zware 3weg met CSS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

zo, eindelijk maar eens een topic starten over de 3weg waar ik al een hele tijd mee bezig ben. goed, de meeste tijd in m'n hoofd maar goed. het begon te borrelen toen Jeroen_d met z'n klassieke 3weg begon, toen dacht ik: zoiets is ook leuk met CSS... dat idee werd al snel verdrongen door diverse andere plannen, totdat CSS met een stel nieuwe high end drivers kwam: de VWR126X midwoofer en de LD25X tweeter, en met de al langer bekende SDX10 als woofer zou hier toch een zeer mooie 3weg mee te maken moeten zijn.

Tegen m'n gewoonte in, begon de echte uitvoering van dit project met het maken van een nette tekening, in Sketchup zelfs:
trio css sketchup model.jpg
iets wat met zo'n toch wel complexe kast een goede keuze was, in het 3D model kan je alles vast passen voor je de zaag er in zet, en zo is het een stuk zekerder dat het echte bouwen goed gaat.


Voor de kast heb ik het mezelf lekker moeilijk gemaakt, deze is opgebouwd uit 3 lagen: binnenkast van 9mm goede kwaliteit berken multiplex (met dank aan Arno), dan 6mm Merford Isomat14, en de buitenlaag is 8mm MDF, alles aan elkaar gelijmd met PU lijm... en daar heb je behalve veel geduld, een grote pot lijm, ook veel lijmklemmen voor nodig :mrgreen:
klemmen............jpg
klemmen........jpg
want als je grote vlakken op elkaar moet lijmen, is een gelijkmatiger druk nodig dan bij het haaks op elkaar zetten van een paar plankjes....

Ook in de binnenkant van de kast zijn dingen te herkennen van de 3weg van Jeroen: de V-brace (die hier te klein is om als zodanig te werken, maar wel lekker de baffle verstevigt daar waar de woofer er in komt) en de in een punt toelopende midkast. De baffle zelf is van 25mm MDF. De afwerking wordt ahorn fineer, zeer waarschijnlijk met Osmo Harwax er op.

Op het moment van schrijven staat kast #2 in de lijmklem: het midkastje gaat er in, morgen of overmorgen kan daar de baffle er op, en dan zijn ze beide af. Precies op tijd voor Breda :rock:
Bijlagen
SDX10 PHOTO.jpg
1_CSS VWR125X front on white.jpg
CSS LD25X front.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

om deze kast (kast #1 was al een tijdje klaar, en de drivers hebben een paar weken staan inspelen) op te meten heb ik de lokale gymzaal maar eens gereserveerd:
meten in de gymzaal.jpg
. Het was wel wat stressen (ik had de zaal maar een uur) maar toch gelukt om van alle 3 wegen curves onder diverse hoeken te meten:
tweet - hoeken.png
mid - hoeken.png
woof - hoeken.png
zowel de mid als de tweet laten een baffle bult zien, dus daar moeten we toch wel wat weg filteren helaas :roll:
mid - power average.png
toch wel jammer....
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door k.p. »

Mooi project HJ. De tweeter vind ik wel erg mooi meten zo. Kan deze een beetje laag ingezet worden?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

denk t wel... heeft een voor een tweeter enorme xmax... hier wat klippel metingen van het dyimobileaudio forum:
is bij 96dB!
is bij 96dB!
Bijlagen
CSSLD25XCSD.png
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door k.p. »

De mid lijkt wat diffractie te vertonen op 1,5-2kHz, mij lijkt dit daarom een mooi overname gebied. Aan de vervorming te zien lijkt 1,5kHz LR4 wel te kunnen. Wat had je zelf in gedachten? Het kastje ziet er trouwens mooi degelijk uit :).
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Bart_M »

Zo, dat ziet eruit als een potent systeem.
Hij zal wel wat vermogen nodig hebben om een beetje los te komen. :rock:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Vinculum »

Stoer project HJ!
Ik was ook al erg benieuwd naar die tweeter en breedbander van CSS. De SDX10 heb ik nu in mijn Elysium Subs zitten maar dat wil wel hoor!
Gave keus dus. Alleen persoonlijk vind ik het kast ontwerp wel weer back to the sixties met zo'n rechte lompe kast. Maar ja, ik heb dan ook een hekel aan rechte kasten... ;)
Ben benieuwd zaterdag!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door wouter »

Fijn dat je even deze meetopstelling op de foto heb gezet.

Ga ik ook maar eens doen, zonder tijdsdruk :wink: (docent bewegingsonderwijs)

Dat onder hoeken, heb je dan de mic verplaatst of de kast gedraaid?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
Fijn dat je even deze meetopstelling op de foto heb gezet.
Ja mooi hè, de ground plane meting. Vond ik ook al een leuk plaatje. En dan in een sporthal, sta je i.i.g. droog en uit de wind. Je moet overigens de speaker draaien. Om de as van je 'bron'.
Henkjan schreef:
zowel de mid als de tweet laten een baffle bult zien, dus daar moeten we toch wel wat weg filteren helaas :roll: toch wel jammer....
Ja, er was een reden om je baffle net wat smaller te maken wanneer je 'conventionele' dometweeters gebruikte, kon je fijn filteren op de bult.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Ronkel »

Leuk project met vooral interessante drivers. :D Kastontwerp ziet er degelijk uit. Die tweet kun je zo te zien prima crossen op 1,5 kHz, vervorming is laag en de xmax bizar hoog!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door wouter »

