6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Ondertussen de bodemplaat gefabriceerd,de steraarde verlengd,zodat dit de verbinding is met de bodemplaat[via schroefje],en de kast geaard................... :mrgreen:

Even kunnen luisteren,moet nog allemaal loskomen,maar het klinkt ,,ongedwongen,,als vanzelf,, ja dat is wat in me op komt :wink:

Een vergelijking met versie 1 is nog ver weg,maar de verschillen zullen klein zijn...................................

Vooralsnog,hoor ik weinig verschil tussen 330 ohm en 1K in de SRPP trap,maar ja, het is nog te vroeg om hier over te oordelen.............................

Ik mis nog een klein beetje hoog,misschien is dit het buisje eigen,maar in versie 1 is er iets meer,,misschien een silver mica over de voedings elco,of een meer,

recht voor je raap, 2e voedings elco monteren.

Ik zou ook met de uitgangscondensatoren kunnen stoeien,bv.obligato i.p.v. deze PLIO combinatie [wat zo wie zo even de tijd nodig heeft] maar dan zou ik de PLIO,s missen t.o.v het mooie analoge geluid van de obligato,s [gitaar klinkt geweldig] maar ze missen ,,space,,ruimte,,overal gevoel,,Alles is er wel,maar het geheel is een opsomming van de delen......................................
en om nu te gaan voor de mundorfs silver in oil,is ook een redelijk financiele stap,met de kans,dat het ,te, wordt in het hoge.................... :mrgreen:

Zit er soms over te denken om mijn eigen condensatoren te gaan maken,al die compromissen die je moet maken,zelfs in hifi ,ontkom je niet aan het ,,poldermodel,, :rock:

Geduld dus,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, EN DAT HEBBEN WE NIET!!!!!!!!!!!!!!! :-s

Genoeg ideen , :mrgreen:

Maar nu even niet,,Morgen naar het ,,Stadhuis,,Ik ga trouwen,,!!! ............................................ De laatste dag als vrijgezel... :mrgreen: :?

Tot later........................................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door TheoK »

Bezint eer gij begint. :wink:

Gefeliciteerd alvast.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

Dan heb je de versterker net op tijd af, want vanaf nu..... :D Gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

De bodem zit er in en de ,,Classic one,, heeft even plaats gemaakt voor deze voorversterker.

En nu genieten maar,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :mrgreen:

Tot dat de laatste alcohol druppel is verdampt,,,leuk feestje gisteren,, :wink:
Bijlagen
klaar 1.JPG
klaar2.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

Het is een mooie set geworden hoor, gefeliciteerd. Ook met de ring om de vinger!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Bedankt,Barry :wink:

Ja,die ring is nog even wennen.....................
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door TheoK »

Gaaf setje hoor.

Gefeliciteerd mit joen huwelijk.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door FR_Aad »

democles schreef:
Ja,die ring is nog even wennen.....................
Nee hoor die gaat steeds meer knellen :lol:
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door IJsbier »

Je set ziet er goed uit, geniet ervan en gefeliciteerd.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Eerst gefeliciteerd. :rock:

Verder ben ik nieuwsgierig tussen het verschil met de classic one. Aangezien de 6n6p mijn favouriete buis was.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

koifarm schreef:

Verder ben ik nieuwsgierig tussen het verschil met de classic one. Aangezien de 6n6p mijn favouriete buis was.

De laatste maand zitten luisteren naar 4x 6N6P in de Classic One......Dus een vergelijk zou er wel in zitten,alleen is het nog te vroeg voor dit gebakje........................



