Project #2: Vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project #2: Vloerstaander
Geacht forum,
Welke kiezen? A, B of C? De varianten spreken voor zich denk ik.
Ik ben er zelf nog niet uit en tendeer naar B of C. Variant C maakt de zijwanden minder massief en het geheel wat speelser, variant B is wat rustiger voor het oog. Variant A wordt wel erg massief.
Welke kiezen? A, B of C? De varianten spreken voor zich denk ik.
Ik ben er zelf nog niet uit en tendeer naar B of C. Variant C maakt de zijwanden minder massief en het geheel wat speelser, variant B is wat rustiger voor het oog. Variant A wordt wel erg massief.
Re: Project #2: Vloerstaander
Naar mijn idee inderdaad de 2 laatste als uitgangspunt, daarbij lijken de zijpanelen de kast meer te "dragen".
Met de c is het geheel geprononceerder, doet het wat meer, en de verschillen met de "gewone"luidsprekers" is dan duidelijker en geeft het geheel wanneer je eventueel nog iets achterover laat hellen een nog chiquere indruk.
Maar de balans van het totaal is dan een beetje de sfeer die je in de rest van de ruimte hebt.
Het kan dan in de woon/luisterkamer ook teveel domineren in vormgeving, dat is vaak wel een punt waar je niet altijd rekening mee houdt.
Met de c is het geheel geprononceerder, doet het wat meer, en de verschillen met de "gewone"luidsprekers" is dan duidelijker en geeft het geheel wanneer je eventueel nog iets achterover laat hellen een nog chiquere indruk.
Maar de balans van het totaal is dan een beetje de sfeer die je in de rest van de ruimte hebt.
Het kan dan in de woon/luisterkamer ook teveel domineren in vormgeving, dat is vaak wel een punt waar je niet altijd rekening mee houdt.
Re: Project #2: Vloerstaander
Mijn voorkeur zou uit gaan naar A, mits je de baffle exact gelijk kan krijgen met de zijpanelen. Ben je bang dat dit lastig wordt geldt de regel "gelijk is ongelijk" dan zou B mij het meeste aanspreken.
Re: Project #2: Vloerstaander
Voor zover ik het kan overzien zullen de speakers hoofdzakelijk in mijn buro/muziek kamer staan, hier staat buro meubilair en enkele ikea meubeltjes (o.a. de bekende poang stoelen) in beuken. Tegen de tijd dat ze in de woonkamer zullen staan heb ik wel al wat nieuws gemaakt.
De zijwanden ga ik uit berkenmultiplex maken dat ik blank of heel minimaal getint ga aflakken, zijdeglans. Het geheel zal dus eerder naar het "scandinavisch design" neigen.
De zijwanden ga ik uit berkenmultiplex maken dat ik blank of heel minimaal getint ga aflakken, zijdeglans. Het geheel zal dus eerder naar het "scandinavisch design" neigen.
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik had destijds mijn speakers ook met de zijpanelen gelijk aan de voorzijde, en met experimenteren kwam ik er achter dat de baffle met een smallere zijpanelen wat verder naar achteren, juist beter klonken.Heatside schreef:Mijn voorkeur zou uit gaan naar A, mits je de baffle exact gelijk kan krijgen met de zijpanelen. Ben je bang dat dit lastig wordt geldt de regel "gelijk is ongelijk" dan zou B mij het meeste aanspreken.
Voor wat betreft de vormgeving i.c.m. "Ikea" design, dan zou ik inderdaad de B uitvoering kiezen.
Duidelijk beter aansluitend op de rest van de ruimte lijkt mij.
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik zou voor C gaan.
1) Ik vind het wel mooi
2) Als je het front er af neemt blijft er links en rechts geen opstaande rand over. Volgens mij heeft dat wel voordelen wat betreft bulten en dippen in je frequentie-curve. (diffractie en reflectie tot zelfs in het hoge middengebied? )
1) Ik vind het wel mooi
2) Als je het front er af neemt blijft er links en rechts geen opstaande rand over. Volgens mij heeft dat wel voordelen wat betreft bulten en dippen in je frequentie-curve. (diffractie en reflectie tot zelfs in het hoge middengebied? )
Re: Project #2: Vloerstaander
Diffractie is op papier toch al een issue gezien de scherpe randen.
In dat opzicht is het wel opmerkelijk als je naar de Avalon speakers kijkt: eerst modellen als de Eidolon met facetten en dan komen ze met de Aspect op de proppen die haaks op hun eerdere ontwerpen staat met zijn scherpe en voorruit stekende zijwanden.....go figure.
In dat opzicht is het wel opmerkelijk als je naar de Avalon speakers kijkt: eerst modellen als de Eidolon met facetten en dan komen ze met de Aspect op de proppen die haaks op hun eerdere ontwerpen staat met zijn scherpe en voorruit stekende zijwanden.....go figure.
Re: Project #2: Vloerstaander
En ik maar denken dat je helemaal zelf heb bedacht.
Ik kende deze niet, Avalon Aspect

