Seas Micro Monitor - Elysium
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
En vandaag wat tijd gevonden voor het filter:
Nu nog een kastje er omheen maken.
Hij gebruikt (plastic) Carbon folie.Bob schreef:eh, carbon geleidt toch?:$
Haha, niet gelezenhannesie schreef:Hij gebruikt (plastic) Carbon folie.Bob schreef:eh, carbon geleidt toch?:$![]()
- Vinculum
- Contacteer:
Ook door te voelen valt het niet direct op. Soms is dit zelfs mooier omdat echt carbon de neiging heeft om wat kleurverschillen te hebben. Dan lijkt het net of er een vieze veeg overheen zit alleen zit dit dan in het carbon. Folie is natuurlijk uniform.Bob schreef:Niet van echt te onderscheiden op die foto!
Niemand commentaar op het filter? Qua orientatie/layout oid? Zou ik het dan in 1x goed hebben?
We zien de onderkant niet.Vinculum schreef:Niemand commentaar op het filter? Qua orientatie/layout oid? Zou ik het dan in 1x goed hebben?
Lay-out heeft volgens mij wel voldoende afstand.
- Vinculum
- Contacteer:
Vooruitgang!
Gisteren heb ik letterlijk in 1 dagje van restmateriaal een afzichtelijk filterkastje gemaakt. Ziet er niet uit maar komt toch onder een kastje dus je ziet er niets van. En ze staan te spelen!!! Naast elke monitor een mooie Elysium sub. Very happy!
Maar.... er is iets niet goed met het hoog. Ik moet het in de dsp met iets van 10-13 db ophogen wil het niet klinken alsof er een zwaar gordijn over ligt. Vanmiddag maar eens meten. Iemand nog tips? Hier het schema van het filter.
Gisteren heb ik letterlijk in 1 dagje van restmateriaal een afzichtelijk filterkastje gemaakt. Ziet er niet uit maar komt toch onder een kastje dus je ziet er niets van. En ze staan te spelen!!! Naast elke monitor een mooie Elysium sub. Very happy!
Maar.... er is iets niet goed met het hoog. Ik moet het in de dsp met iets van 10-13 db ophogen wil het niet klinken alsof er een zwaar gordijn over ligt. Vanmiddag maar eens meten. Iemand nog tips? Hier het schema van het filter.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Soldeerfoutje? Laat de onderkant van je filterplankje eens zien?
Die 150 nF parallel aan die spoel er uit?Vinculum schreef:Iemand nog tips?
- Vinculum
- Contacteer:
Kan ik die om te testen ook omzeilen door een krokodilkabeltje? Dan hoef ik hem niet los te solderen. Of heeft hij dan toch nog invloed?
Hoe kom je daarbij? Geen hoog en dan sleutelen aan het filter voor de woofer?richard schreef:Die 150 nF parallel aan die spoel er uit?Vinculum schreef:Iemand nog tips?
Het filter is al uitgebreid besproken en prima in orde. Het is vast en zeker een soldeerfout.
Check ook even of de units wel in de goede fase staan, hoewel een totaal gebrek aan hoog hier waarschijnlijk niet mee te verklaren is.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat is idd erg typisch.
Trouwens, sluit beide woofers en tweeters gewoon normaal aan.
Speakerworkshop laat zien dat ze beiden in tegenfase moeten, maar dat heeft te maken met de metingen (die ergens geïnverteerd waren)
Echter verhelpt dat niet dit probleem.
Ik denk ook dat het een soldeerfout is, of een defecte weerstand.
Check die 2,2ohm weerstand eens.
Trouwens, sluit beide woofers en tweeters gewoon normaal aan.
Speakerworkshop laat zien dat ze beiden in tegenfase moeten, maar dat heeft te maken met de metingen (die ergens geïnverteerd waren)
Echter verhelpt dat niet dit probleem.
Ik denk ook dat het een soldeerfout is, of een defecte weerstand.
Check die 2,2ohm weerstand eens.
Laatst gewijzigd door b_force op zo 20 mei 2012, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Lijkt me zeer sterk dat beide 2.2 ohm weerstanden kapot zouden zijn. Die plus/min van de woofers is wel een gemene instinker. Bedoel je dat de tweeters wel in tegenfase moeten staan?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nee, ik heb het nog even wat duidelijker gemaakt
(echter valt dat denk ik ook wel op te maken uit het schema)
edit:
Aan het plankje helemaal bovenaan te zien, heeft hij dat trouwens goed gedaan.
Ik vind alleen de gekozen posities ietwat typisch tov het schema.
Ik weet alleen niet hoe hij er aan de onderkant uitziet.
De + van de ingang moet namelijk tussen de 4,7uF en de spoel linksboven.
(echter valt dat denk ik ook wel op te maken uit het schema)
edit:
Aan het plankje helemaal bovenaan te zien, heeft hij dat trouwens goed gedaan.
