22cm woofer met maximum prestaties gezocht

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

22cm woofer met maximum prestaties gezocht

Bericht door Pjotr »

Voor bij de op handen zijnde PC speakers ben ik alvast een aan het kijken naar een subje. Ik wil dat niet groter gaan maken dan 8L (20cm x 20cm x 20cm). Dat gaat sowieso niet lukken met een BR en zal een CB met LW transform gaan worden. Valt niet mee daar een een leuke woefer voor te vinden die op dan op 35 Hz nog een substantiële output levert. Het grootste wat nog in zo'n kastje past is een 22 cm woofer en m.i. ook het minimale wat je nodig hebt voor een substantieel laag.

Ik heb er een aantal bekeken en in WinISD vergeleken wat de max haalbare SPL dan gaat worden:
Max-SPL-vergelijk.gif
Het duidelijk dat de best scorende ook gelijk de duurste zijn (ca. €300). Dat zijn dan de ScanSpeak Revelators. De goedkope Seas en Dayton blijven zo'n 6 dB achter. Dit heeft duidelijk te maken met de lineaire X_max EN overduidelijk met de maximale belastbaarheid.

Als ik ze allemaal equalise met een LT transform naar een Fb van 35Hz met een Qb van 0,58 (Bessel) dan ziet de correctie er als volgt uit:
LW-transf-vergelijk.gif
Het is duidelijk dat de SS 22W/8857T00 met alu conus de minste correctie behoeft. De 22W/8851T00 met papier conus doet het vergelijkbaar goed en heeft iets meer rendement.

Nog iemand suggesties voor een driver die wat betaalbaarder is en hetzelfde haalt? Of geldt hier toch: Alle waar naar zijn geld?
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 29 mei 2012, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Vuurkat

Re: 22cm woofer met maximum presties gezocht

Bericht door Vuurkat »

Is een Tang Band W8-740 goed genoeg?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Casper schreef:
Is een Tang Band W8-740 goed genoeg?
Heb ik naar gekeken maar ik heb het niet zo op schuimranden en het renmdement is wel erg laag. Bovendien heb ik ernstige twijfels over de opgegeven X_max van 12mm. Als dat PP is dan is hij niet beter dan de Seas/Dayton
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Een CSS Trio8 mag in dit rijtje niet ontbreken denk ik.
Als het een stapje kleiner mag (maar dat denk ik niet ?), is één of tweemaal Exodus EX-Anarchy misschien een geinige optie ?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Visaton TIW 200 XS?

Vergeet trouwens niet om ook te kijken naar de impedantie als je de hoeveelheid correctie overweegt :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Trio 8 lijkt me mooi, evenals andere Xmax giganten. Echter, heb je dat nodig?

Heb hier zowel de TIW200XS als de Mivoc 210 XAW 210 HC in 12 liter gesloten (GHP) geprobeerd, de Mivox heeft mijn voorkeur. Zit in de het ontwerp Micro sub van hobby hifi, -3dB op 33 Hz.
Qts van 0,27 en fs van 32 Hz met 31 liter VAS, en met 65,- euro en zeer degelijke bouw gewoon een koopje.

http://www.mivoc.de/shop/de/mivoc/detai ... 20210%20HC

Mivoc heeft ook nog een kleine 8" subwoofer, de AW2000 maar wat die kan weet ik niet:
http://www.mivoc.de/shop/de/mivoc/detai ... =AW%202000

Hier de XAW 210 HC in 8 liter :wink:
Bijlagen
Mivoc XAW210HC 8 liter.PNG
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kijk dat gaat de goede kant op :) CSS noemde gisteren Henkjan ook al toen het even ter sprake kwam, kon hem alleen niet zo snel vinden. Intrigerende speaker. Hij komt trouwens op de sub uitgang van de AS2.100 te hangen, dus qua correctie is het geen probleem met de DSP daarvan, dat gaat wel goed komen. Die TIW200 lijkt mij ook wel wat. Ik heb 20 jaar gelden de GF200 veel gebruikt met een LW transform en dat ging erg goed.

