buizenversterker in triode of ultra-lineaire schakeling

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ronnydepony

buizenversterker in triode of ultra-lineaire schakeling

Bericht door ronnydepony »

stupid idee of niet, kweet het niet.

men heeft het zo dikwijls over het schakelen van een buizenversterker in triode of ultra-lineair.
Triode heeft ongeveer het halve vermogen maar blinkt dan weer uit in detail enz.

Bij mij thuis is dit toch ook zo met EL-34 buizen.

Nu ja, laat ons eventjes verder denken;

er bestaat een inschakelvertraging om de stand-by schakelaar te vervangen.

Tentlabs En Menno Vanderveen hebben ondertussen reeds heel wat schakelingen ontworpen om de choke te vervangen ; de gloeispanning te voorzien van een stabiele spanning enz.

Kost natuurlijk wel wat, maar wij als zelfbouwers vinden dat natuurlijk extra kosten die goedkoper kunnen :D

Dus hier gaat mijn idee, om over te schakelen van triode naar ultra-lineair wordt er meestal een beroep gedaan op een schakelaar waarbiij je de versterker lang genoeg aflaat om dan pas de schakelaar om te switchen.

Wanneer het veilig is weet natuurlijk niemand, maar je kan natuurlijk niet eeuwig wachten.

Nu gaat mijn idee uit naar een schakeling die de spanning meet op ik weet niet wat, maar via een LED-aanduiding of iets laat weten dat de spanning voldoende is gedaald om dan via een drukknop of iets dergelijks of laat het ons via programmeren doen, is al helemaal modern .

Heel ingewikkeld zal het wel niet zijn maar, denk ik, maar ik heb onvoldoende kennis om de start te geven maar wil wel meewerken aan het ontwerp eventueel.

Ben toch van plan om heel mijn buizenversterker om te bouwen, mert autobias, enz.

Dus een schakelingeke kan er nog wel bij.

Dus iedere reactie is meer dan welkom.

Mvg,
Ronny
Ah!buis

Re: buizenversterker in triode of ultra-lineaire schakeling

Bericht door Ah!buis »

Al je zo heen en weer schakelt hoeft de spanning er helemaal niet af.Op een klik in de LS's na gaat er niks mis.
Anne
Bijlagen
Ca.JPG
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Reden van het moeten wachten is dat het niet goed voor de buizen is G2 los te maken als de spanning er op staat. Wachten tot de spanning weg is of de emissie van de kathode over is moet genoeg zijn. Dus gewoon als spelend de versterker uit zetten en als het geluid is uitgedoofd (zal niet direct zijn) dan kan je van UL naar triode schakelen. Dat is normaal binnen 1 minuut geregeld, meestal veel sneller. En voor de smoorspoel vervanger kan je ook even op mijn website kijken, ik heb er pas geleden op gezet die ook nog als stroom begrenzing werkt. De laatste functie had ik nodig omdat ik na de GZ34 gelijkrichter en de smoorspoel een 500uF elco heb. De laadstroom wordt dan zo groot dat soms de 2.5A net zekering het niet vol hield en de GZ34 vind het ook verre van plezierig. Met deze schakeling is dat allemaal begrensd en het werkt tevens als smoorspoel. Kost weinig doet veel.
ronnydepony

dus het kan allemaal redelijk simpel worden gehouden.

die vervanging van de smoorspoel is inderdaad heel eenvoudig, Jan.
schema staat al op de harde schijf.

mvg,
Ronny
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

De gewone transistor BC549 zit er in en laat de zaak tevens fungeren als stroom begrenzer, het laden van de 500uF werd door de net zekering regelmatig afgekapt en uiteindelijk vind de GZ34 het ook geen fijne bezigheid om zulke grote stromen te moeten leveren. Deze stroom begrenzing beperkt tot iets meer dan 300mA en dat houd de zekeringen heel, de buis in leven en koste een paar seconden meer voor de zaak speelt. Als dat een maal zo is den zal de 300B nooit zo'n hoge stroom kunnen trekken en doet de stroom begrenzing dus niets meer. En brom is helemaal uit gebannen, super stil als er geen muziek is.
ronnydepony

Een gelijkrichtbuis zit er voorlopig nog niet in de versterker, maar het zal wel werken met een bruggelijkrichter ook.

mvg,
Ronny
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Natuurlijk werkt het dan ook. In mijn 300B versterker zit een buizen gelijkrichter en die kunnen wat minder hebben dan b.v een 1N4007 maar een buis komt wel langzamer op gang (gloeidraad komt ook langzaam op temperatuur) maar te snel voor zo'n 500uF elco. Ik had expres al indirect verhitte gelijkrichters gekozen omdat die minder snel opwarmen.
Plaats reactie