(10x10) headphone amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

(10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Ik heb pas geleden een leuke cd speler gekocht ( yamaha cdx-497) om cd's te luisteren in de woonkamer. Dit wordt voornamelijk gedaan met hoofdtelefoon.

Hiervoor ben ik dus bezig met een hoofdtelefoon versterkertje. Simpel design, met opamp en 2 buffer torretjes. Voeding zit er bij op, goed gestabiliseerd.

Opamp wordt nog door een betere vervangen, deze is alleen voor het testen.

Experimenteer print is klaar en hij werkt uitstekend. Binnenkort een monteren en een leuk kastje.
Bijlagen
30588_7lo.jpg
DSC_0120.JPG
DSC_0121.JPG
DSC_0124.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op vr 08 jun 2012, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: headphone amp

Bericht door nl3prc »

Mooi opgezet mogen wij de onderkant van het print ook zien?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Hierbij een foto van de onderkant. Helaas wel een paar draadbruggen. Dit komt omdat ik een lay-out op de pc had gemaakt als voorbeeld, alleen deze was met 1.27mm pitch. De experimenteer print is natuurlijk 2.54mm. Ik ben bezig de lay-out aan te passen...
Bijlagen
DSC_0125.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Hierbij de aangepaste lay-out. Ik zal de waardes er ook nog bij zetten.
Er zitten bewust geen 45 graden hoeken in, zodat hij ook op gaatjes print te maken is.
Bijlagen
layout.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: headphone amp

Bericht door TheoK »

Zo... dat ziet er even netjes uit zeg.
En hoe klinkt zoiets :?:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Klinkt een stuk beter dan de standaard 1 opamp doet alles versterkertjes. Vooral in het laag veel meer controle en power.
Veel meer rust in het geluid. Vermogen is ook een stuk hoger natuurlijk.
Bijlagen
layout_2.JPG
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: headphone amp

Bericht door 595ss »

Netjes gedaan hoor

Rob
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Misschien laat ik er een paar printjes van maken. Heb de layout aangepast naar dual layer, nu dus ook geen draadbrug meer nodig.
Groundplane aan beide kanten, voeding en signaal op aparte layer.
Bijlagen
layout_3.JPG
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: headphone amp

Bericht door architect »

sevenup schreef:
Misschien laat ik er een paar printjes van maken. Heb de layout aangepast naar dual layer, nu dus ook geen draadbrug meer nodig.
Groundplane aan beide kanten, voeding en signaal op aparte layer.
Ziet er netjes uit hoor.
heb zelf een tijdje terug de Objective O2 gemaakt die op diyaudio te vinden is.
leuk om te doen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: headphone amp

Bericht door John P »

Ik meld alvast interesse in een printje :D
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: headphone amp

Bericht door Thomox »

Ik meld me ook, als het totaal van het printje incl onderdelen onder de 50 euro blijft :oops:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Als er genoeg animo is ben ik wel bereid de printen te laten maken.
Ik kan ze per 10 laten maken. Zelf wil ik er 4 houden, dus er zijn er dan 6 beschikbaar.

Prijs voor 1 printje zal dan ongeveer 5 euro zijn excl. verzenden.

Ik heb de onderdelen even aangeklikt op DickBest en kom aan een totaalbedrag van wel 10,16 euro

Dus voor iets meer dan 15 euro voor de complete print ben je klaar :)

Benodigde trafo is 12-0-12V.

Ik bouw hem in deze behuizing: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5232 ... 1&ref=list

Daar kan de print zo ingeschoven worden zonder te schroeven. Is namelijk precies op maat voor standaard printen van 10x16 cm. Mijn printje is 10x10cm. Hierdoor heb je nog 6 cm over voor een trafo.
Bijlagen
dickbest.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: headphone amp

Bericht door Zweitse »

Hiervoor wil ik mij ook wel aanmelden.
Gebruikersavatar
Mohawk
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 apr 2012, 0:22

Re: headphone amp

Bericht door Mohawk »

Mooi ontwerpje, zou ik graag bouwen.
Z.m op de lijst voor de print!
M.v.g.
Wim
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: headphone amp

Bericht door Nijn »

Misschien een stomme vraag, maar wil je die eindtransistoren wel vervangen door BC550-achtigen? Degenen die in het oorspronkelijke ontwerp zitten kunnen toch 'veel' meer stroom leveren?

