Bouwen van de Sub + wisselen van Plateamp Hypex> Mivoc

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bouwen van de Sub + wisselen van Plateamp Hypex> Mivoc

Bericht door hannesie »

Ik heb dus mijn luidsprekers al een poosje staan, en heb er al diverse keren verbeteringen op aangebracht.

Filter heeft al een upgrade gekregen, het front is al eens op de schop geweest, en het eerste wat ik destijds heb gedaan is de kast van het laag actief gemaakt met ongeveer de laatste Hypex HS 80.
Dat scheelde al aardig wat in het totaal, het is een mono uitvoering geworden van de toenmalige SUB van de Seas Triplet.
triplet.jpg
De kasten zijn destijds afgestemd op een breedte van 22 cm en een schuine interne wand waar de Seas CA21RE4X/DC is is geplaatst.
stonewall.jpg
Een bandpass waar niet iedereen gek van is, maar daar kan dus wel wat aan gedaan worden. :rock:

Ik ben aan het zoeken geweest, en kom nu gezien het totaal van het concept, wat ook bij elkaar is gezocht op rendement e.d. tot een kast die dan 22,1 cm breed is en een hoogte van 60 cm en de diepte zou dan ongeveer 50 cm kunnen worden, daar kan ik nog wel wat mee spelen.

Dit houd dan in een inhoud van +57 Liter (Closed Box)en een maximale breedte voor de Woofer die dan voor de Belgisch hardstenen panelen geplaatst kan worden, dan is het totaal 27 cm te gebruiken.

Wat voor mij lijkt de maximale maat voor de Driver.
Nu heb ik er al een paar gevonden, maar mede het rendement en het mogelijk opnieuw benutten van de Hypex HS 80 leek mij de Scan Speak Discovery 26W/4534G00 eigenlijk de best matchende driver.

Rendement van 90,5 dB, Omtrek 27,2 cm "kennet",dus ook een grote maat en xmax redelijk met een gesloten kast, en een Resonantie frequentie van 23 Hz en de prijs €89,94 :kwijl: .

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4534g00.pdf

Weten jullie een betere, dat kan altijd natuurlijk, maar gezien het kostenplaatje is dit toch wel betaalbaar om mee te experimenteren.
Ben benieuwd of jullie nog leukere/betere vinden in maat en prijs. :idea:
Laatst gewijzigd door hannesie op za 07 dec 2019, 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

Ik heb dus ook met de Peerless XLS-10 de vergelijking gemaakt, maar die heeft dan duidelijk een minder rendement.
winisd.jpg
Kan het zijn met 52 liter en de instellingen van de Hypex HS 80 dat ik iets dergelijks kan verwachten?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door dre »

ik zou wel voor een 15inch gaan,dan zou ik het echt als een aanwinst zien.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door Henkjan »

als t smal moet zijn: paartje Trio8 per kant (heb je meteen een goed rendement) of die ovale TB uit m'n paasproject van vorig jaar.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
als t smal moet zijn: paartje Trio8 per kant (heb je meteen een goed rendement) of die ovale TB uit m'n paasproject van vorig jaar.
Topic heet ook "+ betaalbaar" :D

Als ik dus 4 Trio's er tegen aan gooi, word het wel wat duurder. :sure:

Even wat rendements-verschil in kaart gebracht.
Peerless 10 XLS, Trio8 en de SS 26.
Als de Hypex HS 80 dit kan doen heb ik het meest eerlijke vergelijk, het natuurlijk geen kunst om er gelijk een Hypex DS4.0 tegenaan te gooien of meer van dit soort fratsen. :mrgreen:

Juist in de beperking is de keuze best wel moeilijker, je gaat ook niet snel een gat aan de zijkant zagen.
En ik ben dus wel benieuwd of het zoveel scheelt als Jeroen zegt. :shock:
Bijlagen
3drivers.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door Henkjan »

1 stuks 8" lijkt me ook wat mager... met 2 heb je een stuk beter rendement, tegen een prijs uiteraard. maar wel past t nog tussen je steen...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

Dan kan ik ook nog wel eerst wat stoeien met die Daytons 215 die ik in de Blanda 's heb zitten.
Ik heb ook nog 2 x 215 PR van Dayton liggen.
dayton pr.jpg
Dan kan ik later ook nog wel er een schijf voor zetten voor als het groter moet.

Ik begreep juist dat het met meer oppervlak wat makkelijker kan, en geeft die 26 cm wat meer. :roll:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

ss.jpg
Toch maar de Scan Speak Discovery 26W/4534G00 besteld, en die zijn vandaag binnen.

Moving mass 52 gram aluminium. :kwijl:

Nu maar eens een kastje voor gaan bouwen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

Ik ben uiteraard eigenwijs, maar dit had ik in mijn eigenwijsheid niet helemaal voorzien. :mrgreen:

Het dus wel zo dat de uitsparing voor de driver ook meegenomen moet worden, en niet alleen de voorkant/flens.

Nu is dus de uitsparing 231 mm en de kastbreedte 220 mm.

Daar moet dus iets op verzonnen worden, een dikkere plank van 27 cm breed en dan aan de achterzijde het laten aansluiten op de body van het hoofdvolume.
Er blijft als je het recht uitfreest net een streepje open staan.

