Een nieuwe buizenbak in aanbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

6550forever

Een nieuwe buizenbak in aanbouw

Bericht door 6550forever »

Ik zal mij ook even bij het versterker team voorstellen; ik ben al heel lang een buizenliefhebber die al veel te lang niets meer heeft gebouwd dat "gloeit" :D .
Mijn laatste buizenbak was voor mijn broer (zie thread in het voorstellen subforum) en ik ben nu eindelijk weer iets voor mezelf aan het bouwen.

Mijn nieuwe versterker wordt geen traditioneel ontwerp (hout/metaal met buizen bovenop) maar een moderne, gesloten kast met afstandbediening en ingebouwde FM tuner. Een soort "receiver" dus. Ik moet mij vriendin tenslotte ook tevreden houden O:) . De versterker past straks precies onderin ons TV meubel.

Ik heb ondertussen al wat printen klaar en ben bezig met de behuizing. De 6550 buizen (hoe kan het anders met zo'n nickname :rock: ) genereren behoorlijk wat warmte en om deze warmte in een gesloten kast goed af te voeren heb ik een soort van "koeltunnel" gemaakt. De buizen worden hierin liggend gemonteerd. Door de koeltunnel wordt continu lucht gevoerd om de warmte af te voeren. De volgende stap is het afbouwen van de voeding en dan voor het eerst spanning erop. Daarna ga ik verder met het front paneel, microcontroller board, relais board en de FM tuner. Voorlopig lekker wat te bouwen dus :D

Dit is het resultaat tot nu toe:
Bijlagen
versterker_van_boven.jpg
Koeltunnel.jpg
versterker_van_opzij.jpg
ray5150

Re: Een nieuwe buizenbak in aanbouw

Bericht door ray5150 »

=P~ =P~ =P~ =P~ (oftewel : prachtig ! )
AatV

Bericht door AatV »

Een zelfde schema als de vorige 6550 versterker of een andere schakeling? Ziet er trouwens (voorzover je het nu kan zien) goed uit!

groet,
AatV

N.B.
Die tunnel doet me denken aan actiefilms waarbij de "held" dreigt te worden versnipperd door de reuzenventilator, maar op het nippertje ontsnapt. :mrgreen:
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik zie dat je gekozen hebt om er een geforceerde koeling in te bouwen ben je hier niet bang dat dit veel lawaai gaat maken die kast lijkt me nogal als klankkast gaan werken.
Ook zal als je dc fan gebruikt er nog wel eens storingen kunnen komen van die fan op je FM ontvanger

Voor de rest leuk project vooral dat stukje om de buizen nu eens niet rechtop te zetten.

8)
TheoK

Bericht door TheoK »

En nog een buizenbouwer erbij. :wink:
Tot nu toe ziet het er superstrak uit.
Succes met de bouw en blijf het zeker volgen.
6550forever

nl3prc schreef:
Ik zie dat je gekozen hebt om er een geforceerde koeling in te bouwen ben je hier niet bang dat dit veel lawaai gaat maken die kast lijkt me nogal als klankkast gaan werken.
Ook zal als je dc fan gebruikt er nog wel eens storingen kunnen komen van die fan op je FM ontvanger
Daar heb ik wel aan gedacht. De fan heb ik bij een PC onderdelen winkel gekocht. Het is een 80mm type van het merk Noctua (http://www.noctua.at/main.php?show=prod ... d=9&lng=en. Deze staan in de PC zelfbouw wereld bekend als uiterst stil en zo los op het buro is hij inderdaad bijna onhoorbaar. Hoe dat in de kast gaat uitpakken moet ik nog testen. Ik had overigens niet zo veel keuze. De versterker komt uiteindelijk redelijk ingebouwd in een TV meubel te staan en dit was de enige manier om de meer dan 100W die de versterker in rust gaat opnemen kwijt te raken.

