Linkwitz Orion 3.5
Moderator: Beheerdersteam
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Linkwitz Orion 3.5
Tymen, welke versie van het ASP ga je bouwen? Ik heb zowel de 3.2.1 versie gehoord als de latere versies, die waren geinspireerd door Orion4 waar het overnamepunt tussen woofers en mid was verlaagd naar 90Hz. Bepaald geen verbetering in mijn oren, het slaat door de verkeerde kant op. Ik heb het idee dat die oudjes (Linkwitz en Barringer, hoe oud zijn ze al) van het padje raken. De 3.2.1 versie echter was zeer goed.
-edit- ik zie dat je met versie 3.5 bezig bent waarin de woofers in een W-frame zitten. Ik ben benieuwd, zou hem wel eens willen horen als je klaar bent.
-edit- ik zie dat je met versie 3.5 bezig bent waarin de woofers in een W-frame zitten. Ik ben benieuwd, zou hem wel eens willen horen als je klaar bent.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Goede tip! Het is wel zo dat er in de connector ook een plaatje zit waardoor de bout niet direct in de koperdraad geschroefd wordt.Walt schreef:Wel even ader-eindhulsjes gebruiken in dat geval!
Beetje lastig uitleggen, ik zal er proberen een foto van te nemen.
Na 3 verschillende bouwmarkten heb ik het maar opgegeven. Komt waarschijnlijk omdat ik alleen maar in het weekend kan; dan zijn er vaak invalkrachten werkzaam.CoenvanDongen schreef:Zijn de beuken planken inmiddels netjes gezaagd trouwens?
If you want a thing done well, do it yourself. Gelukkig zit ik daarvoor op het goede forum
Ja klopt, de versie met het W-frame zoals op pagina 5 is te zien. Zelf heb ik alleen versie 3.3 geluisterd; dus over de verschillen kan ik geen uitspraak doen. Deze versie met de nieuwe SEAS woofers heb ik zelf dan ook nog nooit gehoord. Ben dan ook erg benieuwd naar de verschillen in bas.jeroen_d schreef:welke versie van het ASP ga je bouwen?
En natuurlijk ben je welkom als ze af zijn!
Erg leuk is dat er binnenkort nog iemand een draadje gaat openen waarin hij de bouw van een set Orion 3.5 met Thor woofers(!) gaat uiteenzetten. Helemaal super!
Re: Linkwitz Orion 3.5
@ Walt, dit is wat ik bedoelde. Ik krijg de indruk dat het gebogen plaatje als een soort ader-eindhulsje functioneert.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Het is dan eindelijk zo verTymen schreef:
Erg leuk is dat er binnenkort nog iemand een draadje gaat openen waarin hij de bouw van een set Orion 3.5 met Thor woofers(!) gaat uiteenzetten. Helemaal super!
Re: Linkwitz Orion 3.5
De eerste Neutrik Speakon cable connector zit gemonteerd. Mooi ontwerp zo'n stekker, zitten veel slimmigheidjes in.
De kabel die ik erbij had gekocht lijkt wel alsof hij voor deze connector gemaakt is; hij past exact door de trekontlasting, een aanrader.
Zie ook de foto die ik heb bijgevoegd.
Voor degenen die willen weten welke kabel het is, google op DAP SPK-825.
@ Walt; de ader-eindhulsjes heb ik geprobeerd. Het zag er netjes uit maar de aders passen dan niet meer in de schroef-connectors van de stekker. Blijkbaar is 2,5mm2 wel het maximale wat er in deze stekker kan.
De kabel die ik erbij had gekocht lijkt wel alsof hij voor deze connector gemaakt is; hij past exact door de trekontlasting, een aanrader.
Zie ook de foto die ik heb bijgevoegd.
Voor degenen die willen weten welke kabel het is, google op DAP SPK-825.
@ Walt; de ader-eindhulsjes heb ik geprobeerd. Het zag er netjes uit maar de aders passen dan niet meer in de schroef-connectors van de stekker. Blijkbaar is 2,5mm2 wel het maximale wat er in deze stekker kan.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Ja, ik weet het, zelfbouw, maar je kunt ze toch ook kant en klaar kopen?
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Re: Linkwitz Orion 3.5
Deze kant met de Neutrik connector gaat naar de luidspreker, de andere zijde gaat naar de versterker.
Ik heb ze niet kant en klaar kunnen vinden met aan de ene kant een Neutrik 8-polige connector en aan de andere kant 8x banaan/vorkkabelschoen.
