Seas Micro Monitor - Elysium

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door MichaelB »

Als ze lekker klinken met een boost in het hoog, wat is dan precies het probleem?

Dat je je meetset op orde wil hebben, dat is logisch, maar ik zie wat betreft deze speaker het probleem niet zo.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door jeroen_d »

richard schreef:
jeroen_d schreef:
richard schreef:
Die 150 nF parallel aan die spoel er uit?
Hoe kom je daarbij? Geen hoog en dan sleutelen aan het filter voor de woofer?
Misschien vind de versterker hem niet lekker zo parallel aan de uitgang.
Als dat al zo is (wat vreemd zou zijn), dan lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat de versterker verminderd hoog weergeeft als enige effect (dat niet slecht klinkt na boosten). Ik zou dan eerder zware vervorming verwachten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door jeroen_d »

MichaelB schreef:
Als ze lekker klinken met een boost in het hoog, wat is dan precies het probleem?

Dat je je meetset op orde wil hebben, dat is logisch, maar ik zie wat betreft deze speaker het probleem niet zo.
Natuurlijk is het een probleem. Het filter ziet er prima uit, als het dan veel te weinig hoog weer geeft is er iets aan de hand. Met een goede meting heb je dat snel uitgezocht.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door MichaelB »

Oh duh, ik zat ook andere topics te lezen en dacht dat deze helemaal DSP was... Het is een passief filter :oops:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Ik kan dan ook te trappelen van ongeduld tot zaterdag! Hoop zo dat er een oplossing gevonden word en ik kan gaan genieten van deze kleine schoonheden. Krijg op basis van de looks alleen al heel bijzondere en leuke reacties. Vind ze zelf ook heel geslaagd en ook al is het hoog nog niet goed is de integratie met de sub ook erg mooi. Daar zit best wat power in!
Hoop ze in Breda ook wat op hun donder te kunnen geven omdat ik hier door de kleine bijna niet boven achtergrondniveau uitkom.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Walt »

Hallo Vinculum,

Wellicht is het intressant voor de mensen die niet in Breda konden zijn, om te horen hoe het is afgelopen met het mysterieuze ontbrekende hoog van deze kastjes.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door jeroen_d »

Ik zal effe de metingen van de laptop halen (met nog steeds dank aan hannesie) om te laten zien waar het hem in zat.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Ik zal effe de metingen van de laptop halen (met nog steeds dank aan hannesie) om te laten zien waar het hem in zat.
Daar ben ik ook benieuwd naar :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door jeroen_d »

Om te beginnen een snelle meting van de complete box met het filter aangesloten, de blauwe lijn. Dit was op ongeveer 30 graden. Die meting liet problemen zien, te weinig hoog en een behoorlijke dip rond 4kHz. Dus om te kunnen helpen moest ik snel de drivers individueel opmeten.

Dat heb ik toen wat zorgvuldiger gedaan met het juiste niveau om ook het rendement correct te meten. De microfoon stond waarschijnlijk weer net wat anders tegen die tijd, vanwege de mensen die rondlopen moet je af en toe wat verplaatsen. Al met al resulteert de meting van de individuele drivers, meetdata ingevoerd in speakerworkshop en filtersimulatie in de zwarte lijn. Die ligt wat hoger vanwege het meten met correct rendement niveau.

We ontdekten laten dat de soldeerverbindingen op de terminals in de filterbox niet goed waren, Vinculum had moeite gehad met het zilversoldeer. Advies van de ervaren soldeerders die eromheen stonden: gebruik tin/lood dan heb je die ellende niet.

