Brom op trafo's ucd400
Moderator: Beheerdersteam
Brom op trafo's ucd400
Goedenavond medeforummers,
Sinds kort heb ik een naar (klein) probleempje met mijn UCD400 versterker.
Mijn setup:
Hypex softstart met 2x amplimo 500va 42Volt trafo's
2x HG Mono powersupply
2x UCD400 module
kast is niet geaard en heb ook geen geaarde wandcontactdoos.
Mijn stroomvoorziening is als volgt:
3 fasen krachtgroep voor keuken apparatuur.
Dan 5 groepen voor wasruimte, huiskamer/keuken, Keukenapparatuur, huiskamer/hal en bovenverdieping/zolder
Het audiogedeelte zit op de zelfde stroomgroep als de woonkamer/keuken maar mijn keukenapparatuur heeft een apparte groep en het koken zit op een krachtgroep dus dit is redelijk verdeelt lijkt mij.
Wat is mijn probleem:
Sinds kort heb ik zo nu en dan brom op beide trafo's.
Ik heb 4x per uur ongeveer +/- 3/4 minuten last van een brom op beide trafo's. Stekker van wandcontactdoos omdraaien helpt niet en volgens mij heb ik de wikkelingen van de trafo's in goede volgorde aangesloten. volgens schema geleverd bij de trafo's.
Rood op Plus, geel en blauw is massa en grijs op Min. beide kanten exact gelijk aangesloten en dus ook beide trafo's het zelfde probleem
Moet er een filter voor de trafo's of is er een ander probleem wat redelijk makkelijk is op te lossen?
Wie helpt?
Sinds kort heb ik een naar (klein) probleempje met mijn UCD400 versterker.
Mijn setup:
Hypex softstart met 2x amplimo 500va 42Volt trafo's
2x HG Mono powersupply
2x UCD400 module
kast is niet geaard en heb ook geen geaarde wandcontactdoos.
Mijn stroomvoorziening is als volgt:
3 fasen krachtgroep voor keuken apparatuur.
Dan 5 groepen voor wasruimte, huiskamer/keuken, Keukenapparatuur, huiskamer/hal en bovenverdieping/zolder
Het audiogedeelte zit op de zelfde stroomgroep als de woonkamer/keuken maar mijn keukenapparatuur heeft een apparte groep en het koken zit op een krachtgroep dus dit is redelijk verdeelt lijkt mij.
Wat is mijn probleem:
Sinds kort heb ik zo nu en dan brom op beide trafo's.
Ik heb 4x per uur ongeveer +/- 3/4 minuten last van een brom op beide trafo's. Stekker van wandcontactdoos omdraaien helpt niet en volgens mij heb ik de wikkelingen van de trafo's in goede volgorde aangesloten. volgens schema geleverd bij de trafo's.
Rood op Plus, geel en blauw is massa en grijs op Min. beide kanten exact gelijk aangesloten en dus ook beide trafo's het zelfde probleem
Moet er een filter voor de trafo's of is er een ander probleem wat redelijk makkelijk is op te lossen?
Wie helpt?
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
@hansr,
Als het inderdaad een gelijkstroomcomponent is op het net, is een DC blocker wellicht een (goedkoop) antwoord. Hier http://diyparadise.com/dablok.html staat het schakelingetje beschreven. Kan me trouwens herinneren dat Menno van der Veen ooit iets soortgelijks heeft gepubliceerd in een van z'n boeken.
N.B. Als je aan iets dergelijks begint wel alle voorzorgen nemen qua isolatie e.d. Je werkt wel met 230 Volt!
groeten,
AatV
Als het inderdaad een gelijkstroomcomponent is op het net, is een DC blocker wellicht een (goedkoop) antwoord. Hier http://diyparadise.com/dablok.html staat het schakelingetje beschreven. Kan me trouwens herinneren dat Menno van der Veen ooit iets soortgelijks heeft gepubliceerd in een van z'n boeken.
N.B. Als je aan iets dergelijks begint wel alle voorzorgen nemen qua isolatie e.d. Je werkt wel met 230 Volt!
groeten,
AatV
Ik zie in het schema van de dc-blokker 2 diodes + 2 elco's aan de primaire kant van de trafo. Ze gebruiken daar 16v typen voor. Ik vind dit vreemd omdat je deze elco's parallel aansluit en wanneer een diode stukgaat zal hier toch 230volt op komen te staan??? misschien begrijp ik het verkeerd maar omdat we hier wel met een hoge spanning te maken hebben wil ik wel zeker weten dat ik geen 400 volt type's moet gebruiken. In mijn rommelbakken heb ik nog wel diodes en 63volt elco's dus zo'n filter is makkelijk te proberen.
iemand hier iets zinnigs over?
iemand hier iets zinnigs over?
