Maar ook dankzij de timmerman in de werkplaats van de lokale Hubo: die heeft heel precies gezaagd (ik hem daar ook een uurtje werkplaats tarief voor betaald) want de maatverschillen tussen beide kasten zijn niet meer dan een luizenpiemel. Die paar tientjes aan kosten betalen zich nu terug
Project #2: Vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project #2: Vloerstaander
Ja, viel mij ook 100% mee, ik zat eerst aan allerhande hulpstukken te denken maar de methode met (duck)tape werkte goed.
Maar ook dankzij de timmerman in de werkplaats van de lokale Hubo: die heeft heel precies gezaagd (ik hem daar ook een uurtje werkplaats tarief voor betaald) want de maatverschillen tussen beide kasten zijn niet meer dan een luizenpiemel. Die paar tientjes aan kosten betalen zich nu terug
Maar ook dankzij de timmerman in de werkplaats van de lokale Hubo: die heeft heel precies gezaagd (ik hem daar ook een uurtje werkplaats tarief voor betaald) want de maatverschillen tussen beide kasten zijn niet meer dan een luizenpiemel. Die paar tientjes aan kosten betalen zich nu terug
Re: Project #2: Vloerstaander
Was wat laat terug van kantoor, na het eten even toch een paar latten langs de kasten gezet. Latten zijn 120cm is toch wat hoog op de poten, de al geschetste 110cm zijwanden zijn beter lijkt mij. Dan wel een graad of 5 achterover laten hellen.
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik wil jullie niet vervelen met elke scheet inzake de constructie, maar ik wou ook even wat dingen met de nieuwe camera uitproberen tussen deze werkzaamheden door, dus gelijk maar een plaatje geschoten ter documentatie
Bezig met de sponning voor de achterwand. Voor beide kasten alles op maat gemaakt maar te weinig klemmen momenteel in huis om ze allebei in een keer te lijmen. Dus nu de eerste gedaan en over een uurtje of 2 de andere kast.
Bezig met de sponning voor de achterwand. Voor beide kasten alles op maat gemaakt maar te weinig klemmen momenteel in huis om ze allebei in een keer te lijmen. Dus nu de eerste gedaan en over een uurtje of 2 de andere kast.
Re: Project #2: Vloerstaander
Dat doe je zeker niet, integendeel ... de tussenstapjes zijn ook altijd zeer leuk en leerzaam om te zienhsmeets schreef:Ik wil jullie niet vervelen met elke scheet inzake de constructie
Re: Project #2: Vloerstaander
Okido, nou nog eentje dan, paar uurtjes verder, het werd ineens mooi weer buiten, dus even zitten doorklussen in de zon buiten.
Re: Project #2: Vloerstaander
Vinc, je bent niet de enige: mijn buurman kwam even kijken: Enne? luidspreker 2.0? of ga je iets begraven? 
Re: Project #2: Vloerstaander
volgens mij wordt dit een fantastisch setje... met liefde en vakmanschap gemaakt 
Re: Project #2: Vloerstaander
@ WielkeB : Dat vakmanschap valt wel mee, ben ook maar een kantoorp*k die wat in de IT doet......en tegen gebruikers steevast zegt: de bug zit tussen stoel en toetsenbord.
Zo, weer even gelegenheid gehad om wat de prutsen aan de kasten. Grootste gedeelte van de interne bracing aangebracht in beide kasten.
Heb het mijzelf makkelijk gemaakt en de lijmpunten allemaal even tijdelijk met een schroef gefixeerd. Volgende keer de interne bracing afmaken: de verbinding van de zijwanden naar de centrale paal. Zaterdag haal ik denkelijke het MDF voor de achterwand en het klankbord.
Zo, weer even gelegenheid gehad om wat de prutsen aan de kasten. Grootste gedeelte van de interne bracing aangebracht in beide kasten.
Heb het mijzelf makkelijk gemaakt en de lijmpunten allemaal even tijdelijk met een schroef gefixeerd. Volgende keer de interne bracing afmaken: de verbinding van de zijwanden naar de centrale paal. Zaterdag haal ik denkelijke het MDF voor de achterwand en het klankbord.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
PEBKAC!hsmeets schreef:de bug zit tussen stoel en toetsenbord.
Problem Exists Between Keyboard And Chair
Re: Project #2: Vloerstaander
<offtopic>
Ja, Ja, IT humor.......waar zit de any key op het toetsenbord? vraagt de gebruiker....
</offtopic>
Euh, eerst toch even de achterwanden maken eer ik verder ga met de interne bracing want anders wordt het overnemen van de binnenkantmaat van de kast wat lastiger.
De bestelde drivers zijn onderweg naar mij toe. Met het lange weekend van hemelvaart ben ik denkelijk wel zo ver dat ik de drivers kan monteren.....