Dan zou ik zeggen gelijk naar model C, dan heb je veel meer een eigen show.
Ik kende deze niet, Avalon Aspect
Dan zou ik zeggen gelijk naar model C, dan heb je veel meer een eigen show.
Re: Project #2: Vloerstaander
Dan heb je waarschijnlijk deze post op pagina 7 gemist:
"Onder het motto beter goed gejat dan slecht zelf bedacht ben ik bij de buren van Avalon nog even gaan kijken".
Ik heb mij door de vorm van de Accent laten inspireren maar heb de extreme vorm teruggebracht naar een wat rustigere interpretatie. Persoonlijk vind ik de verhoudingen/vorm van de Accent een net-niet geval.
De vooruitstekende body is een beetje geinspireerd of de Kef 104/2 (d'apollito met bandpass woofer in een soort compound achtige constructie)

"Onder het motto beter goed gejat dan slecht zelf bedacht ben ik bij de buren van Avalon nog even gaan kijken".
Ik heb mij door de vorm van de Accent laten inspireren maar heb de extreme vorm teruggebracht naar een wat rustigere interpretatie. Persoonlijk vind ik de verhoudingen/vorm van de Accent een net-niet geval.
De vooruitstekende body is een beetje geinspireerd of de Kef 104/2 (d'apollito met bandpass woofer in een soort compound achtige constructie)

Re: Project #2: Vloerstaander
Ik vond nog een klein/dun freesje en laat ik daar net nog, met geen 1/10 mm speling meer, de radius voor de tweeter mee te kunnen doen en laat ik toevallig ook nog een gatenboor van de juiste diameter hebben. Inclusief een test run was het binnen een uurtje gepiept......yeeeehaaa......
Die nieuwe cirkelgeleider moet ik so-wie-so laten maken want ik werk al dik een jaar met een geleende frees, maar deze zit niet meer op het kritieke pad om maar eens in project termen te babbelen.
Dit scheelt wel nu in doorlooptijd, kan nu gewoon verder, morgen de bevestiging voor de mids en tweets maken en als tijd over is ook de uitsparingen voor de magneten. Wat zou een goede lijm zijn om metaal (vernikkeld) met MDF te lijmen? Ordinaire secondenlijm?
Edit: Open letter to Scan-Speak: please update the 10F and have 4mm mounting holes and not these 3,8mm one......
Die nieuwe cirkelgeleider moet ik so-wie-so laten maken want ik werk al dik een jaar met een geleende frees, maar deze zit niet meer op het kritieke pad om maar eens in project termen te babbelen.
Dit scheelt wel nu in doorlooptijd, kan nu gewoon verder, morgen de bevestiging voor de mids en tweets maken en als tijd over is ook de uitsparingen voor de magneten. Wat zou een goede lijm zijn om metaal (vernikkeld) met MDF te lijmen? Ordinaire secondenlijm?
Edit: Open letter to Scan-Speak: please update the 10F and have 4mm mounting holes and not these 3,8mm one......
Re: Project #2: Vloerstaander
Ordinaire bruislijm is ook goed naar mijn weten, metaal/hout, moet je alleen voorzichtig mee zijn, je gebruikt snel teveel.
Ik gebruik ook nogal eens gewone montagekit.
Pas nog een hele kast mee gemaakt.
Ik gebruik ook nogal eens gewone montagekit.
Pas nog een hele kast mee gemaakt.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik vond deze ook op internet.
Lijkt er ook op
en zijn verschrikkelijk mooi!

