De mooiste DC-Blocker....

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

De mooiste DC-Blocker....

Bericht door audiomanics »

Denk ik...

Nu de onderdelen nog.....

Kees
Bijlagen
DCB3_3.JPG
DCB3_2.JPG
DCB3_1.JPG
DCB3_4.gif
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

sjonge... jij blijft kleine hebbedingetjes uitvinden :D

maar....
is dat geen in/out en dus (zou je verwachten) man/vrouw net-entree, en dan ook nog eens verzonken ? ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nils_vn schreef:
is dat geen in/out en dus (zou je verwachten) man/vrouw net-entree, en dan ook nog eens verzonken ? ;)
Dat heeft redenen:
-Je hebt geen in en out, functioneel gezien. Maakt dus niet uit waar je de 230V op aansluit en waar je 'm weer afpakt.
- De mannetjes eurostekers zijn moeilijker verkrijgbaar.. Zo'n standaard vrouwtjes euro-steker met snoer heeft iedereen wel op voorraad.
- De vrouwtjes eurosteker chassisdelen zijn dermate groot dat het niet in het kastje gaat passen of ik moest de wand uitfrezen tot een halve mm..
- Het is nu al zo krap in de kast dat ik die 2,5mm niet kan verzinken zonder dat ik met de aansluitingen tegen de achterzijde van de elco's aankom.. Nu is de afstand veilig genoeg.

Ja, er is echt over nagedacht :wink:

Kees
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Dit is neem ik aan inbegrepen bij het printje dat naar mij 'onderweg is'? :P



Ziet er erg strak uit, neutrik chassisdelen passten zeker ook niet?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nice....
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Moet de behuizing ook niet aan de aarde? Mocht er iets mis gaan in de elco's kan de netspanning misschien op de bekers komen, of maken deze nergens contact?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Paul schreef:
Dit is neem ik aan inbegrepen bij het printje dat naar mij 'onderweg is'? :P
Ziet er erg strak uit, neutrik chassisdelen passten zeker ook niet?
Natuurlijk zitten die kast met frontjes erbij!! :^o (je ziet ook dat het printje heel anders van vorm is... de elco's kunnen pricies tussen de uitsparingen verlijmd worden... met carroserie-lijm)
Als de gaten voor de Neutriks een hoogte hebben van maximaal 21 mm gaan ze ook passen.. Maar ik betwijfel dat...

Kees
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

audiomanics schreef:
Nils_vn schreef:
is dat geen in/out en dus (zou je verwachten) man/vrouw net-entree, en dan ook nog eens verzonken ? ;)
Dat heeft redenen:
-Je hebt geen in en out, functioneel gezien. Maakt dus niet uit waar je de 230V op aansluit en waar je 'm weer afpakt.
Maar je als je er twee standaard netsnoeren op aan sluit heb je wel twee stekkers die je beide in een wcd zou kunnen steken met alle nare gevolgen van dien. Bovendien als je één van de stekkers los laat liggen staat er wel netspanning op de pinnen. Misschien als je er zelf zorgvuldig mee omgaat is er niet zo veel mee aan de hand maar het is niet foolproof als er toevallig een ander mee gaat werken.

Een van de entrees zou eigenlijk een exit moeten zijn:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

audiomanics schreef:
Paul schreef:
Dit is neem ik aan inbegrepen bij het printje dat naar mij 'onderweg is'? :P
Ziet er erg strak uit, neutrik chassisdelen passten zeker ook niet?
Natuurlijk zitten die kast met frontjes erbij!! :^o (je ziet ook dat het printje heel anders van vorm is... de elco's kunnen pricies tussen de uitsparingen verlijmd worden... met carroserie-lijm)
Als de gaten voor de Neutriks een hoogte hebben van maximaal 21 mm gaan ze ook passen.. Maar ik betwijfel dat...

Kees
zijn idd 23,8 mm.. en steken te ver naar binnen

rest was bepaald niet serieus trouwens..(maar dat was volgens mij wel duidelijk)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

richard schreef:
Maar je als je er twee standaard netsnoeren op aan sluit heb je wel twee stekkers die je beide in een wcd zou kunnen steken met alle nare gevolgen van dien. Bovendien als je één van de stekkers los laat liggen staat er wel netspanning op de pinnen.
Een van de entrees zou eigenlijk een exit moeten zijn:

Afbeelding
Weet ik.. maar die past er ook niet in.. te hoog
Met twee stekers heb je gelukkig altijd nog 50% kans dat er niets gebeurt (100% dat het fout gaat volgens Murphy :lol: )
Natuurlijk prepareer je je stekerblok eerst met zo'n euro steker voor je de boel aansluit..
Overigens is de rest van mijn apparatuur ook door vrijwel niemand anders te gebruiken: altijd wel weer een net andere stekker of een ingangsimpedantie van 60 Ohm en een gevoeligheid van 10Veff.. (keurig op elkaar aangepast maar niet uitwisselbaar met commercieele meuk..)