Vandaar dat ik ze maar zelf maak.
Ik heb ze niet kant en klaar kunnen vinden met aan de ene kant een Neutrik 8-polige connector en aan de andere kant 8x banaan/vorkkabelschoen.
Vandaar dat ik ze maar zelf maak.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Volkomen helder. Je had ervoor kunnen kiezen de dubbele lengte te nemen en die door te knippen, maar goed, zelfbouw is zelfbouw.Tymen schreef:Deze kant met de Neutrik connector gaat naar de luidspreker, de andere zijde gaat naar de versterker.
Ik heb ze niet kant en klaar kunnen vinden met aan de ene kant een Neutrik 8-polige connector en aan de andere kant 8x banaan/vorkkabelschoen.
Vandaar dat ik ze maar zelf maak.
Het zijn inderdaad mooie stekkers en de kabels zijn wat vulling betreft inderdaad gemaakt om erin te passen. Een 8-polige heeft dan ook een minder dikke mantel dan een 4-polige.
Groeten,
Mischa
Re: Linkwitz Orion 3.5
In het weekend maar eens gekeken of ik met een bovenfrees een rond gat kon maken.
Eerst een proefplaatje gefreesd. Dat was maar goed ook, want daarin maakte ik alle fouten die ik daarna niet meer in de goede plank maakte.
De truc voor mij was om een mal te maken waarin de plankjes stevig vastgezet worden. Hoe minder trillingen hoe gladder het snijvlak. Daarna een metalen hoekprofiel gemaakt en die aan de frees geschroefd.
Langzaam het gat naar beneden frezen, niet te veel tegelijk gedaan maar de frees het werk laten doen. Dit gaf het gladste resultaat. Zo komen de plankjes in de W-vormige kast. Heb maar besloten om de zijkanten af te schuinen. Kan vast geen kwaad bij een woofer met een maximale uitslag van 56mm (lineair 28mm). En het eindresultaat. Best leuk om te doen dat houtwerk en weer wat geleerd. Maar vooral even met iets anders bezig geweest dan alle dagelijkse dingen.
Eerst een proefplaatje gefreesd. Dat was maar goed ook, want daarin maakte ik alle fouten die ik daarna niet meer in de goede plank maakte.
De truc voor mij was om een mal te maken waarin de plankjes stevig vastgezet worden. Hoe minder trillingen hoe gladder het snijvlak. Daarna een metalen hoekprofiel gemaakt en die aan de frees geschroefd.
Langzaam het gat naar beneden frezen, niet te veel tegelijk gedaan maar de frees het werk laten doen. Dit gaf het gladste resultaat. Zo komen de plankjes in de W-vormige kast. Heb maar besloten om de zijkanten af te schuinen. Kan vast geen kwaad bij een woofer met een maximale uitslag van 56mm (lineair 28mm). En het eindresultaat. Best leuk om te doen dat houtwerk en weer wat geleerd. Maar vooral even met iets anders bezig geweest dan alle dagelijkse dingen.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Dat wordt mooi

Wat voor fouten waren dat danTymen schreef:Eerst een proefplaatje gefreesd. Dat was maar goed ook, want daarin maakte ik alle fouten die ik daarna niet meer in de goede plank maakte.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Dank voor de complimenten, die worden altijd gewaardeerd!
De uitdagingen die ik bij het frezen van de cirkel tegenkwam:
- het middenstuk liet los toen ik de de cirkel rond had. Op dat moment schoot ik uit met de frees want die zit aan het centrum van de cirkel vast.
Dat heb ik opgelost door de centrale schroef door de plaat heen in de onderliggende plank te schroeven.
- de frees had ik de eerste keer te diep gezet (lees; te veel in een keer willen frezen) waardoor hij wat grove spaanders maakte.
- te langzaam frezen waardoor het hout verbrandt.
- de scherpte van de frees maakt veel uit; dat was waarschijnlijk ook een reden voor het verbranden.
- tegen de draairichting van de frees in frezen gaf een iets gladder resultaat dan meelopend frezen.

Ik ben nog maar een beginner wat houtbewerken betreft, misschien dat bovenstaande dingen dan ook heel logisch klinken. Voor mij was een proefplaatje in ieder geval heel nuttig om de machine te leren kennen.
De uitdagingen die ik bij het frezen van de cirkel tegenkwam:
- het middenstuk liet los toen ik de de cirkel rond had. Op dat moment schoot ik uit met de frees want die zit aan het centrum van de cirkel vast.
