Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Build topic LM4780 versterker
De trafo heb ik bij ringkerntrafo.nl besteld, is een Amplimo 160VA 22V voor €40,- incl. verzending en bevestigingsmateriaal.
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Build topic LM4780 versterker
Ah oeps ik bedoel de stekkers (ik hoop dat het dit keer duidelijk is) waar de bron en output op uit komen die dingen achteraan de versterker dus.knuisje schreef:Wat bedoel je met fiches? Wij Nederlanders denken dan meteen aan het casino.
Ik las ook ergens dat een zekering zou nodig zijn waar vind ik die?
ah en de potmeter is de de juiste ?
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=449855
Samuel
Laatst gewijzigd door samuelb1002 op za 21 apr 2012, 9:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Build topic LM4780 versterker
De link werkt niet. Je moet een directe productlink maken (staat rechts in het scherm).
Re: Build topic LM4780 versterker
Die je noemt is een mono potmeter.
Stereo log 10K: 441883 of 450032
Draaischakelaar: 709719
netentree + zekeringhouder: 612529
tulp chassisdelen: 734159 en 734143
poolklemmen: 738505 en 738491
Als je de trafo bij conrad koopt heb je ook nodig: 518964
Stereo log 10K: 441883 of 450032
Draaischakelaar: 709719
netentree + zekeringhouder: 612529
tulp chassisdelen: 734159 en 734143
poolklemmen: 738505 en 738491
Als je de trafo bij conrad koopt heb je ook nodig: 518964
Re: Build topic LM4780 versterker
De versterker heeft een nieuw huisje gekregen, nog even zonder dak want er moet nog wat gebouwd worden.
En dat is de bediening om hem aan en uit te kunnen zetten en te kunnen kiezen welke ingang er gebruikt moet worden.
En een fototje.
En dat is de bediening om hem aan en uit te kunnen zetten en te kunnen kiezen welke ingang er gebruikt moet worden.
En een fototje.
Re: Build topic LM4780 versterker
Dank je, ben nu bezig met de besturing/bediening.
En dat alles voor bij de computer
En dat alles voor bij de computer
Re: Build topic LM4780 versterker
Voor nog een versterker wil ik onderdelen gaan bestellen maar zit een beetje met het koellichaam.
Hoe groot of klein moet die zijn en is het ook mogelijk om de LM4780 vast te klemmen i.p.v. te schroeven?
Hoe groot of klein moet die zijn en is het ook mogelijk om de LM4780 vast te klemmen i.p.v. te schroeven?
Re: Build topic LM4780 versterker
De capaciteit van de heatsink staat inderdaad in de handleiding. Vastklemmen kan ook, als maar goed contact wordt gemaakt met de heatsink.
Re: Build topic LM4780 versterker
Dank jullie wel om mij wakker te maken
helemaal overheen gekeken/gelezen 
Ik ga weer shoppen
Ik ga weer shoppen
Re: Build topic LM4780 versterker
In de datasheet van de LM4780 staat prima uitgelegd hoe je dit kan bepalen.
Bepaal hoeveel warmte het IC maximaal kan verstoken in je setup. De plaatjes in de datasheet zijn gebaseerd op continu belasting. In de praktijk komt dat niet voor, tenzij je enkel sinussen gaat spelen op maximaal vermogen. Deze plots kloppen dus wel, maar komen niet overeen met de praktijk.
Voorbeeld;
+/- 35 Vdc voeding 8 Ohm belasting, 30 Watt output per kanaal. Volgens de datasheet moet het IC dan bijna 70 Watt verstoken. Vervolgens kun je kijken naar de som van "weerstanden" van warmteafgifte. Van IC naar de Heatsink is in de praktijk al 1 K/W. Als we dus 70 Watt willen verstoken zonder dat het IC kapot gaat hebben we een heatsink nodig in de orde van; (150-25)/70-1 = 0.8 K/W heatsink. Dat komt overeen met een profiel zoals dit;
http://nl.farnell.com/fischer-elektroni ... dp/4621992
Let wel op, dit is absoluut worst-case scenario en komt in de praktijk niet voor. Ik denk dat je in de praktijk met zo'n profiel wel twee IC's kan koelen.
Bepaal hoeveel warmte het IC maximaal kan verstoken in je setup. De plaatjes in de datasheet zijn gebaseerd op continu belasting. In de praktijk komt dat niet voor, tenzij je enkel sinussen gaat spelen op maximaal vermogen. Deze plots kloppen dus wel, maar komen niet overeen met de praktijk.
Voorbeeld;
+/- 35 Vdc voeding 8 Ohm belasting, 30 Watt output per kanaal. Volgens de datasheet moet het IC dan bijna 70 Watt verstoken. Vervolgens kun je kijken naar de som van "weerstanden" van warmteafgifte. Van IC naar de Heatsink is in de praktijk al 1 K/W. Als we dus 70 Watt willen verstoken zonder dat het IC kapot gaat hebben we een heatsink nodig in de orde van; (150-25)/70-1 = 0.8 K/W heatsink. Dat komt overeen met een profiel zoals dit;
http://nl.farnell.com/fischer-elektroni ... dp/4621992
Let wel op, dit is absoluut worst-case scenario en komt in de praktijk niet voor. Ik denk dat je in de praktijk met zo'n profiel wel twee IC's kan koelen.
