4 UCD's In A Box
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Contacteer:
4 UCD's In A Box
De koning is dood! Leve de koning!
De vorige "koning" is in het zicht van de haven gezonken. Het project kwam maar niet van de grond. Dat en de nieuwe DAC/voorversterker hebben me definitief doen besluiten om het project te schrappen. Daarom nu dus geen moeilijke namen (speciaal voor jou Hans!) maar gewoon 4 UCD's In A Box!
De kast is een modushop 2U alu kast. De spullen zijn gerecycled uit de Prologue, 2x 500W SMPS voeding, 4 UCD's en een MiniDSP.
De bedoeling is dat er 1 SMPS per 2 UCD's gebruikt gaat worden en dat er 1 zo'n set de DSP er tussen krijgt voor de subs.
De andere set kan afzonderlijk aan en uit gezet worden mocht ik bijv een keer een andere versterker willen proberen voor de monitors.
Dit is mijn eerste idee voor de layout. Is dit iets of zijn er verbeterpunten? Is de bodem (3mm alu) genoeg koeling voor de UCD's?
De vorige "koning" is in het zicht van de haven gezonken. Het project kwam maar niet van de grond. Dat en de nieuwe DAC/voorversterker hebben me definitief doen besluiten om het project te schrappen. Daarom nu dus geen moeilijke namen (speciaal voor jou Hans!) maar gewoon 4 UCD's In A Box!
De kast is een modushop 2U alu kast. De spullen zijn gerecycled uit de Prologue, 2x 500W SMPS voeding, 4 UCD's en een MiniDSP.
De bedoeling is dat er 1 SMPS per 2 UCD's gebruikt gaat worden en dat er 1 zo'n set de DSP er tussen krijgt voor de subs.
De andere set kan afzonderlijk aan en uit gezet worden mocht ik bijv een keer een andere versterker willen proberen voor de monitors.
Dit is mijn eerste idee voor de layout. Is dit iets of zijn er verbeterpunten? Is de bodem (3mm alu) genoeg koeling voor de UCD's?
Re: 4 UCD's In A Box
zou zelf kiezen voor kortere voedingslijnen naar de UCD's.
Je kan ze bv. achter elkaar zetten (in het midden bv) en de ucd's langs beide kanten ernaast.
Anderzijds natuurlijk ook de signaalwegen zo kort mogelijk houden ... is een leuk puzzelwerkje
Je kan ze bv. achter elkaar zetten (in het midden bv) en de ucd's langs beide kanten ernaast.
Anderzijds natuurlijk ook de signaalwegen zo kort mogelijk houden ... is een leuk puzzelwerkje
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Waarom zet je de Ucd 's niet aan de zijkanten vast, aan elke kant 2. Je kan dan aan elke kant er een smps naast kwijt en de minidsp met voeding in het midden.
- Vinculum
- Contacteer:
Daar heb ik over gedacht maar datgene wat je zo min mogelijk wil in je kast is wisselspanning. Door de kast symetrisch op te bouwen (set van voeding en 2 ucd's aan elke kant) ga je juist in het midden je wisselspanning zetten. En daar ligt nu net hetgeen wat daar het meest gevoelig voor is, de DSP.ds23man schreef:Waarom zet je de Ucd 's niet aan de zijkanten vast, aan elke kant 2. Je kan dan aan elke kant er een smps naast kwijt en de minidsp met voeding in het midden.
Ik ga nog wel wat spelen met layouts.
Een punt waar je waarschijnlijk nog over moet nadenken is het splitsen van de netspanning, ik zie ook geen trafo voor de minidsp-voeding ?
Kruisingen zijn vrijwel niet te vermijden, maar als je de AC leidingen twist of vlecht kun je de interferentie tot een minimum beperken.
Voor de signaalkabel iets nemen met een goed isolerende massa-mantel.
Projecteer de kast met de voorkant naar jou toe,als je een foto maakt, dat praat wat makkelijker. zonder verrekte nekspieren
Ik zou de UCD-SMPS'en linksachter en rechtsachter doen, de UCD's linksmidden en voor, rechtsmidden en voor.
De dsp-voeding op de bodem plaat, samen met de netspannings-splitter. daarboven een stalen plaat. (minimaal 1 mm dik), gemonteerd met afstands-bussen.
Eventueel mu-metaal voor de plaat nemen.
Op de plaat de Mini-DSP monteren.
Kruisingen zijn vrijwel niet te vermijden, maar als je de AC leidingen twist of vlecht kun je de interferentie tot een minimum beperken.
Voor de signaalkabel iets nemen met een goed isolerende massa-mantel.
