Lampucera

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

hilbren schreef:
(ik heb voorkeur voor JJ buisjes)
Waarom hebben de JJ's jouw voorkeur?
Soms, eigenlijk best wel heel vaak, kun ook hele mooie buizen scoren op eBay en/of marktplaats..
Er zit best heel veel klankverschil tussen de diverse merken en serie's ... dat maakt JOUW buis vinden best wel moeilijk..
Mijn persoonlijke favoriet is de M8137 boxplate van Mullard... maar die is bijna een factor 10 tov de JJ's denk ik nu.. (in prijs..)

Kees
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

De JJ hebben mijn voorkeur omdat ik ze goed vindt klinken voor de gevraagde prijs.

Heb ik nog een vraag betreft het lampucera project. Op de website worden twee schakelingen opgebouwd waarvan 1 kathode-volger en als tweede een anode volger.
Mijn vraag; wanneer kies je welke? wat zijn de voor en tegens?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De kathode volger heeft een lagere uitgangsimpedantie en een versterking van ongeveer 1.
De anodevolger heeft een hogere uitgangsimpedantie en een hogere versterkerking. De versterking is afhankelijk van de buis en de anode- en kathodeweerstand.

Wanneer je aan 2Vrms genoeg hebt en de volgende trap heeft een lage ingangsimpedantie, dan kun je het beste de kathodevolger toepassen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Waarom dan eerder de kathode volger en niet de anodevolger?
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

zoals robertD al schreef :voor de lage uitgangsimpedantie zodat je geen invloed hebt van een eventuele lage ingangsimpedantie van de volgende trap en ook voor de puristen om eventuele kabelinvloeden te verminderen/vermijden
mvg

audioot
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Bij deze mijn eerste sneekpreview:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ziet er mooi uit. wat is de rest van het apperaat eromheen?
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Wat is het apparaat?? een gebalanceerde lampucera.
Met aan de schterzijde XLR. Als hij helemaal af is dan zal ik de rest van de foto's ook posten.
Op dit moment staat hij nog even proef te draaien op ongebalanceerde instelling.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nice, very nice.

Heeft ie al wat klanken voort mogen brengen?

Groeten,
Mischa
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Uiteraard, hij staat hier vol te knallen, heerlijk geluid.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

goed gedaan man
felizz
audioot
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ziet er supergoed uit. Ik kan het zo mooi niet...... :oops:

Jan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Wowly schreef:
Ik kan het zo mooi niet...... :oops:
Ja, dat kan je wel. kwestie van oefenen en je best doen. :wink:
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Jan, het kan altijd beter. Als ik op de website van Triode Dick kijk dan schaam ik me dood voor deze constructie.
Maar door veel constructies te bekijken en daar ideeën af te kijken wordt je zelf steeds beter.

Zo heb ik deze keer veel aandacht besteed aan draden twisten. Alles wat gebalanceerd is heb ik getwist. Van dikke 0,75 mm² tot de dunne 0,3 mm² draden in het hele audiopad heb ik getwist. Onder het motto liever lui dan moe; alles met de boormachine!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

hilbren schreef:
Jan, het kan altijd beter. Als ik op de website van Triode Dick kijk dan schaam ik me dood voor deze constructie.
Ik ook, hoor. Maar Triodedick bouwt pas een jaar of veertig als het niet langer is.
hilbren schreef:
Zo heb ik deze keer veel aandacht besteed aan draden twisten. Alles wat gebalanceerd is heb ik getwist. Van dikke 0,75 mm² tot de dunne 0,3 mm² draden in het hele audiopad heb ik getwist. Onder het motto liever lui dan moe; alles met de boormachine!
Ik hoop dan wel dat je een boormachine met regelbare snelheid hebt! :wink:
Maar een gebalanceerde signaalleiding is toch veel ongevoeliger voor storing dan een ongebalanceerde? een goed stukje afgeschermde coax signaal kabel helpt ook een stuk.
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Kan ook met een niet toerengeregelde boor, kwestie van op tijd loslaten ;)
Ik heb mn bosch gebruikt.

Gebalanceerd is juist ongevoeliger! Bij optredens/podium gebruiken ze niet anders.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

hilbren schreef:
Alles wat gebalanceerd is heb ik getwist.
ray5150 schreef:
Maar een gebalanceerde signaalleiding is toch veel ongevoeliger voor storing dan een ongebalanceerde?
hilbren schreef:
Gebalanceerd is juist ongevoeliger!
Ik geloof dat me hier iets ontgaat..... :roll:
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Oeps. :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Marp schreef:
hilbren schreef:
Alles wat gebalanceerd is heb ik getwist.
ray5150 schreef:
Maar een gebalanceerde signaalleiding is toch veel ongevoeliger voor storing dan een ongebalanceerde?
hilbren schreef:
Gebalanceerd is juist ongevoeliger!
Ik geloof dat me hier iets ontgaat..... :roll:
Ze zijn het in ieder geval wel met elkaar eens!! (gelukkig)

Kees
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Ander onderwerp; hoe is het verder met de lampucera projectjes? :D
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

Zo netjes is het nu ook weer niet...
Afbeelding

Afdichten die bende:
Afbeelding
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

primo:een leerling is geen kunstenaar
secundo:als het werkt zoals gehoopt-so what?
mvg
audioot :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Grappig die vijf powerledjes... nog niet eerder gezien, ergens.

Maar zit dat aarde-vorkje wel goed vast nu? (beetje vervelend als hij ergens in de kast tegenaankomt..)

Kees
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Wat is de bedoeling van die 8 (of 9 ) trafo's?
die rode WIMA's staan iets netter op een stukje experimenteer print.
Ik heb het zelf ook wel eens in het verleden zo gedaan, toen had ik echt geen geld. :wink:
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Bericht door hilbren »

audiomanics schreef:
Grappig die vijf powerledjes... nog niet eerder gezien, ergens.

Maar zit dat aarde-vorkje wel goed vast nu? (beetje vervelend als hij ergens in de kast tegenaankomt..)

Kees
Het is eigenlijk maar 1 led.. met een beetje glasvezel. De gaatjes zijn zo klein dat als de apparaten uitstaan ze zo goed als niet zichtbaar zijn. Bij de buizenversterker (rechst boven in de foto) is het wel ieder 1 led, maar daar krijg ik ook feetback over de status van de versterker. Opstart en afsluitprotocol gemaakt met een AT2313. Deze meet oa de hoogspanning.
Het aardevorkje is een tweede (ongebruikte) draad.
ray5150 schreef:
Wat is de bedoeling van die 8 (of 9 ) trafo's?
die rode WIMA's staan iets netter op een stukje experimenteer print.
Ik heb het zelf ook wel eens in het verleden zo gedaan, toen had ik echt geen geld. :wink:
Bedankt voor het compliment. :roll: het werkt, als ik nog eens wat geld over heb dan...
De trafo's waren iets van €1,50 p/st en zijn de manier op een compacte (goedkope) 170 V DC in een dergelijke behuizing te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”