Cappuccino Centro: Peerless center speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Cappuccino Centro: Peerless center speaker

Bericht door Olaffel »

Hallo,

Aangezien ik de Vifa D27TG-05/06 tweeter over heb van mijn torens (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5997)
en nog geen centerspeaker heb leek het mij een mooie oplossing de tweeter daarvoor te gebruiken. Ik maak voor mijn broer dezelfde center, dus beide tweeters vinden hun plek.

Het plan is om de Peerless SDS 134 2 maal in te zetten als midwoofer. Deze speaker is lekker betaalbaar en over het algemeen is men er positief over. Hoe het filter wordt moet ik nog kijken.

Wel is de kast maar klein. De breedte wil ik op 400mm binnenmaat houden, de diepte mag varieren. In WinISD kom ik in het meest gunstige geval uit op 90Hz @ -3Db voor een gesloten kast.
De center hoeft niet veel laag te produceren, maar wat is een nette richtlijn om als -3Db punt vanuit te gaan?

Alvast bedankt, suggesties zijn welkom.

Olav
Laatst gewijzigd door Olaffel op wo 27 aug 2008, 12:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Edit:

De center wordt gewoon dieper, namelijk 300mm.

Wel twijfel ik nog tussen BR en gesloten kast. Wanneer ik naar centerspeakers van JBL, Wharfedale en Infinity kijk , valt op dat de midwoofer varierend tot tussen de 40 en 90 Hz gaat (vaak ook opgegeven bij -6Db).

Gesloten zal een lekker eerlijk geluid geven, terwijl BR iets dieper zal gaan maar een boost rond de 120Hz hebben. Een plotje is bijgevoegd.

Waar zal ik voor kiezen? Iemand ervaring met een center met deze speaker?

Gr Olav
Bijlagen
SDS_134.PNG
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ik heb zelf liever een center die wat meer laag produceert. Bij veel films gaat er ook best veel van de effecten door de center en dat klinkt met een center die wat lager kan een stuk voller en prettiger. M'n huisgenoot heeft een Mordaunt Short center die tot 100Hz kan (gesloten), m'n eigen Dali Concept center gaat tot 70Hz (br) en dat vind ik al een stuk beter klinken. :) Het klinkt veel voller.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hmm met de vele effecten naar de center had ik even geen rekening mee gehouden, simpelweg omdat ik alles momenteel niet 5.1 heb aangesloten.
De center zal in eerste instantie samen met de fronts komen. Dan kies ik toch maar voor BR aangezien lekker vol geluid wel een must is, vooral als de center ook alleen moet kunnen "presteren" 8)

Bedankt, want ik heb werkelijk 0 ervaring met centers :P

Olav
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Edit:

Zo het uiteindelijke plan is klaar. Na wat wikken en wegen voor een BR oplossing gekozen met 67Hz@-3dB. De center is een stuk dieper gemaakt, en qua design wordt deze hetzelfde als mijn zuilen.

De binnenmaten zullen zijn: 45x13x28 cm met een inhoud van 6.6 liter per speakercompartiment.
De bassbuizen worden in de achterkant gemonteerd, en iets afgeschermd zodat ze de luidspreker niet "zien".

Het filter wordt een simpel 2 weg 2e orde filter, met de kantelfrequentie op 2750Hz. De midwoofers worden parallel aangesloten om eerst uit te proberen. Mocht dit niks zijn dan volgt een 3 weg filter.

Verder wordt de tweeter 1dB gedempt zodat de midwoofers samen een gevoeligheid hebben van 87+6=93dB en de tweeter 91dB. Zo is de tweeter sowieso niet te vel.

Filter:
C1 6.8uF
C2 10uF

L1 0.47 mH, 0,57 Ohm
L2 0.33mH, 0.48 Ohm

R1 = 0.47 Ohm
R2 = 18 Ohm
R3 = 22 Ohm

EDIT: fout in het filter, is al opgelost
Bijlagen
Binnenkant
Binnenkant
Zelfde design als mijn zuilen
Zelfde design als mijn zuilen
Simpel maar doeltreffend
Simpel maar doeltreffend
filter.PNG (6.32 KiB) 1364 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Olaffel op wo 25 mar 2009, 0:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Zo De Center zit in elkaar, hier de foto's
Bijlagen
Gelders Blauw (H)
Gelders Blauw (H)
PICT3225.JPG
PICT3223.JPG
PICT3221.JPG
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Ziet er goed uit! Let er wel op dat je nog wat rendement moet inleveren voor de baffle step. Maar als de center in een meubel komt dan zal dit maar een paar dB bedragen.

Ik zou voor L1 eerder iets tussen 0.8 en 1 mH kiezen.

edit: suggestie toegevoegd.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

De Center is klaar op een paar schroeven na... Wat klinkt ie lekker! Hij gaat laag genoeg om als mini zuiltje te fungeren en dat met een kastvolume van 6.6 liter per speaker!

De Tweeter en woofer lopen voor zover ik nu heb kunnen horen prettig in elkaar over.

De Center sluit lekker aan op de torens en de rest van de set. Ik ben er erg blij mee!

Mijn broer heeft dezelfde center gemaakt. Dit is degene met zwart/donkerrood. Bij deze de foto's.
Bijlagen
De Center boven de TV
De Center boven de TV
Het filter: klein en fijn
Het filter: klein en fijn
Mijn Broer's Center
Mijn Broer's Center
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

wow man, even de center een kwartslag gedraaid en gewoon neergezet als een toren. Maar ik moet zeggen dat deze center prima kan fungeren als mini zuil. Misschien voor de looks een poot eronder maar deze configuratie geeft voor normaal gebruik genoeg diep.

Ik vind dat je zo voor 20E+20E+30E+filter en hout een erg leuk geluid hebt. :D
Laatst gewijzigd door Olaffel op wo 15 okt 2008, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

nlmb schreef:
Ik zou voor L1 eerder iets tussen 0.8 en 1 mH kiezen.
Waarom zo'n waarde? ik weet niet heel veel van filtering af...Wat zal het voordeel zijn van een spoel met een grotere zelfinductie?
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

ik heb een hoop ideen maar weet niet of het zover gaat komen.
maar ik zou deze center na willen bouwen maar zou er ook een andere tweeter in kunnen zonder het filter te veranderen ??? en zo ja welke ik wil namelijk alles graag bij bmm bestellen en die hebben deze tweeter niet

kan het met de seas 27 tff (heb ik ook in mijn low budget jes zitten en past goed bij elkaar)
en waar kan ik die tweeter het beste plaatsen (hetzelfde neem ik aan)

alvast bedankt gr pim
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

De tweeter is gewoon te koop bij BMM:
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=3664

Voor de andere vragen, moet je denk ik maar even wachten tot Olaffel Terug is.
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

ooh super heb er denk ik overheen gekeken.

:oops:

gr pim
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey Pim,

Gaaf dat je hem ook wil gaan bouwen. Als je dezelfde tweeter gebruikt als ik dan zou je de tweeter nog iets minder mogen dempen.

Voordeel van een iets minder agressieve tweeter in de center is dat de center niet gauw overheerst.

Succes, Gr Olav
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”