Kees
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Kan je voor de entree niet een nette cable gland gebruiken? Dat scheelt zelfs de overgangsweerstand en heb je voor de uitgang wat meer ruimte beschikbaar.

Afbeelding

Je zou ook kunnen denken aan neutrik powercons....

Afbeelding

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Diodes en elco's vanmorgen in de post gekregen.. vanavond dus weer lekker plakken... en fototjes maken..

Kees
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Plaats dan gelijk een schema, dan kunnen wij mee pofiteren van jouw prestaties... ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Vinculum schreef:
Plaats dan gelijk een schema, dan kunnen wij mee pofiteren van jouw prestaties... ;)
Je zal het gemist hebben maar het is vrij uitvoerig beschreven in het volgende topic:
viewtopic.php?p=159538#159538

even een beetje naar boven scrollen..

Kees
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Powercons geen oplossing....?

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bukem schreef:
Powercons geen oplossing....?
Nee, veeeeel te groot.. (ik heb 21 m hoogte en iets van 25mm diepte ter beschikking in dat kastje). Bovendien zijn die connectoren niet bij iedereen voorhanden.. Euro-vrouwtjes wel..

Kees
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Oh, wordt het een wedstrijdje ???? :twisted:

Dan hier de mijne............ :wink:
Zonder moeilijke keuzes van connectoren. Gewoon in het snoertje.

Komen er nog meer ??
Bijlagen
binnenkant
binnenkant
buitenkant
buitenkant
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

HoMeR schreef:
Oh, wordt het een wedstrijdje ???? :twisted:
Zonder moeilijke keuzes van connectoren. Gewoon in het snoertje.
Komen er nog meer ??
Ja leuk, de DCB van het jaar 2009 ...
Keuze van de connector heb ik ca 1 minuut over gedacht en is gebleven zoals bedacht.. lekker makkelijk: de rest past gewoon niet.

Heb je 'm al op het lichtnet gehad?

Kees
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Heb je 'm al op het lichtnet gehad?
Jazekers !! :P :P
Er was geen mechanische brom meer in m'n trafootje; en het geheel aan geluid was helderderder (sluiertje weg !).

Vanavond gaatie mee met een collega, 2e test. We zijn benieuwd ! :wink:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Kunnen voor de diodes ook de BYW29 gebruikt worden?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

meanman64 schreef:
Kunnen voor de diodes ook de BYW29 gebruikt worden?
In principe kun je er iedere diode instoppen, maar in het geval van de BYW26:
Deze kan maar 8A hebben, Je MOET 'm extra isoleren, de VF is bijna drie keer zo hoog (dus wordt sneller warm) en deze diode heeft een fastrecovery ipv een softrecovery...
Dus aan jou de keus..

Kees
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Nu ik er verder over nadenk,word de Byw29 niet gebruikt voor geschakelde voedingen en zijn ze daarom niet zo geschikt voor audio(voeding) vanwege de fast recovery?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

meanman64 schreef:
en zijn ze daarom niet zo geschikt voor audio(voeding) vanwege de fast recovery?
Ik weet niet waar dat vandaan zou moeten komen, maar volgens mij is fastrecovery altijd nog beter dan een huis-tuin-en-keuken-diode, mits je de spike maar dempt met een snubbertje van een paar nf..
De hoogte van de spike is bij een soft-recovery minder dan bij de (ultra-)fast recovery types..
Bepaalde soorten hebben een voorkeur, als het om deze recovery-spike gaat: Hexfreds schijnen een hele vriendelijke spike te genereren maar een Vf van een volt of 2-3 maken ze imho alleen geschikt voor hoogspanningvoedingen..
Diodes zonder recovery-spike hebben een gloeidraad :wink: maar een Vf van enige ( tot tientallen) Volts.. Maar zo'n diode voor 10A ... best wel groot..

Kees
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

audiomanics schreef:
Diodes zonder recovery-spike ...
Een vraagje ter leering en vermaak: Moet ik zo'n recovery-spike voorstellen als een soort schakelpiek die ontstaat op het moment als de diode dichtklapt bij het wisselen van de spanning?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

richard schreef:
Moet ik zo'n recovery-spike voorstellen als een soort schakelpiek die ontstaat op het moment als de diode dichtklapt bij het wisselen van de spanning?
Yep!
Zoiets"
Afbeelding

Kees
Gesloten