Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Xander »

ray5150 schreef:
Xander schreef:
Maakt de FET/montage sluiting met het koelblok? Met andere woorden, is hij elektrisch geïsoleerd?
Nee, ook dat heb ik nagemeten met de multimeter, en dat is niet het geval.
Er zitten mica plaatjes tussen met witte warmtegeleidingspasta.
Mja het is ook onwaarschijnlijk aangezien R20 dan ook in no-time opgebrand had moeten zijn.

BC550 juist gepositioneerd? Ze zijn gespiegeld aan de MPSA's.

Ik zou R13-14, R24 en dan dus Q5 even inspecteren. Ook C5/R16.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Xander schreef:
In ieder geval even een lamp in je netsnoer zetten.
Die truuk ken ik wel, maar ik betwijfel of het zin heeft in dit geval, de primaire zekering is er nog niet een keer uitgegaan.
SuperR schreef:
Jumper vergeten?
Te hoge feedback gain?
Ets foutjes (verbroken sporen of juist verbonden sporen)?
Voeding die voor dat kanaal niet lekker is?
feedback gain ? geen idee wat dat is...
De versterker draait op een mono voeding, dat kan het dus niet zijn.
Ik zal er nog eens met een vergrootglas naar kijken.
scanspeakman schreef:
Hmmmmm......als die torren zo loeiheet worden is het misschien verstandig naar iets anders te kijken. In mijn ExtremA heb ik om die reden Silpad van Bergquist gebruikt.
Het gaat hier maar om één mosfet die een probleem geeft, dan zou ik dat ook bij het andere kanaal moeten hebben.
Die is namelijk ook met mica plaatjes en witte pasta uitgevoerd. En die warmt netjes gelijdelijk op.
overigens is het stroomverbruik bij het werkende kanaal ongeveer 2.5 A, per rail, gemeten met een stroomtang tussen trafo en gelijkrichter.
mischa72 schreef:
Een heel blonde vraag: zijn het ook allemaal dezelfde torren? Heb deze fout zelf al eens gemaakt (vroeger).
Zeker, IRFP240, het fabrikaat ken ik niet zo snel uit mijn hoofd. (een hoofdletter i met een soort brede golf op de achtergrond.)
Allemaal uit dezelfde serie, ik heb er 8 genomen, gematcht, en dat scheelde onderling maar een paar millivolt.
Op het andere kanaal zitten dezelfde merk en serie.

Iedereen wel erg bedankt voor de ideen en het meedenken, vanavond weer verder met foutzoeken...
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rudy »

Op zich zou ik ook richting de opmerking van Peter denken, teveel aan koelpasta of slecht ondervlak, of een slechte mica ( ook zo eentje waar je je pletter achter zoekt ).

Als je er moeilijk uit komt kan je ook altijd een poging doen met 1 paar Fets ( Q1 en zijn tegenhanger )
Dan weet je in ieder geval of de rest van de schakeling werkt.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
BMW850
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 26 aug 2011, 19:14

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door BMW850 »

Zou zeker een light bulb tester gebruiken.
Met een zekering ben je te laat om de versterker uit te zetten.
En je kunt gelijk aan de lamp zien als er iets niet goed is.

Vrg,
Rudy

Verzonden met Samsung Galaxy S2
Laatst gewijzigd door BMW850 op ma 21 mei 2012, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Hier kan ik niet meer volgen :sure: ,vraag ik tot twee keer toe om de spanningen OVER de 1ohm weestanden :? .
En wat krijgen we :o ,spanningen tov massa O,6V en -37V :( ,daar kun je toch niks mee :x .De massa is enkel de referentie om de uitgang op nul te regelen,de rest is het gevolg van wat er aan de uitgang hangt en hoeveel die uitgang van de massa afwijkt.
Q5 is samen met Q1 de spil in de stroomverdeling van het geheel.Q1 wil in geleiding omdat z'n poort via R14 en R13 aan de +V hangt.Als de spanning over R19 0,6V (=600mA door Q1) bereikt gaat Q5 stroom trekken en krijgt Q1 minder van +V naar z'n poort en kan de stroom niet meer toenemen.Q8 en Q10 volgen Q1(ongeveer,verschillen in Vgs!) zodat er totaal 3x600mA door de eindtrap gaat.Zelfs als Q8 en/of Q10 niet meedoen blijft de stroom in Q1 dezelfde.
Hoe kan Q1 alleen te warm worden? Lek tussen z'n poort en +V,gaat Q5 de boel verder dichtdrukken en moet Q1 alleen voor de 1,8A opdraaien,maar dan wordt R19 ook flink (te)heet.En zijn de spanningen OVER R25 en R29 veel lager dan 0,6V.
Q1 kan ook te warm worden door een te hoge spanning bij de goeie stroom,maar de andere twee (Q8 en Q10) staan er parallel aan en zouden dan ook te warm worden.
Dus,onder voorbehoud van bruikbare meetwaarden,hou ik het op een lek bij Q1 tussen de pootjes.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik zeg...YIPPIIIIEEEE !!!

:bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce:

(Later meer...)

( -2 millivolt ofsett... :mrgreen: )
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door hannesie »

Het is al wat later, vertel, vertel..............................??
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Wat moeten we daar nou weer van denken :?
Eindelijk toch een heel mooi vuurwerk :twisted: Of moet je zo hard roepen om boven de versterker uit te komen :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Nee, geen vuurwerk, wel blijdschap en warmte... :mrgreen:
Mijn excuus dat je zo'n lap tekst voor niks hebt zitten inkloppen, Anne.

Goed, wat was er aan de hand ?
Ik had dus eerder vanavond de eindtrap van het koelblok losgemaakt voor inspectie en storingsonderzoek.
Ineens viel mij iets op, op de plek van de betreffende mosfet was de koelpasta niet zo goed verdeeld. blijkbaar zat er lucht onder.
Om dat ik eerder siliconeplaatjes had gebruikt veel dat niet zo op

Ik dacht ineens aan wat Rudy en Peter eerder vandaag schreven :
Pjotr schreef:
I.d.d. Het is wel typisch dat steeds Q1 erg heet wordt. Iedere tor staat wel zo'n 25W continue te verkachelen en dan is de thermische weerstand van de isolators kritisch.
Zou nog eens de spanning over de R19, R25 en R28 meten en dan direct over de weerstanden. Die mag niet meer dan 0,1V verschillen.
En dan ook nog eens kijken naar de montage. Het is ook erg belangrijk dat het koelprofiel zelf erg vlak is bij gebruik van mica plaatjes.
Rudy schreef:
Op zich zou ik ook richting de opmerking van Peter denken, teveel aan koelpasta of slecht ondervlak, of een slechte mica ( ook zo eentje waar je je pletter achter zoekt ).
Na wat passen, meten, kijken en controleren bleek dus dat de betreffende mosfet inderdaad niet helemaal 100% evenwijdig recht aan het koelblok stond. (het koelblok op zich is wel mooi vlak.)
Omdat de pootjes omhoog staan met daaraan de print, (die op afstandsbusjes staat.) kon het boutje de mosfet niet helemaal strak trekken tegen het koelblok,
waardoor er geen goed thermisch kontakt was, en de fet in no time oververhit raakte.

Het betreffende kanaal heeft nu een half uur staan draaien, en beide blokkken daarna ook een half uur samen.
Alles ziet er goed stabiel uit.

Overigens, wat ik eerder schreef over de DC offsett klopt niet helemaal. het verandert mee samen met de temperatuur van de versterker.
maar, die blijft over langere termijn nog altijd binnen de + en - 20 millivolt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door hannesie »

Gelukkig, net op tijd voor zaterdag dus.
Ik zag de bui al haast aan komen, hard werken en dan zo iets.

Goed dat het dan gelukt is. :rock: :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Nou, hij is nog niet bedrijfsklaar hoor, Hans.
Daar gaan de komende avonden nog heel wat uurtjes inzitten voordat dat een beetje toonbaar is.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door mischa72 »

Ray, hij hoeft niet poepsjiek te zijn. Dat was je JLH ook niet de eerste keer. Functioneel is veel belangrijker, dan kun je hem voor volgend jaar mooi maken :wink: .

Gefeliciteerd met je resultaat :rock: :rock:

Groeten,
Mischa
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door studiostevus »

Typisch dit... zou mij ook zo overkomen.... in ieder geval gefeliciteerd dat het nu werkt!