Kreeg wel een opmerking van,,,Zaten die iritante tikjes altijd al in dat nummer van Grace Jones?????? JA,maar niet te horen met de 6N6P,s......................... :wink:


Oke,,vanavond verder geluisterd..SORRY buren :rock: Mid en hoog klinkt al beter,maar de bas klinkt nog niet echt goed, het overal beeld is nog te beperkt ,en dan zijn die PLIO,s[eindcondensatoren] nog alle kanten op, aan het slingeren,,,geduld dus,,, Begrijp me niet verkeerd,,,alles klinkt wel lekker,maar moet nog even los komen,soms gebeurt dit ook en geeft je even dat kippenvel gevoel,moet misschien iets groter in de eindcondensatoren,voor nu klinkt de ,,Classic One,, groter [is ook groter,scheelt 20cm :wink: ] Maar deze ,6N16,klinkt duidelijk beter in percussie en slagwerk..................................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Ja,, en hoe klinkt het nu???

De voorversterker heeft er al een aantal uren opzitten,het klinkt al wat ,,smoother,, in het hoog klonk het nog wat gesloten en,, nasaal,,dit verdwijnt nu...

Ja geduld,,,komt allemaal goed,,hoop ik O:)

Ondertussen,had deze jantje ongeduld, al nieuwe MKV eindcondensatoren besteld, 6,8uF i.p.v. de PLIO/Teflon 1 en een beetje uF,deze blijven even op de plank liggen dus............................ :mrgreen:

Even niks te doen........................zucht.......................alleen muziek luisteren :sure:

Idee,,,,.. :rock: :!:

Laten we maar 1 van de overgebleven 6,3V, DC voedingen ombouwen naar een Squeezebox voeding :rock:

Zo bedacht ,zo gedaan...................even kijken wat we nog hebben liggen.............................trafo 1A 12V............voeding is 9V 500mA..moet lukken......... O:)

De spanningsregelaar [LM317]vervangen door een LT1084,voor de rest, niks veranderd aan het printje................... :mrgreen:

Morgen maar even luisteren of het wat uitmaakt

[Ja de twee aansluit klemmen zijn beide rood,,,had ik nog liggen,, 1 wordt nog voorzien van een stukje zwarte krimpkous,,en er zit zelfs een,,,SMURVEN LED IN!!!!!!!!!!! :mrgreen: ]]

Al met al,geen hoogdravend buizen geweld,maar o zo leuk om te bouwen :wink:

En een ketting is net zo sterk als....................................Yeah Whatever,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :mrgreen:
Bijlagen
sq1.JPG
sq2.JPG
sq3.JPG
sq4.JPG
sq5.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Oke, even een update,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Vond het laag nog wat achter blijven,,beetje Boomerig,, ................... :|

Wat kunnen we daar aan doen?

De eindcondensator vergroten!!

Ondertussen waren er 2 MKV condensatoren 6,8uF binnengekomen,,,Ter grote van een cola blikje,, :rock: ,dat gaat niet passen,helaas :(

Dan maar een aantal 1uF PLIO,s bijplaatsen......................

En een extra MOD,,een silver mica in olie van 10nF,, [had nog een zak vol liggen,van mijn dac projecten :mrgreen: ]

http://www.dms-audio.com/12b4-pre-amp-diy

Het resultaat,in 1 woord,geweldig, :rock:

De bas is weer terug,,,strak en herkenbaar,, en er is meer space te horen.................... :mrgreen:

1uF was dus duidelijk te weinig,,,nu pas hoor je de dingen die door de bas werden verhuld,,,, :wink:
Bijlagen
rus org 1.JPG
rus org 2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

De boel staat al een paar dagen aan de ruisgenerator,op,, rose ruis,, [via geluidskaart computer met aangesloten eindbakken ,die uiteraard uit staan!!!]

En dat scheelt een slok op een borrel kwa inspelen,,het geluid is niet meer te vergelijken met het geluid in het begin :mrgreen:

Scherpe randjes worden er afgeruist,en de bas wordt steeds beter en daarmee de diepte in het geluidsbeeld........................... :mrgreen:

Heb de ruisgenerator bijgevoegd als rarretje.echt een leuk en simpel programmaatje .........................

