Product Design student zoekt hulp

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Tok Tok

Product Design student zoekt hulp

Bericht door Tok Tok »

Hallo iedereen,

Ik ben een Product Design student aan de Hogeschool Van Amsterdam en als huidige project zijn wij een luidspreker aan het bouwen van porselein. Nu heeft geen ons allen veel kennis van audio e.d. en daarom heb ik paar vragen waar jullie mij wellicht mee kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een full range speaker van ongeveer 10 cm doorsnede. Nu heb ik al een aantal audio webshops gehad maar kan ik ze moeilijk vinden. Degene die ik tegen kom zijn (veel) te duur of te groot of te klein. Voor mijn budget ben ik op zoek naar een speaker rond de 15 euro.

Het kan natuurlijk zo zijn dat full range speakers allemaal ruim boven dat bedrag liggen. In dat geval zoek ik een goede vervanger. Het gaat hier om een ronde behuizing van ongeveer 15 cm hoog.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit project. Andere tips zijn ook altijd welkom!

Gr Joep
SARK

Re: Product Design student zoekt hulp

Bericht door SARK »

Visaton FRS8
http://www.visaton.com/en/industrie/bre ... rs8_8.html

Kosten ongeveer €10,- per stuk.

Er is ook al iemand bezig geweest met een bolletje voor de FRS8:
P1121486-webbig.jpg
http://diyaudioprojects.com/Forum/viewt ... =11&t=2371
Tok Tok

Bericht door Tok Tok »

Dat ziet er leuk uit! Leuk effect ook van de hammerite.

Ik ben er helaas vergeten bij te vermelden dat het ophangframe ook rond moet zijn, net als de conus. Die vierkante hoeken passen niet bij de rest van het ontwerp ;)
Tok Tok

Bericht door Tok Tok »

Ik kom nu zelf deze speaker tegen. Hoe staat dit merk bekend?

http://www.rumoh.nl/nl/monacor/1744-spx-52tb.html
SARK

Bericht door SARK »

Tok Tok schreef:
Ik ben er helaas vergeten bij te vermelden dat het ophangframe ook rond moet zijn, net als de conus. Die vierkante hoeken passen niet bij de rest van het ontwerp ;)
Ik heb zelf ook eens de oren van deze luidspreker afgeslepen om ze passend te krijgen, dat is niet zo moeilijk om te doen hoor.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die TB van de rumoh site is prima, komt bij tangband vandaan.

Ik heb veel met dit formaat breedbanders gedaan. Een Vifa TC9 kost ook ca 15,-
http://www.rumoh.nl/nl/vifa/1354-vifa-tc9-fd1808.html

Maar... ik zou echt die van fountek nemen, wist niet dat die er is maar fountek maakt heel mooi spul.
Deze bedoel ik, krijg je geen spijt van denk ik:

http://www.rumoh.nl/nl/fullrange/3175-fountek-fe85.html
bronbestand:<br />http://www.rumoh.nl/3175-3479-large/fountek-fe85.jpg
bronbestand:
http://www.rumoh.nl/3175-3479-large/fountek-fe85.jpg
fountek-fe85.jpg (12.91 KiB) 990 keer bekeken
voor een tientje :kwijl:
Tok Tok

Bericht door Tok Tok »

Ik heb zelf ook eens de oren van deze luidspreker afgeslepen om ze passend te krijgen, dat is niet zo moeilijk om te doen hoor.
Dat is voor helaas geen optie omdat de bovenkant van de speaker volledig zichtbaar is, als ik het af ga sluipen dan wordt het er niet mooier op.
Maar... ik zou echt die van fountek nemen, wist niet dat die er is maar fountek maakt heel mooi spul.
Ik heb hem gezien en vond hem ook erg mooi maar helaas veel te groot... erg jammer..
Laatst gewijzigd door Tok Tok op vr 01 jun 2012, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
John P

Bericht door John P »

Tok Tok schreef:
Ik kom nu zelf deze speaker tegen. Hoe staat dit merk bekend?
http://www.rumoh.nl/nl/monacor/1744-spx-52tb.html
Deze speaker die er op lijkt is heel goed getest in een vakblad.spx-30
Houd er wel rekening mee dat bij gebruik in een klein boxje dit type luidspreker de neiging heeft om de middentonen te sterk weer te geven, dit leidt tot een schreeuwerig geluid. Om dit tegen te gaan moet een filter ingebouwd worden of er moet een equalizer tussen bron en versterker geplaatst worden.
SARK

Bericht door SARK »

Misschien moet je dan eerst eens duidelijk maken hoe zaken worden gemonteerd zodat mensen gericht voor jullie kunnen zoeken, plaats de schetsen eens hier op het forum dan kunnen wij ook zien waar jullie mee bezig zijn.
Tok Tok

Bericht door Tok Tok »

Deze speaker die er op lijkt is heel goed getest in een vakblad.
Dat klinkt goed.

