Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Lijkt mij sterk. Weet je trouwens al wat voor speakers je er mee aan gaat sturen. Eigenlijk moet dat je uitgangspunt zijn en dan daarop de voeding dimensioneren.
Naar mijn indruk staat Ray zijn versterker veel te hoog ingesteld met 2,5 A en een voeding van 36V staat hij eigenlijk meer ingesteld voor 15 ohm speakers. Voor 8 ohm zou 25V genoeg moeten zijn bij 2,5A en dat scheelt een flinke slok aan warmte.
Naar mijn indruk staat Ray zijn versterker veel te hoog ingesteld met 2,5 A en een voeding van 36V staat hij eigenlijk meer ingesteld voor 15 ohm speakers. Voor 8 ohm zou 25V genoeg moeten zijn bij 2,5A en dat scheelt een flinke slok aan warmte.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hangt ook een beetje af van wat je zelf graag hoortdre schreef:tja,de hite van zo`n ding kan echt te veel zijn.....
ik hoop dat het hier een beetje gaat lukken.......
ik hoorde gisteren trouwens dat het hoog van een n-core beter is als van de alpeh 5.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
ik ga daar inderdaad ook mee aan de gang.Pjotr schreef:Lijkt mij sterk. Weet je trouwens al wat voor speakers je er mee aan gaat sturen. Eigenlijk moet dat je uitgangspunt zijn en dan daarop de voeding dimensioneren.
Naar mijn indruk staat Ray zijn versterker veel te hoog ingesteld met 2,5 A en een voeding van 36V staat hij eigenlijk meer ingesteld voor 15 ohm speakers. Voor 8 ohm zou 25V genoeg moeten zijn bij 2,5A en dat scheelt een flinke slok aan warmte.
mijn transformator is trouwens 25v ipv 28v.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat is eigenlijk nog te veul. Maar goed hiervoor heb je jouw eigen draadje. Wat ik daar lees is wel veel met klokken en klepels die niet helemaal bij elkaar passen.
Het heeft wel nut met een SE klasse-A om e.e.a. eens goed door te rekenen a.d.h. van de speakers die je er aan gaat hangen.
Het heeft wel nut met een SE klasse-A om e.e.a. eens goed door te rekenen a.d.h. van de speakers die je er aan gaat hangen.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Is dat een vraag voor mij of voor Dré ?Pjotr schreef:Weet je trouwens al wat voor speakers je er mee aan gaat sturen.
Ik ga ze gebruiken met een set low-budget vloerstaanders van Edo. ik meen dat de impedantie 8 Ohm is.
Oh ? ik sta nou niet echt te juichen om de trafo's af te gaan wikkelen...Zou het dan verstandig zijn de ruststroom wat naar beneden te schroeven ?Pjotr schreef:Naar mijn indruk staat Ray zijn versterker veel te hoog ingesteld met 2,5 A en een voeding van 36V staat hij eigenlijk meer ingesteld voor 15 ohm speakers.
Voor 8 ohm zou 25V genoeg moeten zijn bij 2,5A en dat scheelt een flinke slok aan warmte.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
over het algemeen wordt me verteld dat ze met een lage bias minder klinken,of dat zo is zal je moeten beluisteren......
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik vond hem nou niet zo heet worden, gisteren....
hij klonk toch lekker ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Nee juist niet. "Tis meer dat hij bij die ruststroom niet de spanning haalt die je beschikbaar hebt in 8 ohm zonder dat ie gaat clippen.ray5150 schreef:Oh ? ik sta nou niet echt te juichen om de trafo's af te gaan wikkelen...Zou het dan verstandig zijn de ruststroom wat naar beneden te schroeven ?
'Tis verder ook niet erg klankmatig, alleen staat hij 25W - 50W per kanaal extra voor niks te stoken.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Als dat nou alles is...Pjotr schreef:alleen staat hij 25W - 50W per kanaal extra voor niks te stoken.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Oh, zet hem dan maar gelijk op 4A ruststroom. Maar niet gaan klagen als je je billen brandt 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
als ie dan ook lang heel blijft zijn we echt trots! 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
De voeding kan het makkelijk hebben ! 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
En we gaan vrolijk door !
Van links naar rechts : Gelijkrichter voor de voedingspanningsbewaking (sensor), 2 x zekeringhouder, 2 x luidspreker relais in verschillende stadia.
Van links naar rechts : Gelijkrichter voor de voedingspanningsbewaking (sensor), 2 x zekeringhouder, 2 x luidspreker relais in verschillende stadia.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
'nAvond altegader 
Tijdje niks laten horen,beetje in de lappenmand;koorts pillen enz.,maar het gaat weer iets beter
dank u
.
Dat verhaal van Peter van 25V voor 8ohm en de rest is weggegooid klopt voor een gewone A versterker,maar...dit is geen gewone klasseA
.Dus niet verlagen van de voeding of afwikkelen trafo.
Zoals ik al had verteld is het van Q5 dat alle stromen afhangen.De instelling wordt dynamisch aangepast aan het verbruik.Wordt gemeten door de vier 0,47ohm in serie met de LS en doorgegeven naar de basis van Q5 via de 470ohm weerstand en een C van 220µF.Het gevolg is dat de stroom in de LS veel hoger klimt.De beperkende faktor hier (behalve de LS) is stroom in de onderste drie fets,die worden gesmoord door de transistor daar als de stroom in de buurt van 2,5A komt (voor eentje),geeft samen ruim 7A.Met de voeding van 34V haal je met 8ohm dan max.4Atop.
