(10x10) headphone amp
Moderator: Beheerdersteam
(10x10) headphone amp
Ik heb pas geleden een leuke cd speler gekocht ( yamaha cdx-497) om cd's te luisteren in de woonkamer. Dit wordt voornamelijk gedaan met hoofdtelefoon.
Hiervoor ben ik dus bezig met een hoofdtelefoon versterkertje. Simpel design, met opamp en 2 buffer torretjes. Voeding zit er bij op, goed gestabiliseerd.
Opamp wordt nog door een betere vervangen, deze is alleen voor het testen.
Experimenteer print is klaar en hij werkt uitstekend. Binnenkort een monteren en een leuk kastje.
Hiervoor ben ik dus bezig met een hoofdtelefoon versterkertje. Simpel design, met opamp en 2 buffer torretjes. Voeding zit er bij op, goed gestabiliseerd.
Opamp wordt nog door een betere vervangen, deze is alleen voor het testen.
Experimenteer print is klaar en hij werkt uitstekend. Binnenkort een monteren en een leuk kastje.
Laatst gewijzigd door sevenup op vr 08 jun 2012, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: headphone amp
Hierbij een foto van de onderkant. Helaas wel een paar draadbruggen. Dit komt omdat ik een lay-out op de pc had gemaakt als voorbeeld, alleen deze was met 1.27mm pitch. De experimenteer print is natuurlijk 2.54mm. Ik ben bezig de lay-out aan te passen...
Re: headphone amp
Hierbij de aangepaste lay-out. Ik zal de waardes er ook nog bij zetten.
Er zitten bewust geen 45 graden hoeken in, zodat hij ook op gaatjes print te maken is.
Er zitten bewust geen 45 graden hoeken in, zodat hij ook op gaatjes print te maken is.
Re: headphone amp
Klinkt een stuk beter dan de standaard 1 opamp doet alles versterkertjes. Vooral in het laag veel meer controle en power.
Veel meer rust in het geluid. Vermogen is ook een stuk hoger natuurlijk.
Veel meer rust in het geluid. Vermogen is ook een stuk hoger natuurlijk.
Re: headphone amp
Misschien laat ik er een paar printjes van maken. Heb de layout aangepast naar dual layer, nu dus ook geen draadbrug meer nodig.
Groundplane aan beide kanten, voeding en signaal op aparte layer.
Groundplane aan beide kanten, voeding en signaal op aparte layer.
Re: headphone amp
Ziet er netjes uit hoor.sevenup schreef:Misschien laat ik er een paar printjes van maken. Heb de layout aangepast naar dual layer, nu dus ook geen draadbrug meer nodig.
Groundplane aan beide kanten, voeding en signaal op aparte layer.
heb zelf een tijdje terug de Objective O2 gemaakt die op diyaudio te vinden is.
leuk om te doen.
Re: headphone amp
Ik meld me ook, als het totaal van het printje incl onderdelen onder de 50 euro blijft 
Re: headphone amp
Als er genoeg animo is ben ik wel bereid de printen te laten maken.
Ik kan ze per 10 laten maken. Zelf wil ik er 4 houden, dus er zijn er dan 6 beschikbaar.
Prijs voor 1 printje zal dan ongeveer 5 euro zijn excl. verzenden.
Ik heb de onderdelen even aangeklikt op DickBest en kom aan een totaalbedrag van wel 10,16 euro
Dus voor iets meer dan 15 euro voor de complete print ben je klaar
Benodigde trafo is 12-0-12V.
Ik bouw hem in deze behuizing: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5232 ... 1&ref=list
Daar kan de print zo ingeschoven worden zonder te schroeven. Is namelijk precies op maat voor standaard printen van 10x16 cm. Mijn printje is 10x10cm. Hierdoor heb je nog 6 cm over voor een trafo.
Ik kan ze per 10 laten maken. Zelf wil ik er 4 houden, dus er zijn er dan 6 beschikbaar.
Prijs voor 1 printje zal dan ongeveer 5 euro zijn excl. verzenden.
Ik heb de onderdelen even aangeklikt op DickBest en kom aan een totaalbedrag van wel 10,16 euro
Dus voor iets meer dan 15 euro voor de complete print ben je klaar
Benodigde trafo is 12-0-12V.
Ik bouw hem in deze behuizing: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5232 ... 1&ref=list
Daar kan de print zo ingeschoven worden zonder te schroeven. Is namelijk precies op maat voor standaard printen van 10x16 cm. Mijn printje is 10x10cm. Hierdoor heb je nog 6 cm over voor een trafo.
Re: headphone amp
Mooi ontwerpje, zou ik graag bouwen.
Z.m op de lijst voor de print!
M.v.g.
Wim
Z.m op de lijst voor de print!
M.v.g.
