Cappuccino Centro: Peerless center speaker
Moderator: Beheerdersteam
Cappuccino Centro: Peerless center speaker
Hallo,
Aangezien ik de Vifa D27TG-05/06 tweeter over heb van mijn torens (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5997)
en nog geen centerspeaker heb leek het mij een mooie oplossing de tweeter daarvoor te gebruiken. Ik maak voor mijn broer dezelfde center, dus beide tweeters vinden hun plek.
Het plan is om de Peerless SDS 134 2 maal in te zetten als midwoofer. Deze speaker is lekker betaalbaar en over het algemeen is men er positief over. Hoe het filter wordt moet ik nog kijken.
Wel is de kast maar klein. De breedte wil ik op 400mm binnenmaat houden, de diepte mag varieren. In WinISD kom ik in het meest gunstige geval uit op 90Hz @ -3Db voor een gesloten kast.
De center hoeft niet veel laag te produceren, maar wat is een nette richtlijn om als -3Db punt vanuit te gaan?
Alvast bedankt, suggesties zijn welkom.
Olav
Aangezien ik de Vifa D27TG-05/06 tweeter over heb van mijn torens (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5997)
en nog geen centerspeaker heb leek het mij een mooie oplossing de tweeter daarvoor te gebruiken. Ik maak voor mijn broer dezelfde center, dus beide tweeters vinden hun plek.
Het plan is om de Peerless SDS 134 2 maal in te zetten als midwoofer. Deze speaker is lekker betaalbaar en over het algemeen is men er positief over. Hoe het filter wordt moet ik nog kijken.
Wel is de kast maar klein. De breedte wil ik op 400mm binnenmaat houden, de diepte mag varieren. In WinISD kom ik in het meest gunstige geval uit op 90Hz @ -3Db voor een gesloten kast.
De center hoeft niet veel laag te produceren, maar wat is een nette richtlijn om als -3Db punt vanuit te gaan?
Alvast bedankt, suggesties zijn welkom.
Olav
Laatst gewijzigd door Olaffel op wo 27 aug 2008, 12:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Edit:
De center wordt gewoon dieper, namelijk 300mm.
Wel twijfel ik nog tussen BR en gesloten kast. Wanneer ik naar centerspeakers van JBL, Wharfedale en Infinity kijk , valt op dat de midwoofer varierend tot tussen de 40 en 90 Hz gaat (vaak ook opgegeven bij -6Db).
Gesloten zal een lekker eerlijk geluid geven, terwijl BR iets dieper zal gaan maar een boost rond de 120Hz hebben. Een plotje is bijgevoegd.
Waar zal ik voor kiezen? Iemand ervaring met een center met deze speaker?
Gr Olav
De center wordt gewoon dieper, namelijk 300mm.
Wel twijfel ik nog tussen BR en gesloten kast. Wanneer ik naar centerspeakers van JBL, Wharfedale en Infinity kijk , valt op dat de midwoofer varierend tot tussen de 40 en 90 Hz gaat (vaak ook opgegeven bij -6Db).
Gesloten zal een lekker eerlijk geluid geven, terwijl BR iets dieper zal gaan maar een boost rond de 120Hz hebben. Een plotje is bijgevoegd.
Waar zal ik voor kiezen? Iemand ervaring met een center met deze speaker?
Gr Olav
Ik heb zelf liever een center die wat meer laag produceert. Bij veel films gaat er ook best veel van de effecten door de center en dat klinkt met een center die wat lager kan een stuk voller en prettiger. M'n huisgenoot heeft een Mordaunt Short center die tot 100Hz kan (gesloten), m'n eigen Dali Concept center gaat tot 70Hz (br) en dat vind ik al een stuk beter klinken.
Het klinkt veel voller.
Hmm met de vele effecten naar de center had ik even geen rekening mee gehouden, simpelweg omdat ik alles momenteel niet 5.1 heb aangesloten.
De center zal in eerste instantie samen met de fronts komen. Dan kies ik toch maar voor BR aangezien lekker vol geluid wel een must is, vooral als de center ook alleen moet kunnen "presteren"
Bedankt, want ik heb werkelijk 0 ervaring met centers
Olav
De center zal in eerste instantie samen met de fronts komen. Dan kies ik toch maar voor BR aangezien lekker vol geluid wel een must is, vooral als de center ook alleen moet kunnen "presteren"
Bedankt, want ik heb werkelijk 0 ervaring met centers
Olav
Edit:
Zo het uiteindelijke plan is klaar. Na wat wikken en wegen voor een BR oplossing gekozen met 67Hz@-3dB. De center is een stuk dieper gemaakt, en qua design wordt deze hetzelfde als mijn zuilen.
De binnenmaten zullen zijn: 45x13x28 cm met een inhoud van 6.6 liter per speakercompartiment.
