zware 3weg met CSS
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
Ik had gedacht in Breda wat gaan spelen met t filter. verzoek aan iedereen met een doos onderdelen: graag meenemen, met name grotere waarden spoelen en caps zullen van pas komen.
Re: zware 3weg met CSS
Je zou ze natuurlijk ook kunnen gaan aansturen met 2 maal PSC2.400 waarbij je mid/high passief gaat filteren.
https://www.hypexshop.com/ProdImgServle ... mageID=497
https://www.hypexshop.com/ProdImgServle ... mageID=497
Re: zware 3weg met CSS
Ik heb nog 2 220uF's die ik meeneem voor de verkoop, misschien mag je er nog wel even mee spelen. 
Tevens heb ik nog twee dikke 8,2 mh spoelen, zal ik ook meenemen.
Tevens heb ik nog twee dikke 8,2 mh spoelen, zal ik ook meenemen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
bedankt alvast
ik zal voor de zekerheid ook een 4 kanaals amp (car hifi
) en een minidsp meenemen
ik zal voor de zekerheid ook een 4 kanaals amp (car hifi
Re: zware 3weg met CSS
Ik neem een hele verzameling spoelen, weerstanden en condensatoren mee (niet voor de verkoop). Er zijn er blijkbaar nog die aan hun filter willen prutsen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
rho schreef:Er zijn er blijkbaar nog die aan hun filter willen prutsen.
Re: zware 3weg met CSS
Henkjan, kijk maar of je op basis van deze opzet wat kunt. Het is niet gemakkelijk te filteren dit geheel. De woofer geeft een heel vervelende piek bij 50Hz en dan een dal. Door de mid in dit geval juist wel te laten opslingeren en geen impedantiecorrectie te doen is aansturen met een enkele condensator geen slecht idee. Samen maken ze een vlakke respons. Aan de sterke dip onder 2kHz van de mid is niet veel te doen. Ik zou daar niet graag een opslingerend filter voor gebruiken. Vanwege het feit dat het veroorzaakt wordt door diffractie bestaat de hoop dat het gehoormatig mee kan vallen.
Re: zware 3weg met CSS
Hier heb je de speakerworkshop file. -edit- dat lukt niet want jouw frd files waren te groot zodat de file groter dan 2mb werd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
BEDANKT!

btw: ik heb geen speaker workshop, ik neem t filter wel over in LspCAD
eerst ff de rest van m'n spullen voor morgen klaar zetten, en dan zien of ik nog wat tijd heb om de croonsteentjes op te warmen
en als je die woofer bult onder de 50Hz nou eens laat, die probeer ik wel met een serie condensator (was ook de bedoeling, maar ik had ff geen 2mF liggen (ondertussen wel)) of meer demping weg te krijgen. en dan dus de x-over wat hoger? ergens 200Hz ofzo? want zo wordt de mid wel erg zwaar belast, en boven de 200Hz is z'n vervorming juist erg laag:jeroen_d schreef:De woofer geeft een heel vervelende piek bij 50Hz en dan een dal. Door de mid in dit geval juist wel te laten opslingeren en geen impedantiecorrectie te doen is aansturen met een enkele condensator geen slecht idee. Samen maken ze een vlakke respons.
zou idd wel eens mee kunnen vallen, want als je de power average bekijkt dan is die al een stuk minder:jeroen_d schreef:Aan de sterke dip onder 2kHz van de mid is niet veel te doen. .... bestaat de hoop dat het gehoormatig mee kan vallen.
btw: ik heb geen speaker workshop, ik neem t filter wel over in LspCAD
eerst ff de rest van m'n spullen voor morgen klaar zetten, en dan zien of ik nog wat tijd heb om de croonsteentjes op te warmen
Re: zware 3weg met CSS
Ok, hierbij poging2 waarin je commentaar verwerkt zit. Met een notch erbij die de bult vlakstrijkt en de dip tegengaat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
en ik had ondertussen dit bekeken:
wordt t rendement wel nog lager van 
probeer eens 555µF in serie met de woofer, haalt 2½dB weg bij 60Hz en boost 4dB bij 35Hzik schreef:... die woofer bult onder de 50Hz .... een serie condensator
Re: zware 3weg met CSS
Mag je zelf proberen.