Punt wat mij meer zorgen baart is dat hij volledig in het veer-gecontroleerde frequentie gebied komt te werken. Het is dan wel zaak dat de aandrijving over een groot gebied zo lineair mogelijk blijft omdat anders de vervorming helemaal de pan uit gaat vliegen. Eigenlijk is dit nou typisch iets waar naar mijn idee stroomsturing een groot voordeel zou zijn.

Wat zijn jouw bevindingen wat betreft de vervorming in een klein kastje Wouter?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Op een of andere manier vond ik de TIW 200XS niet werken in een klein kastje, maar de TIW360X ook niet in een kast van 30 liter. Gewoon alsof de handrem erop zit. Die XAW210HC speelt super lekker in 12 liter (micro sub), ik weet niet hoe dat komt.

Wellicht lag het aan de hypex modules waar ik toen mee draaide op die visatons. Beide deden het in een grote TL enorm goed. Die Mivoc is juist voor heel kleine behuizingen ontworpen, en dat werkt prima!

Ik las net weer in het topic van Marp dat de 10"mivoc het minder goed deed dan een 8"nova. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Bforce had hem wel eens in iets van 5 liter gestopt, ik heb dat niet gehoord maar voor mijn gevoel is zoiets wel heel erg klein.

De vervorming vind ik vrijwel onhoorbaar wanneer het laag goed klopt op de luisterplek, de SPL overstemt dan alles. Wanneer het er niet makkelijk uitrolt ga je dingen horen alsof de conus mechanisch vastgehouden wordt in de kast of er allerlei geluid doorheen geperst wordt, hoge gewauwel o.i.d. Dat moeiteloos laag eruit rollen is mijn ervaring met de Micro sub, verder heb ik het niet heel goed kunnen vergelijken. Misschien tijd voor een line up, maar die XAW210HC is hiervoor gewoon ontworpen, nauwlijks boost nodig i.c.m. seriecondensator.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bedankt voor je input Wouter, zal er morgen eens wat verder naar kijken. Ik ga hem trouwens niet als GHP gebruiken maar hij komt rechtstreeks aan een UcD180 te hangen voor een 4 ohm of 2 UcD180's gebridged voor 8 ohm. Dat zal ook nog wel uitmaken. Die XAW210 heeft een erg stijf honeycomb membraan zie ik. Het kan best dat dat in zo'n klein kastje minder doorbuigt en daarmee minder vervorming veroorzaakt. Kan die lelijke alu ring er trouwens gemakkelijk af?

Wat ik wel zie is dat de T/S parameters er voor een groot gedeelte niet toe doen als je geen GHP condensator gebruikt, belangrijkste is X_max, Bl en Sd. Voor minimale vervorming t.g.v. Cms kan de VAS theoretisch gezien, eigenlijk niet groot genoeg zijn.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Pjotr schreef:
Wat ik wel zie is dat de T/S parameters er voor een groot gedeelte niet toe doen als je geen GHP condensator gebruikt, belangrijkste is X_max, Bl en Sd. Voor minimale vervorming t.g.v. Cms kan de VAS theoretisch gezien, eigenlijk niet groot genoeg zijn.
Voor de vervorming die de compliantie van de box toevoegt heeft Linkwitz nog een mooi rekenvoorbeeld. Meestal komt het erop neer dat alleen bij extreem kleine kastjes en hoge uitslagen de niet-lineariteit van de luchtveer achter de driver een rol gaat spelen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt, vandaar ook mijn opmerking dat Cms zover mogelijk mag ophoepelen :mrgreen:

Lang geleden hebben we er hier op ZBA ook al eens een discussie over gehad waarbij toen ook het effect van vulling ter sprake kwam. Ik heb toen die niet-lineariteit van de lucht in een CB in PSpice gesimuleerd met een transiënt simulatie. Daaruit kwam dat die vervorming hoofdzakelijk even orde is, hetgeen ook te verwachten was. Wat heel grappig was, was dat tot op zekere hoogte (tot ca. 5% vervorming) de totale THD t.g.v. de compressie in de kast vrijwel evenredig is met Vd/Vb. Dus een Vd/Vb van 1% gaf ook 1% THD met een dominante hoofdpiek van de 2e harmonische. 1% - 2% 2e orde is m.i. alleszins acceptabel voor een sub. Maar dan moeten er geen andere dingen roet in het eten gooien zoals doorbuigen van de conus en vervorming t.g.v. Cms en niet-lineariteit van Bl.

