lafayette/bocama LA224b

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

is de spanning van vb2 (309 volt) wel goed of is deze ook te hoog?

sander
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

Die spanning zit wel snor :D .Maar de rest :cry:
Die eerste triode volgens wat je opgeeft,kathodespanning 9V (ik rond af) met 1k2 weerstand en anodespanning 120V (idem) geeft een instelling van Va=110V Ia=8mA en -Vg=9V ,dat lijkt niet op een ECC83 :shock: .Kan die helemaal niet :? .
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

Ah!buis schreef:
Die spanning zit wel snor :D .Maar de rest :cry:
Die eerste triode volgens wat je opgeeft,kathodespanning 9V (ik rond af) met 1k2 weerstand en anodespanning 120V (idem) geeft een instelling van Va=110V Ia=8mA en -Vg=9V ,dat lijkt niet op een ECC83 :shock: .Kan die helemaal niet :? .
Anne
er zit een 12ax7a in, heb eigenlijk altijd gedacht dat deze gelijk was?

sander
Bijlagen
DSCF2207.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door TheoK »

De 12AX7 is gelijk aan de ECC83.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

Zal eens een betere multimeter lenen en alles nog eens meten
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

nog een keer gemeten, heel vreemd maar het klopt nu wel???


pen1 181v
pen2 143v
pen3 143v
pen8 0.74v

lijkt er meer op dacht ik zo, het vreemde is dat ik dit nu met mijn eigen multimeter ook meet en met een andere geleende ook?

sander
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

Dat is al een stuk beter :D .Nog niet echt goed :( ,die 140V is nog veel te hoog.Zo blijft er voor de fasedraaier nauwelijks 40V over.Moet naar beneden,hoogstens 100V,dan wordt die 40V een redelijke 120V.Zet eerst 's 1k ipv 1k2 aan pin 8,zien of dat volstaat.Anders moet ook de anodeweerstand aangepast,groter.
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

ga ik proberen anne

sander
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

aan pen 8 zitten nu 1 keer 1k en 200 ohm, als ik nu meet aan pen8 en massa kom ik uit op 1,2k.

moet het geheel nu zakken naar 1k?, en kan ik dat doen door die 200 ohm weg te laten??? 8-[

sander
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

NEE die 200ohm zit er voor de tegenkoppeling :!:
Eerst 's meten wat het oplevert :-s
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

zie nu het nut in van zo'n verzameling weerstanden :mrgreen:

heb aan elkaar geknoopt 470+200+100+56 ohm maakt 825 ohm.
dan krijg ik tussen pen 8 en massa 1.02K ohm.

haal ik de 56 ohm weg dan houd ik 0.96K ohm over.

de gemeten spanning zijn nu:
pen1 175V
pen2 140V
pen3 140V
pen8 6.3V

pen 8 is dus wel iets gezakt (was 7V), pen 2 en 3 zijn nu dus nog te hoog.
de vervorming is weg en ook de brom is een stuk minder.
toch, zo op het eerste gehoor, in 30 sec tijd, uit 1 kanaal wegens gebrek aan weerstanden, klinkt het nog wel wat uhhh :? :?
geperst, alsof het met grof geweld erdoor geduwd wordt, :cry: kan het niet mooier zeggen.

maar goed het begin is er.

eerst ga ik nu de bedrading van de ugt vervangen want hier zit ook nog een storing in,
morgen ook maar eens zo'n assortiment doos weerstanden halen.

sander
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

pen 8 is dus wel iets gezakt (was 7V),
Oh nee :cry: ,op 9mei was dat al een schappelijke 0,74V geworden.
Over de rest van de metingen :shock: .
Het wil nog niet erg vlotten met dat meten :o .
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

ik zie mijn eigen fout :oops:

nog eens meten :0.67V dat lijkt er meer op, morgen ook maar eens een nieuw multi meter halen :rofl: :rofl: :rofl:

sander
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

de weerstand is vervangen door een 820 ohm exemplaar, de potmeter door een 10K log en de bedrading van de ugt vervangen
gevolg: heerlijke zwoele buizenklanken, zonder vervorming en op het ene kanaal 0 brom of ruis op het andere kanaal een hele lichte brom, zeer zeker niet hinderlijk en met muziek zul je hem nooit horen. kortom, hier zit een gelukkig mens :goeie:

staat nu een half uur te spelen en je hoort dat hij nog los komt.

dan de spanningen( met 2 multimeters gemeten!!!!!! :mrgreen: )

pen1 199v
pen2 110v
pen3 110v
pen8 0.83v

de weerstand tussen pen8 en massa is 1.01K dus dat zit wel snor

de 140v is omlaag gegaan naar 110v, weet niet of dit nog verder omlaag moet en zo ja hoe
pen 1 is wel omhoog gegaan

sander
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Ah!buis »

