Class D versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

prepre

Class D versterkers

Bericht door prepre »

Hallo Allemaal,

Ligt het aan mij of klinken de Class d versterkers allemaal een beetje te beschaaft en vutloos?

Heb sinds het overlijden van mn HK Citation 22 twee versterkers geprobeerd en wel een SMSL 36A en een L20DX2 (iraudamp7s 200)

De een heeft maar 2x25 Watt en de ander 2x200Watt.
Op diverse forums spreken ze er vol lof over maar mijn kan het niet echt bekoren , ligt het aan mij of wordt ik een beetje oud en seniel.

Ze klinken allebij mooi maar ik mis die power in het laag en lage midden , heb al verschillende speakers eraan gehangen maar het maakt allemaal niet uit.

Moet ik maar voor een gewone transistor amp gaan of toch classD?

Vond het wel interressant eigenlijk lekker klein en compact .

Als ik er een gewone transistor amp eraan hang (HK6600 en een gekoop AIwa eindversterkertje of een paar jaren 70 receivers) is de slam en drive weer terug ( welliswaar minder dan de Citation 22)maar dan lever je weer in op het holografische geluid en stage enz .

Ik weet het even niet meer , wie wel.

Heb er ook verschillende speaker eraan gehad zoals Dynaudio Nuance en een Mark Start kit en nog wat seventies spul maar ook dat maakt niets uit.

Draai met een Meridian 200 loopwerk met 263 Dac en een 201 voorversterker, ook als ik met een DVD speler een Sony DVP-NS900 met een Dynavox TPR 2 als voorversterker, kinkt het nog steeds veels te lief .

Wie weet raad?
SMSL  SA 36A.jpg
SMSL SA 36A.jpg (7.74 KiB) 3440 keer bekeken
Bijlagen
l20dx2.jpg
l20dx2.jpg (28.13 KiB) 3440 keer bekeken
Laatst gewijzigd door prepre op wo 27 jun 2012, 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Re: Class D versterkers

Bericht door SuperR »

Ik ken je oude versterker niet, maar ik gebruik zelf een iraudamp7s voor mijn sub en ben erg tevreden. Ook heb ik kleinere versterker-varianten gebruikt voor monitoren en ben eigenlijk altijd erg tevreden geweest. Ik kan natuurlijk niet ruiken wat voor klank je mooi vindt, maar klasse D versterkers, mits fatsoenlijk uitgevoerd zoals de iraudamp, klinken en meten m.i. goed. Mocht je op zoek zijn naar een klasse AB versterker, dan heb ik nog wel wat PCB's van een ontwerp waar "men" erg over te spreken is.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=16414
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Uitgezonderd systemen waar een sub wordt aangestuurd moet ik ook de eerste klasse D versterker nog horen die lekker 'vet' klinkt, ben het helemaal met je eens. Ze klinken vaak klinisch, geen beleving.

Te weinig wordt naar mijn mening gekeken naar de versterker in de audio keten, dit kan veel doen. Op de luisterdagen is al wel eens een vergelijk gedaan met (eenvoudige) klasse D versterkers en bv een buizenbak, ook daar bleek het 'iele' geluid dat klasse D kan hebben.

Voor wie in Almelo was, Herbert met z'n paneel speakers aangestuurd door 6 klasse D versterkers. Klonk erg goed, het is niet per definitie dat klasse D slecht hoeft te klinken. Natuurlijk vindt er nog wel het en en ander aan filtering direkt achter de versterker plaats, dat naar believen is in te stellen, maar deze klasse D versterkers klinken erg goed. Hij heeft (eigen ontwerp) er een kleine serie van gemaakt die her en der ook al wel verkocht zijn, naar tevredenheid van de gebruikers.

De Hypex modules waar veel mensen op het forum over te spreken zijn, ook weer het iele klinische geluid naar mijn mening. Zet er eens een goede transistoren/Amp naast en je hoort direkt het verschil. Of buizen, heb je daar wel eens aan gedacht? kan een idee zijn. Heb een tijd lang een Aleph 30 in de woonkamer gehad, een klasse A FET versterker, die niet alleen goed meet maar ook erg lekker klinkt. Stroomverbruik is natuulijk weer het andere uiterste tov klasse D.

Het voordeel van klasse D blijft natuurlijk het onwijs hoge rendement bij een relatief klein oppervlak. In PA, autoradio, mobiele tlf prima, maar high end audio, lang niet alle klasse D klinkt lekker. Het mag dan wel erg goed meten, ook goed klinken is echt een ander verhaal.

