Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Geacht forum,

Welke kiezen? A, B of C? De varianten spreken voor zich denk ik.
Accent - Keuze.jpg
Ik ben er zelf nog niet uit en tendeer naar B of C. Variant C maakt de zijwanden minder massief en het geheel wat speelser, variant B is wat rustiger voor het oog. Variant A wordt wel erg massief.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Naar mijn idee inderdaad de 2 laatste als uitgangspunt, daarbij lijken de zijpanelen de kast meer te "dragen".
Met de c is het geheel geprononceerder, doet het wat meer, en de verschillen met de "gewone"luidsprekers" is dan duidelijker en geeft het geheel wanneer je eventueel nog iets achterover laat hellen een nog chiquere indruk.

Maar de balans van het totaal is dan een beetje de sfeer die je in de rest van de ruimte hebt.

Het kan dan in de woon/luisterkamer ook teveel domineren in vormgeving, dat is vaak wel een punt waar je niet altijd rekening mee houdt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

B

Zelfde redenen als Hans. Toch ietwat apart maar niet te.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Heatside »

Mijn voorkeur zou uit gaan naar A, mits je de baffle exact gelijk kan krijgen met de zijpanelen. Ben je bang dat dit lastig wordt geldt de regel "gelijk is ongelijk" dan zou B mij het meeste aanspreken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Voor zover ik het kan overzien zullen de speakers hoofdzakelijk in mijn buro/muziek kamer staan, hier staat buro meubilair en enkele ikea meubeltjes (o.a. de bekende poang stoelen) in beuken. Tegen de tijd dat ze in de woonkamer zullen staan heb ik wel al wat nieuws gemaakt.

De zijwanden ga ik uit berkenmultiplex maken dat ik blank of heel minimaal getint ga aflakken, zijdeglans. Het geheel zal dus eerder naar het "scandinavisch design" neigen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Heatside schreef:
Mijn voorkeur zou uit gaan naar A, mits je de baffle exact gelijk kan krijgen met de zijpanelen. Ben je bang dat dit lastig wordt geldt de regel "gelijk is ongelijk" dan zou B mij het meeste aanspreken.
Ik had destijds mijn speakers ook met de zijpanelen gelijk aan de voorzijde, en met experimenteren kwam ik er achter dat de baffle met een smallere zijpanelen wat verder naar achteren, juist beter klonken.

Voor wat betreft de vormgeving i.c.m. "Ikea" design, dan zou ik inderdaad de B uitvoering kiezen.
Duidelijk beter aansluitend op de rest van de ruimte lijkt mij. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Ik zou voor C gaan.
1) Ik vind het wel mooi
2) Als je het front er af neemt blijft er links en rechts geen opstaande rand over. Volgens mij heeft dat wel voordelen wat betreft bulten en dippen in je frequentie-curve. (diffractie en reflectie tot zelfs in het hoge middengebied? )
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Diffractie is op papier toch al een issue gezien de scherpe randen.

In dat opzicht is het wel opmerkelijk als je naar de Avalon speakers kijkt: eerst modellen als de Eidolon met facetten en dan komen ze met de Aspect op de proppen die haaks op hun eerdere ontwerpen staat met zijn scherpe en voorruit stekende zijwanden.....go figure.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

En ik maar denken dat je helemaal zelf heb bedacht. :-$ :lol:

Ik kende deze niet, Avalon Aspect
Afbeelding

Dan zou ik zeggen gelijk naar model C, dan heb je veel meer een eigen show. :rock:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Dan heb je waarschijnlijk deze post op pagina 7 gemist:

"Onder het motto beter goed gejat dan slecht zelf bedacht ben ik bij de buren van Avalon nog even gaan kijken".

Ik heb mij door de vorm van de Accent laten inspireren maar heb de extreme vorm teruggebracht naar een wat rustigere interpretatie. Persoonlijk vind ik de verhoudingen/vorm van de Accent een net-niet geval.

