project: termino

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: project: termino

Bericht door Arno »

Pas je op dat je niet teveel serverruimte gebruikt, dre? :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

Arno schreef:
Pas je op dat je niet teveel serverruimte gebruikt, dre? :mrgreen:
ik heb een keer gezeur gehad over te weinig foto`s....... :mrgreen:
Vrij luxe voor een filterkassie!

Komt het filter hierin op 1 vlakke plaat zoals je nu hebt, of ga je de componenten over de wanden van de filterkast verdelen, zou dan aanzienlijk compacter kunnen worden...
leuk dat je dit even aanboord...........
er zijn toch nog wat filteraanpassingen gekomen,dus ik wordt bang dat er nog wat extra ruimte nodig is.......

ik moet wel zeggen dat het een hele fraaie aanpassing is! 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Het project van leobus heeft me op het idee van deze aanpassing gebracht. Waar goede drivers je al niet toe leiden. :D

Ik denk dat je nog gaat ontdekken dat deze aanpassing een vrij dramatische impact heeft. Luister nog maar naar wat meer tracks.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Mogen wij het ook weten? :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik heb nu alleen nog de eerste beluisterd,en het effect is als enorm te omschrijven.
veel meer impact!

morgen de andere maar eens testen.......

ben echt benieuwd welke me beter bevalt.

nee,walter :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Ik gok erop de de woofers eerder afgefilterd worden en de mid verder naar beneden doorloopt, dus een grotere spoel voor de woofer en grotere condensator voor de mid nodig.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

Walt schreef:
Ik gok erop de de woofers eerder afgefilterd worden en de mid verder naar beneden doorloopt, dus een grotere spoel voor de woofer en grotere condensator voor de mid nodig.

Groetjes Walter
volgende! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

Bedoel je dat ik de eerste variant reeds goed heb geraden? :lol:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Nee. :mrgreen: Beetje flauw zo, laten raden.

Ik geef hier de respons oud (zwart) en nieuw (blauw). Je zou het niet zeggen, maar deze subtiele wijziging heeft grote gevolgen. Ik heb deze verbetering gemaakt van filter 4.0 naar 5.0 in de parsival kloon van leobus. Omdat dre met het niveau van het midden aan het pielen was, dacht ik: ook eens proberen bij hem, dat moet met die PHL1130 ook goed uitpakken.
Bijlagen
filter2.6.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Henkjan »

dus de octaaf tussen 600 en 1200Hz ongeveer 1dB luider dan eerst?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Ja, de PHL heeft een dipje rond 900Hz en ik had weer eens gemerkt hoe cruciaal het niveau is bij 1000Hz. Dat is een gebied dat een speaker niet per se beter of slechter maakt als het iets te veel of te weinig is, maar het heeft erg veel invloed op de voicing. Met deze laatste wijziging is het dipje gecorrigeerd. Dre had telkens behoefte om het midden iets harder te zetten. Maar als dre slechts met het niveau ging spelen, ging ook het hogere midden mee omhoog en dat kwam de kwaliteit van het geluid niet ten goede, dus toen bedacht ik dat hij wel eens last van dat dipje zou kunnen hebben.

De volgende wijziging die hij gaat proberen is een filter aanpassing waarbij het laag van 100-400Hz een tikkie meer krijgt en daarboven iets minder. Ik denk dat de speaker dan wat meer gaat 'ronken'.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: project: termino

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
De volgende wijziging die hij gaat proberen is een filter aanpassing waarbij het laag van 100-400Hz een tikkie meer krijgt en daarboven iets minder. Ik denk dat de speaker dan wat meer gaat 'ronken'.
Ik voorspel dat Dre eindigt met een curve die zo ongeveer vlak is, maar dan wel zo'n ruime dB per decade afloopt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat je er met die opmerking niet ver naast zit, behalve dat hij vooral waar is voor het gemiddelde van de hoeken 0, 15, 30, 45 en 60 graden. Als je het gemiddelde van de vorige versie ziet in het plaatje en dan bedenkt wat er gebeurt als genoemde gebieden wat wijzigen...
Bijlagen
gemiddelde_v2_5.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

het zit er in! :mrgreen:

helaas had ik niet alle waardes helemaal,maar redelijk in de buurt.

het verschil is als groot te omschrijven!

maar eerst even de standaard nummertjes luisteren voordat ik een echte conclusie trek.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project: termino

Bericht door MechanicalAnimal »

Fooooooooooooootoooooooooooooooooo's!!! :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door hannesie »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 8#p1553408
Het is ook wel zoeken maar op blz. 66 vind je wel wat :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

he leven! :mrgreen:

ik denk dat ze nu af zijn,de klachten die ik krijg:he wel erg weinig laag in deze opname terwijl ze het met de volgende weer wat veel vinden..... :wink:

ik hoop dat jeroen nog een keer komt,die vind toch wel weer wat! :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Je moet een keer aan laagcorrectie gaan doen in die ruimte van jou dre! desnoods met bass traps. Wellicht nog een keer de meetset meenemen om dit soort problemen in kaart te brengen. Het is de laatste stap tot "termino".
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

op de luisterplek is het laag nu een heel stuk beter als de laatste keer dat jij er was. :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Henkjan »

DSP-tje lenen? :hide:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

viespeuk! :roll:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
op de luisterplek is het laag nu een heel stuk beter als de laatste keer dat jij er was. :wink:
Dat is allemaal leuk en aardig :mrgreen: , maar als er bij de ene opname teveel en de andere te weinig laag in zit dan heb je toch duidelijk last van minimaal een bult en een dal die roet in het eten gooien.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: project: termino

Bericht door k.p. »

jeroen_d schreef:
dre schreef:
op de luisterplek is het laag nu een heel stuk beter als de laatste keer dat jij er was. :wink:
Dat is allemaal leuk en aardig :mrgreen: , maar als er bij de ene opname teveel en de andere te weinig laag in zit dan heb je toch duidelijk last van minimaal een bult en een dal die roet in het eten gooien.
Het is nog maar de vraag of basstraps voldoende resultaat kunnen bieden, maar begrijp ik het goed dat een dsp uit den boze is :hide:? Onafhankelijk van het laagprobleem is het denk ik aan te raden om met absorberpanels te gaan spelen. Ik zie dat je dit nog niet hebt gedaan, of heb je ze speciaal voor de foto weggehaald ;)?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

jeroen_d schreef:
dre schreef:
op de luisterplek is het laag nu een heel stuk beter als de laatste keer dat jij er was. :wink:
Dat is allemaal leuk en aardig :mrgreen: , maar als er bij de ene opname teveel en de andere te weinig laag in zit dan heb je toch duidelijk last van minimaal een bult en een dal die roet in het eten gooien.
was meer bedoel als dat de verschillen in de opnames duidelijk hoorbaar zijn........... :mrgreen:
het probleem wordt weer eens beetje opgepompt door jullie.

het klinkt echt heel goed,cool was hier pas nog.
misschien dat ie een mening wil plaatsen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Sorry. :hide:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”