How low can you go?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

How low can you go?

Bericht door Pjotr »

Vorige week de op-amps van mijn PCI geluidskaart vervangen. De standaard NE5532 vervangen door de LM4562 waar ik nog een zak van had liggen. En hier het resultaat:
Vervorming-Audiphile192.gif
Dit is een M-Audio Audiophile192 PCI kaart die in mijn desktop PC zit. Vervorming komt nauwelijks boven de ruis uit. Sterker nog ik moest flink middelen en flink met de sample rate omlaag en de FFT lengte omhoog om wat zichtbaar te krijgen. Alleen de 3e harmonisch steekt net boven de ruis uit. I.i.g. ligt de totale vervorming onder de -120 dB. Een verbetering van 10 dB t.o.v. van de NE5532.

Wat opmerkelijker is is dat de spurs ook erg laag blijven, onder de -145 dB! Dit is gewoon een PCI kaart in een standaard Athlon dual core systeem met standaard voeding (wel een 80+) wat XP draait. Niets audiofiels getwiekt aan het systeem. Is die mythe dat zoiets nodig is ook de wereld uit :mrgreen: Zelfs rommel van de 50 Hz is nergens te vinden, al is de loop back hier wel met gebalanceerde kabeltjes uitgevoerd.

Ohw ja, de standaard koppel elco'tjes heb ik laten zitten en niet vervangen door iets "beters".
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: How low can you go?

Bericht door knuisje »

Wauw, dat haal ik niet met mijn dac (is gespecificeerd op een THD van -110dB).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: How low can you go?

Bericht door Pjotr »

De fabrieks-specs van dit kaarte zijn ook minder maar AKM maakt toch wel mooie AD en DA chips.

Overigens gaat de vervorming wel oplopen boven een signaal niveau hoger dan -16 dB maar dat is inherent aan 1-bitters. Dit is bij -20 dB gemeten.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: How low can you go?

Bericht door Wowly »

Peter, wat is die spike in t midden? Overigens, vergeleken met andere metingen die ik in het verleden zag is dit idd indrukwekkend!!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: How low can you go?

Bericht door Pjotr »

Dat is het grondsignaal of sinussignaal zelf waarvan je de vervorming wilt bekijken.

Het verbaasde mij eigenlijk ook wel en vooral omdat aan de PC zelf verder gewoon standaard is en er allerlei verhalen de ronde doen dat nooit goed kan gaan met een kaartje IN de PC.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: How low can you go?

Bericht door Kappa7 »

Dat is wel een heel mooi plaatje zo.
Je kan goed zien dat het dus geen onzin is om die 20dB gain in je meetversterker te hebben.
Hiermee kan je dan het aangeboden signaal al veel schoner aanbieden dan het meetsignaal waar normaal mee gewerkt wordt.
Ik zal voor de gein eens kijken waar ik met mijn oude kaartje nog kom.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: How low can you go?

Bericht door Pjotr »

Moet je wel zorgen dat die 20 dB gain zelf dan geen vervorming toevoegt.

Als je echt op dit niveau lage vervorming aan versterkers wilt gaan meten heb je meer nodig. Je hebt dan eigenlijk ook een vervormingsvrije notch van 20 - 40 dB nodig om de grondfrequentie verder te onderdrukken en weer 20 - 40 dB ruisvrije en vervormingsvrije versterking om de vervormingscomponenten boven de ruis uit te krijgen.

Een Audio Precision kost niet voor niets heel veel geld :mrgreen:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: How low can you go?

Bericht door Chris_T »

Wow dat zijn hele mooie cijfers!
Daar kan zelfs een Emu 1212M/1616M niet aan tippen (met uitzondering van de ruisvloer).
Maar is het klankmatig ook een verbetering?
Van de verschillende op-ampjes die ik uitgeprobeerd heb als preamp (TLC072, OPA2134, JRC4850, JRC2068, NE5532) kom ik steeds terug op de NE5532 als favoriet.
Hoewel de OPA2134 & JRC2068 heel gedetailleerd klinken, klinken de tom's van een drumstel al gauw erg hard ('peng' wordt meer 'pang!') en mis ik de warmte die de NE5532 wel heeft.
Ben benieuwd of dit bij de LM4562 anders is, die (als ik het goed heb) toch als waardige opvolger van de NE5532 wordt gezien.

Anyhoo ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar gebalanceerde loopback metingen te maken van de Emu 1212M/1616M (bevatten de JRC2068). Niet om te patsen hoor ^^, alleen om te kunnen vergelijken.

Meetinstellingen: asio 24bit 44.1Khz, +4dBu levels, FFT:65536, window: kaiser7
Emu 1212M vervorming meting 1kHz.png
Externe breakout box met eigen 48V geschakelde adapter.
Externe breakout box met eigen 48V geschakelde adapter.
De gele overlay bij de 1616m is van de 1212m.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: How low can you go?

Bericht door Pjotr »

Ha Chris.

Leuk die metingen.. De Emu 1616M staat sowieso bekend als een van de beste kaarten, zitten dacht ik ook AKM converters in. Waarschijnlijk als je daar LM4562 opzet dat je nog beter uitkomt dan de Adiophile192. Overigens geen kwaad woord over de NE5532, i.d.d. een uitstekende op-amp. De LM4562 is alleen wel een stuk moderner met een behoorlijk hoger GBP.

Gehoormatig heb ik het verder niet vergeleken. Lijkt mij niet echt zinvol ook, 90% kans dat opgenomen materiaal al door een hele trein NE5532's is gegaan en verandering aan het eind van de ketting zal dan niet echt verbetering geven in deze toepassing op signaalniveau.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: How low can you go?

Bericht door Mr Tube »

Zo wordt de PC steeds interessanter als meet instrument, kan de Audio Precision wellicht de deur uit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: How low can you go?

Bericht door Pjotr »

Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens maar thuis voor de hobby kunnen we zeggen dat een AP de deur niet in hoeft :D

Jij zocht toch laatst een kaartje om te meten? Maar dan USB? Tot nu heb ik nog geen USB kaart gezien die deze specs haalt.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: How low can you go?

Bericht door Mr Tube »

Ik ben een speciale PC aan het inrichten voor metingen en daar komt inderdaad een mooie kaart in te zitten compleet met mic pre, wat gebruik je voor software? heb zelf Cooledit Pro en Arta.
Heb nog een AP Porta One staan waarvan ik nu overweeg om hem te verkopen, is een prachtig apparaat en gemakkelijk in gebruik maar vind de PC als meet systeem voor mij interessanter nu.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: How low can you go?

Bericht door Pjotr »

Dacht dat een AP wel met 1 MHz sampelt (ik heb er zelf momenteel geen bij de hand), dus je hebt wel meer bandbreedte.

Maar als het je om vervorming gaat bij 1 KHz doet zo'n kaartje er niet voor onder. Overigens heeft de EMU1616M zijn converters wel in de externe box zitten en is daarmee ongevoeliger voor PC storing. Die Audiophile heeft boven de 20 kHz toch wel wat spurs tot -130dB. En boven de 35 kHz gaat de ruisvloer ook weer oplopen t.g.v. de noiseshaping in de converters.
Chris_T schreef:
Wow dat zijn hele mooie cijfers!
Daar kan zelfs een Emu 1212M/1616M niet aan tippen (met uitzondering van de ruisvloer).
Heb nog even de ingangsruis bekeken van de AD alleen met de ingangen afgesloten met 200 ohm:
Audiophile192-Input-Noise.gif
De ruis boosdoener is duidelijk de DA converter.
Plaats reactie