zware 3weg met CSS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Bart_M »

Volgens mij zijn het top speakers voor in een bioscoop opstelling.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door dre »

als de plaatsing net zo super is als die van jeroen....... :wink:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Bart_M »

Tja, we gaan het zien/horen. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

Ik had gedacht in Breda wat gaan spelen met t filter. verzoek aan iedereen met een doos onderdelen: graag meenemen, met name grotere waarden spoelen en caps zullen van pas komen.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Bart_M »

Je zou ze natuurlijk ook kunnen gaan aansturen met 2 maal PSC2.400 waarbij je mid/high passief gaat filteren.

https://www.hypexshop.com/ProdImgServle ... mageID=497
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Bart_M »

Ik heb nog 2 220uF's die ik meeneem voor de verkoop, misschien mag je er nog wel even mee spelen. :)
Tevens heb ik nog twee dikke 8,2 mh spoelen, zal ik ook meenemen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

bedankt alvast

ik zal voor de zekerheid ook een 4 kanaals amp (car hifi :hide: ) en een minidsp meenemen
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door rho »

Ik neem een hele verzameling spoelen, weerstanden en condensatoren mee (niet voor de verkoop). Er zijn er blijkbaar nog die aan hun filter willen prutsen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Vinculum »

rho schreef:
Er zijn er blijkbaar nog die aan hun filter willen prutsen.
:oops: #-o
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door rho »

Geen probleem hoor! Altijd leuk als je iemand kan verder helpen. :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door jeroen_d »

Henkjan, kijk maar of je op basis van deze opzet wat kunt. Het is niet gemakkelijk te filteren dit geheel. De woofer geeft een heel vervelende piek bij 50Hz en dan een dal. Door de mid in dit geval juist wel te laten opslingeren en geen impedantiecorrectie te doen is aansturen met een enkele condensator geen slecht idee. Samen maken ze een vlakke respons. Aan de sterke dip onder 2kHz van de mid is niet veel te doen. Ik zou daar niet graag een opslingerend filter voor gebruiken. Vanwege het feit dat het veroorzaakt wordt door diffractie bestaat de hoop dat het gehoormatig mee kan vallen.
Bijlagen
Css 3-weg.png
filtercurves.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door jeroen_d »

Hier heb je de speakerworkshop file. -edit- dat lukt niet want jouw frd files waren te groot zodat de file groter dan 2mb werd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

BEDANKT!
jeroen_d schreef:
De woofer geeft een heel vervelende piek bij 50Hz en dan een dal. Door de mid in dit geval juist wel te laten opslingeren en geen impedantiecorrectie te doen is aansturen met een enkele condensator geen slecht idee. Samen maken ze een vlakke respons.
en als je die woofer bult onder de 50Hz nou eens laat, die probeer ik wel met een serie condensator (was ook de bedoeling, maar ik had ff geen 2mF liggen (ondertussen wel)) of meer demping weg te krijgen. en dan dus de x-over wat hoger? ergens 200Hz ofzo? want zo wordt de mid wel erg zwaar belast, en boven de 200Hz is z'n vervorming juist erg laag:
CSSVWR126XHDSTD.png
jeroen_d schreef:
Aan de sterke dip onder 2kHz van de mid is niet veel te doen. .... bestaat de hoop dat het gehoormatig mee kan vallen.
zou idd wel eens mee kunnen vallen, want als je de power average bekijkt dan is die al een stuk minder:
Afbeelding

btw: ik heb geen speaker workshop, ik neem t filter wel over in LspCAD

eerst ff de rest van m'n spullen voor morgen klaar zetten, en dan zien of ik nog wat tijd heb om de croonsteentjes op te warmen :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door jeroen_d »

Ok, hierbij poging2 waarin je commentaar verwerkt zit. Met een notch erbij die de bult vlakstrijkt en de dip tegengaat.
Bijlagen
poging2.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

en ik had ondertussen dit bekeken:
ik schreef:
... die woofer bult onder de 50Hz .... een serie condensator
probeer eens 555µF in serie met de woofer, haalt 2½dB weg bij 60Hz en boost 4dB bij 35Hz :D wordt t rendement wel nog lager van :oops:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door jeroen_d »

Mag je zelf proberen. :mrgreen: . Gaat goed als je hem in serie zet met de 6.8mH, maar ik heb geen zin om nog meer plaatjes te posten. Ik moet de AL130/NEO3PDR monitor nu in orde gaan brengen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Mag je zelf proberen. :mrgreen: . ....
serie cap 555µF.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

zou zoiets kunnen? beetje de 2 gecombineerd :mrgreen: de overgang woof-mid lijkt me beter kunnen, ik krijg zo 123 geen mooie fase gelijkheid
combi poging.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door jeroen_d »

De fasehellingen lopen nu mooi gelijk, je krijgt het niet beter zonder dat je teveel overlap tussen de drivers krijgt. Wellicht dat het lukt als je het overnamepunt nog hoger legt of naar hogere orde gaat. Ik zou dit eerst eens gaan beluisteren. Fasegelijkheid tussen mid en tweeter is heel mooi, de notch moet je eigenlijk ook proberen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

met alleen RCL en de mid ietwat harder ziet t er ook al goed uit. eerst maar eens maffen :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door jeroen_d »

Wat een probleem zal blijven, hebben we vandaag kunnen constateren, als deze speaker veel laag moet weergeven gaat de versterker helemaal over de jank. 8-[
Dat ligt niet aan de te lage impedantie, maar aan het volume waarop we speelden gecombineerd met het erg lage rendement van de woofer.
Voor de rest klonk hij al heel veelbelovend!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Walt »

Inderdaad,

Wellicht bi-amping toepassen, dus een setje aparte versterkers voor de woofers (hypex klasse D voor pure power?) De mid hoog sectie kan dan via een kleine buizenversterker...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

ik was zelf ook niet ontevreden 8) het gemak waarmee zo'n 3weg hard kan is toch wel lekker. de komende weken maar eens lekker verder met het filter

de mogelijkheid om 'm te biampen zal ik idd maar in de final uitvoering meenemen, een extra setje terminals past wel denk ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Walt »

Hallo Henkjan,

Hoewel watt hebben die CSS woofers nodig om hun x-max te halen in jouw kast? Ik vermoed dat dit erg veel watts zullen zijn.

Wellicht moet je op zoek naar een 2e hands Parasound HCA3500 versterker, deze heb ik ook gehad, een echte powerhouse 2x350W aan 8 ohm en 2x550W aan 4 ohm en klinkt ook nog eens zeer fraai. Hiermee kun je die CSS units lekker aan het wapperen krijgen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

de SDX10's kunnen heel wat hebben, en in een HP kast als deze zullen ze ook wat nodig hebben om aan de Xmax te geraken... Voor t moment test ik ze wel met m'n ex-auto klasse A die ik heb liggen, zou ook goed moeten gaan..

Ik heb nog wat gesimuleerd: ik heb de notch verwerkt die Jeroen in de 2e versie van z'n filter voorstelde, en dan de mid wat harder laten spelen. de overall response krijgt zo een nette tilt, en de bas zal wat minder aanwezig zijn. de bult rond 1200Hz is helemaal weg, en de dip bij 2kHz is een derde minder diep. Zo op papier zou dit mooi moeten zijn. Morgen eens gaan luisteren
Bijlagen
het aangepaste schema
het aangepaste schema
de somcurve
de somcurve
en het vergelijk met zoals ze in Breda waren
en het vergelijk met zoals ze in Breda waren
vrij netjes lijkt me zo :-)
vrij netjes lijkt me zo :-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”