De vooruitstekende body is een beetje geinspireerd of de Kef 104/2 (d'apollito met bandpass woofer in een soort compound achtige constructie)

Afbeelding
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Ik vond nog een klein/dun freesje en laat ik daar net nog, met geen 1/10 mm speling meer, de radius voor de tweeter mee te kunnen doen en laat ik toevallig ook nog een gatenboor van de juiste diameter hebben. Inclusief een test run was het binnen een uurtje gepiept......yeeeehaaa......
ls2-dag13.jpg
Die nieuwe cirkelgeleider moet ik so-wie-so laten maken want ik werk al dik een jaar met een geleende frees, maar deze zit niet meer op het kritieke pad om maar eens in project termen te babbelen.

Dit scheelt wel nu in doorlooptijd, kan nu gewoon verder, morgen de bevestiging voor de mids en tweets maken en als tijd over is ook de uitsparingen voor de magneten. Wat zou een goede lijm zijn om metaal (vernikkeld) met MDF te lijmen? Ordinaire secondenlijm?

Edit: Open letter to Scan-Speak: please update the 10F and have 4mm mounting holes and not these 3,8mm one......
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Ordinaire bruislijm is ook goed naar mijn weten, metaal/hout, moet je alleen voorzichtig mee zijn, je gebruikt snel teveel.

Ik gebruik ook nogal eens gewone montagekit. :D
Pas nog een hele kast mee gemaakt.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door CoenvanDongen »

Ik vond deze ook op internet.
Lijkt er ook op :P en zijn verschrikkelijk mooi!
Afbeelding
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Oef, niet bepaald subtiel, aan de units zal het niet liggen, zo te zien focal en thiel&co.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Inderdaad, dan is de C stukken mooier. :lol:
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Heatside »

Die schuin weglopende zijpanelen zijn misschien wel een leuk idee.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
Inderdaad, dan is de C stukken mooier. :lol:
Ik denk dat ik ergens tussen b en c ga uitkomen maar meer naar c dan b.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik zeg B :goeie:

Het subtiele midden tussen Buurman A en Buurman C
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door reddoortranscendence »

Type C, ziet er een stuk speelser uit. :)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

hoe lomp kun je zijn? zit ik dus de magneten te lijmen met secondenlijm.....eerste magneet in de geboorde pocket......dan lijm in de tweede pocket en ik pak achter mij de 2de magneet en zonder dat ik echt kijk wat ik doe........klak....de eerste magneet komt los uit de pocket en zit tegen de 2de aan en ook nog eens net met de kant waar wat lijm aan zit.......niet meer los te krijgen.....dumme, kan ik nog nieuwe magneten gaan bestellen. Verzendkosten duurder dan twee magneten. :hide: nou ja beter dat dan een magneet aan mijn vinger geplakt.....

Gek, die secondenlijm pakte niet direct, het duurde wel meer dan vijf minuten eer de magneten wel vastzaten op het mdf.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Dan kan je net zo goed gewone contactlijm gebruiken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

achteraf gezien wel, maar ik had geen zin om eerst naar de winkel te gaan en er hing nog zo'n blister met 4 van de tuubjes secondenlijm aan een nagel boven de werkbank....
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

"Vaak zit het mee, soms zit het tegen"

Gisteren maar even 'n half uurtje kunnen besteden aan de bouw: de BR pijpen dan maar even in de kasten gelijmd (met PU constructie lijm en niet secondenlijm).

Ik zat dus nog even naar het paneeltje van de tweet en mid te kijken en heh?, wat is dat? zie ik dat goed? ik pak de meter erbij en yup, ik heb mij een klein beetje vermeten :oops: niks cruciaals overigens, maar toch. Nu ik het weet natuurlijk de :evil: in en je blijft het vanaf nu zien en dus er aan storen. Zullen we het nog een keertje overdoen want het is.......
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Als je de gaten een beetje netjes maakt zodat het net past, desnoods met tape dan kun je altijd nog trimmen met de BR pijpen.
Nu lijkt het mij het moeilijk met een gelijmde constructie. :oops:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Met de BR pijpen is niks mis, volgens mij heb je mijn vorige post ietjes te snel gelezen :lol: Dat geeft niet, het is ook zo warm buiten..... (oef nee, dat hoort op het mekkerdraadje).

Het is het klanbordpaneeltje waar de Mid en Tweet op zitten, daar heb ik mij een paar mm vermeten met het aftekenen waar de gaten voor de units moesten komen. ](*,)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”