lafayette/bocama LA224b
Moderator: Beheerdersteam
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
is de spanning van vb2 (309 volt) wel goed of is deze ook te hoog?
sander
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Die spanning zit wel snor
.Maar de rest
Die eerste triode volgens wat je opgeeft,kathodespanning 9V (ik rond af) met 1k2 weerstand en anodespanning 120V (idem) geeft een instelling van Va=110V Ia=8mA en -Vg=9V ,dat lijkt niet op een ECC83
.Kan die helemaal niet
.
Anne
Die eerste triode volgens wat je opgeeft,kathodespanning 9V (ik rond af) met 1k2 weerstand en anodespanning 120V (idem) geeft een instelling van Va=110V Ia=8mA en -Vg=9V ,dat lijkt niet op een ECC83
Anne
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
er zit een 12ax7a in, heb eigenlijk altijd gedacht dat deze gelijk was?Ah!buis schreef:Die spanning zit wel snor.Maar de rest
![]()
Die eerste triode volgens wat je opgeeft,kathodespanning 9V (ik rond af) met 1k2 weerstand en anodespanning 120V (idem) geeft een instelling van Va=110V Ia=8mA en -Vg=9V ,dat lijkt niet op een ECC83.Kan die helemaal niet
.
Anne
sander
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
nog een keer gemeten, heel vreemd maar het klopt nu wel???
pen1 181v
pen2 143v
pen3 143v
pen8 0.74v
lijkt er meer op dacht ik zo, het vreemde is dat ik dit nu met mijn eigen multimeter ook meet en met een andere geleende ook?
sander
pen1 181v
pen2 143v
pen3 143v
pen8 0.74v
lijkt er meer op dacht ik zo, het vreemde is dat ik dit nu met mijn eigen multimeter ook meet en met een andere geleende ook?
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Dat is al een stuk beter
.Nog niet echt goed
,die 140V is nog veel te hoog.Zo blijft er voor de fasedraaier nauwelijks 40V over.Moet naar beneden,hoogstens 100V,dan wordt die 40V een redelijke 120V.Zet eerst 's 1k ipv 1k2 aan pin 8,zien of dat volstaat.Anders moet ook de anodeweerstand aangepast,groter.
Anne
Anne
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
aan pen 8 zitten nu 1 keer 1k en 200 ohm, als ik nu meet aan pen8 en massa kom ik uit op 1,2k.
moet het geheel nu zakken naar 1k?, en kan ik dat doen door die 200 ohm weg te laten???
sander
moet het geheel nu zakken naar 1k?, en kan ik dat doen door die 200 ohm weg te laten???
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
NEE die 200ohm zit er voor de tegenkoppeling
Eerst 's meten wat het oplevert
Anne
Eerst 's meten wat het oplevert
Anne
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
zie nu het nut in van zo'n verzameling weerstanden
heb aan elkaar geknoopt 470+200+100+56 ohm maakt 825 ohm.
dan krijg ik tussen pen 8 en massa 1.02K ohm.
haal ik de 56 ohm weg dan houd ik 0.96K ohm over.
de gemeten spanning zijn nu:
pen1 175V
pen2 140V
pen3 140V
pen8 6.3V
pen 8 is dus wel iets gezakt (was 7V), pen 2 en 3 zijn nu dus nog te hoog.
de vervorming is weg en ook de brom is een stuk minder.
toch, zo op het eerste gehoor, in 30 sec tijd, uit 1 kanaal wegens gebrek aan weerstanden, klinkt het nog wel wat uhhh
geperst, alsof het met grof geweld erdoor geduwd wordt,
kan het niet mooier zeggen.
maar goed het begin is er.
eerst ga ik nu de bedrading van de ugt vervangen want hier zit ook nog een storing in,
morgen ook maar eens zo'n assortiment doos weerstanden halen.
sander
heb aan elkaar geknoopt 470+200+100+56 ohm maakt 825 ohm.
dan krijg ik tussen pen 8 en massa 1.02K ohm.
haal ik de 56 ohm weg dan houd ik 0.96K ohm over.
de gemeten spanning zijn nu:
pen1 175V
pen2 140V
pen3 140V
pen8 6.3V
pen 8 is dus wel iets gezakt (was 7V), pen 2 en 3 zijn nu dus nog te hoog.
de vervorming is weg en ook de brom is een stuk minder.
toch, zo op het eerste gehoor, in 30 sec tijd, uit 1 kanaal wegens gebrek aan weerstanden, klinkt het nog wel wat uhhh
geperst, alsof het met grof geweld erdoor geduwd wordt,
maar goed het begin is er.
eerst ga ik nu de bedrading van de ugt vervangen want hier zit ook nog een storing in,
morgen ook maar eens zo'n assortiment doos weerstanden halen.