Misschien dat een luisterdag bezoeken een keer een idee is, als je dat nog niet gedaan hebt? wellicht dat je daar wat ideen op doet. Succes met de zoektocht!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb zelf toch wel de indruk dat de mix van goed gefilterde luidspreker met een Hypex module echt wel goed en warm kan klinken.

Ik heb hier thuis wel het bewijs van. :mrgreen:

Een luidspreker die dan niet lekker klinkt aan een goede torren bak/Claas D zou zo maar eens een fout in de luidspreker kunnen zijn.

Als je een buizenversterker nodig hebt om kleur toe te voegen ben je volgens mij verkeerd bezig. :hide:

Dat kan dan ook nog steeds van je luisterruimte komen, die dan akelig kaal klinkt, daar heb ik al teveel van gezien en gehoord.
En dan helpt een buizenbak ook niet :sure:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok Hans, misschien wat kort door de bocht van mij, de Hypex configuraties die ik gehoord heb bedoel ik dan. Misschien heeft het ook met voeding te maken... De TS stelt ook dat na de klasse D versterker hij weer een transistorversterker heeft geprobeerd wat al veel beter ging. Ook stelt hij dat er verschillende speakers geprobeerd zijn, kan het punt niet zijn.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef:
Ik heb zelf toch wel de indruk dat de mix van goed gefilterde luidspreker met een Hypex module echt wel goed en warm kan klinken.
En daar geef je ook meteen aan waarom het dan wel beter in verhouding klinkt.
Jij filtert digitaal eerst alle leven uit de muziek om dat dan vervolgens door een versterker maakt niet uit welke het in de juiste verhouding weer te geven.
Dat hier bij alle ruimtelijke informatie weg is dat is dan even niet belangrijk.

De klasse D die ik echter wel goed heb horen spelen was de set van Leo.
Gewoon analoog in en uit veder niets met toverdoosjes en andere digitale ellende.
Dit zijn Belcanto mono eindversterkers die gewoon doen wat een versterker moet doen.
Mogelijk is dat wat voor je .
http://www.soundstage.com/equipment/bel ... ef500m.htm

Groetjes George
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Kappa7 schreef:
Dat hier bij alle ruimtelijke informatie weg is dat is dan even niet belangrijk.

De klasse D die ik echter wel goed heb horen spelen was de set van Leo.
Gewoon analoog in en uit veder niets met toverdoosjes en andere digitale ellende.
Dit zijn Belcanto mono eindversterkers die gewoon doen wat een versterker moet doen.
Mogelijk is dat wat voor je .
http://www.soundstage.com/equipment/bel ... ef500m.htm

Groetjes George
George, je mag hier wel de ruimte horen, :mrgreen: meters diep :D .
Maar die komt wel door mijn DAC.

Het eerste wat ik al las, bij het openen van het topic toen er nog niemand had gereageerd, was dat ik zocht naar de voeding, leek mij wel krap of zou mogelijk extern zijn.
En de Class D van Leo zijn Ice Power modules die ook door B&O worden gebruikt.
Die heb ik ook wel eens mager horen klinken, maar dan wel aan een verder magere set.
satefan

Bericht door satefan »

Mijn ervaring is dat klasse d prima kan werken. Ik draai hier met 2 Hypex modules en een buizenvoorversterkertje. Klinkt toch alles behalve kil...

Satefan
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jongens toch? Dat dit soort discussies nog steeds gevoerd worden :shock:

Class-D, BJT, FET en ja óók BUIZEN, klinken niet goed als het ontwerp en verdere opbouw niet goed is. Is dat wel zorgvuldig en goed gedaan dan kunnen ze allemaal de sterren van de hemel spelen.

De rest is smaak.

Zomaar wat gemeenplaatsen en generaliseren op grond van tamelijk willekeurige ervaringen slaat helemaal nergens op.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 24 jun 2012, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ach Hans,
Ik wil dan ook niet rot doen maar geef ook enkel aan wat mijn ervaringen tot nu toe zijn met digitale filter systemen.
Tot nu toe heb ik al redelijk wat gehoord en heb daar nog nooit iets gehoord dat echt muziek maakte (sorry).
Jou systemen heb ik nu toch ook al een paar keer gehoord alleen nog niet bij jou thuis.
Maar ik verwacht dat het daar niet heel anders zal klinken dan wat ik tot nu toe heb gehoord.
Maar goed daar gaat het topic niet over het gaat over klasse D versterkers en of daar ook goede in te krijgen zijn.
En het antwoordt is die zijn er maar dan niet in de klasse die de TS nu heeft geprobeerd.
Deze steken ook een beetje schril af tegen de rest van zijn installatie.
Meridian 200 loopwerk met 263 Dac en een 201 voorversterker
Daar mag je toch wel een mooiere eindversterker achter zetten.

