Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Dus niet bij de overburen uit de dakgoot gezaagd? :mrgreen:

:rofl:
Ik weet niet wat er bij jouw buren in de dakgoot ligt, maar ik neem aan dat dat geen 3 mm koperplaat is ?
Zou een prijzige grap worden, kijk eens naar de prijs per M²... :shock: :shock:
Scan.jpg

Wat is het probleem, Anne ? die weerstanden komen op de (koperen) massaplaat van de grote elko's te zitten.
Ik ga ervan uit dat dat wel een beetje verkoeling zal geven aan die weerstanden...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Maar 3mm? valt me van je tegen! De dakgoten van mijn overburen zijn 4mm dik onder het motto van hoe dikker hoe beter......

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door nl3prc »

Nou ben ik er toch echt van overtuigd dat de meeste dakgoten van zink zijn en nog dunner zijn dan 1MM :^o
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Mot dat nou hier ook al :? er zijn toch al andere draadjes waar ze uit hun DAC gaan :lol: .
Wat is het probleem, Anne ? die weerstanden komen op de (koperen) massaplaat van de grote elko's te zitten.
Ik ga ervan uit dat dat wel een beetje verkoeling zal geven aan die weerstanden...
'tJa,de warmte he.
Max 15W als de koelplaat niet boven 25°C komt,zit er niet in.Max 7W zonder koelplaat als de omgeving niet boven 25°C komt,zit er ook niet in.
Op de koperplaat van de elko's,dan worden die weer veel warmer.Moesten de diodes daarom niet verhuizen O:) .
Bah,wat is 't ie weer verrekte lastig :( ,maar ja wie wou er een hete versterker bouwen :shock: .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Heeft er iemand mischien een goeie tip met welk huis-tuin-en-keuken middel ik koperplaat kan schoonmaken.
Er zitten wat vingerafdrukken ingevreten op.
Ik ga daar geen fles Brasso of zo voor kopen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Ehhh??? Jij maakt toch ook wel eens printjes zelf? Maar goed: Nat! Met een schuursponsje + afwasmiddel. Wel handschoentjes gebruiken anders blijft er zuur van je vingers op het koper komen wat dan op den duur weer bruin wordt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik maak inderdaad printjes zelf, maar die zijn al brandschoon uit de fabriek...dat wil zeggen na het etsen... :lol: :lol: de overtollige fotolaag haal ik dan weg door na het etsen opnieuw te belichten en in de ontwikkelaar te gooien.
Resultaat is een superschone print. vaak doe ik daar nog een lapje met glassex of wasbenzine over

Dit zijn vette vingers die er al een paar jaar ofzo opstaan...en dus ook wat moeilijker te verwijderen.

Maar bedankt voor de tip. ik ga het eens proberen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

borstel.jpg
borstel.jpg (8.67 KiB) 342 keer bekeken
Grijg je gelijk een mooi borsteleffect!

:mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Vriend, het is een stukje koperplaat van 15 x 8 centimeter, geen scheepshuid van een olietanker... :mrgreen: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Je kunt het plaatje toch verkleinen? :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik maak inderdaad printjes zelf, maar die zijn al brandschoon uit de fabriek...dat wil zeggen na het etsen... :lol: :lol: de overtollige fotolaag haal ik dan weg door na het etsen opnieuw te belichten en in de ontwikkelaar te gooien.
Resultaat is een superschone print. vaak doe ik daar nog een lapje met glassex of wasbenzine over

Dit zijn vette vingers die er al een paar jaar ofzo opstaan...en dus ook wat moeilijker te verwijderen.

Maar bedankt voor de tip. ik ga het eens proberen.
Wat? Jij brengt de fotogevoelige laag niet zelf aan? Luiwammes :lol:

Als die vingerafdrukken er diep in staan en het gaat niet gelijk er af met een schuursponsje, kun je het eerst met wat VIM of Jif proberen. Belangrijk is dat je het nat doet zodat je het koperschuursel niet weer in het koper vast schuurt. Dit werkt trouwens ook prima voor het opschonen van aluminium,
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Wat? Jij brengt de fotogevoelige laag niet zelf aan? Luiwammes. :lol:
Daar heb ik me in het verleden weleens in verdiept. en besloten om het niet te doen.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/44243
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

De jeugd van tegenwoordig wordt maar verwend :lol: Ik kocht vroeger bij Radio Twenthe hele platen voor heel weinig en bewerkte die zelf.

