Dure schottky's e.d. zijn overbodig.Lieuwe schreef:
Beginnen met meten
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: Beginnen met meten
Inderdaad Hans. En dus ben ik vanmiddag maar even langs de Radiobeurs gefietst om het Velleman kitje te kopenhannesie schreef:Het grootste voordeel zit dan vaak bij het feit dat je het bij de plaatselijke dealer kunt kopen.Arno schreef:Ik proef hier op het forum toch altijd een lichte Velleman-boycot
En wij weten dan wel welke.
Je moet dat soort winkels tenslotte steunen, want het is een uitstervend ras
Inmiddels heb ik ook de onderdelen erop gesoldeerd. Trafo hadden ze niet op voorraad, dus daar moet ik nog even naar op zoek.
Vanaf hoeveel VA zou genoeg moeten zijn voor dit versterkertje als meetversterker?
- pvanlingen
Als je niet weet wat je nodig hebt, hoe kan je dan zeggen dat ze niet op voorraad zijn.
2 x 15 Volt, 60 VA moet genoeg zijn.
Paul.
2 x 15 Volt, 60 VA moet genoeg zijn.
Paul.
Dat zei die meneer in die winkelpvanlingen schreef:Als je niet weet wat je nodig hebt, hoe kan je dan zeggen dat ze niet op voorraad zijn.![]()
Kan ik zonder meer zo ver afwijken van de door Velleman geadviseerde 'minimale' 25 Volt?pvanlingen schreef:2 x 15 Volt, 60 VA moet genoeg zijn.
- pvanlingen
Even naar het schema gekeken, maar ik ik kan niet zo snel overzien of het met 2 x 15 volt goed gaat.
Ik denk dat je om te beginnen R11 moet verkleinen naar 680 Ohm, en misschien moet de hele weerstands tak
waar de regelbare weerstand (RV) in zit ook aangepast moet worden.
Misschien is er iemand die het even in de simulator kan zetten.
Paul.
Ik denk dat je om te beginnen R11 moet verkleinen naar 680 Ohm, en misschien moet de hele weerstands tak
waar de regelbare weerstand (RV) in zit ook aangepast moet worden.
Misschien is er iemand die het even in de simulator kan zetten.
Paul.
Bedankt voor je antwoord, Paul.pvanlingen schreef:Misschien is er iemand die het even in de simulator kan zetten.
In de simulator zetten hoeft echt niet hoor. Als ik nou een 15 Volt trafo had liggen zou het wel handig zijn, maar ik moet toch wat kopen.
Om de kosten te drukken kan ik toch wel zonder problemen een trafo van 25 Volt nemen met minder vermogen dan opgegeven?
Ja en een 2x 22V ookArno schreef:Om de kosten te drukken kan ik toch wel zonder problemen een trafo van 25 Volt nemen met minder vermogen dan opgegeven?
Heb hier nog een 2x 22V 50VA Amplimo liggen. Mag je zo hebben, dus als Hans even voor koerier speelt....
Ik heb de Subs zo goed als spelend, kan je ook komen luiisteren.
Verf moet even drogen
, mijn vrouw zei, doe dat nu maar direct, anders blijft het weer een tijd zo staan.
Maar ik kan best wel weer eens "langs fietsen".
Verf moet even drogen
Maar ik kan best wel weer eens "langs fietsen".
Ik hoor het wel. Zal even graven, misschien ligt er ook nog wel een stuk koelprofiel wat je kunt gebruiken.
Dank je Peter!Pjotr schreef:Ik hoor het wel. Zal even graven, misschien ligt er ook nog wel een stuk koelprofiel wat je kunt gebruiken.
Bespaar je de moeite voor het koelprofiel. Ik heb nog een heel geschikt stuk liggen, voorgeboord en wel.
Dat is nog mooier
Overigens als je de kast van 3 mm dik alu maakt is dat al voldoende koeling als je hem alleen als meet ampje gebruikt.
Hoort niet helemaal hier thuis, maar ik vind het niet de moeite om er een nieuw topic voor te openen.
Ondertussen heb ik m'n meetversterker gebouwd. Ik heb hem nog niet getest, want ik heb geen zekering in huis.
