Zelfbouw platenspeler
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Zelfbouw platenspeler
Leuk een zelfbouw platenspeler , eens wat anders .
Is het geen idiee om een wel goede , maar eventueel optisch slechte platenspeler te nemen voor je benodigde onderdelen ?
Is het geen idiee om een wel goede , maar eventueel optisch slechte platenspeler te nemen voor je benodigde onderdelen ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouw platenspeler
Gaaf dit!! Ik kom er als nieuwbakken vinyl liefhebber nog op terug (kga pitten hier), maar dit ziet er al goed uit..
Re: Zelfbouw platenspeler
Hoi Steven,steven16v schreef:Hallo forumgenoten,
Wat ik nog nodig heb is:
-Motor plus snaar en voeding
-Element plus naald
-draad van de naald naar de tulppluggen (de tulppluggen wil ik onzichtbaar weg werken onder in het 'chassis'.
-lager voor het draaiplateau (dit ga ik zelf maken)
Dus als iemand mij hier nog aan kan helpen zou mooi zijn.
En als er nog tips zijn dan hoor ik die graag. Zoals gezegt dit is de eerste keer dat ik zoiets maak dus ben nog een leek op dit gebied.
leuk project en ziet er al goed uit.
Ik kan je wel helpen met het element maar dan zonder naald.
Dit is een Ortofon OMB 10 en mag je van mij komen ophalen.
losse naald kost je €19,99 bij Conrad http://www.conrad.nl/ce/nl/product/341495/
Mocht het je goed bevallen kan je altijd nog een mooier naaldje kopen.
Het huis van een OM 10 is het zelfde als een OM 40 dus dat kan je zo gek maken als je zelf wil.
http://www.hifitrader.com.au/category120_1.htm
Bedrading kan je goed uit een muis halen.
De draad die in en muis zit is mooi soepel en van gewoon ofc koper en zal hier prima voldoen.
Klipjes om de aansluiting naar het element te maken kan je uit een SubD 9 of stekker halen.
Ik verwacht dat Nick daar binnenkort op terug zal komen in een ander draadje hier op het forum.
Voor de motor heb je een borstel loze DC motor nodig en een sturing.
Deze motoren zijn er genoeg.
Een voorbeeld vind je hier
http://www.machmat.com/sales/misc.htm
De motor sturing is een ander verhaal.
Helaas kan ik je daar niet bij helpen.
Wel op weg helpen.
De motor heeft een encoder die pulsjes afgeeft.
Daarmee meet het ic hoe snel de motor draait.
Een motorsturing chip past dan de pulsen aan naar de gewenste snelheid als deze te hoog of te laag worden.
Dit is dan weer vaak instelbaar met een potmeter.
Op het internet zijn voorbelden te vinden van een dergelijke motor sturing.
Daarnaast heft meen ik Atmel ook dergelijke chips in het assortiment zitten.
Op de data sheet staan dan vaak al kant en klare oplossingen.
ff zoeken dus.
Wel kan ik je aanraden om voor de arm buis carbon te gebruiken.
Dit is ook gelijk hol en kunnen mooi de draadjes door heen.
Daarnaast is het super licht en goed te verwerken.
Zeker met de engte die je daar hebt is dat wel belangrijk.
suc6 George
Re: Zelfbouw platenspeler
Helaas ik stuur niets op.
Zeker geen apparatuur.
Je kunt het komen afhalen of ergens iets afspreken. Ik eeet nog niet of ik naar breda kom maar dat zou ook kunnen.
Ervaring met de door jou genoemde motoren heb ik niet.
Hou er wel rekening mee dat de motor regelbaar moet zijn om het juste toerental in te kunnen stellen.
Voor carbon moet je bij de modelbouw shop zijn.
Een meter kost je ongeveer 4euro.
Zeker geen apparatuur.
Je kunt het komen afhalen of ergens iets afspreken. Ik eeet nog niet of ik naar breda kom maar dat zou ook kunnen.
Ervaring met de door jou genoemde motoren heb ik niet.
Hou er wel rekening mee dat de motor regelbaar moet zijn om het juste toerental in te kunnen stellen.
Voor carbon moet je bij de modelbouw shop zijn.
Een meter kost je ongeveer 4euro.
Re: Zelfbouw platenspeler
Of een mooie carbon-pijl uit de boogsport, zoals Reinout die heeft gebruikt, die zijn ook recht en licht, en die heeft hij naar mijn idee schitterend verwerkt.
Zoek maar eens op Reinout bij bronnen.
Edit:http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1453065
Edit:http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1453065
Re: Zelfbouw platenspeler
Wat zou het voor een arm zijn die je nu hebt?
Bij 1 van de elementen staat, (Hifi-magneetsysteem voor lichte tot middelzware toonarmen. Zeer fijne weergave. Beproefde kwaliteit!)?
Het lijkt mij dat je geen vederlicht arm hebt, dan is compliantie van belang, als ik het mij goed herinner.
Bij 1 van de elementen staat, (Hifi-magneetsysteem voor lichte tot middelzware toonarmen. Zeer fijne weergave. Beproefde kwaliteit!)?
Het lijkt mij dat je geen vederlicht arm hebt, dan is compliantie van belang, als ik het mij goed herinner.
Re: Zelfbouw platenspeler
Verschil is een mooiere naald.
De behuizing is verder gelijk als ik mij niet vergis.
De behuizing is verder gelijk als ik mij niet vergis.
Re: Zelfbouw platenspeler
Lekkere specificaties geven ze bij Conrad.steven16v schreef:Weet iemand het verschil tussen de OMB 5E element en OMB 10E element.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/3405 ... 0&ref=list
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/3034 ... 0&ref=list
Welke is aan te raden? Qua prijs zit er niet zo heel veel verschil in.
Bij beide elementen staat het zelfde type nr en bij de om10 heb je zelfs batterijen nodig.
Rare jongens daar
Ik zou van deze beschrijving dus maar niet uit gaan.
Beter is om de tabellen aan te houden die op Vinylengine staan.
http://www.vinylengine.com/turntable-database.php
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouw platenspeler
Ik vind het indrukwekkend, knap gedaan. En 2 a 3 minuten doorlopen lijkt me bijzonder goed, ben geen mechaan maar erg netjes.
En Ferrari, een oud collega vertelde altijd
over z'n Ferrari in de schuur thuis. Had 'ie ook, een grasmaaier...
Blijf je topic volgen!
En Ferrari, een oud collega vertelde altijd
over z'n Ferrari in de schuur thuis. Had 'ie ook, een grasmaaier...
Blijf je topic volgen!
Re: Zelfbouw platenspeler
Daar kan ray weer bij smullen, gebruikte spullen. 
Zeer positieve recycling
Zeer positieve recycling
Re: Zelfbouw platenspeler
Misschien ook een idee, Acoustic Solid gebruikt matten van leer, ziet er ook niet verkeerd uit!
groet,
Aat
groet,
Aat