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Nijn schreef:
Misschien een stomme vraag, maar wil je die eindtransistoren wel vervangen door BC550-achtigen? Degenen die in het oorspronkelijke ontwerp zitten kunnen toch 'veel' meer stroom leveren?

Groetjes,
Martin
Die had ik toevallig hier nog liggen. Niet over nagedacht dat de stroom lager is. Ik kan het ontwerp wel aanpassen naar bijvoorbeeld BD139/140.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: headphone amp

Bericht door hanselchen »

Zweitse schreef:
Hiervoor wil ik mij ook wel aanmelden.
Ik wil me ook graag aanmelden voor een print.
Bvd!
Mvg. Hans
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: headphone amp

Bericht door Thomox »

Welke trafo van dick best zou dan geschikt zijn als 12-0-12 volt?
Kun je hiervan een linkje geven?

Ik meld me bij deze definitief aan voor de print!

Groeten
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Dick Best heeft geen geschikte 12V-0-12V trafo. Hij heeft wel een leuke 2x18V trafo die ook te gebruiken is.

We zouden dan eventueel de 1K8 weerstand kunnen vervangen door 2K4. Hierdoor gaat de voedingsspanning omhoog van +-12V naar +-15V.
Dan hoeven de spanningsregelaars geen extra warmte te dissiperen.

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3519

Lijst met gegadigden voor de print tot nu toe (in volgorde van aanmelding in dit topic):

- John P
- Thomox
- Zweitse
- Mohawk
- hanselchen

Nieuwste versie van de print en het winkelmandje hieronder...
Bijlagen
winkelmandje.JPG
layout_4.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op vr 11 mei 2012, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: headphone amp

Bericht door Pjotr »

Ha Sevenup,

Dat leent zich mooi om in klasse-A te zetten. Dan heb je wel wat steviger eindtorren nodig die op een koelprofieltje moeten.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Pjotr schreef:
Ha Sevenup,

Dat leent zich mooi om in klasse-A te zetten. Dan heb je wel wat steviger eindtorren nodig die op een koelprofieltje moeten.
Zou kunnen, maar dan gaat de prijs ook omhoog. Voeding / koeling / transistoren etc.
Ik heb juist deze genomen om de eenvoud van het circuit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: headphone amp

Bericht door Pjotr »

Ja dat ik ook waar. Wat ik niet helemaal snap is die 68 ohm aan de uitgang. Dat maakt hem alleen geschikt voor hoogohmige hoofdtelefoons >150 ohm.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Pjotr schreef:
Ja dat ik ook waar. Wat ik niet helemaal snap is die 68 ohm aan de uitgang. Dat maakt hem alleen geschikt voor hoogohmige hoofdtelefoons >150 ohm.
Die zou idd lager/weg kunnen. Denk dat ze het misschien gedaan hebben om een redelijk constant volume te creeeren ongeacht de impedantie van de hoofdtelefoon.
Bij laagomige hoofdtelefoons stoken ze gewoon het extra vermogen weg. Ik zal eens testen met een lage waarde, bijvoorbeeld 10 ohm.

Misschien ook een vorm van bescherming tijdens kortsluiting?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: headphone amp

Bericht door Pjotr »

Een serieweerstand daar heb je altijd wel nodig om oscilleren t.g.v. de kabelcapaciteit te voorkomen. Heb het niet echt bekeken maar ik zou zeggen, ga niet lager dan 22 ohm. Het heeft bij laagohmige HP meestal wel een duidelijk invloed op de klank.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Pjotr schreef:
Een serieweerstand daar heb je altijd wel nodig om oscilleren t.g.v. de kabelcapaciteit te voorkomen. Heb het niet echt bekeken maar ik zou zeggen, ga niet lager dan 22 ohm. Het heeft bij laagohmige HP meestal wel een duidelijk invloed op de klank.
Thanks :)
Plaats reactie