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Oh neepen 8 is dus wel iets gezakt (was 7V),
Over de rest van de metingen
Het wil nog niet erg vlotten met dat meten
Anne
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
ik zie mijn eigen fout
nog eens meten :0.67V dat lijkt er meer op, morgen ook maar eens een nieuw multi meter halen
sander
nog eens meten :0.67V dat lijkt er meer op, morgen ook maar eens een nieuw multi meter halen
sander
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
de weerstand is vervangen door een 820 ohm exemplaar, de potmeter door een 10K log en de bedrading van de ugt vervangen
gevolg: heerlijke zwoele buizenklanken, zonder vervorming en op het ene kanaal 0 brom of ruis op het andere kanaal een hele lichte brom, zeer zeker niet hinderlijk en met muziek zul je hem nooit horen. kortom, hier zit een gelukkig mens
staat nu een half uur te spelen en je hoort dat hij nog los komt.
dan de spanningen( met 2 multimeters gemeten!!!!!!
)
pen1 199v
pen2 110v
pen3 110v
pen8 0.83v
de weerstand tussen pen8 en massa is 1.01K dus dat zit wel snor
de 140v is omlaag gegaan naar 110v, weet niet of dit nog verder omlaag moet en zo ja hoe
pen 1 is wel omhoog gegaan
sander
gevolg: heerlijke zwoele buizenklanken, zonder vervorming en op het ene kanaal 0 brom of ruis op het andere kanaal een hele lichte brom, zeer zeker niet hinderlijk en met muziek zul je hem nooit horen. kortom, hier zit een gelukkig mens
staat nu een half uur te spelen en je hoort dat hij nog los komt.
dan de spanningen( met 2 multimeters gemeten!!!!!!
pen1 199v
pen2 110v
pen3 110v
pen8 0.83v
de weerstand tussen pen8 en massa is 1.01K dus dat zit wel snor
de 140v is omlaag gegaan naar 110v, weet niet of dit nog verder omlaag moet en zo ja hoe
pen 1 is wel omhoog gegaan
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Bravo,bloed zweet en tranen? niet voor niets geweest
.
Die 110V is nog wel wat aan de hoge kant,je kunt de anode-weerstand (250k ?) nog wat vergroten,bijv 270k.
Als de kathode van de fasedraaier zakt (140 -> 11OV) stijgt vanzelf de anode.
Maar als ie mooi klinkt zo,stel dat er weer iets misgaat
.
Anne
Die 110V is nog wel wat aan de hoge kant,je kunt de anode-weerstand (250k ?) nog wat vergroten,bijv 270k.
Als de kathode van de fasedraaier zakt (140 -> 11OV) stijgt vanzelf de anode.
Maar als ie mooi klinkt zo,stel dat er weer iets misgaat
Anne
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
ben nou een tijdje aan het luisteren geweest en hij lijkt steeds meer los te komen.
maar na een uur of 4 aanstaan, gebeurt er iets geks.
op 1 kanaal hoor ik , ik kan het het best omschrijven als het geluid van de eerste groeven van een vuile lp. dat krakende geluid, het houd een paar seconden aan en blijft dan weer een tijdje weg.
de versterker is dan wel warm, hij staat in een kast met open achterzijde.
de weerstand 270 ipv 250 heb ik nog niet vervangen.
waar zou ik de oorzaak kunnen zoeken?
sander
maar na een uur of 4 aanstaan, gebeurt er iets geks.
op 1 kanaal hoor ik , ik kan het het best omschrijven als het geluid van de eerste groeven van een vuile lp. dat krakende geluid, het houd een paar seconden aan en blijft dan weer een tijdje weg.
de versterker is dan wel warm, hij staat in een kast met open achterzijde.
de weerstand 270 ipv 250 heb ik nog niet vervangen.
waar zou ik de oorzaak kunnen zoeken?
sander
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: lafayette/bocama LA224b
Dat geluid kan duiden op koppelcondensatoren die niet tegen de spanning kunnen.
Is het op 1 kant of aan allebei de kanten? Verwissel eens wat buizen van links en rechts om een slechte buis uit te sluiten.
