Beginnen met meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Arno schreef:
Ik heb nu in mijn kastje:
-twee paar luidsprekeraansluitingen
-één paar cinchaansluitingen
-één schakelaartje

Hoe nu verder?
Dat heb je in jouw geval niet nodig. Je kunt met 3 speakeraansluitingen volstaan: Van de uitgangsklem van de versterker gelijk via een 27 ohm weerstand naar een 3e klem.
Omdat het samen in het kastje met de versterker zit bedoel je?
Ik heb de aansluitingen er al ingeboord, dus dan sluit ik de boel wel aan met een kabel met banaanpluggen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnen met meten

Bericht door Pjotr »

Bouw je het dan niet gelijk in het kastje van de versterker?

[Edit]
Ah tegelijk gepost :mrgreen:

Nou ja het kan wel, heb je alleen de "-" klem dubbel.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Bouw je het dan niet gelijk in het kastje van de versterker?
Jawel, maar dus op een wat omslachtige manier, blijkbaar. Ik bouw dat kastje van Knuisje na, maar dan gewoon op een leeg hoekje op de versterkerkast.
Nu zal ik dus wel een extra kabeltje nodig hebben, maar dat komt omdat ik zo'n noob ben.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnen met meten

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Nu zal ik dus wel een extra kabeltje nodig hebben
Welnee, je kunt dat direct binnenin doorverbinden. Je gebruikt beide toch nooit tegelijk.

Zo dus b.v.:

Afbeelding

Maar dan met het kalibratieschakelaartje erbij zoals Knuis dat gedaan heeft.

Dit is het schema wat je kunt gebruiken:

Afbeelding

De weerstandswaarden zijn iets anders dan waarden van Knuis maar het gaat om het principe. Met het vermogen van jouw meetversterktje kun je de zenerdioden weglaten, die doen toch niets. Heb je alleen nodig met een versterker van > 100W
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Beginnen met meten

Bericht door knuisje »

Arno schreef:
Maw: gewoon jouw kastje nabouwen dus :mrgreen:
Weet wel dat mijn kastje alleen voor impedantiemetingen is en niet voor frequentieresponsmetingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnen met meten

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Je hebt de referentie uitgang ook nodig voor 2 kanaal responsie metingen. Met bovenstaand schema vang je 2 vliegen in 1 klap.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

knuisje schreef:
Arno schreef:
Maw: gewoon jouw kastje nabouwen dus :mrgreen:
Weet wel dat mijn kastje alleen voor impedantiemetingen is en niet voor frequentieresponsmetingen.
Ik weet inderdaad dat het kastje daar voor bedoeld is.

Frequentie responsmetingen wilde ik eigenlijk zo doen, mits die setup door de keuring komt natuurlijk :D :
Bijlagen
setup.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Beginnen met meten

Bericht door markbakk »

Arno schreef:
Frequentie responsmetingen wilde ik eigenlijk zo doen, mits die setup door de keuring komt natuurlijk :D :
Maar dan wel met de +48V aan en de 'monitor' helemaal op 0 gedraaid.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Het plaatje kwam van de terratec site. Daar zijn ze niet zo aardig geweest om voor mij meteen de instellingen even goed te zetten :)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Oké, daar gaan we :D
Mijn eerste, 'serieuze' poging om te meten.

Ik heb geprobeerd een reeds gefilterde luidspreker te meten, te weten, de CT218 (zo lelijk wordt door en door zwart mdf trouwens als je het niet afwerkt :mrgreen: ).

De opstelling zag er in grove lijnen zo uit, met de microfoon op verschillende afstanden, maar telkens in het hart van de conus:
opstelling.jpg
Verder was de boel aangesloten zoals te zien is op de vrolijke collage een paar posts terug.

Toen dus Arta geopend, op de rode 'play'-knop gedrukt, en vervolgens op 'record'.
Daarna de markers geplaatst op een afstand van >128 samples, en geklikt op het 'smoothed frequency response' icoontje.
Dat leverde de volgende plaatjes op. Het resultaat ziet er in ieder geval verontrustend uit :mrgreen:
CT218_10cm.PNG
CT218_20cm.PNG
CT218_50cm.PNG
Aan gezien ik toch lekker bezig was, heb ik het ook nog even geprobeerd op 15-, en op 30 graden:
CT218_10cm_15graden.PNG
CT218_10cm_30graden.PNG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Beginnen met meten

Bericht door dre »

geweldig! 8)
ik kom straks bij je op cursus! :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door b_force »

Altijd lastig om op afstand mensen de weg te wijzen.

Het is fijner om je smoothing hoger te zijn.
Liefst op 1/24 of anders 1/12.
Klik voor de rest eens "Time-Bandwith Requirement" aan bij "view".
Dan is je grafiek wat fijner. :wink:

Normaliter doe je 15 en 30 graden op een grotere afstand, zeg rond de 100cm.
Ik zie dat je tijdvenster op Hann 25% staat, is dat "bewust" gedaan?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

b_force schreef:
Ik zie dat je tijdvenster op Hann 25% staat, is dat "bewust" gedaan?
b_force schreef:
Andere tip.
Zet in ARTA bij de impuls responsie grafiek IR Wind op Hann 25%
:wink:

b_force schreef:
Altijd lastig om op afstand mensen de weg te wijzen.
Dat is je in de Winisd manual toch ook prima gelukt :goeie:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door b_force »

Ow, haha, dat is waar, dat had ik geschreven :lol:

Mjah WinISD is wat dat betreft nog betrekkelijk "simpel" in vergeleken met dit.
Dat komt met name omdat hier veel meer fout kan gaan en het wat meer inzicht vergt.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Bedankt voor de tips Bart.

