Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Datasheet van display ff goed doorlezen.
Vaak staat daarin of je een bepaald adres moet hebben voor regel 2 en 4.
Het komt vaak voor dat het inderdaad maar softwarematig 2 regels zijn waarbij 1 verder gaat in 3 en 2 in 4.
Als je display bv 16 karakters lang is dan kan schrijven op regel 17 bv het begin van regel 3 zijn.
Vaak staat daarin of je een bepaald adres moet hebben voor regel 2 en 4.
Het komt vaak voor dat het inderdaad maar softwarematig 2 regels zijn waarbij 1 verder gaat in 3 en 2 in 4.
Als je display bv 16 karakters lang is dan kan schrijven op regel 17 bv het begin van regel 3 zijn.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De trafo, voeding en dac print zijn alle 10x10 cm. Het controllerprintje wordt een stuk kleiner en ik denk aan een constructie waarbij deze achterop het display kan worden geklikt. In verband met de warmte van de regelaars zou ik de dac print niet bovenop de voeding plaatsen.BertDB schreef:Heb je een idee van de minimum afmetingen die de kast moet hebben om dit alles in te stoppen ?
Ik vermoed dat de voedings- en dac print wel boven elkaar (beide 10x10) kan gemonteerd worden ?
Meestal moet je het volgende aanhouden (de getallen zijn hexadecimaal) :Mr Tube schreef:De display geeft maar twee regels ipv 4 (reg1 en 3) verder reageert hij niet op commandos met betrekking op row number.
als ik tekst op de tweede regel wil zetten dan moet ik gewoon kolom 20+ opgeven dus softwarematig ziet de display maar een regel.
is er een speciaal commando om de display in de 4 regel modus te zetten?
CODE: Selecteer alles
#define LCD_START_LINE1 0x00 /**< DDRAM address of first char of line 1 */
#define LCD_START_LINE2 0x40 /**< DDRAM address of first char of line 2 */
#define LCD_START_LINE3 0x14 /**< DDRAM address of first char of line 3 */
#define LCD_START_LINE4 0x54 /**< DDRAM address of first char of line 4 */Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat is inderdaad handig en dat kun je zelfs nog verder uitbouwen voor bijvoorbeeld deel vlakjes in de display.knuisje schreef:Meestal moet je het volgende aanhouden (de getallen zijn hexadecimaal) :Mr Tube schreef:De display geeft maar twee regels ipv 4 (reg1 en 3) verder reageert hij niet op commandos met betrekking op row number.
als ik tekst op de tweede regel wil zetten dan moet ik gewoon kolom 20+ opgeven dus softwarematig ziet de display maar een regel.
is er een speciaal commando om de display in de 4 regel modus te zetten?CODE: Selecteer alles
#define LCD_START_LINE1 0x00 /**< DDRAM address of first char of line 1 */ #define LCD_START_LINE2 0x40 /**< DDRAM address of first char of line 2 */ #define LCD_START_LINE3 0x14 /**< DDRAM address of first char of line 3 */ #define LCD_START_LINE4 0x54 /**< DDRAM address of first char of line 4 */
Het probleem is echter dat ik van de 4 regels maar twee beschikbaar heb, in de include file zag iets over 1 of 2 line mode, het lijkt erop dat de display in 1-line mode wordt gezet. De display zelf staat normaal wel in 2-line mode zonder sturing van de controller (daar kwam ik achter nadat de datalijnen waren veranderd), door de software de display dus in 1-line mode gezet. Ik zou graag weten hoe dit aan te passen.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Edit: Ik heb het gevonden, de volgende regel moest er nog an toegevoegd wordenMr Tube schreef:Dat is inderdaad handig en dat kun je zelfs nog verder uitbouwen voor bijvoorbeeld deel vlakjes in de display.knuisje schreef:Meestal moet je het volgende aanhouden (de getallen zijn hexadecimaal) :Mr Tube schreef:De display geeft maar twee regels ipv 4 (reg1 en 3) verder reageert hij niet op commandos met betrekking op row number.