Projecteer de kast met de voorkant naar jou toe,als je een foto maakt, dat praat wat makkelijker. zonder verrekte nekspieren
Ik zou de UCD-SMPS'en linksachter en rechtsachter doen, de UCD's linksmidden en voor, rechtsmidden en voor.
De dsp-voeding op de bodem plaat, samen met de netspannings-splitter. daarboven een stalen plaat. (minimaal 1 mm dik), gemonteerd met afstands-bussen.
Eventueel mu-metaal voor de plaat nemen.
Op de plaat de Mini-DSP monteren.
- Vinculum
- Contacteer:
Ter info: de dsp word gevoed uit 1 van de smps'en. Deze hebben beide nl. een secundaire 24v uit. Het kleine printje wat je ziet op de foto is een dc-dc converter. Die zet de 24v om in bij 12 ofzo omdat 24v de max is van de dsp. Dan doe ik die liever iets verlagen.
@Ray
Ik zal je layout even "simuleren". Wat is mu-metaal en waarom is dat beter? Ik heb wel veel alu liggen maar dat is zeker niet goed genoeg?
@Ray
Ik zal je layout even "simuleren". Wat is mu-metaal en waarom is dat beter? Ik heb wel veel alu liggen maar dat is zeker niet goed genoeg?
- Vinculum
- Contacteer:
Bedoel je zoiets ray?
Ik dacht altijd dat je de voeding zo ver mogelijk naar de rand van de kast moest doen zodat hij zo ver mogelijk van de rest verwijderd is. Dat gaat alleen maar als ik beide voedingen aan 1 kant zet en de audio aan de andere kant.
mijns inziens nogal vergezocht, Ik zou zoiets doen met een 317 of een 7812 of 15. Ik ging er dan ook van uit dat printje een gelijkrichter-bufferelko-stabilistie ic was. maar als het wekt, dan werkt het.Vinculum schreef:Ter info: de dsp word gevoed uit 1 van de smps'en. Deze hebben beide nl. een secundaire 24v uit. Het kleine printje wat je ziet op de foto is een dc-dc converter. Die zet de 24v om in bij 12 ofzo omdat 24v de max is van de dsp. Dan doe ik die liever iets verlagen.
mu-metaal word ook wel trafoblik genoemd, zie : http://nl.wikipedia.org/wiki/Mu_metaalVinculum schreef:Ik zal je layout even "simuleren". Wat is mu-metaal en waarom is dat beter? Ik heb wel veel alu liggen maar dat is zeker niet goed genoeg?
Aluminium heeft in dit verband geen zin, bied niet voldoende afscherming.
Bijna, mijn bedoeling was om de UCD's aan de zijkanten te plaatsen.Vinculum schreef:Bedoel je zoiets ray?
Dat klopt op zich wel, ja, echter omdat de kast vrij "vol" wordt, ontkom je er niet aan om comprissen te sluiten.Vinculum schreef:Ik dacht altijd dat je de voeding zo ver mogelijk naar de rand van de kast moest doen zodat hij zo ver mogelijk van de rest verwijderd is. Dat gaat alleen maar als ik beide voedingen aan 1 kant zet en de audio aan de andere kant.
Aan de andere kant, je moet het ook niet te veel overtrekken.
in mijn Aleph eindversterker die vorige week mee was in Breda loopt de 230 VAC bedrading op nog geen 10 centimeter afstand van de printen en de signaal kabel. je hoort helemaal niets...geen brom, niks.
- Vinculum
- Contacteer:
Ok, ik denk dat dit misschien wel een goede opzet kan zijn.
Links de voedingen met uiterst links de 230V wisselspanning. Aan de rechterkant van de SMPS'en komt de primaire 48V spanning voor de UCD's die rechtstreeks naar de UCD's gaat (die aansluitingen zitten in deze foto aan de rechterkant van de UCD). Aan de linkerkant van de UCD zit signaal in en speaker uit. Speaker uit gaat rechtstreeks naar achteren (midden van het achterpaneel) en signaal IN gaat naar de rechterkant van het achterpaneel. De voorste 2 UCD's krijgen de DSP er tussen.
Zoiets dus: Edit - Ja de plaating van de DC-DC converter (een LM317 trouwens) kan wat handiger en de kabel er naar toe is handiger als die aan de voorkant van de kast loopt.
Zoiets dus: Edit - Ja de plaating van de DC-DC converter (een LM317 trouwens) kan wat handiger en de kabel er naar toe is handiger als die aan de voorkant van de kast loopt.
- Vinculum
- Contacteer:
Dan zou dit de meest ideale setup moeten zijn:
Mee eens? Qua koeling ook voldoende?