Voor storing ben ik overigens niet zo bang, kwestie van goed layouten en ontkoppelen :mrgreen:
6550forever

AatV schreef:
Die tunnel doet me denken aan actiefilms waarbij de "held" dreigt te worden versnipperd door de reuzenventilator, maar op het nippertje ontsnapt. :mrgreen:
Lachen he? Ik had een lamp achter de ventilator gezet voor extra effect :beer: The tunnel of doom :rofl:
6550forever

Inmiddels heb ik weer wat vooruitgang geboekt. Ik heb vandaag de FM radio module in elkaar gesoldeerd.
De radio bestaat uit een SI4701 all-in radio chip van Sillicon labs. Nou heb ik het voordeel dat ik op mijn werk toegang heb tot een hetelucht bout maar dan nog.... het was een hele toer om de chip erop te krijgen. :roll: En nou ook maar hopen dat het goed is gegaan, met dit soort behuizingen is het eigenlijk niet na te gaan of alle verbindingen in orde zijn. Als 'ie het niet doet dan geloof ik het wel en bestel ik deze module: http://www.sparkfun.com/products/10344.

Ik heb inmiddels ook de volumeknop en source-select knop binnen. Besteld bij 8-audio, ideetje van dit forum :D

De kast is inmiddels ook wat verder gevorderd. Ik heb de houten zijpanelen op maat gezaagd en deze ga ik van de week in de lak zetten. De frontplaat word van Schaeffer (ook weer ideetje van dit forum) maar eerst maak ik een soort "klad" front van een plaatje aluminium.

Kortom, het gaat vooruit :lol:
Bijlagen
FM radio module
FM radio module
mooie knop!
mooie knop!
6550forever

Ik heb gisteren een kanaal opgebouwd en de versterker voor het eerst "onder spanning" gezet. Het viel niet tegen :)
Na wat luisteren en experimenteren kwam ik er wel achter dat ik tegenkoppeling toch wat lekkerder vind klinken.
Dat was ik overigens ook al van plan en ik heb de voortrappen van de versterker dan ook vrij "heet" ingesteld om zoveel mogelijk bandbreedte te krijgen. Ik pas nu zo'n 11dB tegenkoppeling toe en dat klinkt wel lekker :rock: .
Ik moest wel een flink stepping network toepassen om de frequentiekarakteristiek recht te houden. De trafo valt al bij zo'n 35Khz af en met tegenkoppeling piekt de curve bij zo'n 25Khz. ik heb daarom C8/R31 1nF/2.2K moeten maken om vanaf zo'n 8KHz in te grijpen. De curve is dan zeer netjes met een -3dB punt rond de 30KHz. De terugkoppelingweerstand R43 is 4K7, C10 is niet geplaatst.

Laagfrequent gaat het gelukkig ook goed al is er wel iets van opslingering rond de 10Hz. Ik merk er gehoormatig echter niet veel van. Waarschijnlijk komt dit doordat ik de koppelcondensatoren naar de eindtrap vrij klein heb gekozen. Dit heb ik bewust gedaan zodat de versterker snel kan herstellen van een clip situatie maar het nadeel is dus iets laagfrequent opslingering zo lijkt het.

Verder bevat het schema nog een automatische bias-balans-regeling. Deze werkt goed, de rustroom is binnen ca 300uA gelijk tussen de 2 buizen!

Waar ik alleen nog een beetje mee zit is de keuzen van de impedantie van de eindtrafo. De trafo is een ultralinear type met aftakkingen op 4K en 3K4. 3K4 geeft een pietsje meer vermogen (ik haal 50W vlak voor clippen) en daar heb ik nu naar zitten luisteren. Volgens de datasheet is 4K echter meer in de richting. Iemand een idee? Ruststroom is overigens een conservatieve 50mA per buis.
Morgen maar eens flink meten en luisteren denk ik! :D
Bijlagen
schema_19_05_2010.pdf
Schema
(105.56 KiB) 207 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