Dat heb ik opgelost door de centrale schroef door de plaat heen in de onderliggende plank te schroeven.
- de frees had ik de eerste keer te diep gezet (lees; te veel in een keer willen frezen) waardoor hij wat grove spaanders maakte.
- te langzaam frezen waardoor het hout verbrandt.
- de scherpte van de frees maakt veel uit; dat was waarschijnlijk ook een reden voor het verbranden.
- tegen de draairichting van de frees in frezen gaf een iets gladder resultaat dan meelopend frezen.

Ik ben nog maar een beginner wat houtbewerken betreft, misschien dat bovenstaande dingen dan ook heel logisch klinken. Voor mij was een proefplaatje in ieder geval heel nuttig om de machine te leren kennen.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Van het weekend weer een paar uurtjes kunnen klussen.
Wat geeft het toch altijd weer een voldoening om iets te maken.
Hieronder het resultaat.
Wat geeft het toch altijd weer een voldoening om iets te maken.
Hieronder het resultaat.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Linkwitz Orion 3.5
En dat met die hitte afgelopen weekend
Ziet er goed uit. Die woofer is inderdaad gigantisch! Op plaatjes van seas zelf lijkt het maar een speelgoedwoofertje
Ziet er goed uit. Die woofer is inderdaad gigantisch! Op plaatjes van seas zelf lijkt het maar een speelgoedwoofertje
Re: Linkwitz Orion 3.5
Dank je!
Het was echt te warm om te werken achter de computer. Vandaar dat ik lekker in de koele schuur wat ben gaan klussen
Ben erg benieuwd of de Orion met deze woofers nog dynamischer is dan met de Peerless. Die laatstgenoemde klonk namelijk al erg goed.
Het was echt te warm om te werken achter de computer. Vandaar dat ik lekker in de koele schuur wat ben gaan klussen
Ben erg benieuwd of de Orion met deze woofers nog dynamischer is dan met de Peerless. Die laatstgenoemde klonk namelijk al erg goed.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Hallo Tymen,
Destijds heb ik je geadviseerd om de Parasound versterker voor je Orion's te kopen.
Ik ben benieuwd of hij bevalt?
Ik heb inmiddels mijn eigen Orion luidsprekers afgebouwd.
Mocht je het leuk vinden, kun je het bouwverslag bij ons op de site nalezen.
http://www.audio-creative.nl/
Destijds heb ik je geadviseerd om de Parasound versterker voor je Orion's te kopen.
Ik ben benieuwd of hij bevalt?
Ik heb inmiddels mijn eigen Orion luidsprekers afgebouwd.
Mocht je het leuk vinden, kun je het bouwverslag bij ons op de site nalezen.
http://www.audio-creative.nl/
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Linkwitz Orion 3.5
Heb het verhaal gelezen, het is een mooi en duidelijk verslag geworden van je bouwperikelen Marco. Spreekt me (en vast wel meer mensen) enorm tot de verbeelding, een Orion. Ben je er nog steeds tevreden over, en gebruik je die Parasound versterker nog?
Re: Linkwitz Orion 3.5
Jazeker, ik heb de set nog steeds. En de Parasound versterker hoort daarbij.
Het is alleen soms wat lastig te kiezen. Ik heb ook nog een mooie Klipschorn set staan...
Een luxe probleem, zeg maar.
De Orions gaan overigens binnenkort wel in de verkoop. Ik kan gewoon niet alles behouden.
En ik heb er veel van geleerd, het was een erg leuk project.
De Klipschorns zijn gewoon een stuk praktischer wanneer ik luidsprekers moet uitwisselen of versterkers moet recenseren.
Het is alleen soms wat lastig te kiezen. Ik heb ook nog een mooie Klipschorn set staan...
Een luxe probleem, zeg maar.
De Orions gaan overigens binnenkort wel in de verkoop. Ik kan gewoon niet alles behouden.
En ik heb er veel van geleerd, het was een erg leuk project.
De Klipschorns zijn gewoon een stuk praktischer wanneer ik luidsprekers moet uitwisselen of versterkers moet recenseren.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Hallo Marco,
Erg leuk verslag om te lezen! Vrij recent nog in een audiozaak geweest in Groningen waarbij ze toch vrij hoogstaande spullen verkopen. Daar was het begip open baffle nog helemaal onbekend en werd zelfbouw helemaal verguisd. Het is verfrissend om te lezen dat een audio-recensent een luidspreker zelf bouwt. Ik denk dat dit soort artikelen helpen bij de acceptatie dat met zelfbouw een hoge kwaliteit gehaald kan worden. Hier hoef ik dat niet uit te leggen natuurlijk
De Parasound versterker bevalt prima. Behalve als je hem wilt verplaatsen. Eerlijk gezegd hoor ik geen verschil met mijn Classé CAP-151 versterker waar ik destijds een stuk meer voor heb betaald.
