Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Mijn vriendin heeft af en toe ook wat aandacht nodig. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Oh mijn g.d, het is weer bijna moederdag........ 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ook heeeeeeeeeeeel belangrijk.knuisje schreef:Mijn vriendin heeft af en toe ook wat aandacht nodig.
Die van mij begint nu over mijn inn home werkplaats.
Dat gaat hommeles geven.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik had mijn koffers al kunnen pakken...... 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De Salas shunt schakeling werkt zoals het zou moeten in de simulatie.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik ben benieuwd naar je bevindingen betreft de Sallas. Zelf ben ik altijd meer een AMB Labs man. Volgens mij hebben ze beide een behoorlijke voltage drop. De Sigma zit rond de 6 volt(!).
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Coole tread! Had zelf ook plannen om een ES9016 dac te bouwen. Grappig dat er op het enorme Diyaudio forum nog niets zinnigs over deze dac staat, en op dit Nederlandse forum welknuisje schreef:Breda 2013 is hij vast helemaal klaar.
@knuisje: zou je als de DAC klaar is de code en schema's willen delen, of blijven die geheim?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Niets is geheim, ik moet alleen bij Ismosys nagaan wat ik wel en niet kan vrijgeven vanwege de NDA.
Ik heb de optische ingang ook aan de praat gekregen, met dank aan de ontwikkelaars van Hifiduino. Het bleek dat je een aantal registers in een bepaalde volgorde een waarde moet geven anders werkt het niet. Als je dan het status register uitleest dan zie je dat er wel valide spdif data wordt ontvangen maar dat er geen lock is. Staat helemaal niet vermeld in de datasheet
Ik heb de optische ingang ook aan de praat gekregen, met dank aan de ontwikkelaars van Hifiduino. Het bleek dat je een aantal registers in een bepaalde volgorde een waarde moet geven anders werkt het niet. Als je dan het status register uitleest dan zie je dat er wel valide spdif data wordt ontvangen maar dat er geen lock is. Staat helemaal niet vermeld in de datasheet
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Word op het display ook aangeven of er een lock is? Miss een tijdelijk logo bij het switchen naar de ingang? Of een subtiel puntje oid? Ik begrijp dat het hebben van een lock nl vrij belangrijk is.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik denk aan "No Lock" als er geen lock is en de werkelijke samplerate als er wel een lock is.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Gaaf, mijn planning is om een DAC te bouwen met de volgende features:knuisje schreef:Niets is geheim, ik moet alleen bij Ismosys nagaan wat ik wel en niet kan vrijgeven vanwege de NDA.
- USB ingang op basis van ATMega proc (zie http://code.google.com/p/sdr-widget/ )
zo'n USB chip kan "a-synchroon" spelen, wat minder dataverlies en jitter op zou moeten leveren... en het doet 24-bit/96KHz. De ATMega proc zal ook alle andere logica aansturen (kanaalkeuze etc)
- WM8805 tranceiver
geeft kanaalkeuze (want I2S&SPdif in & uit) en helpt met jitter reductie
- Goede DAC met stroomuitgang (nog geen definitieve keuze gemaakt)
Heb probeersels liggen met ES9023, PCM5102 en PCM1794, de eerste twee werken goed, maar zijn niet "fantastisch", de PCM1794 vereist meer layout skils etc. dan ik heb om alle potentie eruit te halen)
- Headphone output (ben nu aan het testen met een TI TPA6120, perfecte specs maar ik wordt nog niet echt enthousiast van het geluid)
Ik heb de datasheets van oa de ES9016 van ISMosys gekregen, gok dat ik de NDA dan impliciet getekend heb?? (werd verzocht ze niet te verspreiden)
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Voor de bronselectie gebruik ik de ingebouwde muxer van de Sabre dac.Hobbit13 schreef:- WM8805 tranceiver
geeft kanaalkeuze (want I2S&SPdif in & uit) en helpt met jitter reductie
Ik moest de NDA ondertekenen en terugsturen voordat ik de datasheet kreeg.Hobbit13 schreef:Ik heb de datasheets van oa de ES9016 van ISMosys gekregen, gok dat ik de NDA dan impliciet getekend heb?? (werd verzocht ze niet te verspreiden)
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik heb de Salas shunt regelaar opgebouwd en aangesloten. Dit klinkt een stuk beter, logisch omdat ik nu geen opamp buiten zijn specs gebruik voor de AVCC spanning.