'tIs natuurlijk wat 't best klinkt maar ben geneigt de voorkeur te geven voor 3k4.Hoe hoger de imp.hoe platter de belastingslijn ligt en dan kom je meer in hogere anode-spanningen waar de buis minder lineair is.
Nog wat over de schakeling O:) .
De roosterkant van C2 zit daar aan een virtueel massapunt (door de tegenkoppeling) en dan is 1µF wat klein voor PRE INL met 6k8.
As je R27 aan de -70V zet kan die 22k worden,benadert meer een stroombron.
Vind R9 en R20 wel erg klein,belasting fasedraaier en maar 220nF.Zou daar toch 100k zetten.
Bij inschakelen is C3 leeg,gevolg één eindbuis krijgt z'n gewone neg.spanning en de ander volledig afgeknepen.Door de LED andersom te zetten trek die de boel op dat moment wat meer gelijk.
Anne
6550forever

Hoi Ah!buis!

Bedankt voor je commentaar! Dus jij geeft ook de voorkeur aan 3K4? Ik ga dan nog eens heel goed luisteren. Meet technisch lijkt 3K4 inderdaad beter te gaan. De trafo is overigens deze: http://www.welter-electronic.de/bauteil ... trager.htm (scroll naar u-ul-4-3.4).

Wat betreft het schema heb je helemaal gelijk, C2 is inderdaad wat klein. Het aparte voorversterkertje is bedoeld om het signaal van de radiomodule wat op te krikken (ingang INL, zie eerder in deze thread) of van een externe ingang (INH, bijv van Ipod of andere lijningang). De versterker zelf heeft een gevoeligheid van ongeveer 1VRMS. Voldoende voor CD (daar komt een directe ingang voor op de achterzijde) maar net te weining voor Ipod's en dergelijke. Het kantelpunt voor de INL ingang ligt nu bij 24Hz, misschien moet ik C2 wat vergroten. Aan de andere kant, het is alleen maar voor de radio :D

R9 en R20 (en dus ook C5 en C6) zijn bewust klein gekozen. Deze versterker draait op 6550 buizen en die mogen volgens de datasheet max 50K :shock: rooster weerstand hebben bij vaste negatieve roostervoorspanning! De ecc82 kan dit maar net leveren. Als ik hier wat aan wil doen dan zal ik de koppel C's moeten vergroten naar 470nF. Dat zou kunnen natuurlijk, misschien ook beter ivm laagfrequentstabiliteit.

Ik zal vandaag wat foto's maken en op het forum zetten!

Wat betreft de balansregeling heb je het goed gezien! De "slave" buis word bij het inschakelen helemaal negatief getrokken. De led zit er dan ook voor het geval het misgaat. Stel dat de regeling het op een of andere manier begeeft en de slave bias omhoog probeert te regelen, de slave buis zou dan overbelast kunnen raken. Hiervoor zit de led er. Deze zorgt ervoor dat de slave bias nooit een ledspanning hoger kan worden dan de master bias. R1 zit er ook als beveiliging. Mocht de loper van de instelpot het begeven dan gaat de bias max negatief. Je zou eenzelfde schakeling ook kunnen gebruiken voor een volledige automatische bias regeling, de schakeling begrenst namelijk het foutsignaal en is daarmee ook geschikt voor klasse AB/B versterkers. TS7/TS8 en TS2/TS4 moeten overigens wel gepaard en thermisch gekoppeld zijn, dat is een nadeel(tje).
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Even nagekeken,idd mag maar 50k roosterweerstand.Was me niet opgevallen,zelf nooit met die buis bezig geweest,wel erg weinig.Voor de fasedraaier misschien een 6J6 of russ.6N1 nemen.
D'r is nog wat met die LED :o .Bij inschakelen loopt de sperspanning op naar,pak'm beet,30V.Veel te hoog,mag maar een paar volt :shock: .
Diode mee in serie :?: .
Anne
BertDB