De klankkast is idd vrij klein. Een filter toevoegen is denk ik wel prijzig dus niet echt een optie. Het word gewoon testen wat voor geluid eruit komt :)
Misschien moet je dan eerst eens duidelijk maken hoe zaken worden gemonteerd zodat mensen gericht voor jullie kunnen zoeken, plaats de schetsen eens hier op het forum dan kunnen wij ook zien waar jullie mee bezig zijn.
Nouja we zitten nog midden in het ontwerp proces en de bevestigingsmethode is nog niet besloten, voor de vorm is de vereiste is alleen dat de speaker rond is.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je er verder niets mee doet zal het geluid niet veel anders worden dan een gemiddelde transistorradio of goedkope PC speaker.

Ik heb zelf vrij aardige PC speakers met een dergelijk speakertje er in (Compaq). Maar dat is wel met ingebouwde versterker en is zwaar elektronisch ge-equalized.

Als het om het design gaat ok, moet er ook goed geluid uitkomen dan kost het gewoon meer.
Tok Tok

Bericht door Tok Tok »

Pjotr schreef:
Als het om het design gaat ok, moet er ook goed geluid uitkomen dan kost het gewoon meer.
Daar heb je helemaal gelijk in, het moet helaas een beetje van beide zijn in dit geval.
Wat voor een filter of equalizer zou je aanraden? of is dit puur afhankelijk van de inhoud van de behuizing?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die Fountek heeft een diameter van 9 cm meen ik, is helemaal niet groot :wink:

Als je 15,- wilt uitgeven en niets extra dan zou ik een driver zoeken van een 10,- en voor 5 euro aan filtermateriaal.

Kijken of er geluid uitkomt is vrij onzinnig, dat doet het ook wanneer je er een versterker op aansluit terwijl je de luidspreker is z'n doosje laat :wink:
Arno

Bericht door Arno »

wouter schreef:
dat doet het ook wanneer je er een versterker op aansluit terwijl je de luidspreker is z'n doosje laat :wink:
Da's op zich wel weer een aardige design-statement :mrgreen:
John P

Bericht door John P »

Tok Tok schreef:
Wat voor een filter of equalizer zou je aanraden? of is dit puur afhankelijk van de inhoud van de behuizing?
Een analoog filter, meestal een spoel, een condensator en een weerstand, moet precies aangepast zijn aan het chassis en zijn behuizing. Dit kan normaal alleen na meting met een microfoon en een impedantiemeting. Je kunt als je de muziek afspeelt via een laptop o.i.d. altijd wel een softwarematige equalizer inschakelen en op het gehoor afstellen.
Tok Tok

Bericht door Tok Tok »

Die Fountek heeft een diameter van 9 cm meen ik, is helemaal niet groot
http://www.rumoh.nl/nl/fullrange/3175-fountek-fe85.html
Hebben wij het over dezelfde speaker? Want er staat de voice-coil alleen al 20 mm is.. Sorry verkeerd gelezen, ja 9 cm zou idd kunnen! Ik ga eens overleggen over het budget en afwegingen doen, aangezien ik ook nog een filter moet hebben idd.
Als je 15,- wilt uitgeven en niets extra dan zou ik een driver zoeken van een 10,- en voor 5 euro aan filtermateriaal.
Ja precies, dat lijkt mij ook een goed plan. Het mag misschien nog wel tegen de 20 euro aan lopen maar dat moet in overleg mijn de projectleider (leraar)
Een analoog filter, meestal een spoel, een condensator en een weerstand, moet precies aangepast zijn aan het chassis en zijn behuizing. Dit kan normaal alleen na meting met een microfoon en een impedantiemeting
Ik had al zo'n vermoede ;) Zo professioneel wou ik niet gaan, daar heb ik nu helaas de tijd niet voor, tenzij er een kant en klare filter te krijgen is voor een bepaald aantal liters.
Laatst gewijzigd door Tok Tok op za 02 jun 2012, 0:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok, dan zou ik het maar lekker simpel houden en zien wat er van komt.

Je kunt ook even langs de kringloop lopen en zien wat daar aan car speakertjes ligt. Philips had destijds vrij aardige met papieren conus en een kleine whizzer conus extra voor het hoog. En als ze niet rond zijn dan design je toch een ronde flens er voor :mrgreen:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Wat gebeurd er met de speakertjes als ze af zijn ?

Als je een beetje werk ervan maakt unit en filtertje als ze af zijn kan je ze tzt altijd weer te koop zetten op dit forum om de matriaal kosten zo weer retour te kunen krijgen .
Wie weet is er wel iemand die zoietts apparts wel wil hebben .
Tok Tok

Bericht door Tok Tok »

Je kunt ook even langs de kringloop lopen en zien wat daar aan car speakertjes ligt.
Ja dat ga ik zeker even doen, dat is zeker goed voor een prototype. Ze zijn namelijk voor op de Sunday Market in Amsterdam, we gaan daar staan met onze opleiding en allerlei ontworpen producten verkopen. Vandaar het redelijk beperkte budget. Als we ze gaan verkopen dan moeten ze natuurlijk wel allemaal hetzelfde klinken/uitzien en daar zijn nieuwe speakers voor nodig.
Ik zou ook graag goed uitgebalanceerde speakers bouwen maar we moeten al vrij snel pitchen.