. Gaat goed als je hem in serie zet met de 6.8mH, maar ik heb geen zin om nog meer plaatjes te posten. Ik moet de AL130/NEO3PDR monitor nu in orde gaan brengen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
zou zoiets kunnen? beetje de 2 gecombineerd
de overgang woof-mid lijkt me beter kunnen, ik krijg zo 123 geen mooie fase gelijkheid
Re: zware 3weg met CSS
De fasehellingen lopen nu mooi gelijk, je krijgt het niet beter zonder dat je teveel overlap tussen de drivers krijgt. Wellicht dat het lukt als je het overnamepunt nog hoger legt of naar hogere orde gaat. Ik zou dit eerst eens gaan beluisteren. Fasegelijkheid tussen mid en tweeter is heel mooi, de notch moet je eigenlijk ook proberen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
met alleen RCL en de mid ietwat harder ziet t er ook al goed uit. eerst maar eens maffen 
Re: zware 3weg met CSS
Wat een probleem zal blijven, hebben we vandaag kunnen constateren, als deze speaker veel laag moet weergeven gaat de versterker helemaal over de jank.
Dat ligt niet aan de te lage impedantie, maar aan het volume waarop we speelden gecombineerd met het erg lage rendement van de woofer.
Voor de rest klonk hij al heel veelbelovend!
Dat ligt niet aan de te lage impedantie, maar aan het volume waarop we speelden gecombineerd met het erg lage rendement van de woofer.
Voor de rest klonk hij al heel veelbelovend!
Re: zware 3weg met CSS
Inderdaad,
Wellicht bi-amping toepassen, dus een setje aparte versterkers voor de woofers (hypex klasse D voor pure power?) De mid hoog sectie kan dan via een kleine buizenversterker...
Groetjes Walter
Wellicht bi-amping toepassen, dus een setje aparte versterkers voor de woofers (hypex klasse D voor pure power?) De mid hoog sectie kan dan via een kleine buizenversterker...
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
ik was zelf ook niet ontevreden
het gemak waarmee zo'n 3weg hard kan is toch wel lekker. de komende weken maar eens lekker verder met het filter
de mogelijkheid om 'm te biampen zal ik idd maar in de final uitvoering meenemen, een extra setje terminals past wel denk ik
de mogelijkheid om 'm te biampen zal ik idd maar in de final uitvoering meenemen, een extra setje terminals past wel denk ik
Re: zware 3weg met CSS
Hallo Henkjan,
Hoewel watt hebben die CSS woofers nodig om hun x-max te halen in jouw kast? Ik vermoed dat dit erg veel watts zullen zijn.
Wellicht moet je op zoek naar een 2e hands Parasound HCA3500 versterker, deze heb ik ook gehad, een echte powerhouse 2x350W aan 8 ohm en 2x550W aan 4 ohm en klinkt ook nog eens zeer fraai. Hiermee kun je die CSS units lekker aan het wapperen krijgen.
Groetjes Walter
Hoewel watt hebben die CSS woofers nodig om hun x-max te halen in jouw kast? Ik vermoed dat dit erg veel watts zullen zijn.
Wellicht moet je op zoek naar een 2e hands Parasound HCA3500 versterker, deze heb ik ook gehad, een echte powerhouse 2x350W aan 8 ohm en 2x550W aan 4 ohm en klinkt ook nog eens zeer fraai. Hiermee kun je die CSS units lekker aan het wapperen krijgen.
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
de SDX10's kunnen heel wat hebben, en in een HP kast als deze zullen ze ook wat nodig hebben om aan de Xmax te geraken... Voor t moment test ik ze wel met m'n ex-auto klasse A die ik heb liggen, zou ook goed moeten gaan..
Ik heb nog wat gesimuleerd: ik heb de notch verwerkt die Jeroen in de 2e versie van z'n filter voorstelde, en dan de mid wat harder laten spelen. de overall response krijgt zo een nette tilt, en de bas zal wat minder aanwezig zijn. de bult rond 1200Hz is helemaal weg, en de dip bij 2kHz is een derde minder diep. Zo op papier zou dit mooi moeten zijn. Morgen eens gaan luisteren
Ik heb nog wat gesimuleerd: ik heb de notch verwerkt die Jeroen in de 2e versie van z'n filter voorstelde, en dan de mid wat harder laten spelen. de overall response krijgt zo een nette tilt, en de bas zal wat minder aanwezig zijn. de bult rond 1200Hz is helemaal weg, en de dip bij 2kHz is een derde minder diep. Zo op papier zou dit mooi moeten zijn. Morgen eens gaan luisteren
