Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door BertDB »

Datasheet van display ff goed doorlezen.
Vaak staat daarin of je een bepaald adres moet hebben voor regel 2 en 4.
Het komt vaak voor dat het inderdaad maar softwarematig 2 regels zijn waarbij 1 verder gaat in 3 en 2 in 4.

Als je display bv 16 karakters lang is dan kan schrijven op regel 17 bv het begin van regel 3 zijn.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

BertDB schreef:
Heb je een idee van de minimum afmetingen die de kast moet hebben om dit alles in te stoppen ?
Ik vermoed dat de voedings- en dac print wel boven elkaar (beide 10x10) kan gemonteerd worden ?
De trafo, voeding en dac print zijn alle 10x10 cm. Het controllerprintje wordt een stuk kleiner en ik denk aan een constructie waarbij deze achterop het display kan worden geklikt. In verband met de warmte van de regelaars zou ik de dac print niet bovenop de voeding plaatsen.
Mr Tube schreef:
De display geeft maar twee regels ipv 4 (reg1 en 3) verder reageert hij niet op commandos met betrekking op row number.
als ik tekst op de tweede regel wil zetten dan moet ik gewoon kolom 20+ opgeven dus softwarematig ziet de display maar een regel.
is er een speciaal commando om de display in de 4 regel modus te zetten?
Meestal moet je het volgende aanhouden (de getallen zijn hexadecimaal) :

CODE: Selecteer alles

#define LCD_START_LINE1  0x00     /**< DDRAM address of first char of line 1 */
#define LCD_START_LINE2  0x40     /**< DDRAM address of first char of line 2 */
#define LCD_START_LINE3  0x14     /**< DDRAM address of first char of line 3 */
#define LCD_START_LINE4  0x54     /**< DDRAM address of first char of line 4 */
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

knuisje schreef:
Mr Tube schreef:
De display geeft maar twee regels ipv 4 (reg1 en 3) verder reageert hij niet op commandos met betrekking op row number.
als ik tekst op de tweede regel wil zetten dan moet ik gewoon kolom 20+ opgeven dus softwarematig ziet de display maar een regel.
is er een speciaal commando om de display in de 4 regel modus te zetten?
Meestal moet je het volgende aanhouden (de getallen zijn hexadecimaal) :

CODE: Selecteer alles

#define LCD_START_LINE1  0x00     /**< DDRAM address of first char of line 1 */
#define LCD_START_LINE2  0x40     /**< DDRAM address of first char of line 2 */
#define LCD_START_LINE3  0x14     /**< DDRAM address of first char of line 3 */
#define LCD_START_LINE4  0x54     /**< DDRAM address of first char of line 4 */
Dat is inderdaad handig en dat kun je zelfs nog verder uitbouwen voor bijvoorbeeld deel vlakjes in de display.

Het probleem is echter dat ik van de 4 regels maar twee beschikbaar heb, in de include file zag iets over 1 of 2 line mode, het lijkt erop dat de display in 1-line mode wordt gezet. De display zelf staat normaal wel in 2-line mode zonder sturing van de controller (daar kwam ik achter nadat de datalijnen waren veranderd), door de software de display dus in 1-line mode gezet. Ik zou graag weten hoe dit aan te passen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

Mr Tube schreef:
knuisje schreef:
Mr Tube schreef:
De display geeft maar twee regels ipv 4 (reg1 en 3) verder reageert hij niet op commandos met betrekking op row number.
als ik tekst op de tweede regel wil zetten dan moet ik gewoon kolom 20+ opgeven dus softwarematig ziet de display maar een regel.
is er een speciaal commando om de display in de 4 regel modus te zetten?
Meestal moet je het volgende aanhouden (de getallen zijn hexadecimaal) :

CODE: Selecteer alles

#define LCD_START_LINE1  0x00     /**< DDRAM address of first char of line 1 */
#define LCD_START_LINE2  0x40     /**< DDRAM address of first char of line 2 */
#define LCD_START_LINE3  0x14     /**< DDRAM address of first char of line 3 */
#define LCD_START_LINE4  0x54     /**< DDRAM address of first char of line 4 */
Dat is inderdaad handig en dat kun je zelfs nog verder uitbouwen voor bijvoorbeeld deel vlakjes in de display.

Het probleem is echter dat ik van de 4 regels maar twee beschikbaar heb, in de include file zag iets over 1 of 2 line mode, het lijkt erop dat de display in 1-line mode wordt gezet. De display zelf staat normaal wel in 2-line mode zonder sturing van de controller (daar kwam ik achter nadat de datalijnen waren veranderd), door de software de display dus in 1-line mode gezet. Ik zou graag weten hoe dit aan te passen.
Edit: Ik heb het gevonden, de volgende regel moest er nog an toegevoegd worden

lcd.begin(20, 4);

deze stelt de module in in 20 x 4 karakters, dit stond niet in de voorbeelden je moet nog wat puzzelen hebben toch?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Ik blijf last houden van de inzakkende voedingsspanning en nu reageert de dac ook niet meer op commando's van de microcontroller. Er zit ergens een ontwerpfout waar ik niet achter kom, erg moeilijk te temmen die Sabre dac. Ik vraag me af of dit gaat goedkomen. :?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

knuisje schreef:
Ik vraag me af of dit gaat goedkomen. :?
Tuurlijk wel! Stel ons niet teleur! ;)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

Kan het ook nog zijn dat 1 van de onderdelen die je op printje hebt gesoldeerd niet goed is.