Die UCD's worden toch niet meer dan handwarm, bij normaal gebruik ?
Je kan er altijd nog een plak alu onder leggen, op de bodem.
Je kan er altijd nog een plak alu onder leggen, op de bodem.
Wat vooral belangrijk is is dat het aardedraadje (de "nul") tussen de 2 UcD modules die op dezelfde voeding staan zo kort mogelijk is. Dus die 2 rug aan rug monteren (ca 1 cm afstand) en onderling de "nul" draad zo kort mogelijk houden en dan met 1 "nul" draad naar de voeding.
Op die manier heb je de minste onderlinge beïnvloeding van beide modules door spanningsval t.g.v. grote stromen over de "nul"
Op die manier heb je de minste onderlinge beïnvloeding van beide modules door spanningsval t.g.v. grote stromen over de "nul"
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
ALFRED! ALFRED!! ALFRED!!!!!!!Vinculum schreef:De koning is dood! Leve de koning!
Ik heb ongeveer een gelijk idee (maar helaas nog geen centen voor de voeding).
Ik zou persoonlijk de UCD's tegen re rechterkant schroeven en dan de voedingslijnen via de voorkant doen.
Misschien een apart hoekje creëren voor de voeding en afschermen met wat plaat materiaal??
- Vinculum
- Contacteer:
Ja kan. Maar heeft dat echt toegevoegde waarde? Met een traditionele trafo zou ik ja zeggen miss maar met een SMPS? Die heeft toch nauwelijks een strooiveld.Kappa7 schreef:Misschien een apart hoekje creëren voor de voeding en afschermen met wat plaat materiaal??
Maar staat wel lekker HF te schakelen, een stukje geperforeerd alu plaat is makkelijk te modelleren.Vinculum schreef:Ja kan. Met een traditionele trafo zou ik ja zeggen miss maar met een SMPS? Die heeft toch nauwelijks een strooiveld.Kappa7 schreef:Misschien een apart hoekje creëren voor de voeding en afschermen met wat plaat materiaal??
Valt reuze mee, dat doet de UcD zelf tenslotte ook flink. Ik heb zelf een SMPS180 vlak naast 2 UcD180's gemonteerd, geen enkel probleem. Al zou je kunnen zeggen dat het koelblik van de SMPS180 als een beetje afscherming fungeert. Veel belangrijker is een goede ground layout.Maar staat wel lekker HF te schakelen
- Vinculum
- Contacteer:
Kijk en daar zou ik dus meer over willen weten. Dat is nl iets waar ik niet genoeg van weet.Pjotr schreef:belangrijker is een goede ground layout.
Ik zal dadelijk de laatste foto bewerken met de voedingslijnen hoe ik denk dat het zou moeten. Zou jij er dan op willen schieten wat ik qua grounden verkeerd doe?
Waarom geperforeerd? Kan het ook een massieve plaat/balk zijn? Want ik kan dan deze 15mm dikke alu balk (rechtse op de foto) er wel in rammen.Cool schreef:een stukje geperforeerd alu plaat is makkelijk te modelleren
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Zonder mazen werkt zo'n afscherming minder goed.Vinculum schreef:Kijk en daar zou ik dus meer over willen weten. Dat is nl iets waar ik niet genoeg van weet.Pjotr schreef:belangrijker is een goede ground layout.
Ik zal dadelijk de laatste foto bewerken met de voedingslijnen hoe ik denk dat het zou moeten. Zou jij er dan op willen schieten wat ik qua grounden verkeerd doe?
Waarom geperforeerd? Kan het ook een massieve plaat/balk zijn? Want ik kan dan deze 15mm dikke alu balk (rechtse op de foto) er wel in rammen.Cool schreef:een stukje geperforeerd alu plaat is makkelijk te modelleren
Zie principe kooi van Faraday
Of google eens op "Electromagnetic shielding"
Laatst gewijzigd door b_force op wo 06 jun 2012, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vinculum
- Contacteer:
Ok duidelijk. Dan dus een geperforeerd rooster over de voedingen heen. Hebben ze standaard bij de bouwmarkt al. 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Heel strikt genomen is de opening van de mazen wel bepalend, maar ik heb geen idee in welke orde van grootte dat ongeveer moet zitten.
Heb me daar nooit zo in verdiept.
Heb me daar nooit zo in verdiept.
Zonder mazen is de koeling minder 
Maar als zo'n afscherming nodig zou zijn leverde Hypex die wel standaard. En als je het doet: Denk aan de 8 mm isolatieafstand!
Maar als zo'n afscherming nodig zou zijn leverde Hypex die wel standaard. En als je het doet: Denk aan de 8 mm isolatieafstand!