Nee, geen vuurwerk, wel blijdschap en warmte...
Mijn excuus dat je zo'n lap tekst voor niks hebt zitten inkloppen, Anne.
Goed, wat was er aan de hand ?
Ik had dus eerder vanavond de eindtrap van het koelblok losgemaakt voor inspectie en storingsonderzoek.
Ineens viel mij iets op, op de plek van de betreffende mosfet was de koelpasta niet zo goed verdeeld. blijkbaar zat er lucht onder.
Om dat ik eerder siliconeplaatjes had gebruikt veel dat niet zo op
Ik dacht ineens aan wat Rudy en Peter eerder vandaag schreven :
Pjotr schreef:I.d.d. Het is wel typisch dat steeds Q1 erg heet wordt. Iedere tor staat wel zo'n 25W continue te verkachelen en dan is de thermische weerstand van de isolators kritisch.
Zou nog eens de spanning over de R19, R25 en R28 meten en dan direct over de weerstanden. Die mag niet meer dan 0,1V verschillen.
En dan ook nog eens kijken naar de montage. Het is ook erg belangrijk dat het koelprofiel zelf erg vlak is bij gebruik van mica plaatjes.
Rudy schreef:Op zich zou ik ook richting de opmerking van Peter denken, teveel aan koelpasta of slecht ondervlak, of een slechte mica ( ook zo eentje waar je je pletter achter zoekt ).
Na wat passen, meten, kijken en controleren bleek dus dat de betreffende mosfet inderdaad niet helemaal 100% evenwijdig recht aan het koelblok stond. (het koelblok op zich is wel mooi vlak.)
Omdat de pootjes omhoog staan met daaraan de print, (die op afstandsbusjes staat.) kon het boutje de mosfet niet helemaal strak trekken tegen het koelblok,
waardoor er geen goed thermisch kontakt was, en de fet in no time oververhit raakte.
Het betreffende kanaal heeft nu een half uur staan draaien, en beide blokkken daarna ook een half uur samen.
Alles ziet er goed stabiel uit.
Overigens, wat ik eerder schreef over de DC offsett klopt niet helemaal. het verandert mee samen met de temperatuur van de versterker.
maar, die blijft over langere termijn nog altijd binnen de + en - 20 millivolt.