Maar je hebt groot gelijk. Ik heb het nog zelf gedaan dat aanbrengen van de fotolak. Het minste spoortje vet of vuiltje en het ging mis.
edje
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 apr 2007, 19:13
Locatie: Geel

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door edje »

heb je nog nooit koper proper gezet met"azijn" .
Word wel eens op zijn kwaliteiten vergeten . Is geen wondermiddel maar lukt aardig en kost maar een habbekrats . Niet straf genoeg,even opwarmen en nog eens proberen ...
Mij lukt het elke keer weer
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

edje schreef:
heb je nog nooit koper proper gezet met"azijn" .
Nee, wel met Cola :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Het gebruik van azijn om metaal mee te reinigen is mij niet bekend. ik zal het wel eens proberen.
Inmiddels wel de plaat met een afwasmiddel, sopje en schuurpons schoongekregen, ziet er weer uit als nieuw. :D
Vervolgens even met de bus haarlak van vrouw erover...(goeie tip van Loek ! ) zodat het niet meer zal oxyderen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Vervolgens even met de bus haarlak van vrouw erover...(goeie tip van Loek ! ) zodat het niet meer zal oxyderen.
Je Pass gaat stappen? Pass maar op, straks is ze er met een ander vandoor :rofl:

Haarlak houdt net zo lang als in het haar van je vrouw, maar eventjes dus. Beste hiervoor is celluloselak, dat zit er na 20 jaar nog op.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Big Brother & Li'l Sister... :mrgreen:
IMG_0940.JPG
Links de benodigde onderdelen, in het midden het oude breadbordje, en dus rechts de nieuwe.
Nu nog de tijd vinden om dat in elkaar te gaan zetten... :sure:

En het door Anne voorgestelde schema een beetje ruimer aangepast/opgezet, zodat alle waardes en verbindingen wat beter zichtbaar zijn.
(is nog niet 1-op-1 gecontroleerd met het origineel, dus niet gelijk gaan stijgeren... :-$ )
Naamloos.png
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Zweitse »

Nu die handdoek nog even in de was :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik zal vanavond een schone neerleggen, okee ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Even een vraagje over het thermostaat gedeelte :
Zoom NTC.png
Op de aansluitingen moet dus een NTC van 2K2 worden aangesloten, geen punt want die heb ik.
Nu zag ik ook dat er NTC's zijn met een M3 of M4 aansluiting om in het koelbok te schroeven :
NTC-M3-4k7.jpg
NTC-M3-4k7.jpg (15.93 KiB) 191 keer bekeken
Die zou ik liever gebruiken.
Deze zijn echter alleen in de waarde's van 1k, 4K7 en 10K leverbaar bij Dick Best.
Nu zegt mijn gevoel dat ik dan R10 moet aanpassen.
Klopt dat, en naar welke waarde moet dat dan zijn ?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door cool »

Hi Ray.
Als je een NTC van 1k hebt neem je R10=1K.
Als je NTC 4k7 is neem je voor R10=4k7 lijkt mij.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

OOOOOOOOOOOOOOh...... :-&
Is het zo simpel.... :hide: :hide: :goedzo:
(het was me niet eens opgevallen dat die waardes gelijk zijn... :oops:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Was het maar waar. De waarde die opgegeven wordt is bij 25 graden Celsius en die neemt exponentieel af met stijgende temperatuur. Dus als je hem af wilt laten schakelen bij 25 graden kun je dat doen ja :lol:

Ik zou die van 10K nemen en hem even opmeten met een ohmmeter bij de temperatuur waarbij hij schakelen moet.

Overigens zitten in/aan die goedkope thermometers van de Blokker ook NTC's van 10K. Dus als je er nog eentje hebt met zo'n buiten voelertje kun je die ook nemen. Zit er gelijk een snoertje aan :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Peter moet weer moeilijk doen :shock: .Als de serieweerstand = R25° dan gaat er V+/2 naar de comp.IC.Da's hetzelfde als bij de trimpot tegen z'n einde.Je kunt het schakelpunt dan regelen tussen 25° en heel heet.
Met een kleinere serieweerstand komt de spanning bij hoge temp.wel hoger te liggen maar ook de eigen opwarming door de stroom erdoor neemt dan toe.Hoewel dat meer iets is om op te letten bij een piepklein NTCtje,niet bij deze bout :D .
Anne

Oh ja,schema :o .R1 zit mis,voorlopig niet gebruikte diode vermoedelijk één van twee 1N4004 liever niet 4148.
Om de reaktie van de schakeling op de versterkerspanning te testen,de nog niet gebruikte In van de 4093 met weerstandje (10k) naar +8.De In dan naar massa is alsof de versterker uitvalt,moet de boel in standby gaan.
Plaats reactie