Met dank aan Pjotr voor zijn gulle gave in de vorm van de trafo.
Misschien wil iemand zijn of haar blik er eens op werpen (met name rond de potmeter), want 100% zeker ben ik niet.
Ondertussen heb ik m'n meetversterker gebouwd. Ik heb hem nog niet getest, want ik heb geen zekering in huis.
Met dank aan Pjotr voor zijn gulle gave in de vorm van de trafo.
Misschien wil iemand zijn of haar blik er eens op werpen (met name rond de potmeter), want 100% zeker ben ik niet.
Lijkt er wel op! Wat mij niet duidelijk is waar je de mantel van het afgeschermde draadje tussen potmeter en versterker aangeknoopt heb. Normaal is dat ook je massadraad en hoef je geen losse aardraad daar te gebruiken zoals nu, tenminste als je cinch chassis deel zelf niet op de kast geaard is (is sowieso niet handig).
Verder even dubbelchecken op de polariteit van de beide trafowikkelingen.
Verder even dubbelchecken op de polariteit van de beide trafowikkelingen.
Waar zit nu je ingang, daar waar je het signaal instuurd/geeft?
Is dit nu in oorsprong een 1 kanaal of een 2 kanaalsversterker.
Die mantel heb ik gewoon afgeknipt. Ik dacht zoiets al een paar keer gelezen te hebbenPjotr schreef:Wat mij niet duidelijk is waar je de mantel van het afgeschermde draadje tussen potmeter en versterker aangeknoopt heb.
Ik heb nu dus idd een losse aardedraad gebruikt. Is dat echt fout, denk je? Of is het gewoon niet zo netjes?
Naast de potmeter zit een klein cinch-aansluiting.hannesie schreef:Waar zit nu je ingang, daar waar je het signaal instuurd/geeft?
De versterker is mono.
Als je de mantel niet aansluit kun je net zo goed gewoon draad gebruiken, de mantel schermt dan niet af.Arno schreef:Die mantel heb ik gewoon afgeknipt. Ik dacht zoiets al een paar keer gelezen te hebbenPjotr schreef:Wat mij niet duidelijk is waar je de mantel van het afgeschermde draadje tussen potmeter en versterker aangeknoopt heb.![]()
Ik heb nu dus idd een losse aardedraad gebruikt. Is dat echt fout, denk je? Of is het gewoon niet zo netjes?
Het werkt wel zo maar beter is om een alleen een afgeschermde draad te gebruiken en de mantel ook als aarde te gebruiken. Kun je later alsnog doen als je last van storing hebt.
Ohw ja, onder de moer van de trafo even een veerring stoppen (en géén kartel ring). Door warm worden en afkoelen zet de trafo uit en krimpt hij weer. Een veerring vangt dat dan op, niet helemaal plat draaien dan. Zo kan het wel maar op den duur kan de trafo los gaan zitten.
Sorry, ik zag het aan voor een Ledje.Arno schreef:Naast de potmeter zit een klein cinch-aansluiting.
De versterker is mono.
sodemieters !
dat is best nog een leuk kastje

mocht dat een led zijn zou het wel een erg hoog pimp-my-amp gehalte hebbenhannesie schreef:Sorry, ik zag het aan voor een Ledje.
Het is toch wel leuk als je weet dat hij "äan" staat.BertDB schreef:mocht dat een led zijn zou het wel een erg hoog pimp-my-amp gehalte hebben
Er komt nog een zwaailicht op voor als Arno daadwerkelijk aan het meten slaathannesie schreef:Het is toch wel leuk als je weet dat hij "äan" staat.
Quick & Dirty noemen ze dat toch?BertDB schreef:sodemieters !
Quick & Dirty noemt hij dat...Arno schreef:Quick & Dirty noemen ze dat toch?BertDB schreef:sodemieters !
dat is best nog een leuk kastjeVoor mijn doen althans.
Velen halen die afwerkingskwaliteit niet eens
Goeie tip!Pjotr schreef:Verder even dubbelchecken op de polariteit van de beide trafowikkelingen.
Maar, geen rook, en hij doet 't
Meten maar!