Wim
Re: headphone amp
Misschien een stomme vraag, maar wil je die eindtransistoren wel vervangen door BC550-achtigen? Degenen die in het oorspronkelijke ontwerp zitten kunnen toch 'veel' meer stroom leveren?
Groetjes,
Martin
Groetjes,
Martin
Re: headphone amp
Die had ik toevallig hier nog liggen. Niet over nagedacht dat de stroom lager is. Ik kan het ontwerp wel aanpassen naar bijvoorbeeld BD139/140.Nijn schreef:Misschien een stomme vraag, maar wil je die eindtransistoren wel vervangen door BC550-achtigen? Degenen die in het oorspronkelijke ontwerp zitten kunnen toch 'veel' meer stroom leveren?
Groetjes,
Martin
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: headphone amp
Ik wil me ook graag aanmelden voor een print.Zweitse schreef:Hiervoor wil ik mij ook wel aanmelden.
Bvd!
Mvg. Hans
Re: headphone amp
Welke trafo van dick best zou dan geschikt zijn als 12-0-12 volt?
Kun je hiervan een linkje geven?
Ik meld me bij deze definitief aan voor de print!
Groeten
Kun je hiervan een linkje geven?
Ik meld me bij deze definitief aan voor de print!
Groeten
Re: headphone amp
Dick Best heeft geen geschikte 12V-0-12V trafo. Hij heeft wel een leuke 2x18V trafo die ook te gebruiken is.
We zouden dan eventueel de 1K8 weerstand kunnen vervangen door 2K4. Hierdoor gaat de voedingsspanning omhoog van +-12V naar +-15V.
Dan hoeven de spanningsregelaars geen extra warmte te dissiperen.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3519
Lijst met gegadigden voor de print tot nu toe (in volgorde van aanmelding in dit topic):
- John P
- Thomox
- Zweitse
- Mohawk
- hanselchen
Nieuwste versie van de print en het winkelmandje hieronder...
We zouden dan eventueel de 1K8 weerstand kunnen vervangen door 2K4. Hierdoor gaat de voedingsspanning omhoog van +-12V naar +-15V.
Dan hoeven de spanningsregelaars geen extra warmte te dissiperen.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3519
Lijst met gegadigden voor de print tot nu toe (in volgorde van aanmelding in dit topic):
- John P
- Thomox
- Zweitse
- Mohawk
- hanselchen
Nieuwste versie van de print en het winkelmandje hieronder...
Laatst gewijzigd door sevenup op vr 11 mei 2012, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: headphone amp
Ha Sevenup,
Dat leent zich mooi om in klasse-A te zetten. Dan heb je wel wat steviger eindtorren nodig die op een koelprofieltje moeten.
Dat leent zich mooi om in klasse-A te zetten. Dan heb je wel wat steviger eindtorren nodig die op een koelprofieltje moeten.
Re: headphone amp
Zou kunnen, maar dan gaat de prijs ook omhoog. Voeding / koeling / transistoren etc.Pjotr schreef:Ha Sevenup,
Dat leent zich mooi om in klasse-A te zetten. Dan heb je wel wat steviger eindtorren nodig die op een koelprofieltje moeten.
Ik heb juist deze genomen om de eenvoud van het circuit.
Re: headphone amp
Ja dat ik ook waar. Wat ik niet helemaal snap is die 68 ohm aan de uitgang. Dat maakt hem alleen geschikt voor hoogohmige hoofdtelefoons >150 ohm.
Re: headphone amp
Die zou idd lager/weg kunnen. Denk dat ze het misschien gedaan hebben om een redelijk constant volume te creeeren ongeacht de impedantie van de hoofdtelefoon.Pjotr schreef:Ja dat ik ook waar. Wat ik niet helemaal snap is die 68 ohm aan de uitgang. Dat maakt hem alleen geschikt voor hoogohmige hoofdtelefoons >150 ohm.
Bij laagomige hoofdtelefoons stoken ze gewoon het extra vermogen weg. Ik zal eens testen met een lage waarde, bijvoorbeeld 10 ohm.
Misschien ook een vorm van bescherming tijdens kortsluiting?
Re: headphone amp
Een serieweerstand daar heb je altijd wel nodig om oscilleren t.g.v. de kabelcapaciteit te voorkomen. Heb het niet echt bekeken maar ik zou zeggen, ga niet lager dan 22 ohm. Het heeft bij laagohmige HP meestal wel een duidelijk invloed op de klank.
Re: headphone amp
ThanksPjotr schreef:Een serieweerstand daar heb je altijd wel nodig om oscilleren t.g.v. de kabelcapaciteit te voorkomen. Heb het niet echt bekeken maar ik zou zeggen, ga niet lager dan 22 ohm. Het heeft bij laagohmige HP meestal wel een duidelijk invloed op de klank.