Lijkt me ook een vreemde constructie. Hier kan ook geen wisselstroom gaan lopen omdat de diodes elkaar blokkeren. De condensatoren krijgen om de beurt iedere fase de halve netspanning voor de kiezen. Met de diodes antiparallel werkt het wel om 0,7 Volt gelijkspanning te blokkeren. De condensatoren zet je dan ook antiparallel aan de beide diodes.hansr schreef:.... Ik vind dit vreemd omdat je deze elco's parallel aansluit en wanneer een diode stukgaat zal hier toch 230volt op komen te staan??? ...
iemand hier iets zinnigs over?
Ik heb degelijker constructies gezien met een stevige brugcel en twee of vier condensatoren. Op de Bryston website kun je bij de versterkerschema's wel een oplossing volgens deze methode vinden (bij de 4B SST rond BR1 en C20, C21) Hier kan wel een stroom gaan lopen, een gelijkstroom tot twee maal de drempelspanning van de diode (ca. 1,4 Volt) blijft geblokkeerd.
@Hansr
Richard heeft gelijk, had inderdaad even niet goed opgelet v.w.b. de poling van de diodes
Heb nog wel wel een ander schema'tje gevonden dat nogal lijkt op de Bryston blocker : http://www.scintilla-buizenversterkers. ... locker.htm maar een brugcel is natuurlijk wel zo makkelijk.
groeten,
Aat
Richard heeft gelijk, had inderdaad even niet goed opgelet v.w.b. de poling van de diodes
Heb nog wel wel een ander schema'tje gevonden dat nogal lijkt op de Bryston blocker : http://www.scintilla-buizenversterkers. ... locker.htm maar een brugcel is natuurlijk wel zo makkelijk.
groeten,
Aat
Nu is het princiepe duidelijk, brugcel en eventueel losse diodes liggen in de rommelbakken dus ga dit het weekend maar eens proberen. Mooi moment om de nodige modificaties op de ucd door te voeren.
Met dit weer moet je toch wat
Heeft iemand trouwens nog een idee waar de DC vandaan komt? Is dit vervuiling door storing of kan mijn energieleverancier hier nog iets in betekenen? Lijkt me toch niet echt een pretje om ze weten dat meerdere apparaten hier last van hebben.
Meteen nog een wilde vraag... kan ik dit ook vooraan in de keten zetten. Ik bedoel in het stekkerblok waar mijn audioapparatuur op aangesloten zit? dan ben ik meteen voor alle apparaten klaar. Neem aan dat ik dan gewoon zwaardere diodes moet gebruiken. 25 ampere brug o.i.d Primair wordt er toch op het 230v net niet zoveel stroom getrokken lijkt mij.
Met dit weer moet je toch wat
Heeft iemand trouwens nog een idee waar de DC vandaan komt? Is dit vervuiling door storing of kan mijn energieleverancier hier nog iets in betekenen? Lijkt me toch niet echt een pretje om ze weten dat meerdere apparaten hier last van hebben.
Meteen nog een wilde vraag... kan ik dit ook vooraan in de keten zetten. Ik bedoel in het stekkerblok waar mijn audioapparatuur op aangesloten zit? dan ben ik meteen voor alle apparaten klaar. Neem aan dat ik dan gewoon zwaardere diodes moet gebruiken. 25 ampere brug o.i.d Primair wordt er toch op het 230v net niet zoveel stroom getrokken lijkt mij.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
@ Kees; Wat zit er in het midden van die print, een grote brugcel of is het de mur1520, en zou je voor mij ook zo'n print willen maken of twee? Altijd handig.
even off-topic ik zag deze week een tv programma van iemand die een hotel ging bouwen op Mambo Beach, helemaal niet verkeert daar, mijn vrouw wil daar deze kerst gelijk naar toe.
even off-topic ik zag deze week een tv programma van iemand die een hotel ging bouwen op Mambo Beach, helemaal niet verkeert daar, mijn vrouw wil daar deze kerst gelijk naar toe.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
in het midden zit een condensator, maar je kunt er ook de aansluiting voor het netsnoer van maken.
Die condensator is om de allersnelste pieken van de diodes nog weg te poetsen.. Hele grote condensatoren, zoals die 10000uf, lijken mij niet echt heel snel...
Dit printje had ik ooit ontworpen om in een stekerblok te plaatsen, vandaar dat er geen schroefgaten in zitten. De ene ader loopt gewoon recht door en de andere komt gesoldeerd aan de onderzijde aan beide kanten..
Ik maak trouwens geen gebruik van de MUR1520 maar een andere snellere ultrafast-recovery diode, die geheel geisoleerd is.. Dat monteert makkelijk op de koellichamen..
[0fftopic] Ja dat hotel bij Mambo heeft iets met van der Valk te maken, dacht ik.. Ook iets met Jacob Gelt Dekker.. Ik rijd er wekelijks een paar keer langs..
