en deadlinestress even te vergeten :P

Ik heb besloten om voor berken multiplex te gaan op de zijkanten. Mooi spul en mocht het niet bevallen dan kan het altijd nog bekleed of overgeverfd worden. Zojuist heb ik even een vlotte mockup gemaakt van hoe het eruit moet gaan zien. De tweeter ga ik nog kaalschuren en zwart spuiten, want dat combineert zo natuurlijk niet lekker. Jammer van het hout, maar ja.

Hoe ik de plaat die over de subwoofer (en de schroeven daarvan) vast ga zetten zodat 'ie later nog los kan moet ik nog even bedenken :) Iemand een goed idee?
Bijlagen
7455362450_0e91f61f0f_c.jpeg
7455371432_2352a8a76a_c.jpeg
7455368098_b5615823bf_c.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Pjotr »

Koen K schreef:
Hoe ik de plaat die over de subwoofer (en de schroeven daarvan) vast ga zetten zodat 'ie later nog los kan moet ik nog even bedenken :) Iemand een goed idee?
Klittenband + dubbelzijdig tape. Tenminste als dat Plexiglas niet doorschijnend is.

[Edit]
Oeps, zie dat je de zijplaat bedoelt. Kan ook met klittenband maar zo'n losse plaat kan wel krom gaan trekken op den duur.
[/edit]

Dat Berken kan heel mooi worden als je het afwerkt met witte werkbladolie. Dan vergeelt het ook niet.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Arno »

Koen K schreef:
De tweeter ga ik nog kaalschuren en zwart spuiten, want dat combineert zo natuurlijk niet lekker.
Hoe kom je er bij dat het zo niet combineert? Ik vind het eerlijkgezegd, zo op de foto, er heel leuk uitzien. Zeker zo met die berken zijpanelen.
Ik was zelfs blij verrast toen ik je topic opende :D
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

@ Pjotr: Misschien dat ik in het MDF banen van een paar mm diep zou kunnen frezen waar het klittenband dan in kan... Dan wordt het waarschijnlijk ook wel mooi strak. Zou het met spuitlijm werken denk je? Daarmee kun je ook een 'losneembare' verbinding maken.

En die werkbladolie, is die gewoon bij de bouwmarkt te krijgen?

@ Arno: Haha, dank je :wink: Qua kleur: ik vind dat de twee houtkleuren niet lekker samen gaan. Met ook nog het rood en zwart erbij wordt het m.i. wat teveel.

Ik bedenk me trouwens dat ik het ook zwart zou kunnen beitsen, dan blijft de textuur van het hout wel aanwezig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Pjotr »

Ik ben zelf zeer te spreken over deze van Woca: http://www.woca.nl/product.php?action=p ... nu=5&id=25 Maar Arno heeft geloof ik een voorkeur voor een ander merk. Die witte olie zit krijt door gemengd waardoor het hout licht blijft maar je toch de houtstructuur blijft zien. Is niet direct bij de bouwmarkt te krijgen. Bij mij in de buurt zit een handel in tuinhuisjes die het verkoopt, maar een parketteur kan het ook leveren.

Ik heb er mijn Flexy-rack mee gedaan en dat is na 2 jaar nog in het geheel niet vergeeld:

Afbeelding
Hier nog in aanbouw.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 27 jun 2012, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door rho »

Koen K schreef:
@ Arno: Haha, dank je :wink: Qua kleur: ik vind dat de twee houtkleuren niet lekker samen gaan. Met ook nog het rood en zwart erbij wordt het m.i. wat teveel.