Die Belcanto is niet helemaal gelijk aan de B&O daar is wel wat aangedaan namelijk.

Groetjes George
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klasse D die ruimtelijke informatie weghaalt en plat klinkt, laat me niet lachen. Ik sluit me volledig bij pjotr aan.

Het is alleen wel zo dat extra vervorming, 2de en 3de harmonischen en soms zelfs een beetje 5de, beter kan klinken. Zolang de hogere harmonischen maar wegblijven. Het klinkt dan net alsof het echter, natuurlijker is. Een buizenversterker kan dat leveren.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het verband met buizenversterkers ontgaat me, want de warme klank daarvan lijkt de TS overduidelijk niet te zoeken. Ook heb ik niet de indruk dat hier een oplossing ligt in een exotische Class D versterker.
prepre schreef:
Als ik er een gewone transistor amp eraan hang (HK6600 en een gekoop AIwa eindversterkertje of een paar jaren 70 receivers) is de slam en drive weer terug ( welliswaar minder dan de Citation 23)maar dan lever je weer in op het holografische geluid en stage enz .
Slam en drive is gewoonlijk iets wat bijv. Hypex of Ice Power modules niet ontzegd kan worden, dus het class-D concept is naar alle waarschijnlijkheid niet de oorzaak van het ontbreken daarvan. Wel is het zo dat niet alle class-D versterkers hierom bekend staan. Over bepaalde class-T versterkers (Tripath's variant op class-D) kom je bijvoorbeeld ook wel ervaringen tegen dat ze minder krachtig in de laagweergave zijn, terwijl daar anderzijds ook vol lof over wordt gesproken.

Echter, als zelfs eenvoudige eind-zeventiger-jaren versterkers meer slam geven, is mijn indruk dat het aan de gebruikte versterkers ligt, danwel aan de combinatie daarvan met luidsprekers. Maar dat laatste heb je kennelijk al geprobeerd om uit te sluiten:
prepre schreef:
Heb er ook verschillende speaker eraan gehad zoals Dynaudio Nuance en een Mark Start kit en nog wat seventies spul maar ook dat maakt niets uit.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Doe zoals ik probeer ze allemaal te bouwen van Klassa A naar B verder door naar AB zo naar D een omweg naar Klasse G een zijsprong naar H om te eindigen met Tripath :lol: :lol: :lol:
Jongens, O:) ik zeg altijd het totale plaatje moet kloppen
prepre

Bericht door prepre »

Zo dat zijn een hoop reacties zeg!
Het is alleen wel zo dat extra vervorming, 2de en 3de harmonischen en soms zelfs een beetje 5de, beter kan klinken. Zolang de hogere harmonischen maar wegblijven. Het klinkt dan net alsof het echter, natuurlijker is. Een buizenversterker kan dat leveren.
.

Nou het lijkt me stug dat mn Harman Kardon Citation 23 vervormt volgens mij was dat ding ontworpen door Matti Otala en was het uitgangspunt zo min mogelijk vervorming , High voltage/ High Current (kortstondig 120 Ampere :shock: ) en weet ik veel wat nog meer.

Was wel de top toendertijd van Harman Kardon heb hem ook nieuw gekocht in 1990 en koste toen een 2899 gulden dus vervorming , nee dat geloof ik niet.

De voeding die achter de L20DX2 hangt is een van de twee ingegoten ringkern trafo's van 5 kg :shock: van de Citation en 20000 uF , dus daar zal het niet aan liggen denk ik. Hoewel ik niet weet hoeveel VA hij is want er staat natuurlijk niets op alleen dat het een Bando is en een nr waar ik op google al naar gezocht heb zonder resultaat.

Kan 'm ook loeihard zetten als het moet zonder dat hij vervormt ofzo
Ik heb ook niet een iel/kaal geluid er mist alleen een hoop kracht in het geluid.het klinkt allemaal zo futloos, 't is net of de muzikanten geen plezier in het spelen hebben.Het rockt gewoon niet.

En tja de Nuance en de MarkStart zijn toch beproefde concepten lijkt mij zo.

Misschien verwacht ik ook wel teveel hoor van deze versterker en moet ik het in een hoger segment zoeken ,maarja als je de forums mag geloven dan moet hij toch echt heel goed zijn maarja niet bij mij in iedergeval. :cry:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Wat sommige als prettig ervaren is een buizen voorversterker en daarmee class D eind versterkers aansturen .

Heb je dat weleens geprobeert ?
prepre

Bericht door prepre »

Ja , met de Dynavox TPR2 maar dat gaat ook niet.

