HK DAC vragentopic

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik heb kontakt gehad met de leverancier en als blijkt dat je LM4562 defect is, krijg je van mij een nieuwe en krijg ik het geld terug.

Groeten,
Mischa
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

De bron is mijn pc en aan de analoge uitgang van de DAC zit een potmeter van 50k als volumeregeling. Trafo is 15V (voeding heeft inderdaad 35V elco's, ook na de regulatoren.

Zowel met de NE als met de LM werkt hij goed...




Groeten Mark
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Bericht door hardy »

Hallo Mischa

Goed om te horen, ik denk toch dat hij inderdaad defect is, maar zeker weten zal ik natuurlijk pas als ik een ander exemplaar kan proberen, in iedergeval speel ik nu zonder probleem met de originele 5532.
Een fout op de print is bijna uitgesloten, omdat hij de vervorming op beide kanalen geeft.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Hardy: kun je de opamp niet in een ander circuit testen? Een simpele inverterende versterker of zo?



Groeten Mark
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Bericht door hardy »

:oops:
Laatst gewijzigd door hardy op wo 11 feb 2009, 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Bericht door hardy »

markje schreef:
Hardy: kun je de opamp niet in een ander circuit testen? Een simpele inverterende versterker of zo?



Groeten Mark
Ik verwacht daar eerlijk gezegt niet zoveel van, omdat hij eigenlijk wel goed versterkt, maar alleen bij harde tonen is er oversturing.
En misschien is in een andere configuratie met andere parameters niet direct iets te merken van een eventueel defect.
Zelfs met een test cd met diverse tonen kon ik het niet waarnemen, terwijl hij met muziek niet te gebruiken is.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Goed punt, ja, dan kun je het eigenlijk alleen testen met een andere LM...



Groeten Mark
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

hardy schreef:

Ps: ineens herinner ik weer dat we niet enkel 12V gebruikten omdat vanuit Hong Kong eveneens met 12V werd geleverd, maar tevens omdat de elco's 16V zijn. Met 15V heb je dus nauwelijks enige reserve, terwijl een LM4562 gewoon perfect werkt op 12V.

De elco's, in de aan mijn geleverde dac-voeding, zijn allemaal 35 volt en op de dac-print worden in de 12 volt lijnen verder geen elco's toegepast, dus daarom kun je gerust ook 15 volt gebruiken.
Ik ontdek dat ik e.e.a. destijds ook nog nader had bekeken, en dat de 16V elco enkel in het 3,3V circuit zaten. De elco's rond de opamp waren 25V. Dat nu iets andere waarde zijn gebruikt, zou goed kunnen. De 2e lading DAC's had ook andere condensatoren dan de 1e lading, en ze hadden ook een lichte modificatie ondergaan. Het blijft dus een beetje oppassen vanwege variaties tussen diverse exemplaren. O:)
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Ik ontving van Dick Best de volgende trafo( niettemin typeTRAZ147).

Ik wil deze aansluiten als aangegeven. Doe ik dat goed?
Bijlagen
trafo - aansluitingen.jpg
trafo.jpg
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Yep, zo zit hij goed.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Okee. Dank Markje.

Volgens mij heb ik aanleg!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Volgens mij moet het zó:

De punt in de trafo wikkeling geeft de wikkelrichting aan en daarmee ook de fase.

Het zal waarschijnlijk wel werken zoals jij het tekende, maar het is beter om de wikkelrichting in de gaten te houden.

Experimenteren maar, zou ik zo zeggen.
Bijlagen
trafo.jpg
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Hmm: Aan de slag met de multimeter dus.
Dat zal ik sowieso doen. Maar ik snap het niet.


Zoals door mij weergegeven heb ik het volgens mij ook gedaan bij de Amplimo-trafo voor de UCD's.

Quote hierover van dit forum:
je zet de beide wikkelingen in serie en het knooppunt is dan 0 en de beide uiteinden zijn dan je 2* 30v
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Als de witte punten de fase aangeven, dan kan je inderdaad beter het aansluitschema van RobertD aanhouden. Laat je niet verwarren door de verbindingsbruggen die in de afbeelding over een andere aftakking lopen. Deze zijn niet verbonden waar ze elkaar kruisen. Zouden de bruggen aan de andere kant van de aansluitingen worden getekend, dan ziet het er als volgt uit:

CODE: Selecteer alles

          220V        220V
           |           |
           |           |
     x     o     o     x
     |           |
     -------------

     -------------
     |           |
     x     o     o     x
           |     |     |
           |     |     |
          12V    0V    12V


x vertegenwoordigt de ongemerkte aansluitpunten op de trafo
o vertegenwoordigt de aansluitpunten waar een wit puntje bij staat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Om nog even op die LM4562 opamp terug te komen, Er is in Almelo toch wel een elektronica winkel te vinden die dat IC verkoopt?

