HK DAC vragentopic
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Hallo Mischa
Goed om te horen, ik denk toch dat hij inderdaad defect is, maar zeker weten zal ik natuurlijk pas als ik een ander exemplaar kan proberen, in iedergeval speel ik nu zonder probleem met de originele 5532.
Een fout op de print is bijna uitgesloten, omdat hij de vervorming op beide kanalen geeft.
Goed om te horen, ik denk toch dat hij inderdaad defect is, maar zeker weten zal ik natuurlijk pas als ik een ander exemplaar kan proberen, in iedergeval speel ik nu zonder probleem met de originele 5532.
Een fout op de print is bijna uitgesloten, omdat hij de vervorming op beide kanalen geeft.
Ik verwacht daar eerlijk gezegt niet zoveel van, omdat hij eigenlijk wel goed versterkt, maar alleen bij harde tonen is er oversturing.markje schreef:Hardy: kun je de opamp niet in een ander circuit testen? Een simpele inverterende versterker of zo?
Groeten Mark
En misschien is in een andere configuratie met andere parameters niet direct iets te merken van een eventueel defect.
Zelfs met een test cd met diverse tonen kon ik het niet waarnemen, terwijl hij met muziek niet te gebruiken is.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Ik ontdek dat ik e.e.a. destijds ook nog nader had bekeken, en dat de 16V elco enkel in het 3,3V circuit zaten. De elco's rond de opamp waren 25V. Dat nu iets andere waarde zijn gebruikt, zou goed kunnen. De 2e lading DAC's had ook andere condensatoren dan de 1e lading, en ze hadden ook een lichte modificatie ondergaan. Het blijft dus een beetje oppassen vanwege variaties tussen diverse exemplaren.hardy schreef:
Ps: ineens herinner ik weer dat we niet enkel 12V gebruikten omdat vanuit Hong Kong eveneens met 12V werd geleverd, maar tevens omdat de elco's 16V zijn. Met 15V heb je dus nauwelijks enige reserve, terwijl een LM4562 gewoon perfect werkt op 12V.
De elco's, in de aan mijn geleverde dac-voeding, zijn allemaal 35 volt en op de dac-print worden in de 12 volt lijnen verder geen elco's toegepast, dus daarom kun je gerust ook 15 volt gebruiken.
Hmm: Aan de slag met de multimeter dus.
Dat zal ik sowieso doen. Maar ik snap het niet.
Zoals door mij weergegeven heb ik het volgens mij ook gedaan bij de Amplimo-trafo voor de UCD's.
Quote hierover van dit forum:
je zet de beide wikkelingen in serie en het knooppunt is dan 0 en de beide uiteinden zijn dan je 2* 30v
Dat zal ik sowieso doen. Maar ik snap het niet.
Zoals door mij weergegeven heb ik het volgens mij ook gedaan bij de Amplimo-trafo voor de UCD's.
Quote hierover van dit forum:
je zet de beide wikkelingen in serie en het knooppunt is dan 0 en de beide uiteinden zijn dan je 2* 30v
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Als de witte punten de fase aangeven, dan kan je inderdaad beter het aansluitschema van RobertD aanhouden. Laat je niet verwarren door de verbindingsbruggen die in de afbeelding over een andere aftakking lopen. Deze zijn niet verbonden waar ze elkaar kruisen. Zouden de bruggen aan de andere kant van de aansluitingen worden getekend, dan ziet het er als volgt uit:
CODE: Selecteer alles
220V 220V
| |
| |
x o o x
| |
-------------
-------------
| |
x o o x
| | |
| | |
12V 0V 12V
x vertegenwoordigt de ongemerkte aansluitpunten op de trafo
o vertegenwoordigt de aansluitpunten waar een wit puntje bij staat
Om nog even op die LM4562 opamp terug te komen, Er is in Almelo toch wel een elektronica winkel te vinden die dat IC verkoopt?
Of is dat ding zo zeldzaam?
Of is dat ding zo zeldzaam?
Kun je ook aangeven wat er dan beter aan is dan de eerste opzet van Hopsa?RobertD schreef:Het zal waarschijnlijk wel werken zoals jij het tekende, maar het is beter om de wikkelrichting in de gaten te houden.
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 12 feb 2009, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
De magneetvelden die de primaire wikkelingen opwekken moeten elkaar niet gaan tegenwerken, want dan houd je secundair geen spanning over.
Wanneer je de wikkelingen in tegenfase aansluit, is theoretisch de spanning aan de secundaire kant nul.
Leerzaam om even uit te proberen dus. De trafo gaat er niet van kapot, maar je kunt wel meten of je er secundair spanning uitkrijgt.
Omdat de meeste trafo's niet ideaal zijn, zal de andere wijze ook wel werken, maar waarschijnlijk is het vermogen dat de trafo dan kan afgeven veel kleiner.
Wanneer je de wikkelingen in tegenfase aansluit, is theoretisch de spanning aan de secundaire kant nul.
Leerzaam om even uit te proberen dus. De trafo gaat er niet van kapot, maar je kunt wel meten of je er secundair spanning uitkrijgt.
Omdat de meeste trafo's niet ideaal zijn, zal de andere wijze ook wel werken, maar waarschijnlijk is het vermogen dat de trafo dan kan afgeven veel kleiner.
Dit ga ik uiteraard proberen, wij hebben hier een winkel die er altijd alle moeite voor doet om ook exotische onderdelen, die hij niet in huis heeft, te bestellen.ray5150 schreef:Om nog even op die LM4562 opamp terug te komen, Er is in Almelo toch wel een elektronica winkel te vinden die dat IC verkoopt?
Of is dat ding zo zeldzaam?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Je moet de meter wel op Volt zetten en uiteraard op wisselspanning. Meestal een aanduiding V~ of VAC.hopsa schreef:Nadat er, na een klein plofje, rook uit mn multimeter kwam ben ik met die aktiviteit gestopt.
Maar weer es een nieuwe meter kopen en de gebruikshandleiding ter harte nemen.
Waarschijnlijk stond jouw meter op Ohms of Ampères. In dat laatste geval is er hooguit een zekering doorgepiept.
-
rickvdvalk
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
- Locatie: Delft
Ik heb ook een Hk-Dac op de plank liggen. Nu heb ik er door beperkte inbouw hoogte twee vragen over. Wat moet het minimale vermogen van de trafo zijn (zou 15VA genoeg zijn). En kan het kwaad de drie grote elco's van de voeding naast de print te monteren en ze dan met voldoende dik draad te verbinden aan de print?
Het exacte stroomverbruik heb ik nog niet gemeten maar afgaande op de datasheets van de verschillende IC's kan het nooit meer dan zo'n 300 mA. zijn. Neem dit ruim, zeg maar 500 mA. en je trafo van 15 VA is twee keer zoveel als je nodig hebt.
Er van uitgaande dat de trafo zo'n 15 Volt afgeeft.
Waarom dik draad? het bijgeleverde kabeltje is iets van 0,15 mm.
Er van uitgaande dat de trafo zo'n 15 Volt afgeeft.
Waarom dik draad? het bijgeleverde kabeltje is iets van 0,15 mm.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Een voordeel? Dat is ongewild toegevoegde weerstand haast nooit.

Plaats je de elco's in het verlengde van het printje, dan red je het met draadjes van 3 cm, en anders wellicht een centimeter of 5? In een ongunstig geval is een printbaantje soms langer.rickvdvalk schreef:En kan het kwaad de drie grote elco's van de voeding naast de print te monteren en ze dan met voldoende dik draad te verbinden aan de print?