-edit- nieuw plaatje gepost, ik was in de simulatie de 22uF vergeten. Nu klopt de simulatie (zwart) verrekte goed met de meting van de complete box met filter (blauw). N.B. dit is dus op 30 graden. Op 30 graden wil je echt niet zo'n dip hebben rond 4kHz, bovendien mag het hoogniveau zeker 1 dB hoger en voor de mensen met een 'frisse smaak' mag het nog meer zijn.
Bijlagen
origineel-respons.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door jeroen_d »

Hierbij een plaatje van de individuele respons van de drivers met het filter, dan zie je hoe het totaal tot stand komt.
Bijlagen
simulatie_individueel.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Wat een vreemd resultaat, lijkt niet bepaald hierop:
viewtopic.php?p=1573710#p1573710

Die metingen heb ik trouwens nog eens over gedaan, zelfs nog met een andere mic
(dus uiteindelijk met een Dayton gekalibreerde mic en een mic met panasonic electret capsule)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door jeroen_d »

Om de problemen te fiksen hebben we de 22uF overbrugd, de 4.7uF verhoogd door er een 1uF parallel overheen te zetten en door met de 2.2ohm een weerstand van 1.8ohm in serie te zetten. Dat klonk een heel stuk frisser, Vinculum vond het goed, een aantal mensen inclusief mijzelf vonden het teveel hoog.
Bijlagen
gewijzigd filter.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Wat een vreemd resultaat, lijkt niet bepaald hierop:
viewtopic.php?p=1573710#p1573710

Die metingen heb ik trouwens nog eens over gedaan, zelfs nog met een andere mic
(dus uiteindelijk met een Dayton gekalibreerde mic en een mic met panasonic electret capsule)
Hoe betrouwbaar zijn jouw impedantiemetingen? Mijn meting van het totaal, met filter aangesloten, liegt niet en komt verrassend goed overeen met de simulatie.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door dre »

het was ook teveel hoog,ik denk 2db.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Walt »

Zou het kunnen zijn dat 1 van de tweeters een afwijkende reponsie heeft en Jeroen net de ene en Bart de andere heeft opgemeten?

Er was namelijk ook nog iets aan de hand met 5dB niveau verschil, maar ik weet niet wat dat precies was...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door jeroen_d »

Hierbij de simulatie waarbij de parallelweerstand voor de tweeter verlaagt is naar 3.3ohm. Persoonlijk denk ik dat voor mij een 2.7ohm het mooiste zal klinken.
Bijlagen
weerstand aangepast.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
b_force schreef:
Wat een vreemd resultaat, lijkt niet bepaald hierop:
viewtopic.php?p=1573710#p1573710

Die metingen heb ik trouwens nog eens over gedaan, zelfs nog met een andere mic
(dus uiteindelijk met een Dayton gekalibreerde mic en een mic met panasonic electret capsule)
Hoe betrouwbaar zijn jouw impedantiemetingen? Mijn meting van het totaal, met filter aangesloten, liegt niet en komt verrassend goed overeen met de simulatie.
Gewoon prima.
Mijn metingen kwamen ook precies overeen met wat ik simuleerde.
Hier nog even mijn meting in dezelfde schaal.
Kun je eventjes impedantie file (dan bedoel ik de ARTA file bij voorkeur) delen?
Kan ik ze even naast elkaar houden.
Bijlagen
Freq resp 30 graden 60dB.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Die 22uF zou ik trouwens zeker niet weghalen.
Die zorgt er juist voor dat het geheel mooi in fase staat.
Zonde om dat niet te doen.

Die parallel weerstand zou je inderdaad naar 2,7ohm of evt 3,3ohm kunnen veranderen.

Hoe dan ook, dit is geen verhoging van 10dB (of in die buurt)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door jeroen_d »

Ik heb geen ARTA file. Ik heb al eerder een voorstel voor een filter gedaan waar een 2de orde hoogdoorlaat voor de tweeter werd gebruikt en een grote seriecondensator van 22uF werd vermeden. Ik heb toen aangegeven dat ik het belangrijker vond dat de fase boven het overnamepunt goed gelijk loopt. Als de 22uF erin blijft, wordt de dip niet goed weggewerkt en ontstaat er ook weer een bult in de tweeter respons beneden de dip.