Re: Build topic LM4780 versterker
Volgens mij staat er iets van 1.8 K/W in de handleiding
Deze zou dan moeten voldoen.
http://www.order.conrad.com/cgi-perl/ls ... .g15&shop=
Deze zou dan moeten voldoen.
http://www.order.conrad.com/cgi-perl/ls ... .g15&shop=
Re: Build topic LM4780 versterker
Bedankt voor de duidelijke uitleg, de volgende keer ga ik dat dan gebruiken.
De bestelling is vanmorgen weg gegaan en weet nu 1 ding zeker dat ze het niet warm gaan krijgen
Die ik besteld heb zou op ongeveer 3.25 K/W zitten en de de chip kan mooi geklemd worden scheelt weer boren
De bestelling is vanmorgen weg gegaan en weet nu 1 ding zeker dat ze het niet warm gaan krijgen
Die ik besteld heb zou op ongeveer 3.25 K/W zitten en de de chip kan mooi geklemd worden scheelt weer boren
Re: Build topic LM4780 versterker
Heb je een plaatje van die klem.? Ik ben ook bezig met een LM4780, en zou dit misschien ook wel kunnen toepassen.
Re: Build topic LM4780 versterker
De site van Conrad is wegens onderhoud niet volledig bruikbaar, het koellichaam wat ik besteld heb heeft 186127 als bestel nummer.
Het is nu een paar dagen wachten tot ik het spul binnen heb en zal dan eens kijken hoe dat gaat en past zal ook wel een fototje plaatsen.
Het is nu een paar dagen wachten tot ik het spul binnen heb en zal dan eens kijken hoe dat gaat en past zal ook wel een fototje plaatsen.
Re: Build topic LM4780 versterker
Dus komt goedrjmulder schreef:zal ook wel een fototje plaatsen.
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Build topic LM4780 versterker
Hallo
Naast een Bruine en een blauwe draad (zal wel de primaire zijn) heeft mijn ringstransfo een witte, roze, rode en zwarte draad geen flauw idee waar welke draad moet?
iemand een tip
Samuel
Naast een Bruine en een blauwe draad (zal wel de primaire zijn) heeft mijn ringstransfo een witte, roze, rode en zwarte draad geen flauw idee waar welke draad moet?
iemand een tip
Samuel
Re: Build topic LM4780 versterker
Heb je een multimeter ? zo ja, dan even op weerstand zetten en de verschillende combinatie's van kleuren meten.
Als je dan een wikkeling te pakken hebt meet je iets van 2 Ohm. anders oneindig groot.
Als je geen meter hebt. Gamma. 5 euro.
Als je dan een wikkeling te pakken hebt meet je iets van 2 Ohm. anders oneindig groot.
Als je geen meter hebt. Gamma. 5 euro.
Re: Build topic LM4780 versterker
Of de datasheet van de trafo, daar zou het ook in moeten staan.
Re: Build topic LM4780 versterker
Als je die van Conrad (datasheet) hebt dan:samuelb1002 schreef:Naast een Bruine en een blauwe draad (zal wel de primaire zijn) heeft mijn ringstransfo een witte, roze, rode en zwarte draad geen flauw idee waar welke draad moet?
Zwart naar ~1
Wit naar ~2
Roze en rood met elkaar verbinden en naar GND.
Zie ook:
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik heb een probleempje met een van mijn lm4780 bordjes.
Zodra ik de versterker aan zet zonder dat de 'voorversterker' (bordje met wat inputs en volume) aan staat, gaat 1 kanaal hevig oscilleren. De conus van die woofer gaat dan ongeveer met 5hz max-max, dus niet echt goed voor die speaker..
Ik heb hoop ik dit weekend even wat tijd om ernaar te kijken, maar waar zal dit aan kunnen liggen?
Het gebeurt namelijk alleen als de versterker 'koud' is. Dus als hij een half uur aan heeft gestaan en ik dan de situatie reproduceer, dan is er niks aan de hand en is het gewoon muisstil..
Zodra ik de versterker aan zet zonder dat de 'voorversterker' (bordje met wat inputs en volume) aan staat, gaat 1 kanaal hevig oscilleren. De conus van die woofer gaat dan ongeveer met 5hz max-max, dus niet echt goed voor die speaker..
Ik heb hoop ik dit weekend even wat tijd om ernaar te kijken, maar waar zal dit aan kunnen liggen?
Het gebeurt namelijk alleen als de versterker 'koud' is. Dus als hij een half uur aan heeft gestaan en ik dan de situatie reproduceer, dan is er niks aan de hand en is het gewoon muisstil..