Of dat er een spoortje op de print beschadigd is?

Lijkt mij zoeken naar de speld in de hooiberg. 8-[
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

Als ik het goed begrijp bied je een 5V spanning aan op de print en wordt er met locale spanningsregelaars 3,3 en 1,2V van gemaakt, 5V wordt dan op de print niet gebruikt. Als dat zo is kun je wellicht de voedingspanning wat verhogen om wat meer marge te krijgen, verder is een veel voorkomende valkuil de signaaloverdracht van 5v logica naar 3,3V en omgekeerd. Wellicht ten overvloede maar nog eens kritisch kijken naar de logische "1"en "0"levels tussen controller en DAC en bron en DAC.

mocht je er niet uitkomen dan bied ik hierbij mijn hulp aan.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

De 5V die naar de dac-print gaat wordt daar verder geregeld op 1.2V en 3.3V voor de dac en 3.3V voor de XO. De 5V wordt ook gebruikt door de SPDIF comparator. De I2C-lijnen zijn op 3.3V niveau. Verder is er nog 2 x 3.3V voor de AVCC L & R van de dac. Deze wordt gemaakt met een opamp met als referentie de digitale 3.3V door een LPF (cf. de referentie implementatie van ESS).

Het gaat ergens mis bij de AVCC spanningen. Als ik deze loskoppel van de dac dan zakt de 5V niet meer in, maar is I2C communicatie niet meer mogelijk. De dac heeft dus de AVCC spanning nodig om uberhaupt te functioneren. Als ik de AVCC spanningen van een externe 3.3V voeding betrek is ook geen I2C communicatie mogelijk.
Ik maak gebruik van een doorlopend massavlak. De IV-converter opamps zijn de symmetrische OPA1632. Op het gebruik van deze opamps in plaats van normale dual opamps na is de outputstage verder identiek aan de referentie implementatie.

Bedankt dat je wilt meekijken naar mijn schema. Ik zal je het vanavond pb-en. Voor de referentie implementatie zie http://www.esstech.com/PDF/Sabre_8_2Cha ... V3_SCH.pdf en http://www.esstech.com/PDF/Application_ ... Layout.pdf.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

Uitgaand van het feit dat de 5V onder normale omstandigheden sterk genoeg is denk ik dat je vooral naar de opamps van de AVCC spanningen moet kijken, de kans is aanwezig dat deze staan te oscilleren (intern), zeker met een load van enkele tientallen uF kan dat voor hoge piekstromen zorgen (je ziet de oscillaties haast niet op de scoop).
Worden deze opamps gevoed vanuit 12V? of ook uit de 5V?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Oscillatie zou kunnen, de AVCC opamp wordt namelijk bloedheet. Ik dacht dat dit kwam door het grote verschil tussen 15V en 3.3V.
Vandaar mijn poging om het AVCC voltage door een externe voeding te laten verzorgen, maar dit werkt dus ook niet goed.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

knuisje schreef:
Oscillatie zou kunnen, de AVCC opamp wordt namelijk bloedheet. Ik dacht dat dit kwam door het grote verschil tussen 15V en 3.3V.
Vandaar mijn poging om het AVCC voltage door een externe voeding te laten verzorgen, maar dit werkt dus ook niet goed.
bij een verbruik van 25mA(volgens datasheet) is de dissipatie 300mW per kanaal

als de opamp uit 15V wordt gevoed dan kan ik het instorten van de 5V niet echt verklaren
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Misschien trekt de dac meer uit de 1.2V en 3.3V voedingen als de AVCC spanningen aanwezig zijn, maar dan zou de 5V nog steeds niet moeten teruglopen. De lokale regelaars weten desondanks hun afgegeven spanningen nog vast te houden.
De dac raakt lijkt wel van streek te raken als hij een AVCC spanning krijgt aangeboden, daarom begin ik de output stage te verdenken. Maar daar kan ik niets onregelmatigs aan ontdekken :-&
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door ds23man »

Weet je zeker dat je i2c 3,3v is ? Als je arduino op 5volt draait en je de interne pullups niet uitschakelt dan..........
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

ds23man schreef:
Als je arduino op 5volt draait en je de interne pullups niet uitschakelt dan..........
Knuidje gebruikt geen Arduino (helaas) maar heeft een "eigen" uC.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door ds23man »

Die op 5 volt draait..... althans volgens zijn voedings opzet.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

In de definitieve opstelling draait de controller inderdaad op 5V om met zoveel mogelijk display's compatible te zijn. Nu draai ik voor het gemak even op 3.3V omdat ik dan geen level converter nodig heb voor de I2C bus.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door ds23man »

Dan is die mogelijke fout uitgesloten. :D
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Hij speelt gelukkig weer. :rock:
Was een slechte verbinding in de voeding na al het foutzoeken. 8-[
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Zweitse »

Je weet ons wel in spanning te houden :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door ds23man »

:foto:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

:mrgreen:
Bijlagen
DSC01842.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door ds23man »

ik bedoel de slechte verbinding..... = porno voor de electronici :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Voor pornoplaatjes moet je naar een ander forum. :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door ds23man »

:foto:


Ik ben een vieze man....... lekkuh, lekkuh.....
Plaats reactie