Translator (o.a. Impact 30) restaureren

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

Bedankt voor de tips O:) 'lui' als ik ben repareer ik alleen deze luidspreker, zonder modificatieplannen.
De achterkant heb ik dus ook niet heel netjes gemaakt, evenals de rest van de korf. Zwart na verzinken vond ik voldoende, wellicht dat ik gewoon zo snel mogelijk wilde weten of het allemaal wel levensvatbaar was. De tweede mag nog :|

De stofkap lossnijden zonder optische schade leek me erg lastig, ik heb daarom lekker eigenwijs de boel gewoon verlijmd en met een sinus erop nog wat geschoven en gecontroleerd. Om het kwartier nog even gecheckt, bij ca 1 cm piek-piek uitslag.

Helemaal gelukt, dus dempring aan de binnenzijde gelijmd, evenals de conusrand en een uurtje later de buitenrand.

Hij is helemaal weer in orde :rock:

Pics or it didn't happen :wink:
Bijlagen
M21WN corrosie 020.jpg
M21WN corrosie 021.jpg
M21WN corrosie 022.jpg
M21WN corrosie 024.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door hannesie »

Echt mooi werk!!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door SARK »

Ziet er goed uit, dit zijn van die heerlijke klusjes om te doen die extra bevrediging geven als het ook nog eens helemaal lukt :idea:
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door pvanlingen »

Goed gedaan,
IK had niet gedacht dat je het voor elkaar zou krijgen.
Beroepsmatig heb ik toch wel een paar duizend units gereconed,
maar de volgende breng ik wel bij jou. =D> =D>

Paul.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

Heel leuk en leerzaam, dit soort klusjes. En goed te combineren met een suffe film (volgens mijn vrouw niet) op vrijdagavond, ik zat intussen lekker te lijmen aan de salontafel :lol:

Nog een paar:
Bijlagen
M21WN corrosie 030.jpg
M21WN corrosie 029.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

pvanlingen schreef:
Goed gedaan,
IK had niet gedacht dat je het voor elkaar zou krijgen.
Beroepsmatig heb ik toch wel een paar duizend units gereconed,
maar de volgende breng ik wel bij jou. =D> =D>

Paul.
Wow, duizenden? Maar goed dat ik dat niet wist, had ik je vast met vragen bestookt :wink:
Vifa's M21 mag jij bij mij brengen, het is maar 20 minuutjes rijden :D (sowieso welkom hoor).

Juist omdat jij het was die zei dat het de stofkap nu ook los moest voelde ik me wel heel eigenwijs. Echter, dingen losmaken leek me altijd weer een mogelijkheid en ik heb inmiddels dingen gerepareerd die ik zelf een half jaar geleden als niet repareerbaar zou hebben beschouwd. Nieuwe spreekspoeldraaden en een doorgeslepen korf (Mission 780) en de 0.5mm koperdraad in een plastic korfje van een neo-tweeter tevoorschijn geschraapt (Mission 750LE tweeters) en van ferrofluid voorzien. Nadat ik de reFoam van de Impact 2 gedaan had was het tijd voor meer reCone werk, deze gecorrodeerde units weer netjes maken.

Het verwijderen van de oude troep is nog steeds de grootste uitdaging. Het lukt me niet de conus schoon en plak-/vlektvrij te krijgen.

Met een sinus van ca 5 Hz merk je dat centreren ook niet 'absoluut' moet. De spider is waarschijnlijk ook wat ingezakt of gevormd door de jaren, ik moest hem iets richting de aansluitingen schuiven. Maar binnen de maximale uitslag loopt de unit vrij wanneer deze op z'n rug ligt. Aangezien je later pas de foamrand monteert is dit de enige referentie.

Met foamrand loopt hij ook vrij gelukkig.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door Marp »

wouter schreef:
En goed te combineren met een suffe film (volgens mijn vrouw niet) op vrijdagavond, ik zat intussen lekker te lijmen aan de salontafel :lol:
Ik kan me wel indenken dat je vrouw daar iets anders over dacht. ;)

Overigens erg leuk hoe je de restauratie van een luidsprekerunit inzichtelijk maakt. Een goede bron tot inspiratie voor andere zelfbouwers.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

Vraag je tussendoor over een filtertje, mag hier vast wel :wink:

Ik heb de Impact 2 vandaag verkocht, de koper bracht een Impact 2 mee in prachtstaat :wink: Dus daar kan ik weer mooi ervaring mee opdoen :rofl:

Het filter is natuurlijk onderwerp van onderzoek, de Translators zijn niet zo maar goede luidspekers - daarvoor is de 'kok' heel goed te werk gegaan. Nu heb ik even een vraagje:

In het filter zie je een spanningsdeler, die is met cement weerstanden gemaakt. Zouden dit bewust cement zijn vanwege de klank? Verderop zit die groene (mox achtige) weerstand in de impendantie correctie voor het laag. Dat is samen met (in deze kast) 8 uF die gevormd is door 2x 16 MFD in serie. Op zich ook al weer bijzonder.