Hierbij mijn voorstel voor Vinculum voor nog wat wijzigingen aan het laagfilter. Daar zou ik de 22uF vervangen door 15uF en de 330nF over de kleine 0.33mH spoel verwijderen. Ik denk dat het dan wel als 'af' kan worden beschouwd.
Bijlagen
filtervoorstel definitief.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door jeroen_d »

Hierbij ook nog even de respons recht voor de box. Vanwege de zeer smalle baffle is er een geprononceerde dip bij 4kHz. Het verdient dan ook de voorkeur om de speaker onder een hoek te beluisteren, minimaal 20 graden.
on-axis.png
-naschrift-: het verschil van verhoging van de 4.7uF naar 5.7uF was duidelijk hoorbaar en gaf een positieve verbetering hetgeen de metingen ondersteunt. Het overbruggen van de 22uF voor de tweeter gaf een nauwelijks waarneembaar verschil op het gehoor. Verder natuurlijk de parallelweerstand aan de tweeter, de waarde daarvan is zeer bepalend.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Ik heb geen ARTA file. Ik heb al eerder een voorstel voor een filter gedaan waar een 2de orde hoogdoorlaat voor de tweeter werd gebruikt en een grote seriecondensator van 22uF werd vermeden. Ik heb toen aangegeven dat ik het belangrijker vond dat de fase boven het overnamepunt goed gelijk loopt. Als de 22uF erin blijft, wordt de dip niet goed weggewerkt en ontstaat er ook weer een bult in de tweeter respons beneden de dip.

Hierbij mijn voorstel voor Vinculum voor nog wat wijzigingen aan het laagfilter. Daar zou ik de 22uF vervangen door 15uF en de 330nF over de kleine 0.33mH spoel verwijderen. Ik denk dat het dan wel als 'af' kan worden beschouwd.
Dat klopt niet, met die 22uF verandert namelijk de fase boven het overnamepunt helemaal niet. (of in elk geval nihil)
Ik heb juist zo geoptimaliseerd dat de fase nu helemaal netjes mooi meeloopt.
Dat gaat niet absoluut niet lukken zonder die 22uF

Die 330nF is trouwens enkel maar om wat pieken van het opbreken binnen de perken te houden.
Lekker laten zitten, het is onzinnig om die weg te halen.
(was meer puntjes op de i)

Post trouwens anders even je zma of speakerworkshop file.
Dan kan ik op die manier kijken of er verschillen zijn.

edit:
Het lijkt er echter op dat er amper verschillen zijn, als ik zo jou suggesties simuleren.
Filter was gewoon goed, enkel staat de tweeter nu wat harder.
Ik had Vinculum al geadviseerd om daar mee te experimenteren (hij wilde dat enkel opvangen met zijn DSP)

edit2:
Belangrijkste blijft 2,2ohm vervangen naar 3,3ohm.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door jeroen_d »

We kunnen er nog even langslopen.

1. weerstand gewijzigd naar 2.7 ohm
1.png
2. 22uF verwijderd, daarmee zie je dat de specifieke dip rond 4kHz verdwijnt. Het wordt nu meer een brede glooiing ten opzichte van het laag.
2.png
3. Om de glooiing op te heffen wordt de 4.7uF verhoogd naar 5.6uF, dat geeft meer detail, de dufheid in de klank verdwijnt.
3.png
4. Eventueel kun je dan ook nog mijn wijzigingen in het laagfilter doorvoeren, hoeft niet per se en moet beluisterd worden voordat het definitief wordt. -edit- deze wijziging is vooral nuttig als je naar een volledig vlakke respons wil op 30 graden, door dan ook de parallelweerstand aan de tweeter te verhogen naar 3.3ohm.
4.png
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Nou ik heb inmiddels de nieuwe onderdelen ontvangen en gemonteerd. Ik moet zeggen het klinkt nu idd goed. Fris maar niet overdreven. Het vormt nu een mooi geheel. Ik zal nog iets meer moeten gaan luisteren of de 2.7 genoeg is of er toch een 3.3 in moet maar op dit moment zeg ik van niet.

Dank Jeroen!

Wel even iets anders. Ik zag dat alle caps een soort uitslag hebben. Het is een beetje een bruinige substantie en voelt een beetje plakkerig aan. Iemand een idee?
Bijlagen
Photo 02-06-12 15 53 32.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door dre »

misschien wat lossingsmiddel.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

dre schreef:
misschien wat lossingsmiddel.
En wat is dat? Kan het kwaad?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”