als ik tekst op de tweede regel wil zetten dan moet ik gewoon kolom 20+ opgeven dus softwarematig ziet de display maar een regel.
is er een speciaal commando om de display in de 4 regel modus te zetten?CODE: Selecteer alles
#define LCD_START_LINE1 0x00 /**< DDRAM address of first char of line 1 */ #define LCD_START_LINE2 0x40 /**< DDRAM address of first char of line 2 */ #define LCD_START_LINE3 0x14 /**< DDRAM address of first char of line 3 */ #define LCD_START_LINE4 0x54 /**< DDRAM address of first char of line 4 */
Het probleem is echter dat ik van de 4 regels maar twee beschikbaar heb, in de include file zag iets over 1 of 2 line mode, het lijkt erop dat de display in 1-line mode wordt gezet. De display zelf staat normaal wel in 2-line mode zonder sturing van de controller (daar kwam ik achter nadat de datalijnen waren veranderd), door de software de display dus in 1-line mode gezet. Ik zou graag weten hoe dit aan te passen.
lcd.begin(20, 4);
deze stelt de module in in 20 x 4 karakters, dit stond niet in de voorbeelden je moet nog wat puzzelen hebben toch?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik blijf last houden van de inzakkende voedingsspanning en nu reageert de dac ook niet meer op commando's van de microcontroller. Er zit ergens een ontwerpfout waar ik niet achter kom, erg moeilijk te temmen die Sabre dac. Ik vraag me af of dit gaat goedkomen. 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Tuurlijk wel! Stel ons niet teleur!knuisje schreef:Ik vraag me af of dit gaat goedkomen.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Kan het ook nog zijn dat 1 van de onderdelen die je op printje hebt gesoldeerd niet goed is.
Of dat er een spoortje op de print beschadigd is?
Lijkt mij zoeken naar de speld in de hooiberg.
Of dat er een spoortje op de print beschadigd is?
Lijkt mij zoeken naar de speld in de hooiberg.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Als ik het goed begrijp bied je een 5V spanning aan op de print en wordt er met locale spanningsregelaars 3,3 en 1,2V van gemaakt, 5V wordt dan op de print niet gebruikt. Als dat zo is kun je wellicht de voedingspanning wat verhogen om wat meer marge te krijgen, verder is een veel voorkomende valkuil de signaaloverdracht van 5v logica naar 3,3V en omgekeerd. Wellicht ten overvloede maar nog eens kritisch kijken naar de logische "1"en "0"levels tussen controller en DAC en bron en DAC.
mocht je er niet uitkomen dan bied ik hierbij mijn hulp aan.
mocht je er niet uitkomen dan bied ik hierbij mijn hulp aan.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De 5V die naar de dac-print gaat wordt daar verder geregeld op 1.2V en 3.3V voor de dac en 3.3V voor de XO. De 5V wordt ook gebruikt door de SPDIF comparator. De I2C-lijnen zijn op 3.3V niveau. Verder is er nog 2 x 3.3V voor de AVCC L & R van de dac. Deze wordt gemaakt met een opamp met als referentie de digitale 3.3V door een LPF (cf. de referentie implementatie van ESS).
Het gaat ergens mis bij de AVCC spanningen. Als ik deze loskoppel van de dac dan zakt de 5V niet meer in, maar is I2C communicatie niet meer mogelijk. De dac heeft dus de AVCC spanning nodig om uberhaupt te functioneren. Als ik de AVCC spanningen van een externe 3.3V voeding betrek is ook geen I2C communicatie mogelijk.
Ik maak gebruik van een doorlopend massavlak. De IV-converter opamps zijn de symmetrische OPA1632. Op het gebruik van deze opamps in plaats van normale dual opamps na is de outputstage verder identiek aan de referentie implementatie.
Bedankt dat je wilt meekijken naar mijn schema. Ik zal je het vanavond pb-en. Voor de referentie implementatie zie http://www.esstech.com/PDF/Sabre_8_2Cha ... V3_SCH.pdf en http://www.esstech.com/PDF/Application_ ... Layout.pdf.