Bravo,bloed zweet en tranen? niet voor niets geweest :D .
Die 110V is nog wel wat aan de hoge kant,je kunt de anode-weerstand (250k ?) nog wat vergroten,bijv 270k.
Als de kathode van de fasedraaier zakt (140 -> 11OV) stijgt vanzelf de anode.
Maar als ie mooi klinkt zo,stel dat er weer iets misgaat 8-[ .
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

ga het zeker proberen, maar nu eerst even genieten :-$ :-$ :-$

sander
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

ben nou een tijdje aan het luisteren geweest en hij lijkt steeds meer los te komen.
maar na een uur of 4 aanstaan, gebeurt er iets geks.
op 1 kanaal hoor ik , ik kan het het best omschrijven als het geluid van de eerste groeven van een vuile lp. dat krakende geluid, het houd een paar seconden aan en blijft dan weer een tijdje weg.
de versterker is dan wel warm, hij staat in een kast met open achterzijde.
de weerstand 270 ipv 250 heb ik nog niet vervangen.

waar zou ik de oorzaak kunnen zoeken?

sander
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door RobertD »

Dat geluid kan duiden op koppelcondensatoren die niet tegen de spanning kunnen.
Is het op 1 kant of aan allebei de kanten? Verwissel eens wat buizen van links en rechts om een slechte buis uit te sluiten.
Je koppel-C's zijn toch nieuw, welke werkspanning hebben deze?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

het is op 1 kanaal en zelfs na het omwisselen van de buizen blijft de storing, dus dit kan ik uitsluiten.

de koppel c zou volgens informatie 500 volt moeten kunnen hebben http://www.ebay.nl/itm/x12-K42Y-2-0-47u ... 2c649157f3

de weerstanden zijn allen 1 watt types

zou het kunnen dat een soldeerverbinding bij warmte slecht contact maakt?

sander
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Gijs »

Geen idee wat t is, maar het komt me nog bekend voor. Zoek t in de onderdelen die je nog niet hebt vervangen sinds je de versterker van me over nam.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

Oei. Das zon beetje alles op wat weerstanden en caps na 8-[

sander
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door RobertD »

Welke caps zijn nog origineel?
Had je ook nieuwe buisvoetjes gebruikt?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Barry2001 »

Heb precies hetzelfde gehad met mijn KT88PP Sander. Na enkele uren spelen een krakend geluid, dat dan ook zo weer verdween, om vervolgens volledig random weer tevoorschijn te komen. Eerst buizen gewisseld, probleem bleef aan dezelfde kant. Te moeilijk denken, aan oscillatie, dus de uitgang gemonitored met een scoop. Toen ik het op het scherm zag was het geen oscillatie, 'gewoon' gekraak, alles duidde op een los contact wat het uiteindelijk ook bleek te zijn. Ik kwam erachter dat ik het kon beinvloeden door 1 van de buizen wat in het voetje te bewegen. De 1k stopweerstand op de grid van 1 van de buizen had ik netjes direct op de buisvoet gesoldeerd, met een krimpkousje. Krimpkousje eraf, zelfs toen op het oog was het een goede las, maar bleek dit dus niet te zijn.

Verbindingen die vooral verdacht zijn, zijn die direkt onder de buisvoeten. Vaak bewegen ze iets mee als de buis in het voetje drukt danwel eruit haalt, en een slechte verbinding valt dan door de mand. Het wordt warm, zet uit, hoogspanning, moet echt goed gesoldeerd worden.

Durf er wel een weddenschap op te zetten dan het niet in een component zit maar echt een los contact is :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door sander1238 »

RobertD schreef:
Welke caps zijn nog origineel?
Had je ook nieuwe buisvoetjes gebruikt?
De caps zijn allemaal nieuw en de voetjes ook. Ga de aansluitingen zoals berry zei maar even opnieuw solderen.

Sander
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: lafayette/bocama LA224b

Bericht door Barry2001 »

Probeer de fout echt te 'vinden', zodat je ook zeker weet dat je het opgelost hebt. Versterker op de kop, aan zetten, warm laten worden, en probeer de storing erin te krijgen door met iets geisoleerds op de bedrading te drukken, opletten met de hoogspanning natuurlijk. Misschien volstaat (zoals bij mij) het wat heen en weer bewegen van de buizen, als de storing direct onder de buis voet zit.

Heb in een grijs verleden (toen tv's nog een beeldbuis hadden :mrgreen: ) een tijdje tv reparatie gedaan. Dit soort storingen, dus af en toe geknetter was 9 vd 10 keer de hoogspanning die ergens op de print niet goed gesoldeerd is. De hoogspanning 'vreet' steeds verder een stukje print weg tot je echte vonkoverslag krijgt..

Succes in elk geval!
Plaats reactie