Gevolg van dit alles,tot zo'n 20W is het in klasseA,de ruststroom volstaat.Daarboven,niet echt A, haal je tot 60W als de voeding in te veel inzakt (ja,niet gestabiliseerde voedingen zakken
)
Oh ja,het ziet er allemaal heel fraai uit
.Ook heel geschikt voor de komende koude dagen (na donderdag hoogstens 14° brrr),goed hard laten spelen
.
Anne
Tijdje niks laten horen,beetje in de lappenmand;koorts pillen enz.,maar het gaat weer iets beter
Dat verhaal van Peter van 25V voor 8ohm en de rest is weggegooid klopt voor een gewone A versterker,maar...dit is geen gewone klasseA
Zoals ik al had verteld is het van Q5 dat alle stromen afhangen.De instelling wordt dynamisch aangepast aan het verbruik.Wordt gemeten door de vier 0,47ohm in serie met de LS en doorgegeven naar de basis van Q5 via de 470ohm weerstand en een C van 220µF.Het gevolg is dat de stroom in de LS veel hoger klimt.De beperkende faktor hier (behalve de LS) is stroom in de onderste drie fets,die worden gesmoord door de transistor daar als de stroom in de buurt van 2,5A komt (voor eentje),geeft samen ruim 7A.Met de voeding van 34V haal je met 8ohm dan max.4Atop.
Gevolg van dit alles,tot zo'n 20W is het in klasseA,de ruststroom volstaat.Daarboven,niet echt A, haal je tot 60W als de voeding in te veel inzakt (ja,niet gestabiliseerde voedingen zakken
Oh ja,het ziet er allemaal heel fraai uit
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Waarmee knip/snij/zaag jij je printen? De enige manier waarop het bij mij fijn ging was met een hefboomschaar / plaatschaar.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Kost bij iedere snede een slijpschijfje en je blijft stofzuigenstudiostevus schreef:dremel...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hij kijkt ze door met zijn laserogen (zou me niet verbazen
)
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Voor het op maat maken van print plaat gebruik ik wel de dremel dat beetje stof zie je niet op een lichte vloerSuperR schreef:Kost bij iedere snede een slijpschijfje en je blijft stofzuigenstudiostevus schreef:dremel...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Normaal gesproken ontwerp ik zoveel mogelijk alles op hele of halve Eurokaart formaat. Dan hoeft er zo min mogelijk gezaagd te worden.SuperR schreef:Waarmee knip/snij/zaag jij je printen? De enige manier waarop het bij mij fijn ging was met een hefboomschaar / plaatschaar.
Als er dan gezaagd moet worden doe ik met de deco(upeerzaag), met een fijn-getand blad erin.
Dit is gemaakt van een paar afval stroken, na het boren op maat gemaakt met junior-zaagbeugel, bankschroef, vijl en schuurpapier korrel 80.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ga je mond spoelen, Proxxon rules....studiostevus schreef:dremel...
Ik heb van hun een (230 Volt) zaagtafel, (12 Volt) boormachine met standaard en (12 Volt) decoupeerzaag.
Voor de zaagtafel moet ik eigenlijk eens een goed zaagblad kopen dat glasvezel verstekte kunsstof (lees: printplaat) aankan, zijn nogal prijzig.
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 04 jun 2012, 18:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Valt ontzettend mee, ik koop een keer per jaar een doosje met 25 schijfjes, en ik slijp vrijwel dagelijks.SuperR schreef:Kost bij iedere snede een slijpschijfje en je blijft stofzuigenstudiostevus schreef:dremel...
De Proxxon schijfjes gaan door printplaat als een mes door de boter, met staalplaat slijten ze wel wat harder...
Ik heb een werkschuur, ik hoef maar 1 keer in de maand te stofzuigen.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Zou toch een beetje oppassen met dat epoxy/glasvezelstof. Is nie erg gezond. Met zo'n slijpschijfje blaas je dat door de hele kamer. I.i.g. viel mijn printboertje in A'dam (Zwaan print) op zijn 50-ste om. Maar daar liep je dan ook tot aan je enkels door het epoxy stof
Zelf doe ik kleine printen gewoon met de figuurzaag langs een stalen liniaaltje als geleiding wat ik er met twee klemmetjes op vast zet. Grote stukken met de decoupeerzaag met een fijn zaagje er in. En verder net als Ray met de vijl afwerken indien nodig.
Met een plaatschaar gaat ook. Ten minste voor even, met dat epoxy-glas is ie in no time bot en kun je er niets anders meer mee knippen. Speciale printscharen hebben HM messen.
Zelf doe ik kleine printen gewoon met de figuurzaag langs een stalen liniaaltje als geleiding wat ik er met twee klemmetjes op vast zet. Grote stukken met de decoupeerzaag met een fijn zaagje er in. En verder net als Ray met de vijl afwerken indien nodig.
Met een plaatschaar gaat ook. Ten minste voor even, met dat epoxy-glas is ie in no time bot en kun je er niets anders meer mee knippen. Speciale printscharen hebben HM messen.