Ik vind alleen de gekozen posities ietwat typisch tov het schema.
Ik weet alleen niet hoe hij er aan de onderkant uitziet.
De + van de ingang moet namelijk tussen de 4,7uF en de spoel linksboven.
- Vinculum
- Contacteer:
Sorry heren, was even de deur uit. Hierbij de foto van de onderkant. Het is bijna letterlijk het schema op zijn kop.
- Vinculum
- Contacteer:
De plus van de tweeter zit precies in het midden van het bordje aan de rechterkant. Dat is in het schema waar de 2 weerstanden elkaar raken.
Als ik als test de plus pak rechtsonder (dus na de 22uF) dan is het geluid veel helderder.
Als ik als test de plus pak rechtsonder (dus na de 22uF) dan is het geluid veel helderder.
- Vinculum
- Contacteer:
Nou even wat gemeten. Het is mijn eerste keer met REW aangezien Arta in mijn virtuele machine het niet doet.
Moet zeggen, fijn pakket.
Anyhow, hier de meting @ 50 cm tussen tweeter en woofer met het originele filter. En nu dezelfde meting maar dan met de weerstand bypass: Hoewel de eerste meting heel strak is klinkt het voor geen meter. Er zit totaal geen hoog in zoals gezegd.
De tweede klinkt veel helderer en opener. Heb ik iets fout gedaan of is het gewoon niet mijn smaak zoals het filter gemaakt is.
En voor goed vergelijk hier beide metingen in 1 grafiek. En smoothed (1/6):
Moet zeggen, fijn pakket.
Anyhow, hier de meting @ 50 cm tussen tweeter en woofer met het originele filter. En nu dezelfde meting maar dan met de weerstand bypass: Hoewel de eerste meting heel strak is klinkt het voor geen meter. Er zit totaal geen hoog in zoals gezegd.
De tweede klinkt veel helderer en opener. Heb ik iets fout gedaan of is het gewoon niet mijn smaak zoals het filter gemaakt is.
En voor goed vergelijk hier beide metingen in 1 grafiek. En smoothed (1/6):
Die eerste meting ziet er toch goed uit, erg uitgewogen. Ben je toevallig verkouden waardoor je oren dicht zitten?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Vinculum
- Contacteer:
Nee zelfs mijn vrouw vond het verschrikkelijk klinken. Vind het ook wel vreemd want het ziet er idd keurig uit.
De eerste gemeten curve lijkt veel op de simulatie van B_force, inclusief de voorspelde dip rond 4000Hz.
Kan het zijn dat je vorige speakers extreem veel hoog hadden in verhouding? Absorbeert de kamer soms veel hoge tonen? (veel gordijnen, kleden etc?)
Tevens moet alles natuurlijk inspelen, laat het vanacht lekker aanstaan en luister morgen nog eens een keer opnieuw.
Groetjes Walter
Kan het zijn dat je vorige speakers extreem veel hoog hadden in verhouding? Absorbeert de kamer soms veel hoge tonen? (veel gordijnen, kleden etc?)
Tevens moet alles natuurlijk inspelen, laat het vanacht lekker aanstaan en luister morgen nog eens een keer opnieuw.
Groetjes Walter
Is het met je MiniDsp het hoog een beetje naar beneden te halen?
Ik vind dat het hoog mag niet overstemmen, maar liever zachter, ook in karakter.
Met DSP is het naar mijn weten beter niet het signaal omhoog te trekken.
Maar verlagen lijkt mij zinvol in dit geval, net zolang tot je vrouw het leuk/lekker vindt.
Meestal hebben vrouwen daar betere oren voor.
Een microfoon heeft geen smaak en geen referentie.
Ik vind dat het hoog mag niet overstemmen, maar liever zachter, ook in karakter.
Met DSP is het naar mijn weten beter niet het signaal omhoog te trekken.
Maar verlagen lijkt mij zinvol in dit geval, net zolang tot je vrouw het leuk/lekker vindt.
Meestal hebben vrouwen daar betere oren voor.
Een microfoon heeft geen smaak en geen referentie.
Volgens mij schrijft hij juist dat er te weinig hoog inzit...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Vinculum
- Contacteer:
Idd. Het klinkt echt precies alsof er een dikke doek over de tweeter hangt en dat terwijl hij keurig meet.Walt schreef:Volgens mij schrijft hij juist dat er te weinig hoog inzit...
- Vinculum
- Contacteer:
Tenzij er iemand deze week nog wat vrije tijd heeft in de avond om te komen meten en regelen zal het op Breda gedaan moeten worden...
Ik zal mijn meetset meenemen. Miss dat daar mensen zijn met wat onderdelen/kennis/kritische oren die kunnen helpen.
Ik zal mijn meetset meenemen. Miss dat daar mensen zijn met wat onderdelen/kennis/kritische oren die kunnen helpen.