Bericht door BertDB »

Goede keuze van fan! (Noctua rulez héél hard :lol: ), en origineel ook. Gaat prima werken met die tunnel-opstelling.
Wel zorgen dat je de airflow niet teveel beperkt waar je hem monteert aan het chassis want dié turbulentie gaat lawaai maken.
Maar zo te zien heb je gewoon een 80mm gat gemaakt en wss komt er nog een klein fangrilletje voor om grijpgrage vingertjes heel te houden :D

Zijn er ook geen DAB-chips van SI-labs ?
Mocht dit even eenvoudig te implementeren geweest zijn had ik daarvoor gekozen.
Aangezien dat digitaal is, heb je ofwel prima geluid, ofwel geen.. minder "storingsgevoelig" dan een analoog signaal.

Wel opletten met je trafo's.
Deze staan uitgelijnd kern-aan-kern parallel.
Aangezien het om uitgangstrafo's gaat zal dit geen probleem opleveren, maar je voedingstrafo zeker niet op eenzelfde wijze plaatsen !

Verder een héél fijn concept, goed bezig en vooral zo blijven verder doen ! :rock:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

BertDB schreef:
Goede keuze van fan! (Noctua rulez héél hard :lol: )
Nee, juist heel zacht/stil!
:wink: :mrgreen:

Ik zou hem trouwens lekker op (ongeveer) 7V laten draaien.
Nog beter is om twee fans te nemen.
Een die aanblaast, de ander die afvoert.

Geluidsintensiteit van een ventilator gaat met een 50log.
Dus voor twee keer zoveel airflow (RPM) maakt hij bijna 15dB extra!
Terwijl twee fans maar 3-5dB optellen (ze zitten een beetje tussen niet-coherent en coherent in)
6550forever

Ah!buis schreef:
D'r is nog wat met die LED :o .Bij inschakelen loopt de sperspanning op naar,pak'm beet,30V.Veel te hoog,mag maar een paar volt :shock: .
Diode mee in serie :?: .
Anne
Oeps! :oops:
Die had ik over het hoofd gezien. En dan te bedenken dat ik deze schakeling uitgebreid gesimuleerd en getest heb....
Een diode in serie is volgens mij ook de beste oplossing. Ik had nog wat BAT82's in mijn bakje liggen. Die zitten er nu tussen.
Wel opletten met je trafo's.
Deze staan uitgelijnd kern-aan-kern parallel.
Aangezien het om uitgangstrafo's gaat zal dit geen probleem opleveren, maar je voedingstrafo zeker niet op eenzelfde wijze plaatsen !
Daar had ik al rekening mee gehouden (ik ken het probleem). De voedingstrafo is 90graden gedraaid tov de uitgangs trafo's. Ik kon de uitgangstrafo's helaas niet anders plaatsen; de kast heeft een grondoppervlak van ca 40*42 cm en dan is het best proppen om alles erin te krijgen :) De uitgangstrafo's staan daarom ook "op hun kant".
Zijn er ook geen DAB-chips van SI-labs ?
Mocht dit even eenvoudig te implementeren geweest zijn had ik daarvoor gekozen.
Weet ik eigenlijk niet. Ik had deze chips al een paar jaar liggen maar tot nu toe nooit wat mee gedaan, vandaar.
Ik zou hem trouwens lekker op (ongeveer) 7V laten draaien.
Ga ik ook zeker proberen. Ik moet alleen (straks als de kast helemaal dicht is) wel checken of de temperaturen niet te hoog worden.

Ik was van plan een paar foto's te maken maar de versterker ligt nu weer even uit elkaar om alle wijzigingen in de tegenkoppeling en de balansregeling (diode!) definitief en netjes te maken. Van de week ga ik in stereo testen en dan zal ik wat foto's posten.
6550forever

Vandaag en gisteren alleen thuis dus wat tijd gevonden om aan de versterker te werken.
Solderen, even afkoelen in de tuin, weer solderen, colaatje pakken, weer even solderen... :mrgreen:
Het was een lekker dagje!