Ook voor het inspelen van koptelefoons/dac,s,,, een leuk dingetje :wink:


p.s. sommige viruscanners zullen gaan muiten,dat dit een onbekend virus is...gebruik deze al vrij lang,geen problemen :wink:
Bijlagen
biwavegen.rar
(39.95 KiB) 70 keer gedownload
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat ik de buffer maar eens ga bouwen, ik wil graag eens zo'n OTL versterkertje proberen. Mooi om op te nemen in de signaalketen en te kijken wat het met het geluid doet.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Oke Jeroen. :rock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Succes, Jeroen.................

Enkele dingen zijn me nog onduidelijk nl. 1K of 330ohm weerstanden in de kathodes...............

Deze voeding,of die van versie 1..........................

Versie 1 moet nog inspelen,en dat duurt nogal even :-s

Maar met de ruisgenerator een aantal dagen op ,,rose,, of ,,witte,, ruis ,versneld het inspelen,en laat de ware aard van de buisjes horen :wink:

Vraagt veel geduld,maar brengt ook veel,,,nooit gedacht,dat de verschillen zo groot zouden zijn,,dus de volgende nieuwbouw gaat eerst een week aan het ,,ruis infuus,, :rock: voordat er ook maar iets wordt beoordeeld...................... :mrgreen:

O,ja,nog een kleinigheid,,,,voor mijn ,,Mono Bill,s,,[KT88 PP] geeft dit gebakje wel erg veel versterking,,,lees volume op 1/2 trillende ramen :rock: :rock: ,met de vervorming zit het wel goed :mrgreen:


Dit alles vanuit het traditioneel bouwproces,,hoe die van,,Koifarm,, klinkt, weet ik niet,het zal niet veel verschillen,,denk ik,,

En dan het laatste,Dit is geen 6N6P,,,dit is een bijtertje............................ :rock:

Wordt vervolgd..................................................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

Bijtertje is prima. Verzwakker aan de uitgang ook geen probleem, ik heb nog wel wat mooie 10k instelpots. Verder heb ik geen ervaring met buizen, anders dan ernaar luisteren op andermans systeem. Dus ik ga er geen ruis op zetten, gewoon lekker lang inspelen. Leuk om dat te ervaren. Ik heb er maar meteen 6 bij Ronny besteld, ondanks de lange levensduur kan het geen kwaad meteen wat reserve te hebben. De prijs valt heel erg mee. Het is eigenlijk geen geld. :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Succes,,,,,,,,,,,,,,,, :rock:

Mocht het wat worden,even vermelden,wat je er van vindt................................. :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

Zal ik zeker doen. Het schema is super simpel. Zit in een mum van tijd in elkaar. Eens kijken of ik een mooi printje kan (laten) maken met de mooie layout die Ronny al heeft voorgezet.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

De buisjes zijn binnen, vanmiddag bij HEC wat onderdelen gehaald, de rest moet nog binnenkomen van Conrad. Ik ben voor dezelfde kastjes gegaan als koifarm.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

De print is voorzien van de onderdelen, nu moet ik alles nog met elkaar gaan verbinden en de trafo's netjes in het kastje monteren.
Bijlagen
print bestukt.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Walt »

Ziet er netjes uit, maar zie ik nou Audyn Cap condensatoren in plaat van Jantzen PWA's? :D

Je weet dat die Audyns maar een 6-je krijgen van Tony he? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Moet je minimaal een Vishay bypass overheen zetten zou ik zeggen :twisted:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Laat hem eerst de boel even uitproberen,voordat we weer terugkomen op jouw verhaal..... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door democles op ma 09 jul 2012, 11:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef:
De print is voorzien van de onderdelen, nu moet ik alles nog met elkaar gaan verbinden en de trafo's netjes in het kastje monteren.
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Je zou het moeten kunnen schakelen om te horen wat de invloeden zijn, kan best leuk worden. :mrgreen:
Plaats reactie