De bassbuizen worden in de achterkant gemonteerd, en iets afgeschermd zodat ze de luidspreker niet "zien".
Het filter wordt een simpel 2 weg 2e orde filter, met de kantelfrequentie op 2750Hz. De midwoofers worden parallel aangesloten om eerst uit te proberen. Mocht dit niks zijn dan volgt een 3 weg filter.
Verder wordt de tweeter 1dB gedempt zodat de midwoofers samen een gevoeligheid hebben van 87+6=93dB en de tweeter 91dB. Zo is de tweeter sowieso niet te vel.
Filter:
C1 6.8uF
C2 10uF
L1 0.47 mH, 0,57 Ohm
L2 0.33mH, 0.48 Ohm
R1 = 0.47 Ohm
R2 = 18 Ohm
R3 = 22 Ohm
EDIT: fout in het filter, is al opgelost
Zo het uiteindelijke plan is klaar. Na wat wikken en wegen voor een BR oplossing gekozen met 67Hz@-3dB. De center is een stuk dieper gemaakt, en qua design wordt deze hetzelfde als mijn zuilen.
De binnenmaten zullen zijn: 45x13x28 cm met een inhoud van 6.6 liter per speakercompartiment.
De bassbuizen worden in de achterkant gemonteerd, en iets afgeschermd zodat ze de luidspreker niet "zien".
Het filter wordt een simpel 2 weg 2e orde filter, met de kantelfrequentie op 2750Hz. De midwoofers worden parallel aangesloten om eerst uit te proberen. Mocht dit niks zijn dan volgt een 3 weg filter.
Verder wordt de tweeter 1dB gedempt zodat de midwoofers samen een gevoeligheid hebben van 87+6=93dB en de tweeter 91dB. Zo is de tweeter sowieso niet te vel.
Filter:
C1 6.8uF
C2 10uF
L1 0.47 mH, 0,57 Ohm
L2 0.33mH, 0.48 Ohm
R1 = 0.47 Ohm
R2 = 18 Ohm
R3 = 22 Ohm
EDIT: fout in het filter, is al opgelost
- Bijlagen
-
- Simpel maar doeltreffend
- filter.PNG (6.32 KiB) 1368 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Olaffel op wo 25 mar 2009, 0:53, 3 keer totaal gewijzigd.
De Center is klaar op een paar schroeven na... Wat klinkt ie lekker! Hij gaat laag genoeg om als mini zuiltje te fungeren en dat met een kastvolume van 6.6 liter per speaker!
De Tweeter en woofer lopen voor zover ik nu heb kunnen horen prettig in elkaar over.
De Center sluit lekker aan op de torens en de rest van de set. Ik ben er erg blij mee!
Mijn broer heeft dezelfde center gemaakt. Dit is degene met zwart/donkerrood. Bij deze de foto's.
De Tweeter en woofer lopen voor zover ik nu heb kunnen horen prettig in elkaar over.
De Center sluit lekker aan op de torens en de rest van de set. Ik ben er erg blij mee!
Mijn broer heeft dezelfde center gemaakt. Dit is degene met zwart/donkerrood. Bij deze de foto's.
wow man, even de center een kwartslag gedraaid en gewoon neergezet als een toren. Maar ik moet zeggen dat deze center prima kan fungeren als mini zuil. Misschien voor de looks een poot eronder maar deze configuratie geeft voor normaal gebruik genoeg diep.
Ik vind dat je zo voor 20E+20E+30E+filter en hout een erg leuk geluid hebt.
Ik vind dat je zo voor 20E+20E+30E+filter en hout een erg leuk geluid hebt.
Laatst gewijzigd door Olaffel op wo 15 okt 2008, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
ik heb een hoop ideen maar weet niet of het zover gaat komen.
maar ik zou deze center na willen bouwen maar zou er ook een andere tweeter in kunnen zonder het filter te veranderen ??? en zo ja welke ik wil namelijk alles graag bij bmm bestellen en die hebben deze tweeter niet
kan het met de seas 27 tff (heb ik ook in mijn low budget jes zitten en past goed bij elkaar)
en waar kan ik die tweeter het beste plaatsen (hetzelfde neem ik aan)
alvast bedankt gr pim
maar ik zou deze center na willen bouwen maar zou er ook een andere tweeter in kunnen zonder het filter te veranderen ??? en zo ja welke ik wil namelijk alles graag bij bmm bestellen en die hebben deze tweeter niet
kan het met de seas 27 tff (heb ik ook in mijn low budget jes zitten en past goed bij elkaar)
en waar kan ik die tweeter het beste plaatsen (hetzelfde neem ik aan)
alvast bedankt gr pim
De tweeter is gewoon te koop bij BMM:
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=3664
Voor de andere vragen, moet je denk ik maar even wachten tot Olaffel Terug is.
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=3664
Voor de andere vragen, moet je denk ik maar even wachten tot Olaffel Terug is.