Je koppel-C's zijn toch nieuw, welke werkspanning hebben deze?
Is het op 1 kant of aan allebei de kanten? Verwissel eens wat buizen van links en rechts om een slechte buis uit te sluiten.
Je koppel-C's zijn toch nieuw, welke werkspanning hebben deze?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
het is op 1 kanaal en zelfs na het omwisselen van de buizen blijft de storing, dus dit kan ik uitsluiten.
de koppel c zou volgens informatie 500 volt moeten kunnen hebben http://www.ebay.nl/itm/x12-K42Y-2-0-47u ... 2c649157f3
de weerstanden zijn allen 1 watt types
zou het kunnen dat een soldeerverbinding bij warmte slecht contact maakt?
sander
de koppel c zou volgens informatie 500 volt moeten kunnen hebben http://www.ebay.nl/itm/x12-K42Y-2-0-47u ... 2c649157f3
de weerstanden zijn allen 1 watt types
zou het kunnen dat een soldeerverbinding bij warmte slecht contact maakt?
sander
Re: lafayette/bocama LA224b
Geen idee wat t is, maar het komt me nog bekend voor. Zoek t in de onderdelen die je nog niet hebt vervangen sinds je de versterker van me over nam.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: lafayette/bocama LA224b
Welke caps zijn nog origineel?
Had je ook nieuwe buisvoetjes gebruikt?
Had je ook nieuwe buisvoetjes gebruikt?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: lafayette/bocama LA224b
Heb precies hetzelfde gehad met mijn KT88PP Sander. Na enkele uren spelen een krakend geluid, dat dan ook zo weer verdween, om vervolgens volledig random weer tevoorschijn te komen. Eerst buizen gewisseld, probleem bleef aan dezelfde kant. Te moeilijk denken, aan oscillatie, dus de uitgang gemonitored met een scoop. Toen ik het op het scherm zag was het geen oscillatie, 'gewoon' gekraak, alles duidde op een los contact wat het uiteindelijk ook bleek te zijn. Ik kwam erachter dat ik het kon beinvloeden door 1 van de buizen wat in het voetje te bewegen. De 1k stopweerstand op de grid van 1 van de buizen had ik netjes direct op de buisvoet gesoldeerd, met een krimpkousje. Krimpkousje eraf, zelfs toen op het oog was het een goede las, maar bleek dit dus niet te zijn.
Verbindingen die vooral verdacht zijn, zijn die direkt onder de buisvoeten. Vaak bewegen ze iets mee als de buis in het voetje drukt danwel eruit haalt, en een slechte verbinding valt dan door de mand. Het wordt warm, zet uit, hoogspanning, moet echt goed gesoldeerd worden.
Durf er wel een weddenschap op te zetten dan het niet in een component zit maar echt een los contact is
Verbindingen die vooral verdacht zijn, zijn die direkt onder de buisvoeten. Vaak bewegen ze iets mee als de buis in het voetje drukt danwel eruit haalt, en een slechte verbinding valt dan door de mand. Het wordt warm, zet uit, hoogspanning, moet echt goed gesoldeerd worden.
Durf er wel een weddenschap op te zetten dan het niet in een component zit maar echt een los contact is
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: lafayette/bocama LA224b
De caps zijn allemaal nieuw en de voetjes ook. Ga de aansluitingen zoals berry zei maar even opnieuw solderen.RobertD schreef:Welke caps zijn nog origineel?
Had je ook nieuwe buisvoetjes gebruikt?
Sander
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: lafayette/bocama LA224b
Probeer de fout echt te 'vinden', zodat je ook zeker weet dat je het opgelost hebt. Versterker op de kop, aan zetten, warm laten worden, en probeer de storing erin te krijgen door met iets geisoleerds op de bedrading te drukken, opletten met de hoogspanning natuurlijk. Misschien volstaat (zoals bij mij) het wat heen en weer bewegen van de buizen, als de storing direct onder de buis voet zit.
Heb in een grijs verleden (toen tv's nog een beeldbuis hadden
) een tijdje tv reparatie gedaan. Dit soort storingen, dus af en toe geknetter was 9 vd 10 keer de hoogspanning die ergens op de print niet goed gesoldeerd is. De hoogspanning 'vreet' steeds verder een stukje print weg tot je echte vonkoverslag krijgt..
Succes in elk geval!
Heb in een grijs verleden (toen tv's nog een beeldbuis hadden
Succes in elk geval!