Ik heb de versterker nu in stereo draaien. Ik ben echt super tevreden met het geluid.
Heel veel power :rock: , lekker "doorzichtig" en geen brommetje te bekennen. (nou ja, heel klein brommetje dan als ik mijn oor tegen de speaker houd :lol: )

Een deel van de bedrading zit al netjes, een ander deel moet ik nog even op orde brengen. Het was nog een heel gedoe met de voedingstrafo. Het is een Hammond 372JX en daar komt echt een hele bos draad uit. In die hoek is het dus een beetje rommelig :| .

Dit zijn de meetgegevens:

Ingangsgevoeligheid (alleen eindtrap):
ca 900mVrms voor 50W uit

Vermogen (een kanaal gemeten, grens clippen):
50Wrms

Bandbreedte (-3dB):
ca 6Hz - 31KHz

Tegenkoppeling:
ca 12dB @ 1KHz
ca 4.6dB @ 20KHz

Uitgangsweerstand:
ca 1Ohm (moet ik nog goed meten).

De versterker is goed stabiel, ook onbelast. De grootste oneffenheid in de curve treed op bij een capacitieve belasting van ca 2uF. De versterker piekt dan bij 25KHz met ca 3.5dB. Bij 20KHz is de curve dan ca 2dB omhoog. Met een ohmse belasting is de curve helemaal netjes op een klein piekje rond de 100KHz na, maar daar ga ik niks aan doen. Een goed compromis lijkt me O:) .

En hier de foto's:
Bijlagen
overzicht
overzicht
eindtrap
eindtrap
print voorversterker, ingangstrap en fasedraaier/driver
print voorversterker, ingangstrap en fasedraaier/driver
Laatst gewijzigd door 6550forever op zo 27 mei 2012, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
TheoK

Bericht door TheoK »

Dat ziet er even gaaf uit zeg. Gefeliciteerd.
6550forever

Vandaag de kast even provisorisch dicht gebouwd om te kijken wat de temperatuur in de kast wordt.
Volgens mijn vermogensmeter neemt de versterker 160W op. Zo'n 140W daarvan komt voor rekening van de eindbuizen in de koeltunnel.
Op de eindbuizen print zit een temperatuur sensor (LM19) maar die bleek helaas stuk te zijn! Ik heb deze print al een tijdje af en misschien heb ik hem kapot gemaakt door handling/esd. Nou ja, gelukkig heb ik nog reserve LM19's. Het is alleen een crime om hem te vervangen :( .
Dan maar even proefdraaien zonder sensor. De lucht die uit de versterker komt is behoorlijk warm. De buitenkant wordt minder warm, ik schat zo'n 40 graden. Het lijkt allemaal dus wel goed te gaan, zeker omdat het nu 25 graden is in de woonkamer en de versterker redelijk "ingebouwd" is in het TV meubel. De fan draait op zo'n 7.5V en is wel hoorbaar als je dichtbij zit. Het is alleen geen irritant geluid, meer een soort ruisen van wind.

Morgen maar eens de sensor vervangen en weer meten!

Daarna ga ik beginnen met de hardhouten zijpanelen en een proefopzetje voor het frontpaneel. Ik zit nog een beetje met de motorpot, deze zit nogal dicht boven de hoogspanning gelijkrichters (2-4cm). Als dat maar geen ratel geeft....
Teigetje

Bericht door Teigetje »

:kwijl: succes :kwijl:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mooi hoor, origineel project. Hoor je nou die ventilator tijdens bedrijf?
6550forever

Barry2001 schreef:
Mooi hoor, origineel project. Hoor je nou die ventilator tijdens bedrijf?
De ventilator is wel te horen als het verder helemaal stil is. Het is alleen geen irritant geluid, meer een soort "ruisen" van de wind.
6550forever