De 3,3uF vormt de hoogdoorlaat voor de Vifa H25TG tweeter. Het is een MKS, soms kom ik in BNS een MPC tegen. Allemaal dingen waarvan ik me afvraag hoe het zich verhoudt tot een MKP van bijvoorbeeld visaton (die zwarte).

Iemand hierop wat opmerkingen, tips or anything?

EDIT: De impact 30 hoort 1,5+2,2=3,7 uF te hebben!
Filter 1.PNG
Bijlagen
Impact 2 wit 001.jpg
Impact 2 wit 005.jpg
Laatst gewijzigd door wouter op zo 10 feb 2013, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door pvanlingen »

Verwacht niet teveel van zogenaamd betere onderdelen.
De twee 16uF condensatoren in serie zitten er echt niet in omdat dat beter klinkt.
Het zijn gewone bipolaire Elco's.
Waarschijnlijk had hij geen 8uF in huis, en heeft hij het maar zo opgelost.
Weerstanden in een speakerbox zijn helemaal niet zo kritisch.
Overigens vond ik Translator in het algemeen prettige boxen. (slappe filter hellingen)

Laat nu de lawine van commentaar maar komen. :lol:

Paul.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

Nou, geen commentaar van deze kant hoor.
Ik kan me er prima in vinden :wink:

Ik krijg het idee dat keramiek weerstandjes in filters weer aan populariteit gaan winnen, onlangs las ik over rust die terug kwam nadat MOX was verruild voor keramische weerstand. Die van I.T. zijn inductiearm meen ik (ten overvloede).
Bedankt voor je reactie.

Die 16uF serieel had ik ook begrepen, maar dat dit bip. elco's zijn wist ik niet. Op het oog meende ik een elco te kunnen onderscheiden van MKT's en MKP's maar niet dus. In de latere versie zat dit filter (heeft ook een ander front en infrezing van de woofer gekregen)

Wel mooi om te zien dat dit eenvoudige filter met beide units in fase goed werkt.
Bijlagen
Impact 20 002.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

Zo, met plamuurmes een uurtje lopen krabben en tot de conclusie gekomen dat Translator goede folie heeft gebruikt. Het spaanplaat is helemaal netjes gebleven en de vinylafwerking is vrijwel onbeschadigd (ook niet door het afsteken).

Chapeau Translator!

(even mijn eerder herstelde woofer erin gehangen voor de foto...)
Deze kasten gaan weer in ere hersteld worden, want ook de units zijn nog in goede conditie. Ze zijn van een eerste eigenaar.

Ik zie de advertentie al voor me: altijd binnen gestaan :rofl:
(nou ja, na vandaag dus niet meer)
Bijlagen
Impact 2 wit 001.jpg
Impact 2 wit 017.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door hannesie »

Jij steekt Ray5150 van de troon, recycle is your second name. :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

:rock: Ik moest wel, Ed begon:
SARK schreef:
Gereserveerd voor onze "re-foam" koning
De BNS 232 die ik had opgeknapt zijn gister verkocht, evenals de Impact 2 maar meteen kreeg ik deze in handen.
(BNS 232 vind ik trouwens een aanrader, daar wil ik nog wel een setje van in de toekomst)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

En eindelijk is de 2e M21 unit uit de Translator 30 van roest ontdaan... nu nog reconen en refoamen en dan kan ik weer met een set Translator Impact spelen :D

Dan komen de kasten nog aanbod, die staan er ook wat triest bij. Weet alleen niet of ik ze origineel wil houden (zwarte structuurpray) of iets meer van deze tijd :roll:

Bij foto 3: ra ra wat mist hier?
Bijlagen
Vifa M21 2 004.jpg
Vifa M21 2 009.jpg
Vifa M21 2 013.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door hannesie »

De spider !!
Wat heb ik nu gewonnen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

Zie je wel een conus dan? :wink:
Is ook vrij essentieel meen ik me te herinneren :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door hannesie »

Solly ik las alleen maar het laatste stukkie.
Ik zie inderdaad alleen een rolrand, alles wat er verder bij hoort missen we nog. :lol:

Dat zal niet hard spelen. :rofl:
nuttyhifi
Berichten: 129
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 0:18

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door nuttyhifi »

Netjes, geeft me inspiratie om het ook eens te proberen. Heb je lang met de acceton moeten weken ?