Ja, Ja, IT humor.......waar zit de any key op het toetsenbord? vraagt de gebruiker....
</offtopic>
Euh, eerst toch even de achterwanden maken eer ik verder ga met de interne bracing want anders wordt het overnemen van de binnenkantmaat van de kast wat lastiger.
De bestelde drivers zijn onderweg naar mij toe. Met het lange weekend van hemelvaart ben ik denkelijk wel zo ver dat ik de drivers kan monteren.....
Re: Project #2: Vloerstaander
even een intermezzo, de speaker maar een ruigere versie....
De verhouding kloppen nog niet bepaald, maar wel leuk om in gedachten te houden als een doorontwikkeling.
In de onderste kast een 10" als subwoofer en 8" als woofer. In de topkast een mid en tweet, eventueel een d'appolito opstelleng
De verhouding kloppen nog niet bepaald, maar wel leuk om in gedachten te houden als een doorontwikkeling.
In de onderste kast een 10" als subwoofer en 8" als woofer. In de topkast een mid en tweet, eventueel een d'appolito opstelleng
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
Je hebt al hout gehaald en zelfs al een halve kast in elkaar staan en nu weer een nieuw ontwerp?
Als je zegt door ontwikkeling dan zou je ook kunnen denken aan een sub/breedbander in de lage kast en een supertweeter in de bovenste.
Als je zegt door ontwikkeling dan zou je ook kunnen denken aan een sub/breedbander in de lage kast en een supertweeter in de bovenste.
Re: Project #2: Vloerstaander
No worries. Dit gaat hem niet worden, wellicht een andere keer, misschien.
Het was iets dat mij gisteren als vorm te binnenschoot, dus even een schets van gemaakt. Puur vanuit het design bekeken kloppen ook de verhouding niet, zo het eerste gevoel is dat de zijkanten van de topkast wat minder moeten uitwaaieren en niet met de 5 graden van de onderkast. Wellicht dat ook de taille iets omlaag moet (en de topkast hoger/smaller wordt).
Ik zit wel over te dubben om mijn eerste bouwsel (nog steeds in de grondlak) af te breken: het MDF krimp/uitzet duiveltje heeft toegeslagen (ja ik was eigenwijs, ik had beter kunnen weten). Dus ik zat al stiekem na te denken over de vorm van een nieuwe monitor kast......en zo kom je vanzelf dan tot zoiets als hierboven.....
Het was iets dat mij gisteren als vorm te binnenschoot, dus even een schets van gemaakt. Puur vanuit het design bekeken kloppen ook de verhouding niet, zo het eerste gevoel is dat de zijkanten van de topkast wat minder moeten uitwaaieren en niet met de 5 graden van de onderkast. Wellicht dat ook de taille iets omlaag moet (en de topkast hoger/smaller wordt).
Ik zit wel over te dubben om mijn eerste bouwsel (nog steeds in de grondlak) af te breken: het MDF krimp/uitzet duiveltje heeft toegeslagen (ja ik was eigenwijs, ik had beter kunnen weten). Dus ik zat al stiekem na te denken over de vorm van een nieuwe monitor kast......en zo kom je vanzelf dan tot zoiets als hierboven.....
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
Het lijkt een beetje op een koning in een schaakspel. Op zich vind ik het wel wat hebben hoor.
Re: Project #2: Vloerstaander
King by Chess-AudioVinculum schreef:Het lijkt een beetje op een koning in een schaakspel. Op zich vind ik het wel wat hebben hoor.
maar nu eerst verder met model "Bishop" en dan "Pawn"
oops, opletten vanavond natuurlijk geen plaatselijke koopavond in het dorp wegens 4 mei, dus even zorgen dat ik voor zessen bij de Hubo ben geweest.
Re: Project #2: Vloerstaander
Je bent niet de enige IT'er... ik verwijs ze steeds keurig terug naar de helpdesk of applicatiebeheer...alsof mijn ESX omgeving en Oracle servers ergens de boosdoener van kunnen zijn....tsshsmeets schreef:@ WielkeB : Dat vakmanschap valt wel mee, ben ook maar een kantoorp*k die wat in de IT doet......en tegen gebruikers steevast zegt: de bug zit tussen stoel en toetsenbord.
Re: Project #2: Vloerstaander
Geloof dat inderdaad de nodige it'ers dit forum frequenteren.
