Beginnen met meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Beginnen met meten

Bericht door Marp »

Lieuwe schreef:
Als je alle onderdelen bij conrad besteld zit je snel op 45 28,75 euro.
Print + IC = €17.50 €10,-
2x condensator = €10 €4,-
4x diode = €5 Brugcel €0,75 (desgewenst max. €1,75)
Heatsink pad = €4
Kleiner spul €5,- tot €10,-

Dan zit je toch al snel richting de 45 28,75 euro excl trafo en heatsink..
Dure schottky's e.d. zijn overbodig. ;) Voor de door Hannesie genoemde LM3886 van USD 9,80 (incl. verzenden) heb je trouwens alleen nog maar een brugcel, 2 elco's een heatsink en een trafo nodig. Wel is het voor dat bedrag niet ondenkbaar dat de LM3886 imitatie is. Bij een LM4780 kan dat nagenoeg worden uitgesloten.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
Arno schreef:
Ik proef hier op het forum toch altijd een lichte Velleman-boycot :lol:
Het grootste voordeel zit dan vaak bij het feit dat je het bij de plaatselijke dealer kunt kopen.

En wij weten dan wel welke. :lol:
Inderdaad Hans. En dus ben ik vanmiddag maar even langs de Radiobeurs gefietst om het Velleman kitje te kopen :D
Je moet dat soort winkels tenslotte steunen, want het is een uitstervend ras :wink:

Inmiddels heb ik ook de onderdelen erop gesoldeerd. Trafo hadden ze niet op voorraad, dus daar moet ik nog even naar op zoek.
Vanaf hoeveel VA zou genoeg moeten zijn voor dit versterkertje als meetversterker?
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Beginnen met meten

Bericht door pvanlingen »

Als je niet weet wat je nodig hebt, hoe kan je dan zeggen dat ze niet op voorraad zijn. :lol:

2 x 15 Volt, 60 VA moet genoeg zijn.

Paul.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

pvanlingen schreef:
Als je niet weet wat je nodig hebt, hoe kan je dan zeggen dat ze niet op voorraad zijn. :lol:
Dat zei die meneer in die winkel :mrgreen: Hij durfde het volgens mij niet aan om iets anders te adviseren dan de opgegeven trafo.
pvanlingen schreef:
2 x 15 Volt, 60 VA moet genoeg zijn.
Kan ik zonder meer zo ver afwijken van de door Velleman geadviseerde 'minimale' 25 Volt?
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Beginnen met meten

Bericht door pvanlingen »

Even naar het schema gekeken, maar ik ik kan niet zo snel overzien of het met 2 x 15 volt goed gaat.
Ik denk dat je om te beginnen R11 moet verkleinen naar 680 Ohm, en misschien moet de hele weerstands tak
waar de regelbare weerstand (RV) in zit ook aangepast moet worden.
Misschien is er iemand die het even in de simulator kan zetten.

Paul.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

pvanlingen schreef:
Misschien is er iemand die het even in de simulator kan zetten.
Bedankt voor je antwoord, Paul.

In de simulator zetten hoeft echt niet hoor. Als ik nou een 15 Volt trafo had liggen zou het wel handig zijn, maar ik moet toch wat kopen.
Om de kosten te drukken kan ik toch wel zonder problemen een trafo van 25 Volt nemen met minder vermogen dan opgegeven?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnen met meten

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Om de kosten te drukken kan ik toch wel zonder problemen een trafo van 25 Volt nemen met minder vermogen dan opgegeven?
Ja en een 2x 22V ook

Heb hier nog een 2x 22V 50VA Amplimo liggen. Mag je zo hebben, dus als Hans even voor koerier speelt.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Hans, Peter vraagt of je weer eens op de koffie komt :lol:

Super Peter!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

Ik heb de Subs zo goed als spelend, kan je ook komen luiisteren. :lol:
Verf moet even drogen :rock: , mijn vrouw zei, doe dat nu maar direct, anders blijft het weer een tijd zo staan.

Maar ik kan best wel weer eens "langs fietsen". :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnen met meten

Bericht door Pjotr »

Ik hoor het wel. Zal even graven, misschien ligt er ook nog wel een stuk koelprofiel wat je kunt gebruiken.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Ik hoor het wel. Zal even graven, misschien ligt er ook nog wel een stuk koelprofiel wat je kunt gebruiken.
Dank je Peter!
Bespaar je de moeite voor het koelprofiel. Ik heb nog een heel geschikt stuk liggen, voorgeboord en wel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnen met meten

Bericht door Pjotr »

Dat is nog mooier :rock: Overigens als je de kast van 3 mm dik alu maakt is dat al voldoende koeling als je hem alleen als meet ampje gebruikt.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Hoort niet helemaal hier thuis, maar ik vind het niet de moeite om er een nieuw topic voor te openen.
Ondertussen heb ik m'n meetversterker gebouwd. Ik heb hem nog niet getest, want ik heb geen zekering in huis.

