men heeft het zo dikwijls over het schakelen van een buizenversterker in triode of ultra-lineair.
Triode heeft ongeveer het halve vermogen maar blinkt dan weer uit in detail enz.
Bij mij thuis is dit toch ook zo met EL-34 buizen.
Nu ja, laat ons eventjes verder denken;
er bestaat een inschakelvertraging om de stand-by schakelaar te vervangen.
Tentlabs En Menno Vanderveen hebben ondertussen reeds heel wat schakelingen ontworpen om de choke te vervangen ; de gloeispanning te voorzien van een stabiele spanning enz.
Kost natuurlijk wel wat, maar wij als zelfbouwers vinden dat natuurlijk extra kosten die goedkoper kunnen
Dus hier gaat mijn idee, om over te schakelen van triode naar ultra-lineair wordt er meestal een beroep gedaan op een schakelaar waarbiij je de versterker lang genoeg aflaat om dan pas de schakelaar om te switchen.
Wanneer het veilig is weet natuurlijk niemand, maar je kan natuurlijk niet eeuwig wachten.
Nu gaat mijn idee uit naar een schakeling die de spanning meet op ik weet niet wat, maar via een LED-aanduiding of iets laat weten dat de spanning voldoende is gedaald om dan via een drukknop of iets dergelijks of laat het ons via programmeren doen, is al helemaal modern .
Heel ingewikkeld zal het wel niet zijn maar, denk ik, maar ik heb onvoldoende kennis om de start te geven maar wil wel meewerken aan het ontwerp eventueel.
Ben toch van plan om heel mijn buizenversterker om te bouwen, mert autobias, enz.
Dus een schakelingeke kan er nog wel bij.
Dus iedere reactie is meer dan welkom.
Mvg,
Ronny