Je schrijft op pagina 6 van je verslag dat je te veel bas ervaart. Dat heb ik nog niet eerder gelezen.
Ik ben benieuwd of het bij mij ook het geval is. Linkwitz zelf adviseert voor de Orion met SEAS L26RO4Y woofers een 6-kanaals versterker; de ATI Audio AT1806 (6x 210w bij 8 ohm, 315w bij 4 ohm), dus dat zou goed moeten komen.
De volume regelaars achterop de Parasound doen het gelukkig allemaal nog prima. Eventueel kan ik daar nog het een en ander mee bijstellen.
Heb je nog de mogelijkheid gehad om een 8-kanaals versterker op je Orion te proberen?
Nogmaals, ik heb je verslag met veel plezier gelezen en denk dat ik niet de enige ben!
Erg leuk verslag om te lezen! Vrij recent nog in een audiozaak geweest in Groningen waarbij ze toch vrij hoogstaande spullen verkopen. Daar was het begip open baffle nog helemaal onbekend en werd zelfbouw helemaal verguisd. Het is verfrissend om te lezen dat een audio-recensent een luidspreker zelf bouwt. Ik denk dat dit soort artikelen helpen bij de acceptatie dat met zelfbouw een hoge kwaliteit gehaald kan worden. Hier hoef ik dat niet uit te leggen natuurlijk
De Parasound versterker bevalt prima. Behalve als je hem wilt verplaatsen. Eerlijk gezegd hoor ik geen verschil met mijn Classé CAP-151 versterker waar ik destijds een stuk meer voor heb betaald.
Je schrijft op pagina 6 van je verslag dat je te veel bas ervaart. Dat heb ik nog niet eerder gelezen.
Ik ben benieuwd of het bij mij ook het geval is. Linkwitz zelf adviseert voor de Orion met SEAS L26RO4Y woofers een 6-kanaals versterker; de ATI Audio AT1806 (6x 210w bij 8 ohm, 315w bij 4 ohm), dus dat zou goed moeten komen.
De volume regelaars achterop de Parasound doen het gelukkig allemaal nog prima. Eventueel kan ik daar nog het een en ander mee bijstellen.
Heb je nog de mogelijkheid gehad om een 8-kanaals versterker op je Orion te proberen?
Nogmaals, ik heb je verslag met veel plezier gelezen en denk dat ik niet de enige ben!
Re: Linkwitz Orion 3.5
Ik heb het ook met veel plezier gelezen. Daarbij: wat heb jij de Orion mooi gebouwd, je bent een vakman hoor!
Re: Linkwitz Orion 3.5
Een kleine update.
De 2e woofer kast zit in elkaar en heb de gaten voor de middentoner en voorste tweeter gefreesd.
De 2e woofer kast zit in elkaar en heb de gaten voor de middentoner en voorste tweeter gefreesd.
Re: Linkwitz Orion 3.5
Dit weekend was te mooi weer om achter de computer te zitten. Daarom lekker gaan klussen.
Allereerst de achter-tweeters verzonken. Zo'n kleine radius kon mijn frees niet aan, daarom zelf maar een cirkelgeleider geïmproviseerd. Bovenkanten erop gezet om een indruk te krijgen van de uiteindelijke grootte. De staander voor de mid-woofer getekend en uitgezaagd. Heb een aluminium geleiderail gefreesd, zodat ik de kracht van woofer tegen de baffle kan varieren. En een kapje voor de achterzijde van de magneet geklopt uit aluminium. Dit is een experiment, even kijken hoe dat uitpakt.
Allereerst de achter-tweeters verzonken. Zo'n kleine radius kon mijn frees niet aan, daarom zelf maar een cirkelgeleider geïmproviseerd. Bovenkanten erop gezet om een indruk te krijgen van de uiteindelijke grootte. De staander voor de mid-woofer getekend en uitgezaagd. Heb een aluminium geleiderail gefreesd, zodat ik de kracht van woofer tegen de baffle kan varieren. En een kapje voor de achterzijde van de magneet geklopt uit aluminium. Dit is een experiment, even kijken hoe dat uitpakt.