Ik zou ik al wat foto's willen laten zien maar dat doe ik liever als ze af zijn. Mocht er dan iemand interesse hebben dan kan hij of zij langs komen op de Sunday Market ;)
markbakk

Bericht door markbakk »

Tok Tok schreef:
we gaan daar staan met onze opleiding en allerlei ontworpen producten verkopen
Aha. En wat is dan een van de criteria waaraan een luidspreker zou moeten voldoen? :-&
Tok Tok

Bericht door Tok Tok »

Hij moet natuurlijk goed klinken. Daarom probeer ik het ook zo goed mogelijk uit te voeren maar helaas heb ik nog niet veel kennis van audio e.d. :)

Ik ben wat informatie op gaan zoeken over filters en ben al iets wijzer. Een klasgenoot vertelde mij dat als ik een full range speaker gebruik dat ik dan geen filter nodig heb omdat alle frequenties via dezelfde speaker gaan. Jullie hebben mij wel een filter aangeraden dus nu weet ik niet precies wat het beste is.. (ik hoop niet dat ik teveel off-topic raak)

Overigens word er geen winst gemaakt op de verkoop. Al het geld gaat naar het organiseren en het betalen van de materialen en kraampjes. :)
markbakk

Bericht door markbakk »

Tok Tok schreef:
Een klasgenoot vertelde mij dat als ik een full range speaker gebruik dat ik dan geen filter nodig heb omdat alle frequenties via dezelfde speaker gaan.
Als het zo eenvoudig was, hadden we hier niet zo veel discussies. :wink: Succes met de verkoop en het goede doel!
k.p.

Bericht door k.p. »

markbakk schreef:
Tok Tok schreef:
Een klasgenoot vertelde mij dat als ik een full range speaker gebruik dat ik dan geen filter nodig heb omdat alle frequenties via dezelfde speaker gaan.
Als het zo eenvoudig was, hadden we hier niet zo veel discussies. :wink: Succes met de verkoop en het goede doel!
Je hebt geen scheidingsfilter nodig, maar zonder een bafflestep compensatie filter wordt het niets. Eventueel moet je nog wat resonanties wegwerken en misschien zullen er nog wat andere correcties gedaan moeten worden.

Als je al vrij snel resultaat moet hebben dan is het misschien handig om Visaton speakertjes te gebruiken. Laat vooral wel het ontwerp van te voren zien. De handige boxsim-simulatiejongens knutselen dan zo een schema voor het filter in elkaar. Om dit te doen vanuit een simulatie is niet ideaal, maar het is al gauw een stuk beter dan zomaar een paar speakertjes in een kastje duwen. Let er ook op dat uit van die kleine speakers weinig laag zal komen. Uiteindelijk zouden ze het liefst met subwoofer gebruikt moeten worden.

Ondanks dat je het liefst een ronde speaker wil zul je misschien toch de Visaton FRS8 moeten overwegen. Deze zit dus in boxsim en presteert behoorlijk goed. De Fountek is ook erg mooi, maar zit niet in boxsim. Je zou ook een randje om de speaker kunnen maken zodat de rand weer rond is.
Tok Tok

Bericht door Tok Tok »

Dank voor je reactie k.p.. We hebben overwogen wat uitgelegd hebt maar we gaan toch voor de Fountek speakers: http://www.rumoh.nl/nl/fullrange/3175-fountek-fe85.html
Helaas zitten we met veel beperkingen zoals budget en tijd en daarom wordt het lastig om alles geluidstechnisch perfect te krijgen.
We hebben er voor gekozen om desktop speakers te maken voor naast je laptop of je vaste PC. Hier alvast een render van het ontwerp: (de speakers veranderen nog van type maar dit is om een idee te geven)
bronbestand:<br />http://bluewavedesign.nl/downloads/Speaker%20design%20sunday%20market.jpg
bronbestand:
http://bluewavedesign.nl/downloads/Speaker%20design%20sunday%20market.jpg
In de boxen komt deze versterker: http://www.gadgetfactory.eu/nl/Kleine-e ... -EVM-Board
En de stroomvoorziening is via USB en het geluid kan aangepast worden via de equalizer op je laptop/PC.

Wat vinden jullie van het ontwerp? :D
TipoTurismo

Bericht door TipoTurismo »

Dat gaat er zeker leuk uit zien in porselein. Hoe gaan jullie dat eigenlijk maken?
Alleen jammer dat de speaker zo'n geheel andere vormentaal heeft dan de rest van het product, maar daar hebben jullie vast een reden voor ;)
bronbestand:<br />http://74.50.20.110/Hex%20[hifi].jpg
bronbestand:
http://74.50.20.110/Hex%20[hifi].jpg
Hex [hifi].jpg (7.8 KiB) 990 keer bekeken
maar dit vind je niet zo 123 in de juiste maat met het juiste aantal hoeken :P
Plaats reactie