Eerste indrukken van het geluid, Ray?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Mooi dat je het gevonden hebt. Zijn lastige dingen waar je lang naar kunt zoeken.
ray5150 schreef:
Na wat passen, meten, kijken en controleren bleek dus dat de betreffende mosfet inderdaad niet helemaal 100% evenwijdig recht aan het koelblok stond. (het koelblok op zich is wel mooi vlak.)
Omdat de pootjes omhoog staan met daaraan de print, (die op afstandsbusjes staat.) kon het boutje de mosfet niet helemaal strak trekken tegen het koelblok,
waardoor er geen goed thermisch kontakt was, en de fet in no time oververhit raakte.
Beste is eigenlijk om de transistoren pas vast te solderen nadat je ze op het koelprofiel hebt vast geschroefd en de print hebt vast geschroefd. Dat gaat in jouw geval wat lastig. Ik heb wel eens een constructie gezien (een Sony car amp) waar eerst een soort holnieten in de print waren gesoldeerd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door b_force »

Zeker mooi dat je zoiets gevonden hebt :)

Dit zijn nu typisch van die dingen waarbij je heel blij bent met de ervaring van anderen. :D
Je zou zo nog dagen hebben kunnen zoeken zonder enig resultaat.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Ray, hij hoeft niet poepsjiek te zijn. Dat was je JLH ook niet de eerste keer. Functioneel is veel belangrijker, dan kun je hem voor volgend jaar mooi maken :wink: .
Nou, het zou wel prettig zijn als het een transportabel geheel vormde.... :rofl: :mrgreen:
IMG_0906.JPG
studiostevus schreef:
Eerste indrukken van het geluid, Ray?
:rofl: :rofl: :rofl:
Loop jij niet wat erg op de zaken vooruit ?

Maar goed, hij bromt,knalt en sist niet... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Mooi zo,dat lucht op :D ,weer een probleem de wereld uit :lol: .
Mijn excuus dat je zo'n lap tekst voor niks hebt zitten inkloppen, Anne.
Ach wie weet komt 't nog 's te pas :sure: .
Dat met die slecht gemonteerde transistor zou ik enkel gedurft hebben te opperen als het een beginner was geweest,maar met Ray als bouwer... :oops: .
Blijft wel de vraag waarom het eerst ook op andere plaatsen mis ging :? .
Anne
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door dre »

geweldig kerel! 8)

ik wil alvast een plaats reserven op de voorste rij!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Ach, een beetje siliconenkit en een plankje.......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Eigenlijk wil ik iets heel onbehoorlijks gaan zeggen over waar jij die siliconenkit in kunt stoppen....met koker en al.... :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Mooi dat je het gevonden hebt. Zijn lastige dingen waar je lang naar kunt zoeken.
ray5150 schreef:
Na wat passen, meten, kijken en controleren bleek dus dat de betreffende mosfet inderdaad niet helemaal 100% evenwijdig recht aan het koelblok stond. (het koelblok op zich is wel mooi vlak.)
Omdat de pootjes omhoog staan met daaraan de print, (die op afstandsbusjes staat.) kon het boutje de mosfet niet helemaal strak trekken tegen het koelblok,
waardoor er geen goed thermisch kontakt was, en de fet in no time oververhit raakte.
Beste is eigenlijk om de transistoren pas vast te solderen nadat je ze op het koelprofiel hebt vast geschroefd en de print hebt vast geschroefd. Dat gaat in jouw geval wat lastig. Ik heb wel eens een constructie gezien (een Sony car amp) waar eerst een soort holnieten in de print waren gesoldeerd.
Inderdaad is dat nogal lastig uit te voeren.
Wel overweeg ik om een massieve aluminumstrook te monteren. moet ik nog even opzoeken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Toch is het wel belangrijk eigenlijk om ze later na te solderen. Als er veel mechanische spanning op de pootjes staat kan dat op den duur tot "koude lassen" leiden. Ze gaan dan los zitten in het soldeer. Beste kun je daarvoor ook de pootjes ca. 4 mm vanaf de transistor ombuigen zodat ze de spanning wat meer kunnen opvangen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik heb bij het 1 versterkerblok koperdraadjes om de pootjes gewikkeld en meegsoldeerd.
Het andere word ook zo gedaan als hij na Breda weer uit elkaar gaat.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

De produktie van vanavond :
IMG_0907.JPG
IMG_0908.JPG
Morgenavond weer verder... :sure:
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Xander »

Ziet er puik uit! Fijn dat alles toch goed is gekomen. Je hebt geen ruimte om de trafo's nog even orthogonaal te zetten? Aangezicht en bevestiging technisch niet handig, maar ja.
Plaats reactie