Voor mijn randen ga ik altijd naar Fred van Audiofriends. Aardige jongen en audio fanaat. 1 keer 5 dingen besteld bij goodhifi, 5 dingen fout geleverd en daarna geen reactie meer.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

Met aceton een keer of 3 insmeren, het trekt in of vervliegt... maar op een gegeven moment lijkt het te verzadigen, al droogt het op het oog nog op. Gewoon een beetje pielen. Ik doe met een flesje ca. 8 luidsprekers, dus ik gooi het er rijkelijk op :wink:

Heb ook 2x besteld en 2x fout gekregen bij goodhifi, en na heel veel mailtjes is het goed opgelost. Geld teruggekregen, even goede vrienden. Wel verzocht incorrecte info van de website te halen en randen op te meten voor verzending. Ik kreeg gewoon andere maten, niet 1 mm maar 5 verschil ofzo.

Voor de reparatie van REL QUAKE subwoofers gewoon weer bij Goodhifi besteld, morgen in huis. Het zal vast niet elke keer tegen zitten :wink:

Ik heb ook randen van Fred maar koop ze via een ander, ik betaal graag extra :rofl:
Serieus, iemand die veel van Translator weet heeft uitgekristaliseerd welke randen het beste zijn voor welk type Vifa M21. Ik ga dat niet opnieuw doen, ik klik op 'like' en ben 'follower' :lol: Kost wellicht een euro meer, heb het snel(ler) in huis en krijg altijd goede tips etc.

De foamranden van Fred hebben mooi soepel foam.

Hieronder verschillende randen voor een M21 WN (rechts) en M21 WG (de dunner foam & kortere lip, links), terwijl op Goodhifi en Audiofriends er maar 1 type voor de M21 lijkt te zijn :wink:
Bijlagen
Impact 2 M21WN 042.jpg
Impact 2 M21WN 039.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

Na 18 jaar zelfbouw eindelijk zelf een LC meter aangeschaft :? :D

Ik heb de filters van de Impact 2 en 30 nu helemaal kunnen analyseren en in Boxsim even het verschil gesimuleerd. Mijn voorkeur gaat uit naar de afstemming van de Impact 30, de Impact 2 is een statement van (te) weinig laag/BSC (vind ik :rofl: )
Filter 2.PNG
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door SARK »

wouter schreef:
Na 18 jaar zelfbouw eindelijk zelf een LC meter aangeschaft :? :D
Welke heb je gekocht :?:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

LCR-9063 van Conrad, 44,-
Afbeelding

Kwam er later pas achter dat er nog veel meer in die prijsklasse zijn, anders had ik wellicht een gekozen die tot 1000uF kan meten, verder vind ik deze prima. Werkt goed. Ik heb alleen nog geen condensatoren gemeten. Er staat nadrukkelijk vermeld dat je eerst de condensatoren leeg moet maken, ik heb geen idee hoe dat in een luidsprekerfilter werkt. Misschien dat iemand nog even wil uitleggen O:)
nuttyhifi
Berichten: 129
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 0:18

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door nuttyhifi »

wouter schreef:

Ik heb ook randen van Fred maar koop ze via een ander, ik betaal graag extra :rofl:
Serieus, iemand die veel van Translator weet heeft uitgekristaliseerd welke randen het beste zijn voor welk type Vifa M21. Ik ga dat niet opnieuw doen, ik klik op 'like' en ben 'follower' :lol: Kost wellicht een euro meer, heb het snel(ler) in huis en krijg altijd goede tips etc.

De foamranden van Fred hebben mooi soepel foam.

Hieronder verschillende randen voor een M21 WN (rechts) en M21 WG (de dunner foam & kortere lip, links), terwijl op Goodhifi en Audiofriends er maar 1 type voor de M21 lijkt te zijn :wink:
Komen de Fred randen waar je meer voor betaald uit Utrecht ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door wouter »

Jup, zoals beschreven in de openingspost.
Maar ik betaal niet meer dan bij Audiofriends en het is snel(er) en ook leuk om met iemand met veel ervaring dit soort dingen te delen. Zijn restauratieprojecten zijn wel echt 100% gaaf, beter dan nieuw. Nieuw met een uitgebreide afleverbeurt zeg maar. Ik werk met en richting een ander budget, dus steek minder tijd en geld in de optische staat.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Translator Impact 30 refoamen

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
Er staat nadrukkelijk vermeld dat je eerst de condensatoren leeg moet maken, ik heb geen idee hoe dat in een luidsprekerfilter werkt. Misschien dat iemand nog even wil uitleggen O:)
Mocht je er nog niet achter zijn: ontladen met een weerstandje over de polen van de condensator... Bij grote condensatoren moet je ene beetje geduld hebben (met een multimeter kun je simpel de restspanning meten). Ik zou de spullen trouwens niet in de schakeling laten zitten tijdens het meten.
Plaats reactie