Mijn 1e buizen phono-amp.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Ah!buis »

Een klein versterkertje kan er wel bij.Bijv. met één ECC81 kun je makkelijk 2x180mW hebben.Wel een UGTtje nodig(2x).Heeft dan weer het voordeel dat je dan kunt aanpassen aan de soort koptelefoon (8 , 32 , 500 ohm ?) zoals bij LSs 4,8,16 enz.
De buiskant moet rond 8k zijn.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Als je je verveelt Anne zou je daar ook nog een schema van willen maken?
Het heeft geen haast hoor. Ben nu druk bezig met de HF10.

Maar ik heb hier een ontwerp zonder UGT.
Is dit wat?
Bijlagen
cmoy5_1c.gif
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Ah!buis »

Ziet er niet onaardig uit (heb een zus in Groningen :o )
Heb er niet aan gerekend,maar lijkt me ongeschikt voor laagohmige koptel.
Dacht dat die buis moeilijk dan wel duur te vinden is.
Het kan dan wel niet zonder extra gloeitrafo.
Als je de 4V over hebt dan dus diodes voor gelijkrichter :wink:
Daar valt verder niet veel mee te doen,aan/uit lichtje :-s
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Dus die gaat het niet worden.
Gaan we verder zoeken.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Zo. HF10 klaar en nu verder met mijn eigen.
Ik ben bezig om onderdelen uit te zoeken voor de phonoamp.
Aangezien ik nog nooit zoiets heb gebouwd zit ik met een aantal vragen.
In de voeding zitten een aantal zener diodes in.
De getallen die daar bij staan is dat het voltage getal?
En maakt het nog wat uit wat voor merk diode?
En de condensatoren op de versterker zelf. Wat voor types moeten daar op?
Is het verstandig om het voedings gedeelte op een print te zetten?
Zoja wie wil er een print voor mij maken?
Kan de voeding en de rest op 1 bak komen te staan?
IK wil graag de diode versie gaan proberen.
Laatst gewijzigd door TheoK op do 15 mar 2012, 19:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Ah!buis »

Alles mag best bij elkaar in een behuizing.Wel de voeding gescheiden houden,soort apart moduul,en de voorversterker (PU) het verst weg.
Waarom de voeding niet op een exp.print monteren http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ductId=426
De aanduiding Z-47 enzo is de spanning van de zener,de waardes hier gehaald http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=342
De Z-12 mag kleiner,bijv.deze http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=6427
Wat condensatoren betreft,vroeger niet veel keus (wat de winkel had),maar geloof niet dat dat erg nauw "luisterd" :lol: .
Neem gewoon niet duur,kun je later altijd nog andere proberen.
Zet de buisvoeten wel zo dat de gloei-aansluitdraden niet overal middendoor moeten.
Bij het RIAA netwerkje heb ik twee waardes tussen haakjes staan,geeft iets meer bas,heb ik nog gezien.Om te proberen.
De potmeters zijn van de lineaire soort behalve de volume(logarithmisch verloop) :-s .
Alle weerstanden kunnen 1/2W zijn behalve 1W voor de 33k aan de anode ECC81.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Duidelijk Anne.

En de IRF830 moet daar ook nog wat koeling bij?
Volgens mij gaat hij wel warm worden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Ah!buis »

De hele schakeling zou ong.2x11mA verbruiken.Als dan de trafo levert wat er op staat krijg je 370V op de eerste elko.
Verlies 70V bij 22mA=1,5W in de fet.Zou ie('s zomers) wel 120°C kunnen halen.Het zou me verwonderen als het echt 370V is,maar een Alu-plaatje kan geen kwaad.Pas op,het oor zit aan de +in :!: .
Anne
Gebruikersavatar
peetey
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 21:36

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door peetey »

Helemaal mee eens AAT,

geluid is zoiets subjectiefs en individueels dat je van een electronica onderdeel eigenlijk niet kunt zeggen of het 'donker' 'smeuig' of hoe dan ook klinkt.
Als je een ecc88 te klinisch of koud vind klinken dan moet je de instellingen iets veranderen of experimenteren met iets andere waarden van rc combi's.
Ikzelf ben van mening dat het een bijzonder mooi buisje is voor een pre of pre-pre en vooral ruisarm wat eigenlijk 1 van de belangrijkste factoren is bij dit toepassingsgebied. Wil je het nog net iets beter neem dan een e88cc. Of dat gehoormatig iets uitmaakt moet ieder voor zich maar bepalen.

Het is een beetje hetzelfde met de hier vaak aangehaalde triodedick. Afgezien van zijn zeer bruikbare schakelingen en leuke uitleg moet ik toch vaak kanttekeningen plaatsen bij zijn waarde oordelen van een hele berg onderdelen. Hij 'hoort' het misschien zo, een ander hoort misschien weer iets heel anders :sure:

Hoe dan ook, hulde voor de schakeling en de RIAA uitleg eerder in het verhaal
grtz, Peetey :mrgreen:
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door johan283 »

Ah!buis schreef:
Ziet er niet onaardig uit (heb een zus in Groningen :o )
Heb er niet aan gerekend,maar lijkt me ongeschikt voor laagohmige koptel.
Dacht dat die buis moeilijk dan wel duur te vinden is.
Het kan dan wel niet zonder extra gloeitrafo.
Als je de 4V over hebt dan dus diodes voor gelijkrichter :wink:
Daar valt verder niet veel mee te doen,aan/uit lichtje :-s
Anne

VAlt wel mee de E88CC zie je veel op Ebay.de.....Ik heb zelf nog E288CC NOS telefunken gevonden :mrgreen:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door sevenup »

Plaats reactie