Ik bedenk me trouwens dat ik het ook zwart zou kunnen beitsen, dan blijft de textuur van het hout wel aanwezig.
Misschien bot als eerste reactie maar ik kan het niet laten: Ben je gek?! :shock:
Ik ben het helemaal met Arno eens.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

@ Pjotr: Dank! Ziet er inderdaad mooi uit zo 8)

@ Rho: :lol: Nou, dat valt wel mee hoor. Ik kan een mooi stukje hout wel waarderen, maar als het het totaalplaatje in de weg staat houd ik het echt niet koste wat kost zoals het is.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door FR_Aad »

Niets meer aan doen!!
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Sowieso eerst kijken hoe het er uit gaat zien als het klaar is, daarna beslis ik wel hoe en wat ;)

Ik heb inmiddels trouwens een paar magneetjes gevonden die het zijpaneel waarschijnlijk wel goed vast kunnen houden.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Martijn M »

Heb je al besteld? Ik heb er nog wel een aantal liggen die je over zou kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ja, ze zijn al besteld... Mocht 20 stuks te weinig zijn, dan klop ik wel bij je aan :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Henkjan »

Koen K schreef:
Hoe ik de plaat die over de subwoofer (en de schroeven daarvan) vast ga zetten zodat 'ie later nog los kan moet ik nog even bedenken :) Iemand een goed idee?
acrylkit, blijft jaaaarenlang soepel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Pjotr »

Koen K schreef:
Ja, ze zijn al besteld... Mocht 20 stuks te weinig zijn, dan klop ik wel bij je aan :wink:
Is ook een mooie oplossing. Al vind ik zelf zulke sterke magneetjes altijd wat tricky als die vlak onder de oppervlakte verstopt zitten i.v.m. credit cards e.d.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ik heb toch geen geld :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Pjotr »

Koen K schreef:
Ik heb toch geen geld :mrgreen:
En je studentenhaver kaart dan? Die dingen schijnen toch al zo problematisch te zijn.
Sjef
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 1:04

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Sjef »

De tweeter ga ik nog kaal schuren en zwart spuiten, want dat combineert zo natuurlijk niet lekker. Jammer van het hout, maar ja.
Deze waveguides waren ongeveer 10 keer zo duur als een plastic variant custom te laten maken (hebben me om precies te zijn 180 euro gekost, zonder de drivers) omdat ze cnc gefreesd zijn in hout wat in deze vorm geen gemakkelijke opgave is. Bovendien heeft het veel moeite gekost om de overgang naar de aluminium adapter te maken, ook visueel. Daarna zijn ze in vijf lagen gelakt. Spuit ze zwart en ze zien er weer uit als een standaard plastic waveguide. Eventuele verkoopwaarde is dan ook tot ongeveer nul gereduceerd.
Heb ze met pijn in mijn hart aan je verkocht en dan ben je nu al van plan om ze te ruïneren vanwege een stukje rood plastic, dood zonde, zou eerder het plastic weer dumpen of zwart spuiten. Maar goed, ze zijn toch niet meer van mij dus doe er mee wat je wilt.

grappig trouwens dat je graag met hoogrendements luidsprekers aan de gang wilt maar een 12" woofer te groot vindt. Bij dit soort rendementen die op deze tweeters aansluiten is dat een ukkie. Zelf gebruik ik twee 15" woofers per kant, daarboven een 12" laagmid, dan een 8" mid en dan pas de tweeters. Kleine afmeting, fullrange bandbreedte en en hoog rendement gaan nu eenmaal gewoon niet samen zijn nu eenmaal natuurwetten waar je niet omheen kunt, net als de zwaartekracht.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door hannesie »

Is het niet mogelijk om dan die waveguide te "versieren" met een of andere kunststof folie, die kan je er mogelijk ook weer aftrekken als je dat wilt. :idea:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Ivo »

Of de zijkanten in een kleurlak of beits zetten in de richting van de kleur van de waveguides? Ik vind dat hout schitterend, het lijkt me prachtig als die kleur terugkomt in de rest van de kast.

Eerlijk gezegd vind ik dat plexiglas niet zo mooi... Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Marp »

Zonder me uit te spreken over de rest van de combinatie: als ik met mijn vingers ervoor de houten waveguide wegdenk, vind ik dat precies dát accent verdwijnt wat nu het geheel extra klasse laat uitstralen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Pjotr »

Jongens, TS heeft gekozen voor Plexiglas en ook nog in een vrij technische kleur, dat is zijn smaak. Daar past donkerder gekleurd hout niet bij, alleen als het heel licht of tegen zwart is.