Overigens is kerst niet de beste tijd om hier te zitten: de tickets en het verblijf zijn veeeeel duurder dan en het kan zomaar de hele week regenen... Dan baal je echt, als tourist, dat je daar 8000 euro aan gespendeerd hebt.. April-mei is het nog niet zo heel heet maar wel droog en ook niet zo heel duur..
De laatste jaren regent het toch al iets meer dan normaal.. Maar je kunt gewoon in je t-shirt buiten blijven.. 's avonds wel een lange broek aan vanwege de muggen en goed insmeren is het devies.. Dan is het hier prima vertoeven.. [\Offtopic]
Kees
Die condensator is om de allersnelste pieken van de diodes nog weg te poetsen.. Hele grote condensatoren, zoals die 10000uf, lijken mij niet echt heel snel...
Dit printje had ik ooit ontworpen om in een stekerblok te plaatsen, vandaar dat er geen schroefgaten in zitten. De ene ader loopt gewoon recht door en de andere komt gesoldeerd aan de onderzijde aan beide kanten..
Ik maak trouwens geen gebruik van de MUR1520 maar een andere snellere ultrafast-recovery diode, die geheel geisoleerd is.. Dat monteert makkelijk op de koellichamen..
[0fftopic] Ja dat hotel bij Mambo heeft iets met van der Valk te maken, dacht ik.. Ook iets met Jacob Gelt Dekker.. Ik rijd er wekelijks een paar keer langs..
Overigens is kerst niet de beste tijd om hier te zitten: de tickets en het verblijf zijn veeeeel duurder dan en het kan zomaar de hele week regenen... Dan baal je echt, als tourist, dat je daar 8000 euro aan gespendeerd hebt.. April-mei is het nog niet zo heel heet maar wel droog en ook niet zo heel duur..
De laatste jaren regent het toch al iets meer dan normaal.. Maar je kunt gewoon in je t-shirt buiten blijven.. 's avonds wel een lange broek aan vanwege de muggen en goed insmeren is het devies.. Dan is het hier prima vertoeven.. [\Offtopic]
Kees
@ Kees, zou een 3300uF of een 4700uF genoeg zijn? Ik zat zelf aan precies dezelfde toepassing te denken, een mooie lange alu behuizing met een stuk of vier, vijf wcd's ingebouwd. natuurlijk een nette afgeschermde kabel er naar toe. Een voor de werkkamer en een voor de huiskamer.
[offtopic] zit hier met een sip meissie en een stapel reisgidsen voor curacao voor haar neus.
Het had voor de kerst moeten zijn.
[offtopic] zit hier met een sip meissie en een stapel reisgidsen voor curacao voor haar neus.
Meet je door de multimeter op de dc-stand direct in het stopcontact te stoppen? Dan is het normaal dat multimeters zoiets aangeven (als ze heel blijven). De website die Bergrans gaf zegt dat je zo moet meten:Paultjuhh schreef:Schrik me rot, zet net de multimeter aan het lichtnet en ik meet wel een nette 230VAC, maar op DC meet ik tussen de +340mV en de -360mV. En deze waarden schommelen de hele tijd (tijd tussen + en - is ongeveer 3 seconden). Kunnen deze waarden kloppen, of is het een mismeting van de multimeter? Ik zou namelijk eerder verwachten dat de DC vervuiling rond een constante waarde zou blijven hangen en niet zo sterk zo schommelen als hier gemeten.
It can also be measured, but to do so requires that one works on live components. This is not recommended as it is inherently dangerous. However, if you must (and PLEASE take extreme care), you need a 100k resistor and a 10uF non-polarised capacitor, wired in series. Connect this circuit across the mains (power off!), and connect a DC voltmeter across the capacitor. This attenuates the AC enough to prevent the front-end of the meter from being overloaded, and the DC voltage is easy to measure. Expect to see the DC vary around the zero voltage, with a normal variation of +/-25mV or so (typical - residential areas). The alternative method is to measure the DC across the diode/capacitor network in the circuit of Figure 3. Do not connect or disconnect the meter with the circuit live, and use alligator clip leads to make the connections.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Die kosten niet veel minder dan de 10000uF/10V. Dus als je toch de componenten moet bestellen zou ik die gewoon mee bestellen.gervenja schreef:@ Kees, zou een 3300uF of een 4700uF genoeg zijn?
De print is ontworpen aan de hand van de gegevens uit de datasheets van de afzonderlijke componenten.. Als jouw 3300 of 4700 elco's een andere steek hebben of een grotere diameter gaat het niet passen.. Qua waarde zal het iets minder opvangcapaciteit hebben dus iets minder werken, denk ik.. maar altijd nog beter dan helemaal geen DC-Blocker..
De printjes, vers van de frees.. Ik moet nog even uitzoeken wat dat materiaal me gekost heeft, dan kan ik uitvogelen wat de printjes, per stuk, gaan kosten.
PS.. Ik zie dat ik de map van dit ontwerp nog op mijn werk heb liggen dus maandag kan ik de bijbehorende gegevens publiceren..
Kees
