Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Ja, viel mij ook 100% mee, ik zat eerst aan allerhande hulpstukken te denken maar de methode met (duck)tape werkte goed.

Maar ook dankzij de timmerman in de werkplaats van de lokale Hubo: die heeft heel precies gezaagd (ik hem daar ook een uurtje werkplaats tarief voor betaald) want de maatverschillen tussen beide kasten zijn niet meer dan een luizenpiemel. Die paar tientjes aan kosten betalen zich nu terug :-)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Ja, goed zaagwerk is zijn geld meestal wel waard.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Was wat laat terug van kantoor, na het eten even toch een paar latten langs de kasten gezet. Latten zijn 120cm is toch wat hoog op de poten, de al geschetste 110cm zijwanden zijn beter lijkt mij. Dan wel een graad of 5 achterover laten hellen.
ls2-dag3.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Ik wil jullie niet vervelen met elke scheet inzake de constructie, maar ik wou ook even wat dingen met de nieuwe camera uitproberen tussen deze werkzaamheden door, dus gelijk maar een plaatje geschoten ter documentatie

Bezig met de sponning voor de achterwand. Voor beide kasten alles op maat gemaakt maar te weinig klemmen momenteel in huis om ze allebei in een keer te lijmen. Dus nu de eerste gedaan en over een uurtje of 2 de andere kast.
ls2-dag4.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door SARK »

hsmeets schreef:
Ik wil jullie niet vervelen met elke scheet inzake de constructie
Dat doe je zeker niet, integendeel ... de tussenstapjes zijn ook altijd zeer leuk en leerzaam om te zien :idea:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Okido, nou nog eentje dan, paar uurtjes verder, het werd ineens mooi weer buiten, dus even zitten doorklussen in de zon buiten.
ls2-dag4-2.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

In deze oriëntatie is het wel echt net een grafkist... :hide:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vinc, je bent niet de enige: mijn buurman kwam even kijken: Enne? luidspreker 2.0? of ga je iets begraven? :shock:
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door WielkeB »

volgens mij wordt dit een fantastisch setje... met liefde en vakmanschap gemaakt :wink:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

@ WielkeB : Dat vakmanschap valt wel mee, ben ook maar een kantoorp*k die wat in de IT doet......en tegen gebruikers steevast zegt: de bug zit tussen stoel en toetsenbord.

Zo, weer even gelegenheid gehad om wat de prutsen aan de kasten. Grootste gedeelte van de interne bracing aangebracht in beide kasten.
ls2-dag5.jpg
Heb het mijzelf makkelijk gemaakt en de lijmpunten allemaal even tijdelijk met een schroef gefixeerd. Volgende keer de interne bracing afmaken: de verbinding van de zijwanden naar de centrale paal. Zaterdag haal ik denkelijke het MDF voor de achterwand en het klankbord.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

hsmeets schreef:
de bug zit tussen stoel en toetsenbord.
PEBKAC!
Problem Exists Between Keyboard And Chair
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

<offtopic>
Ja, Ja, IT humor.......waar zit de any key op het toetsenbord? vraagt de gebruiker....
</offtopic>

Euh, eerst toch even de achterwanden maken eer ik verder ga met de interne bracing want anders wordt het overnemen van de binnenkantmaat van de kast wat lastiger.

De bestelde drivers zijn onderweg naar mij toe. Met het lange weekend van hemelvaart ben ik denkelijk wel zo ver dat ik de drivers kan monteren.....
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

even een intermezzo, de speaker maar een ruigere versie....
Accent - Evolution - Render.jpg
De verhouding kloppen nog niet bepaald, maar wel leuk om in gedachten te houden als een doorontwikkeling.

In de onderste kast een 10" als subwoofer en 8" als woofer. In de topkast een mid en tweet, eventueel een d'appolito opstelleng
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

Je hebt al hout gehaald en zelfs al een halve kast in elkaar staan en nu weer een nieuw ontwerp? :shock:
Als je zegt door ontwikkeling dan zou je ook kunnen denken aan een sub/breedbander in de lage kast en een supertweeter in de bovenste.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

No worries. Dit gaat hem niet worden, wellicht een andere keer, misschien.

Het was iets dat mij gisteren als vorm te binnenschoot, dus even een schets van gemaakt. Puur vanuit het design bekeken kloppen ook de verhouding niet, zo het eerste gevoel is dat de zijkanten van de topkast wat minder moeten uitwaaieren en niet met de 5 graden van de onderkast. Wellicht dat ook de taille iets omlaag moet (en de topkast hoger/smaller wordt).