Die Trio8 van CSS met XBL motor is ook wel een intrigerend ding. Kan hem alleen bij CSS niet meer terug vinden. Is dat ding eigenlijk nog wel in productie?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die alu-ring is volgens mij gedraaid en zit als geheel vast aan de gegoten aluminium korf. Niets wat je niet even met primer en mat zwart weg kan werken :wink:

Wat je niet moet vergeten en wat pas opvalt als je hem in je handen hebt: de sigmenten magneetstructuur en sowieso mooi opgebouwde motor. Dat ding is 4 kg, echt heel apart dat het 65,- kost. De aansluitdraden zijn door de spider geweven, de conus (extra) gestickt. Lijkt een foeilelijk ding maar ik ben elke keer weer positief verrast als ik er mee ga spelen/knutselen.

Afbeelding

hier kun je meer van de gedraaide korf zien:
http://www.mivoc.com/homepage/de/produk ... rand=mivoc
Pjotr

Bericht door Pjotr »

I.d.d Wouter, voor het geld hoef je het niet laten en ik denk dat ik ook zeker dat ik met de Mivoc eens wat ga proberen. Die alu ring is op zich geen probleem, ik kan hem altijd nog vanaf de achterkant van de baffle infrezen. De kast had ik gedacht van een stukje 25 cm PVC rioolbuis te maken tussen 2 planken in geklemd/gelijmd.

Vond hier trouwens nog een mooi overzicht van de diverse long-stroke motor topologiën: http://www.glasswolf.net/papers/bltech.html
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 28 mei 2012, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Jij vindt deze maar niks zeker? :lol:
http://www.daytonaudio.com/index.php/sd ... oofer.html

Zitten ook in die Blanda woofers. :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jawel hoor Hans, maar die Blanda's zijn wel wat meer dan 8L toch? In 8L komt ie gewoon vermogens reserve tekort en zijn er betere alternatieven.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:mrgreen: , Ik heb de Blanda schalen gevuld met water uit een 1 liter maatbeker.
Ik kwam toen op 9 liter en er stond toen nog randje vrij van 1+ centimeter. :kwijl:
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Tja het is ook maar net hoeveel output je wilt. Die Dayton heeft ook niet superveel xmax en de vervorming is ook maar gemiddeld, maar de prijs is er ook naar. Maar als je wat wilt met dat ding zul je 'm wel snel tot z'n max moeten pushen, zowel qua vermogen als qua xmax.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
:mrgreen: , Ik heb de Blanda schalen gevuld met water uit een 1 liter maatbeker.
Ik kwam toen op 9 liter en er stond toen nog randje vrij van 1+ centimeter. :kwijl:
Ok, ok, dan heeft ie wel koeling genoeg :P :rofl: Maar zonder gekheid Hans, dan zie ik toch meer in die Mivoc van Wouter.

Dit is trouwens ook een beest van een ding zeg: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-657
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Die Trio8 van CSS met XBL motor is ook wel een intrigerend ding. Kan hem alleen bij CSS niet meer terug vinden. Is dat ding eigenlijk nog wel in productie?
in Nederland in elk geval nog goed leverbaar :mrgreen:
dre

Bericht door dre »

wat een laag rendement zeg!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
wat een laag rendement zeg!
Volstrekt niet relevant in deze toepassing. Veel belangrijker is de force factor Bl en die is knap hoog.

Hier nog even het vergelijk met de ScanSpeak van 300 euries al referentie:
SPL-vergelijk.gif
Alle 3 met een input power van 170W. De Mivoc trekt dat eigenlijk net niet met zijn X_max. W.d.b. zit de CSS ruimer in zijn jasje maar die is dan ook 2x zo duur. Denk dat op normaal luisterniveau de verschillen marginaal zijn.
dre

Bericht door dre »

ik weet niet wat jij achter je pc uitspookt. :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
ik weet niet wat jij achter je pc uitspookt. :mrgreen:
Ga jij nou maar verder aan je Pass met een rendement van 8% :P 'Tis toch geen weer voor BBQ'en met die mist :lol:
dre

Bericht door dre »

de bbq is net uit! :mrgreen:

zijn er geen kanshebbers met een voldoende rendement?
Plaats reactie