Lijkt er ook op

Re: Project #2: Vloerstaander
Oef, niet bepaald subtiel, aan de units zal het niet liggen, zo te zien focal en thiel&co.
Re: Project #2: Vloerstaander
Die schuin weglopende zijpanelen zijn misschien wel een leuk idee.
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik denk dat ik ergens tussen b en c ga uitkomen maar meer naar c dan b.hannesie schreef:Inderdaad, dan is de C stukken mooier.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: Project #2: Vloerstaander
hoe lomp kun je zijn? zit ik dus de magneten te lijmen met secondenlijm.....eerste magneet in de geboorde pocket......dan lijm in de tweede pocket en ik pak achter mij de 2de magneet en zonder dat ik echt kijk wat ik doe........klak....de eerste magneet komt los uit de pocket en zit tegen de 2de aan en ook nog eens net met de kant waar wat lijm aan zit.......niet meer los te krijgen.....dumme, kan ik nog nieuwe magneten gaan bestellen. Verzendkosten duurder dan twee magneten.
nou ja beter dat dan een magneet aan mijn vinger geplakt.....
Gek, die secondenlijm pakte niet direct, het duurde wel meer dan vijf minuten eer de magneten wel vastzaten op het mdf.
Gek, die secondenlijm pakte niet direct, het duurde wel meer dan vijf minuten eer de magneten wel vastzaten op het mdf.
Re: Project #2: Vloerstaander
achteraf gezien wel, maar ik had geen zin om eerst naar de winkel te gaan en er hing nog zo'n blister met 4 van de tuubjes secondenlijm aan een nagel boven de werkbank....
Re: Project #2: Vloerstaander
"Vaak zit het mee, soms zit het tegen"
Gisteren maar even 'n half uurtje kunnen besteden aan de bouw: de BR pijpen dan maar even in de kasten gelijmd (met PU constructie lijm en niet secondenlijm).
Ik zat dus nog even naar het paneeltje van de tweet en mid te kijken en heh?, wat is dat? zie ik dat goed? ik pak de meter erbij en yup, ik heb mij een klein beetje vermeten
niks cruciaals overigens, maar toch. Nu ik het weet natuurlijk de
in en je blijft het vanaf nu zien en dus er aan storen. Zullen we het nog een keertje overdoen want het is.......
Gisteren maar even 'n half uurtje kunnen besteden aan de bouw: de BR pijpen dan maar even in de kasten gelijmd (met PU constructie lijm en niet secondenlijm).
Ik zat dus nog even naar het paneeltje van de tweet en mid te kijken en heh?, wat is dat? zie ik dat goed? ik pak de meter erbij en yup, ik heb mij een klein beetje vermeten
Re: Project #2: Vloerstaander
Als je de gaten een beetje netjes maakt zodat het net past, desnoods met tape dan kun je altijd nog trimmen met de BR pijpen.
Nu lijkt het mij het moeilijk met een gelijmde constructie.
Nu lijkt het mij het moeilijk met een gelijmde constructie.
Re: Project #2: Vloerstaander
Met de BR pijpen is niks mis, volgens mij heb je mijn vorige post ietjes te snel gelezen
Dat geeft niet, het is ook zo warm buiten..... (oef nee, dat hoort op het mekkerdraadje).
Het is het klanbordpaneeltje waar de Mid en Tweet op zitten, daar heb ik mij een paar mm vermeten met het aftekenen waar de gaten voor de units moesten komen.](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Het is het klanbordpaneeltje waar de Mid en Tweet op zitten, daar heb ik mij een paar mm vermeten met het aftekenen waar de gaten voor de units moesten komen.