Gisteren dus nog even wat platen MDF gehaald voor de vroegere winkelsluiting vanwege herdenkingsdag. Bij thuiskomst decoupeer zaag en geleider gehanteerd om de achterwanden te zagen, maar ondanks geleider wandelt het zaagje nog steeds alle kanten op. Een plaat verpruts en met de P in gestopt
Vanmorgen de vorm op de platen afgetekend en de platen weer in de auto geladen en terug naar hubo om het daar te laten zagen. Achterwanden precies op maat en de platen voor het klankbord met ietsjes overmaat dat ik later met de frees weghaal. Vervolgens allerhande boodschappen gaan doen. Tussen een aantal boodschappen door melde Post.NL zich met een grote doos: de bestelde speakers zijn er:
Nadat alle boodschappen gedaan waren nog even naar de Bruna want daar lag nog een ander pakketje te wachten:
Oef wat zijn die dingen krachtig, goed dat ik niet nog zwaardere besteld heb, even liggen klooien en ja hoor, GVD
mijn vel zit er tussen en ik heb een 'pitsblaar', er vloeit bloed!
Na wat gejodel vanwege die pitsblaar in de late middag richting garage gegaan en de achterwanden in de kasten gezet. Misschien wel een boutje te veel gebruikt......nog snel even een nieuw imbus bitje halen want dat wat ik had draaide door in de kop van de bout bij een beetje meer kracht (intrekken van slagmoeren).
Gisteren dus nog even wat platen MDF gehaald voor de vroegere winkelsluiting vanwege herdenkingsdag. Bij thuiskomst decoupeer zaag en geleider gehanteerd om de achterwanden te zagen, maar ondanks geleider wandelt het zaagje nog steeds alle kanten op. Een plaat verpruts en met de P in gestopt
Vanmorgen de vorm op de platen afgetekend en de platen weer in de auto geladen en terug naar hubo om het daar te laten zagen. Achterwanden precies op maat en de platen voor het klankbord met ietsjes overmaat dat ik later met de frees weghaal. Vervolgens allerhande boodschappen gaan doen. Tussen een aantal boodschappen door melde Post.NL zich met een grote doos: de bestelde speakers zijn er:
Nadat alle boodschappen gedaan waren nog even naar de Bruna want daar lag nog een ander pakketje te wachten:
Oef wat zijn die dingen krachtig, goed dat ik niet nog zwaardere besteld heb, even liggen klooien en ja hoor, GVD
Na wat gejodel vanwege die pitsblaar in de late middag richting garage gegaan en de achterwanden in de kasten gezet. Misschien wel een boutje te veel gebruikt......nog snel even een nieuw imbus bitje halen want dat wat ik had draaide door in de kop van de bout bij een beetje meer kracht (intrekken van slagmoeren).
Re: Project #2: Vloerstaander
Flink gewerkt ...en over en weer gereden.
Die magneetjes zijn inderdaad erg krachtig. Op het werk gebruiken we ze soms en daar gebeuren zeer vervelende dingen mee. (we maken o.a. hall-sensoren en als zo'm magneetje zoek geraakt gebeuren er soms vreemde dingen als je eens toevallig een hall sensor uitmeet op je bureau)
Je gaat een stevig frame voor je speakerdoek mogen maken,of je krijgt het er nooit meer vanaf zonder schade.
Die magneetjes zijn inderdaad erg krachtig. Op het werk gebruiken we ze soms en daar gebeuren zeer vervelende dingen mee. (we maken o.a. hall-sensoren en als zo'm magneetje zoek geraakt gebeuren er soms vreemde dingen als je eens toevallig een hall sensor uitmeet op je bureau)
Je gaat een stevig frame voor je speakerdoek mogen maken,of je krijgt het er nooit meer vanaf zonder schade.
Re: Project #2: Vloerstaander
Met de kracht zal het wel meevallen: de magneten zullen niet 'koud' tegen elkaar aan komen, er zal nog iets van een 4 a 6mm MDF tussen zitten, wat de beste afstand is moet ik nog even uitvogelen.
Re: Project #2: Vloerstaander
4 a 6mm zal de kracht inderdaad wel aanzienlijk afzwakken. Dat zal wel goed komen dan.
Re: Project #2: Vloerstaander
Heb zelf onlangs wat geëxperimenteerd met magneetjes van 18mm doorsnede en een paar mm dik. Die moeten hooguit 1,5 à 2 mm onder het houtoppervlak zitten. Was iets met het kwadraat van de afstand... 
Re: Project #2: Vloerstaander
ik heb er van 25mm in diameter en 3mm dik (http://www.supermagnete.de/dut/S-25-03-N), klein proefje liet zien dat met 8mm tussen beide de kracht nog zeer sterk is en straks ook de neiging tot afschuiven wel kan opvangen (icm de wrijving). Als ik het hout voor het front in huis heb kan ik wel de definitieve maat bepalen.markbakk schreef:Heb zelf onlangs wat geëxperimenteerd met magneetjes van 18mm doorsnede en een paar mm dik. Die moeten hooguit 1,5 à 2 mm onder het houtoppervlak zitten. Was iets met het kwadraat van de afstand...
Re: Project #2: Vloerstaander
Ah ja, tussen 2 magneten wel. Ik hoop te kunnen volstaan met een stukje ijzer in het frontje.