Het gaat ergens mis bij de AVCC spanningen. Als ik deze loskoppel van de dac dan zakt de 5V niet meer in, maar is I2C communicatie niet meer mogelijk. De dac heeft dus de AVCC spanning nodig om uberhaupt te functioneren. Als ik de AVCC spanningen van een externe 3.3V voeding betrek is ook geen I2C communicatie mogelijk.
Ik maak gebruik van een doorlopend massavlak. De IV-converter opamps zijn de symmetrische OPA1632. Op het gebruik van deze opamps in plaats van normale dual opamps na is de outputstage verder identiek aan de referentie implementatie.
Bedankt dat je wilt meekijken naar mijn schema. Ik zal je het vanavond pb-en. Voor de referentie implementatie zie http://www.esstech.com/PDF/Sabre_8_2Cha ... V3_SCH.pdf en http://www.esstech.com/PDF/Application_ ... Layout.pdf.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Uitgaand van het feit dat de 5V onder normale omstandigheden sterk genoeg is denk ik dat je vooral naar de opamps van de AVCC spanningen moet kijken, de kans is aanwezig dat deze staan te oscilleren (intern), zeker met een load van enkele tientallen uF kan dat voor hoge piekstromen zorgen (je ziet de oscillaties haast niet op de scoop).
Worden deze opamps gevoed vanuit 12V? of ook uit de 5V?
Worden deze opamps gevoed vanuit 12V? of ook uit de 5V?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Oscillatie zou kunnen, de AVCC opamp wordt namelijk bloedheet. Ik dacht dat dit kwam door het grote verschil tussen 15V en 3.3V.
Vandaar mijn poging om het AVCC voltage door een externe voeding te laten verzorgen, maar dit werkt dus ook niet goed.
Vandaar mijn poging om het AVCC voltage door een externe voeding te laten verzorgen, maar dit werkt dus ook niet goed.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
bij een verbruik van 25mA(volgens datasheet) is de dissipatie 300mW per kanaalknuisje schreef:Oscillatie zou kunnen, de AVCC opamp wordt namelijk bloedheet. Ik dacht dat dit kwam door het grote verschil tussen 15V en 3.3V.
Vandaar mijn poging om het AVCC voltage door een externe voeding te laten verzorgen, maar dit werkt dus ook niet goed.
als de opamp uit 15V wordt gevoed dan kan ik het instorten van de 5V niet echt verklaren
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Misschien trekt de dac meer uit de 1.2V en 3.3V voedingen als de AVCC spanningen aanwezig zijn, maar dan zou de 5V nog steeds niet moeten teruglopen. De lokale regelaars weten desondanks hun afgegeven spanningen nog vast te houden.
De dac raakt lijkt wel van streek te raken als hij een AVCC spanning krijgt aangeboden, daarom begin ik de output stage te verdenken. Maar daar kan ik niets onregelmatigs aan ontdekken
De dac raakt lijkt wel van streek te raken als hij een AVCC spanning krijgt aangeboden, daarom begin ik de output stage te verdenken. Maar daar kan ik niets onregelmatigs aan ontdekken
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Weet je zeker dat je i2c 3,3v is ? Als je arduino op 5volt draait en je de interne pullups niet uitschakelt dan..........
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Knuidje gebruikt geen Arduino (helaas) maar heeft een "eigen" uC.ds23man schreef:Als je arduino op 5volt draait en je de interne pullups niet uitschakelt dan..........
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Die op 5 volt draait..... althans volgens zijn voedings opzet.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
In de definitieve opstelling draait de controller inderdaad op 5V om met zoveel mogelijk display's compatible te zijn. Nu draai ik voor het gemak even op 3.3V omdat ik dan geen level converter nodig heb voor de I2C bus.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Hij speelt gelukkig weer.
Was een slechte verbinding in de voeding na al het foutzoeken.
Was een slechte verbinding in de voeding na al het foutzoeken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
ik bedoel de slechte verbinding..... = porno voor de electronici 
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Voor pornoplaatjes moet je naar een ander forum. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik ben een vieze man....... lekkuh, lekkuh.....