Ik denk dat ik de plaatselijke meubelmaker maar eens ga raadplegen :lol:
Bijlagen
SUB.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zoeken voor de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

We zijn dus weer een stapje verder. :mrgreen:

Hoe dichter bij Dordt, hoe beter het wordt. :rock:

Arno heeft mijn probleem perfect op kunnen lossen, en Karwei heeft voor mij heel netjes gezaagd.

De voor en achterzijde 22 mm MDF en de rest 18 mm, de wanden/platen met Belgisch Hardsteen en loodbitumenlaag, die er dan voor zorgen dat de zijwanden geen trilling meer door kunnen geven/opnemen.
ssb.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door knuisje »

Mooi opgelost. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

Het was wel behoorlijk krap, maar met het werken met de "gemotoriseerde rasp" toch nog even de benen van de unit wat ruimte gegeven.

En dan past het precies. :rock:
ssw.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door bartsegers »

Werkt prima zon raspje!
Heb zelf ook eens voor 2,50€ in de gamma bakken wat gescoord.
Bijlagen
Foto-6FT7RDWO.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

De kasten zijn wat verder, inmiddels de boven en onderzijde er tegen aan gelijmd met montagekit.
Ook nog een stevige fout door het restmateriaal mee te nemen, eerst de verkeerde gelijmd. :oops:
Als je dan de kasten op elkaar zet heb je pas in de gaten dat je iets fout doet. :D
DSC_0537.jpg
Nu de 2 kasten op de juiste formaten en de aansluiting met de Plateamp maar met de Speakon aansluiting gedaan, dan kan ik wisselen en verschillen constateren.
DSC_0539.jpg
De baffle zet ik met dikke schroeven tegen het front, kan ik er altijd nog wat anders tegenaan plakken/schroeven. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

Ik kan er dus al een luidspreker in zetten, maar eerst maar de linker ook klaar maken.
DSC_0542.jpg
Ik heb het staande randje ook nog bij kunnen werken aan de binnenzijde zodat er een schuine vloeiender overgang is van de baffle naar de kast zelf.
afschuining.jpg
Duidelijk wat meer liters als de vorige kast.
DSC_0541.jpg
DSC_0540.jpg
Aan de achterzijde wel mooi vlak gemaakt maar door waarschijnlijk het aantrekken van de bouten toch wel een minuscuul klein randje te zien, maar een streepje kit dicht het wel.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door Rizzo »

Gaaf Hans! Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden in vergelijking met de bandpass. Het ziet er in ieder geval altijd indrukwekkend uit, een 10-incher :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

Dacht ik vanavond, ik ga dat maar afmaken, kom ik dus een aantal schroeven tekort om de tweede unit op zijn plaats te zetten. :oops: :oops:

Morgen dan maar weer even naar de locale speaker(kits)leverancier/bouwer.
DSC_0543.jpg
Maar 1 heb ik alvast er in zitten. :rock: :rock:
DSC_0546.jpg
Dat geeft toch wel een andere indruk als de bandpass. :sure: :sure:

De rasp die ik gebruikte voor de afschuining aan de binnenkant is wel erg makkelijk om even (grof, tenslotte is uit het zicht 8) ) te graven.
DSC_0544.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door Lnsadnoh »

Verdomme Hans, haha!
Leuk!
Ben al een tijdje niet meer online geweest.

Mooi stukje freeswerk / vakmanschap.
Ga je ze actief aansturen met de HS 80?
Very nice!

Gesloten kisten?
Dat gaat strak klinken!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

Hondasnl schreef:
Verdomme Hans, haha!
Leuk!
Ben al een tijdje niet meer online geweest.

Mooi stukje freeswerk / vakmanschap.
Ga je ze actief aansturen met de HS 80?
Very nice!

Gesloten kisten?
Dat gaat strak klinken!
[Ga je ze actief aansturen met de HS 80?] Ja ik heb net de beide plateamps gedemonteerd en er een ander kabeltje aan gezet voor de aansluiting naar de nieuwe kasten.

Gesloten i.d.d. ben ook benieuwd hoe het gaat klinken met 52 L, moet strak kunnen. :rock:

Jij bent mede schuldig aan dit project, na het horen van jouw laag. :rofl: :rofl: :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

Er staat er nu 1 te spelen. :rock:
DSC_0554.jpg
Met de 2e morgen eens af gaan stellen, voorlopig geen verkeerde indruk.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door TubeHead »

wat een beest ! :shock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door dre »

go hannes!! 8)

ben echt zeer beneiuwd!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door hannesie »

Ik heb ze geschilderd met zijdeglans, dat leek best aardig, het beeld op de deksel, maar bij daglicht wat minder.
Nu zie je toch weinig van de kasten zelf, maar dat kan nog wel beter.
DSC_0548.jpg
De beide oude subwoofer amps in gebouwd, en verder de laatste afgemonteerd, en tussen de platen steen geschoven, en vervolgens de platen weer aangetrokken met draadeinde en moeren.
DSC_0558.jpg
Beide klaar en nu inspelen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door Vinculum »

TubeHead schreef:
wat een beest ! :shock:
Haha ja inderdaad. Het is een beetje een frankenstein speaker aan het worden. Niet slecht bedoeld overigens hoor Hans. Het is een project waar je al jaren mee aan het sleutelen bent. Ik heb ze live gezien en gehoord (vorige versie dan) en dat was zeker indrukwekkend.

Dus: Go Hans!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwen van de Sub bij de StoneWall + betaalbaar

Bericht door dre »

nou?
Plaats reactie