Ik zit wel over te dubben om mijn eerste bouwsel (nog steeds in de grondlak) af te breken: het MDF krimp/uitzet duiveltje heeft toegeslagen (ja ik was eigenwijs, ik had beter kunnen weten). Dus ik zat al stiekem na te denken over de vorm van een nieuwe monitor kast......en zo kom je vanzelf dan tot zoiets als hierboven.....
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

Het lijkt een beetje op een koning in een schaakspel. Op zich vind ik het wel wat hebben hoor.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
Het lijkt een beetje op een koning in een schaakspel. Op zich vind ik het wel wat hebben hoor.
King by Chess-Audio :-)

maar nu eerst verder met model "Bishop" en dan "Pawn" :rofl:

oops, opletten vanavond natuurlijk geen plaatselijke koopavond in het dorp wegens 4 mei, dus even zorgen dat ik voor zessen bij de Hubo ben geweest.
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door WielkeB »

hsmeets schreef:
@ WielkeB : Dat vakmanschap valt wel mee, ben ook maar een kantoorp*k die wat in de IT doet......en tegen gebruikers steevast zegt: de bug zit tussen stoel en toetsenbord.
Je bent niet de enige IT'er... ik verwijs ze steeds keurig terug naar de helpdesk of applicatiebeheer...alsof mijn ESX omgeving en Oracle servers ergens de boosdoener van kunnen zijn....tss :lol:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Geloof dat inderdaad de nodige it'ers dit forum frequenteren.

Gisteren dus nog even wat platen MDF gehaald voor de vroegere winkelsluiting vanwege herdenkingsdag. Bij thuiskomst decoupeer zaag en geleider gehanteerd om de achterwanden te zagen, maar ondanks geleider wandelt het zaagje nog steeds alle kanten op. Een plaat verpruts en met de P in gestopt :evil:

Vanmorgen de vorm op de platen afgetekend en de platen weer in de auto geladen en terug naar hubo om het daar te laten zagen. Achterwanden precies op maat en de platen voor het klankbord met ietsjes overmaat dat ik later met de frees weghaal. Vervolgens allerhande boodschappen gaan doen. Tussen een aantal boodschappen door melde Post.NL zich met een grote doos: de bestelde speakers zijn er:
drivers.jpg
Nadat alle boodschappen gedaan waren nog even naar de Bruna want daar lag nog een ander pakketje te wachten:
magneten.jpg
Oef wat zijn die dingen krachtig, goed dat ik niet nog zwaardere besteld heb, even liggen klooien en ja hoor, GVD :evil: mijn vel zit er tussen en ik heb een 'pitsblaar', er vloeit bloed!

Na wat gejodel vanwege die pitsblaar in de late middag richting garage gegaan en de achterwanden in de kasten gezet. Misschien wel een boutje te veel gebruikt......nog snel even een nieuw imbus bitje halen want dat wat ik had draaide door in de kop van de bout bij een beetje meer kracht (intrekken van slagmoeren).
ls2-dag6.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Flink gewerkt ...en over en weer gereden. :lol:

Die magneetjes zijn inderdaad erg krachtig. Op het werk gebruiken we ze soms en daar gebeuren zeer vervelende dingen mee. (we maken o.a. hall-sensoren en als zo'm magneetje zoek geraakt gebeuren er soms vreemde dingen als je eens toevallig een hall sensor uitmeet op je bureau)
Je gaat een stevig frame voor je speakerdoek mogen maken,of je krijgt het er nooit meer vanaf zonder schade.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Met de kracht zal het wel meevallen: de magneten zullen niet 'koud' tegen elkaar aan komen, er zal nog iets van een 4 a 6mm MDF tussen zitten, wat de beste afstand is moet ik nog even uitvogelen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

4 a 6mm zal de kracht inderdaad wel aanzienlijk afzwakken. Dat zal wel goed komen dan.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door markbakk »

Heb zelf onlangs wat geëxperimenteerd met magneetjes van 18mm doorsnede en een paar mm dik. Die moeten hooguit 1,5 à 2 mm onder het houtoppervlak zitten. Was iets met het kwadraat van de afstand... :-$
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

markbakk schreef:
Heb zelf onlangs wat geëxperimenteerd met magneetjes van 18mm doorsnede en een paar mm dik. Die moeten hooguit 1,5 à 2 mm onder het houtoppervlak zitten. Was iets met het kwadraat van de afstand... :-$
ik heb er van 25mm in diameter en 3mm dik (http://www.supermagnete.de/dut/S-25-03-N), klein proefje liet zien dat met 8mm tussen beide de kracht nog zeer sterk is en straks ook de neiging tot afschuiven wel kan opvangen (icm de wrijving). Als ik het hout voor het front in huis heb kan ik wel de definitieve maat bepalen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door markbakk »

Ah ja, tussen 2 magneten wel. Ik hoop te kunnen volstaan met een stukje ijzer in het frontje.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”