Door de kelvin sense connecties wordt de regelaar ondanks de draden lokaal bij de dac gebracht. Bijvoorbeeld de Hypex HxR regelaars werken ook met dit principe. De regelaar heeft een zeer lage uitgangsimpedantie en ruis. Bovendien is deze ruis aan de uitgang van de dac common mode en wordt zeer goed onderdrukt door de symmetrische OPA1632 opamp.
De 2 koellichamen worden hooguit een beetje lauw.
Door de kelvin sense connecties wordt de regelaar ondanks de draden lokaal bij de dac gebracht. Bijvoorbeeld de Hypex HxR regelaars werken ook met dit principe. De regelaar heeft een zeer lage uitgangsimpedantie en ruis. Bovendien is deze ruis aan de uitgang van de dac common mode en wordt zeer goed onderdrukt door de symmetrische OPA1632 opamp.
De 2 koellichamen worden hooguit een beetje lauw.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Heb je nu deze voeding aan de onderzijde aangesloten?
Lijkt mij dat je nu dan een ander printje gaat ontwerpen, met de specifieke voeding apart of geïntegreerd op de print.
Of gaat het zo een vaart niet lopen.
Lijkt mij dat je nu dan een ander printje gaat ontwerpen, met de specifieke voeding apart of geïntegreerd op de print.
Of gaat het zo een vaart niet lopen.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ja, ik heb de opamp verwijderd en de shunt regelaar op de oorspronkelijke punten aangesloten.
Ik ga de dac-print aanpassen. Ik heb al een aardig lijstje aan verbeteringen die ik ga doorvoeren in de definitieve print. Deze print is slechts een prototype.
De shunt regelaar wordt op de voedingprint geïntegreerd. Het ontwerp hiervan heb ik aangepast.
Ik ga de dac-print aanpassen. Ik heb al een aardig lijstje aan verbeteringen die ik ga doorvoeren in de definitieve print. Deze print is slechts een prototype.
De shunt regelaar wordt op de voedingprint geïntegreerd. Het ontwerp hiervan heb ik aangepast.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Heel strak Knuisje! Persoonlijk vind ik het wel fijn dat je voor die shunt-regelaar geen hele exotische componenten nodig bent. Welk schema heb je gebruikt voor de shunt-regelaar, als ik vragen mag? 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat is dus nu het voordeel van het concept, separate voeding afgestemd op de vraag.knuisje schreef:De shunt regelaar wordt op de voedingprint geïntegreerd. Het ontwerp hiervan heb ik aangepast.
Lijkt mij erg goed worden door deze stap.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Het schema staat een paar posts terug. Voor Q6 heb ik een BD140 gebruikt. En in plaats van de 2SK117's heb ik 2SK170's genomen omdat ik die makkelijk bij Dick Best kon krijgen. Later zal ik een setje 2SK117 op ebay kopen. De IRF9610 is ook bij Dick Best verkrijgbaar.Fokko schreef:Heel strak Knuisje! Persoonlijk vind ik het wel fijn dat je voor die shunt-regelaar geen hele exotische componenten nodig bent. Welk schema heb je gebruikt voor de shunt-regelaar, als ik vragen mag?
Zeker! Ik zit nu een tijdje te luisteren en het klinkt erg lekker en muzikaal. Een stuk beter dan je bij mij hebt gehoord.hannesie schreef:Lijkt mij erg goed worden door deze stap.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dan is de weg naar 4 kanaals MiniDsp voor de Pluto's, neem ik aan de eerste stap daarna, om dat effect ook in de woonkamer te krijgen.

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Erg fijn om de huidige ontwikkelingen te zien.
Ik heb er nu al wat centjes voor opzij gezet
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dan krijg je nog wel rente erbij tot 2013.BertDB schreef:Erg fijn om de huidige ontwikkelingen te zien.
Ik heb er nu al wat centjes voor opzij gezet
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ben wel benieuwd naar de uitgangsruis van die voeding, heb je die al gemeten?