Goh, hoe verschillend kun je dingen interpreteren :wink:

Ik zie een breedbandige en compacte middentoner in een enorm potent 3-weg systeem. Why o why zou je dan een tweeter op 1,5kHz willen inzetten =;

Maar goed, Henkjan zal hierin zelf opnieuw tot een top ontwerp gaan komen. Ik vind dit helemaal leuk!
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Ronkel »

wouter schreef:
Ik zie een breedbandige en compacte middentoner in een enorm potent 3-weg systeem. Why o why zou je dan een tweeter op 1,5kHz willen inzetten =;
Oh, daar doelde ik niet helemaal op. Meer een commentaar op de kwaliteit van de driver zelf: dat het zou kunnen als je dat zou willen :wink: . Wat de meest geschikte crossover in dit systeem is zou HJ zelf moeten uitvinden denk ik. 1,5 kHz is waarschijnlijk wel overbodig laag in dit geval :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

Ronkel schreef:
Wat de meest geschikte crossover in dit systeem is zou HJ zelf moeten uitvinden denk ik. 1,5 kHz is waarschijnlijk wel overbodig laag in dit geval :lol:
maar er valt ook wel wat voor te zeggen natuurlijk :mrgreen: misschien proberen we die ook nog wel uit
Ronkel schreef:
Kastontwerp ziet er degelijk uit.
29 kilo schoon aan de haak (incl drivers)
wouter schreef:
Dat onder hoeken, heb je dan de mic verplaatst of de kast gedraaid?
ik heb de mic verplaatst. Jeroen wees me er nog op dat ik dan ook de kast wat anders had moeten kantelen, omdat je zo de mic niet in het (voor de speaker) horizontale vlak verplaatst. hopelijk kan ik met die fout in de simulatie wat corrigeren (per meting een verschillende offset van de drivers opgeven) zodat ik ook de curves onder een hoek kan zien in de sim
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat zit als volgt.

Stel je driver zit op 80 cm van de vloer en je luisterpositie zit op 3 meter afstand daarvan. De schuine lijn van de onderkant van de box naar je luisterplek is dan volgens stelling van Pythagoras gelijk aan 3.1 meter. Als je dan gaat meten on-axis moet je de speaker 14.9 graden naar voren kantelen (arctan 0.8/3) en de microfoon op 3.1 meter afstand op de vloer leggen van het punt waar de onderkant van de box (of zijn standaard) de vloer raakt. Dan meet je de driver precies zo op als dat hij zou stralen naar je luisterpositie zonder dat je de vloerreflectie mee meet. Ideaal meten dus.
grondvlakmeting.png
grondvlakmeting.png (39.59 KiB) 2816 keer bekeken
Maar dan, stel je wil onder een hoek van 30 graden meten. In de situatie dat de speaker gewoon rechtop staat heb je dan de situatie dat je op 3 meter afstand wil meten onder een hoek van 30 graden. Je trekt als het ware een cirkel met straal 3 meter rond de speaker. Echter, ten opzichte van de on-axis meting zit je dan op 2.6 meter te meten (cos30 * 3 meter). Je moet dan de box naar voren kantelen met een hoek arctan 0.8/2.6 = 17.1 graden. Als je hem zover naar voren kantelt, dan kun je de microfoon weer op 3.10 meter van de box vandaan op de grond leggen maar dan onder een hoek van 30 graden.

Is aardig ingewikkeld, je hebt er behoorlijk wat ruimtelijk inzicht voor nodig. :-&
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door RobT »

Is aardig ingewikkeld, je hebt er behoorlijk wat ruimtelijk inzicht voor nodig. :-&
Welnee, is makkelijk :sure:

Denk je in dat de box rechtop staat, de hoek naar rechts 30 gr via het midden naar links 30 gr. vormt een boog.
Je kantelt de box 14,9 gr naar voren en het midden van de boog raakt de grond, maar de uiteinden niet. Die blijven een paar decimeter boven de vloer zweven, dus je moet de box verder kantelen, blijkbaar 17.1 graden.
Makkie.... :D
Laatst gewijzigd door RobT op wo 23 mei 2012, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

eens een sketchup modelletje van maken.... (later, eerst kast #2 af hebben)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door markbakk »

Of gewoon de box draaien, op een gekanteld draaiplateau (dat zég ik...) =;
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Arno »

Henkjan schreef:
eens een sketchup modelletje van maken.... (later, eerst kast #2 af hebben)
Precies, niet laten afleiden, maar doortimmeren :mrgreen:

Hier alvast een voorproefje...
Bijlagen
hoekmeting.png
hoekmeting2.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

nog wat foto's van tijdens de bouw:
Bijlagen
trio kast open.jpg
trio baffle voorkant.jpg
trio baffle achterkant.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door dre »

ben zeer benieuwd!

heb je al een naam verzonnen?

anders weet ik er nog wel 1! :sure:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Vinculum »

dre schreef:
anders weet ik er nog wel 1! :sure:
Spill it!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
heb je al een naam verzonnen?
ik had gedacht aan "Trio CSS"
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door dre »

ik zat meer in de richting te denken die je ook voor mijne had verzonnen! :sure:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Bart_M »

dre schreef:
ik zat meer in de richting te denken die je ook voor mijne had verzonnen! :sure:
KMF (Klein maar fijn)? :rofl:

@HJ, mocht je ze ooit weg doen, denk aan mij. Het is volgens mij echt mijn ding.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door dre »

lomjp kwam er in ieder geval in voor! :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”