Nu is die natuurlijk van genelei kwaliteit maar ik ga niet ook nog eens een nieuwe voorversterker bouwen want ik heb een hele goede
Die prima past bij de rest van het set en dat wil ik zo houden dus alleen een goede eindversterker moet ik nog zoeken.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Als ik in de buurt woon wil ik best wel eens met een paar Hypex monoblokken langs komen, dan kan je horen of dat beter of niet klinkt.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Tot nu toe heeft nog bijna geen enkele Digitale versterker mij kunnen bekoren, waarom dat zo is weet ik eigenlijk niet. Ze hebben eigenlijk allemaal iets wat mij binnen korte keren de rillingen laat krijgen. Maar er zijn ook genoeg andere (analoge) versterkers die mij niet bekoren, maar de versterkers die mij wel aanspreken zijn allemaal analoog. De 300B Single Ended triode versterker bied toch wel iets wat je niet regelmatig bij andere versterkers vind met betrekking dot weergave van de fijne details wint die het echt. Echt slechte versterkers zijn er nagenoeg niet meer maar echt heel goede zijn ook zeldzaam en daar tussen in zitten er heel veel. En bij die midden groep horen naar mijn beleving de digitale versterkers, de een is natuurlijk wel beter dan de ander. De ontwikkelingen staan gelukkig niet stil.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Laten we persoonlijke smaak nou niet gaan verwarren met kwaliteit.

Als je echt een mooi holografisch beeld wilt is dat in eerste instantie de kwaliteit van je luidsprekers en ruimte akoestiek. Daar hoort uiteraard een goed passende versterker bij. Maar als dat eerste niet op orde is krijg je het met een andere versterker ook niet op orde.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Het is het totale systeem inclusief omgeving zoals luister ruimte wat bij draagt tot het totaal resultaat. Kwaliteits gebrek in een van de schakels kan je nergens meer mee goed maken.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dalojan schreef:
Het is het totale systeem inclusief omgeving zoals luister ruimte wat bij draagt tot het totaal resultaat. Kwaliteits gebrek in een van de schakels kan je nergens meer mee goed maken.
Amen!! :mrgreen:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dalojan schreef:
Dat is zo, maar ik vind dat er in dit topic overdreven wordt wat versterkers betreft. De match is wellicht nog belangrijker kan dan 'kwaliteit' (tussen haakjes, want die kwaliteit is met moderne versterkers niet uit de technische meetgegevens af te leiden). Als je uitgaat van een versterker en daarbij de luidsprekers ontwikkelt gaat dat heel goed. Zet er vervolgens een andere versterker op en het kan zijn dat het niet klinkt zoals je verwacht. Maar als je dan opnieuw met de speakers aan de slag gaat kun je het weer prima aan het klinken krijgen omdat je de match weer in orde brengt.

prepre zal moeten zoeken naar iets dat hem brengt wat de HK deed, of eens andere speakers proberen. Andere dan wat tot nu toe is geprobeerd. Kun je daar wat meer informatie over geven, wat je er zoal hebt aangehangen?
prepre

Bericht door prepre »

Buiten de Dynaudio en MarkStart heb ik er een paar Grundigs aan gehad typenr weet ik even niet , Philips RH 427,die grote met twee woofers,
visaton Vib TRISTAR en de gewone vib dus tja ik ga natuurlijk niet andere speakers bouwen ik heb goede waar ik over tevreden ben.

Zoek alleen nog een eindversterker die mij kan bekoren en tja ik weet het het staat hier vol met HIFI mn vrouw wordt er wel eens kriegel van :mrgreen:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Er zijn nogal wat Vib's, maar over het algemeen zijn die toch niet moeilijk aanstuurbaar. Van de MarkStart heb ik niet de indruk dat dit anders is. Ervaarde je ook met deze luidsprekers meer slam en drive over die oudere versterkers?

Volgens mij was het nog niet zo'n gek idee van Hannesie om zijn versterkers eens aan je luidsprekers te hangen, of zo mogelijk die van een ander forumlid als je wat verder weg woont. Dat biedt gelijk de gelegenheid om uit te zoeken of het niet aan een mismatch met de voorversterkers ligt. Het moet al gek lopen als de laagweergave t.o.v. die met oudere versterkers niet overtroffen of zelfs maar geëvenaard kan worden in de bestaande situatie.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Misschien is het handig een aantal versterkers te testen om inzicht te krijgen in wat voor jou wel of niet werkt. Als we enige indicatie hebben waar je woont kunnen leden een indruk krijgen of het haalbaar is jouw kant op te komen met een versterker of dat het tegelijk een 10 provinciën trip wordt.
Plaats reactie