Ben het wel met hem eens dat het nu een beetje ratjetoe van stijlen wordt met deze uitstraling van de wave guide.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Sjef schreef:
[...] grappig trouwens dat je graag met hoogrendements luidsprekers aan de gang wilt maar een 12" woofer te groot vindt. Bij dit soort rendementen die op deze tweeters aansluiten is dat een ukkie. Zelf gebruik ik twee 15" woofers per kant, daarboven een 12" laagmid, dan een 8" mid en dan pas de tweeters. Kleine afmeting, fullrange bandbreedte en en hoog rendement gaan nu eenmaal gewoon niet samen zijn nu eenmaal natuurwetten waar je niet omheen kunt, net als de zwaartekracht.
Ik verkeerde niet onder de indruk dat ik natuurwetten zou gaan ombuigen met deze speakers, dus wat dat betreft kun je gerustgesteld zijn :wink: Zoals ik eerder aangegeven heb vind ik de klank van hoogrendementssystemen vaak mooi, maar ik heb simpelweg geen ruimte, budget en aandrang om met gigantische (15" en groter) woofers in eveneens gigantische kasten aan de gang te gaan. Op deze manier heb ik een relatief compacte speaker die een behoorlijk rendement heeft in het midhoog, redelijk netjes afstraalt en in mijn kamer prima tot 20 Hz kan spelen. In wat grotere kamers is het een kwestie van het HPF voor de subwoofers iets hoger instellen: dan moet het (mits voldoende vermogen voor het laag) gemakkelijk ver boven de 100 dB kunnen komen. Het is niet de gebruikelijke manier van doen, maar dat betekent niet dat het geen voordelen kan hebben. Voor mij heeft het die in elk geval wél.


Wat betreft de waveguides: Tja. Ik ben het er wel mee eens dat het zonde is om de prachtig gemaakte waveguides over te spuiten, maar ik vind het evengoed zonde om blanke lak over mooi hout heen te doen (en zodoende de textuur kwijt te raken). Hoe zonde allerlei dingen zijn is overigens voor mij amper een interessante vraag, want het belangrijkste is uiteindelijk het totaalplaatje. Als dat niet klopt blijft het visueel storen, hoe 'correct' je dan ook omgegaan bent met de details.

Hoe dan ook: het rode plexiglas bevalt me na het een paar dagen in te hebben laten werken toch niet zo goed. Het ziet er naar mijn smaak een beetje goedkoop uit en bovendien denk ik dat ik over een tijdje wel uitgekeken zal zijn op de kleur. Ik heb daarom bij een paar bedrijven offerte aangevraagd om de baffles van aluminium te laten maken. De waveguide kan dan in plaats van overgespoten te worden in de olie of hardwax gezet worden. De zijkanten zal ik anders moeten afwerken, maar dat is van later zorg.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door jeroen_d »

Dat zou wel eens heel mooi kunnen zijn, de combinatie van het hout met aluminium.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door bas focal m180 »

Ik zou het front echt zo laten , super die kleuren en dan de zijkant juist zwart maken .
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Zo, een update dan maar weer... De tentamenweek zorgde ervoor dat ik een tijdje niet veel heb uitgespookt met betrekking tot de speakers, maar nu heb ik de stands in elk geval bijna af. Er moeten aan de bovenkant nog voetjes voor de speakers op komen. Verder wil ik ze nog in de olie zetten om verkleuring te voorkomen.

De linker tweeter heb ik kaalgeschuurd (best veel werk) en in de parketolie gezet. Ziet er naar mijn mening prachtig uit. Ik ben dus achteraf blij dat ik ze niet zwart gebeitst heb, dus dank voor de vele adviezen wat dat betreft :) Nu nog een paar uurtjes aan nummer 2 besteden.

De aluminium baffleplaatjes zijn ook geleverd, een behoorlijke verbetering ten opzichte van de PMMA-versie, vind ik zelf (let niet op de plakresten van het beschermfolie en de vingerafdrukken :P ).
Bijlagen
7567309878_e69c145acc_c.jpeg
7567308632_7c59167411_c.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”