Met dank aan Pjotr voor zijn gulle gave in de vorm van de trafo.

Misschien wil iemand zijn of haar blik er eens op werpen (met name rond de potmeter), want 100% zeker ben ik niet.
Bijlagen
buiten.jpg
binnen.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnen met meten

Bericht door Pjotr »

Lijkt er wel op! Wat mij niet duidelijk is waar je de mantel van het afgeschermde draadje tussen potmeter en versterker aangeknoopt heb. Normaal is dat ook je massadraad en hoef je geen losse aardraad daar te gebruiken zoals nu, tenminste als je cinch chassis deel zelf niet op de kast geaard is (is sowieso niet handig).

Verder even dubbelchecken op de polariteit van de beide trafowikkelingen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

Waar zit nu je ingang, daar waar je het signaal instuurd/geeft?

Is dit nu in oorsprong een 1 kanaal of een 2 kanaalsversterker.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Wat mij niet duidelijk is waar je de mantel van het afgeschermde draadje tussen potmeter en versterker aangeknoopt heb.
Die mantel heb ik gewoon afgeknipt. Ik dacht zoiets al een paar keer gelezen te hebben :oops:
Ik heb nu dus idd een losse aardedraad gebruikt. Is dat echt fout, denk je? Of is het gewoon niet zo netjes?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
Waar zit nu je ingang, daar waar je het signaal instuurd/geeft?

Is dit nu in oorsprong een 1 kanaal of een 2 kanaalsversterker.
Naast de potmeter zit een klein cinch-aansluiting.

De versterker is mono.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnen met meten

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Pjotr schreef:
Wat mij niet duidelijk is waar je de mantel van het afgeschermde draadje tussen potmeter en versterker aangeknoopt heb.
Die mantel heb ik gewoon afgeknipt. Ik dacht zoiets al een paar keer gelezen te hebben :oops:
Ik heb nu dus idd een losse aardedraad gebruikt. Is dat echt fout, denk je? Of is het gewoon niet zo netjes?
Als je de mantel niet aansluit kun je net zo goed gewoon draad gebruiken, de mantel schermt dan niet af.

Het werkt wel zo maar beter is om een alleen een afgeschermde draad te gebruiken en de mantel ook als aarde te gebruiken. Kun je later alsnog doen als je last van storing hebt.

Ohw ja, onder de moer van de trafo even een veerring stoppen (en géén kartel ring). Door warm worden en afkoelen zet de trafo uit en krimpt hij weer. Een veerring vangt dat dan op, niet helemaal plat draaien dan. Zo kan het wel maar op den duur kan de trafo los gaan zitten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
Naast de potmeter zit een klein cinch-aansluiting.

De versterker is mono.
Sorry, ik zag het aan voor een Ledje. :D
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Beginnen met meten

Bericht door BertDB »

sodemieters !
dat is best nog een leuk kastje :mrgreen:
hannesie schreef:
Sorry, ik zag het aan voor een Ledje. :D
mocht dat een led zijn zou het wel een erg hoog pimp-my-amp gehalte hebben :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met meten

Bericht door hannesie »

BertDB schreef:
mocht dat een led zijn zou het wel een erg hoog pimp-my-amp gehalte hebben :rofl:
Het is toch wel leuk als je weet dat hij "äan" staat. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Beginnen met meten

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Het is toch wel leuk als je weet dat hij "äan" staat. :lol:
Er komt nog een zwaailicht op voor als Arno daadwerkelijk aan het meten slaat :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

BertDB schreef:
sodemieters !
dat is best nog een leuk kastje :mrgreen:
Quick & Dirty noemen ze dat toch? :mrgreen: Voor mijn doen althans.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Beginnen met meten

Bericht door Lieuwe »

Arno schreef:
BertDB schreef:
sodemieters !
dat is best nog een leuk kastje :mrgreen:
Quick & Dirty noemen ze dat toch? :mrgreen: Voor mijn doen althans.
Quick & Dirty noemt hij dat... :lol:
Velen halen die afwerkingskwaliteit niet eens :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Beginnen met meten

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Verder even dubbelchecken op de polariteit van de beide trafowikkelingen.
Goeie tip! :oops: (Velleman hanteert een andere kleurcode dan Amplimo)

Maar, geen rook, en hij doet 't :rock:

Meten maar! O:)
Plaats reactie