Ik heb dit weekend eens zitten experimenteren met de koeling van de versterker.
De sensor op de print van de eindbuizen heb ik vervangen en via een kabeltje kan ik hem extern uitlezen.
De temperatuur wordt vrij hoog vind ik, zo los op het buro met de kast dicht (dus niet ingebouwd in een TV meubel) meet de sensor een temperatuur van bijna 80 graden!! :shock:

Het gekke is dat de kast eigenlijk helemaal niet zo heet word; het lijkt erop dat vooral de print erg heet wordt.
Nou zat ik te denken; buizen raken hun warmte kwijt in de vorm van infrarood straling. Een deel van de straling wordt geabsorbeerd door het glas en de rest wordt weggestraald. Omdat de buizen zijn ingebouwd in een aluminium koker kan de straling nergens heen. Deze straling zal dus heen en weer gereflecteerd worden door de aluminium wanden totdat het op de print terechtkomt. Deze wordt dus heet.
Als ik nou de wanden van binnen zwart verf? De straling wordt dan geabsorbeerd door de kast ipv de print.

Een snelle test waarbij ik de bovenkant had vervangen door het deksel van een zwarte schoenendoos verlaagde de temperatuur al met 10 graden.
De theorie lijkt dus te kloppen.
Wordt vervolgd! Want 80 graden vind ik echt een beetje te hoog :lol:
6550forever

Het is een tijdje stil geweest rondom dit topic. Ik heb inmiddels wel vorderingen gemaakt.

De behuizing is nu helemaal af op het frontpaneel na. Ik ben op dit moment bezig met de firmware van de besturing en pas als die helemaal af is (zodat ik weet wat de functie van de LED's en schakelaars precies zal zijn) wil ik een mooi frontpaneel bestellen bij Schaeffer. :kwijl:

Het elektronische gedeelte is wel helemaal af. De besturing werkt prima (al moest ik helaas wel een paar kleine patches aanbrengen) en ook de SI4700 tuner speelt perfect! Ik heb totaal geen last van storing van de ventilator, brom, ruis, gepiep of andere zaken. De aarding en ontstoring/ontkoppeling is gelukkig in orde. Ik kan de versterker nu mooi vanaf de bank regelen met de afstandbediening. :D

Waar ik wel last van heb is een brakke buis :evil:
Een van de 6550's gaat aan de haal als de versterker een paar minuten aanstaat. In het begin deed ie dat niet; de versterker heeft uren proefgedraaid in de huiskamer en op de werktafel.
Wat er gebeurt is dat de stuurrooster spanning omhoog vliegt naar de -20V..-30V ipv de -45 die hij zou moeten zijn. De bias schakeling levert wel de goede spanning (nagemeten) aan de andere kant van de 47k rooster weerstand. De buis gaat dus veel stroom strekken en zelfs een soort van laagfrequent (enkele Hz'en) oscilleren totdat op een gegeven moment de hoogspannings zekering ploft.

Ik heb de buis eens goed bekeken en ik denk dat ik weet wat er mis mee is: een van de gloeidraad aansluitingen loopt rakelings langs het koel "flapje" van het stuurrooster! Bij de andere 3 buizen is dit niet. Ik kan me voorstellen dat als de boel warm wordt dat niet goed gaat en de boel sluiting maakt. Het stuurrooster wordt dan naar massa getrokken. De buis is overigens een Electro Harmonix 6550.

Zie de foto's....
Bijlagen
Sluiting gloeidraad-rooster
Sluiting gloeidraad-rooster
6550forever

En nog wat foto's van de behuizing 8)
Bijlagen
E-9183904.jpg
E-9183905.jpg
kupfer_m

Bericht door kupfer_m »

Zéér mooi !!

Een vraagje: waar koop je die geperforeerde plaat?
Plaats reactie