Of is dat ding zo zeldzaam?

RobertD schreef:
Het zal waarschijnlijk wel werken zoals jij het tekende, maar het is beter om de wikkelrichting in de gaten te houden.
Kun je ook aangeven wat er dan beter aan is dan de eerste opzet van Hopsa?
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 12 feb 2009, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De magneetvelden die de primaire wikkelingen opwekken moeten elkaar niet gaan tegenwerken, want dan houd je secundair geen spanning over.
Wanneer je de wikkelingen in tegenfase aansluit, is theoretisch de spanning aan de secundaire kant nul.

Leerzaam om even uit te proberen dus. De trafo gaat er niet van kapot, maar je kunt wel meten of je er secundair spanning uitkrijgt.

Omdat de meeste trafo's niet ideaal zijn, zal de andere wijze ook wel werken, maar waarschijnlijk is het vermogen dat de trafo dan kan afgeven veel kleiner.
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Nadat er, na een klein plofje, rook uit mn multimeter kwam ben ik met die aktiviteit gestopt.
Maar weer es een nieuwe meter kopen en de gebruikshandleiding ter harte nemen.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Bericht door hardy »

ray5150 schreef:
Om nog even op die LM4562 opamp terug te komen, Er is in Almelo toch wel een elektronica winkel te vinden die dat IC verkoopt?

Of is dat ding zo zeldzaam?
Dit ga ik uiteraard proberen, wij hebben hier een winkel die er altijd alle moeite voor doet om ook exotische onderdelen, die hij niet in huis heeft, te bestellen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

hopsa schreef:
Nadat er, na een klein plofje, rook uit mn multimeter kwam ben ik met die aktiviteit gestopt.
Maar weer es een nieuwe meter kopen en de gebruikshandleiding ter harte nemen.
Je moet de meter wel op Volt zetten en uiteraard op wisselspanning. Meestal een aanduiding V~ of VAC.

Waarschijnlijk stond jouw meter op Ohms of Ampères. In dat laatste geval is er hooguit een zekering doorgepiept.
rickvdvalk
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
Locatie: Delft

Bericht door rickvdvalk »

Ik heb ook een Hk-Dac op de plank liggen. Nu heb ik er door beperkte inbouw hoogte twee vragen over. Wat moet het minimale vermogen van de trafo zijn (zou 15VA genoeg zijn). En kan het kwaad de drie grote elco's van de voeding naast de print te monteren en ze dan met voldoende dik draad te verbinden aan de print?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Het exacte stroomverbruik heb ik nog niet gemeten maar afgaande op de datasheets van de verschillende IC's kan het nooit meer dan zo'n 300 mA. zijn. Neem dit ruim, zeg maar 500 mA. en je trafo van 15 VA is twee keer zoveel als je nodig hebt.

Er van uitgaande dat de trafo zo'n 15 Volt afgeeft.

Waarom dik draad? het bijgeleverde kabeltje is iets van 0,15 mm.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

ray5150 schreef:
........

Waarom dik draad? het bijgeleverde kabeltje is iets van 0,15 mm.
En waarom dik luidsprekerdraad? De kabels van de versterker naar de aansluitterminals zijn ook altijd superdun, dus waarom zo'n dikke kabel vanaf het aansluitpunt naar de luidspreker?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

@danielv,

Dat kan je niet vergelijken. Bij zo'n laag-ohmige belasting heeft de hogere weerstand van een paar meter dunne luidsprekerkabel al snel invloed op de totale belasting en op het gedrag van de luidspreker.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

@Marp als ik daaruit een conclusie moet trekken zou het bij hoogohmige belasting dan een voordeel zijn:S :shock: oke je hebt natuurlijk wel gelijk;) mijn fout
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Een voordeel? Dat is ongewild toegevoegde weerstand haast nooit.
rickvdvalk schreef:
En kan het kwaad de drie grote elco's van de voeding naast de print te monteren en ze dan met voldoende dik draad te verbinden aan de print?
Plaats je de elco's in het verlengde van het printje, dan red je het met draadjes van 3 cm, en anders wellicht een centimeter of 5? In een ongunstig geval is een printbaantje soms langer. ;)
Plaats reactie