Ik meet gewoon vrolijk verder :)

De resultaten van de metingen aan het CT218 kastje zagen er in mijn ogen erg verontrustend uit, gezien het hoge Himalaya gehalte. Nu heeft de klank van die dingen me nooit echt kunnen bekoren, maar dit zag er wel ernstig uit. Reden genoeg om aan mijn meetkunsten te gaan twijfelen.
Dus heb ik zojuist één van de mortelkasten eens gemeten. Ook hier gaat het om een reeds gefilterde kast, op dezelfde plaats opgesteld als de CT218.
Een keer op 50cm on-axis, een keer op 100cm/15graden, en een keer op 100cm/30graden. Die resultaten zien er al een stuk realistischer uit in mijn lekenogen.
Bijlagen
Mortelkast_50cm.PNG
Mortelkast_100cm_15graden.PNG
Mortelkast_100cm_30graden.PNG
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Beginnen met meten

Bericht door markbakk »

Arno schreef:
De resultaten van de metingen aan het CT218 kastje zagen er in mijn ogen erg verontrustend uit, gezien het hoge Himalaya gehalte.
Wat dacht jij dan met zulke breedbanders? Overigens lijkt je meetresultaat redelijk op andere metingen van deze CT.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Beginnen met meten

Bericht door k.p. »

Als je je frequentierespons scherm hebt kun je met ctrl m dat verloop als overlay opslaan. Erg handig voor de 0 15 30 graden metingen en tweaks. Kijk anders even bij de menuopties aan de bovenrand van dat scherm. Dan zie je de ctrl m functie ook staan en iets van manage overlays. Succes met pielen :).
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

k.p. schreef:
Als je je frequentierespons scherm hebt kun je met ctrl m dat verloop als overlay opslaan. Erg handig voor de 0 15 30 graden metingen en tweaks. Kijk anders even bij de menuopties aan de bovenrand van dat scherm. Dan zie je de ctrl m functie ook staan en iets van manage overlays. Succes met pielen :).
Bedankt!

Weer wat geleerd :D
Bijlagen
Mortelkast_0_15_30graden.PNG
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

In het 'Impulse Response Measurement/Signal Recording' venster in Arta heb je oa de keuze uit 'Periodic Noise' en 'MLS'. Welke kan je daar het beste kiezen?


Verder wil ik eens een serieuze meting gaan proberen uit te voeren in een studiootje wat ik samen met mijn broer in zijn huis gebouwd heb. We maken daar wat muziek en proberen dat ook in die ruimte af te mixen. Het is een kleine ruimte met zeker een aantal akoestische uitdagingen. Het punt is met name, dat als iets daar goed klinkt, het hier thuis op mijn set niet goed klinkt. Nu heeft hij een knappe geluidskaart/interface met dsp mogelijkheden, dus lijkt het mij leuk om daar een meting te doen op de luisterpositie, en aan de hand van die resultaten de boel een beetje te equalizen.

Ik dacht aan de volgende setup: Arta-> geluidskaart-> twee keer mono signaal naar de studiomonitoren-> microfoon op luisterpositie. Deze gemeten feedback trachten te interpreteren, en aan de hand daarvan de dsp handmatig bijstellen. Deze handelingen een paar keer herhalen totdat het meetresultaat min of meer vlak is.

Slaat dit een beetje ergens op? :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door b_force »

Beste kun je een sweep nemen of anders pink noise (bij periodic noise).
Dat heeft te maken met het feit dat de signaal/ruis verhouding wat beter is dan bij MLS.
Met het meten van luidsprekers merk je daar echter niet zoveel van.

Bij nagalmmetingen daarentegen.....
(dan is het zelfs verstandig om minimaal een gemiddeld uit vijf of meer te nemen)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

@ Bart, Gebruik je dat alleen dan bij metingen in een ruimte, want bij het meten van een unit voor een filter meen ik dat juist MLS de betere weg is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door Henkjan »

wat ik onthouden heb van lang geleden (toen ik de Arta handleiding gelezen heb) werd MLS afgeraden...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

En ik begreep dat ik bij de meting van de Idunn ++ juist de MLS als voorkeur kreeg geadviseerd. :oops:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door b_force »

Je speaker staat toch in een ruimte? :-s :wink: :lol:
Even zonder grollen, dit geldt ook voor een unit meten.

Wanneer er interesse naar is, kan ik wel eventjes wat artikelen/papers daarvoor opzoeken waar ik dat vandaan heb.
(waar wel een wiskunde disclaimer aan vooraf moet).
Overigens dacht ik "vroeger" (hoor mij nou) dat MLS ook beter zou zijn.
Maar doordat ik inmiddels wat dingen heb moeten uitzoeken (studie ed) ben ik inmiddels van mening dat een sweep of pink noise "beter" is.



**(beter is natuurlijk een relatief begrip, voor de meeste luidsprekermetingen zijn beiden goed genoeg)
Plaats reactie