Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rudy »

Bij fabrieksprinten met groenfilm is het zo dat dat soms op de banen word weggelaten waar veel stroom doorgaat omdat de thermische weerstand met groenfilm vergroot, wat niet gunstig is, de tin opzich is een gevolg van het soldeerbad.

Maar waarom smalle reepjes, geen idee.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door nl3prc »

Hoe verklaar je dan dat bij door mij genoemde printen de tin zelfs onder het masker doorloopt vooral op de massa delen.
Ook gezien de onderdelen die erop gaan kan deze niet met een badje worden gesoldeert want dan neem je ook meteen de bout van de tor mee denk hier BV aan een BLY89
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

nl3prc schreef:
Hoe verklaar je dan dat bij door mij genoemde printen de tin zelfs onder het masker doorloopt vooral op de massa delen.
Die printen werden destijds eerst thermisch vertind voordat het soldeermasker er op gezet werd en ze bestückt werden. Doordat ze later nog eens over een golfsoldeer machine gaan zie je meestal bij die printen dat het groenmasker wat verkreukeld is. Een productiemethode die vooral de Japanners bezigden. Dat is nog uit de tijd dat productie soldeermethoden nog niet zo geavanceerd waren als nu.

Dat voor-vertinnen werd gedaan om de lege printen langer op te kunnen slaan en te voorkomen dat het anders blanke koper oxideerde. Tegenwoordig worden printen gelijk vertind nadat het soldeermasker er op gezet is en "hot air leveled". Dat konden ze toen nog niet.

Nou ja anyway, tegenwoordig is het met loodvrij solderen weer allemaal anders.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Pjotr schreef:
Pssst Ray,
Als je de printen afwerkt met Greencoat krijgt het helemaal een fraai professioneel uiterlijk: http://www.small-parts.nl/index.php?ite ... 03&lang=NL
Mooi Pjotr! Bestelde dit altijd bij Dick Best, maar die heeft het niet meer in het assortiment.

groet.
Aat
Baco heeft het ook zie ik: http://www.baco-army-goods.nl/component ... groen.html
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Emmenthaler update, de gaatjes in de bodemplaat zijn opgeboord tot 7 mm.
Hij staat nu in de primer en word van de week zwart gespoten.
IMG_0868.JPG
Inmiddels heb ik ook de originele IRFP240's getest en gematcht.
Ik heb er 10, bij het demonteren zijn er een paar gesneuveld. (pootjes afgebroken)
Bij het matchen ben ik uitgekomen op waardes van 3.78 Volt voor de laagste en 3.85 voor de hoogste. de rest zit er tussenin.
(gemeten op 15 volt met een weerstand van 165 Ohm.)
Zou dit dicht genoeg bij elkaar liggen ? ik wil wel wat nieuwe gaan bestellen, maar ik heb geen idee hoe die gaan matchen, natuurlijk.
Ik zou dan wel deze voor een kanaal kunnen gebruiken en de nieuwe voor het andere kanaal.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Bij het matchen ben ik uitgekomen op waardes van 3.78 Volt voor de laagste en 3.85 voor de hoogste. de rest zit er tussenin.
(gemeten op 15 volt met een weerstand van 165 Ohm.)
Zou dit dicht genoeg bij elkaar liggen ? ik wil wel wat nieuwe gaan bestellen, maar ik heb geen idee hoe die gaan matchen, natuurlijk.
Denk het wel Ray. Veel nauwkeuriger kun je dat toch niet meten omdat de temperatuur van de fets toch nit altijd even gelijk is bij zo'n meting.

Overigens als je volgende keer weer een Emmentaler maakt en je wilt de gaten netjes in het gelid hebben: Leg er een stuk standaard geperforeerd plaat op met een paar klemmen als boormal.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Goed idee, Peter. Ik heb nota bene geperforeerd aluminium liggen, ga ik toepassen voor het bovendeksel.


Een kanaal is voorlopig klaar... moet alleen nog wat bekabeling toevoegen... :mrgreen:
Dat gebeurt bij de definitieve opbouw.
IMG_0870.JPG
IMG_0871.JPG
De aansluitpunten van de printen zijn extra vertind en van een ringetje koperdraad voorzien, hier komt een soldeeroog met M3 boutje en moertje met tandveerringetje's op te zitten.
IMG_0873.JPG
Inmiddels zijn er ook nieuwe IRFP240's voor het andere kanaal binnengekomen, deze heb ik gematcht volgens eerdere genoemde methode en kwam uit op 3.31 Volt voor de laagste en 3.41 voor de hoogste.
Die twee vallen af en gebruik ik voor de LME49830 versterker. de rest van de MOSFET's meet allemaal tussen de 3.33 en 3.35 Volt.
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Okki »

Hoi Ray,

Ik heb al een tijdje geen nieuwe posts meer voorbij zien komen. Nog enige voortgang geboekt of ligt het project stil? Of wordt het de verrassing van Breda? :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Mja, ik zal wel weer eens wat fotokes posten.
Een maandje geleden kwam mijn vrouw op het idee dat de woonkamer ook een flinke overhaulin' nodig had....
3 keer raden wie dat mocht uitvoeren ? juist ja . :mrgreen:

Hij zal wel (werkend) klaar zijn voor Breda, maar dan wel zonder de beveiligings unit, en zonder de digitale thermometers.
Maar da's geen probleem, toch ?

Nog 24 dagen te gaan... :lol:
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door johan283 »

ray5150 schreef:
Mja, ik zal wel weer eens wat fotokes posten.

Hij zal wel (werkend) klaar zijn voor Breda, maar dan wel zonder de beveiligings unit, en zonder de digitale thermometers.
Maar da's geen probleem, toch ?

Nog 24 dagen te gaan... :lol:
Zolang de ruimte daar in Breda maar op temperatuur blijft :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Een maandje geleden kwam mijn vrouw op het idee dat de woonkamer ook een flinke overhaulin' nodig had....
3 keer raden wie dat mocht uitvoeren ? juist ja . :mrgreen:
Ha ha, toch wel allemaal materiaal hergebruikt toch? Of mocht dat niet van de opdrachtgever?

Groeten,
Mischa
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Okki »

Een maandje geleden kwam mijn vrouw op het idee dat de woonkamer ook een flinke overhaulin' nodig had....
HaHa, gelukkig ben ik niet de enige die af en toe aan het werk wordt gezet :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

maar dan wel zonder de beveiligings unit, en zonder de digitale thermometers.
Denk da ik toch maar uit de buurt blijf :shock:
Anne
Bijlagen
hide.gif
hide.gif (1.18 KiB) 303 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Denk dat dat wel meevalt, Anne. In vrijwel alle PassLabs zelfbouw versterkers die ik op internet zie is geen enkele vorm van beveiliging aangebracht, afgezien van de zekeringen.
(Of dat verstandig is, is natuurlijk weer een heel ander verhaal... :-$ )

http://www.passdiy.com/Gallery.htm


@mischa, hoe doe jij dat, verf opnieuw gebruiken ...? :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door mischa72 »

Aha, je hebt geverfd, dat stond er niet :lol: . Maar goed, het zou me niks verbazen als je een methode had gevonden om verf te hergebruiken :rofl: .

Spreek je in Breda !!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

beetje voortgang, moet haast maken, want Dré zit me op de hielen... :lol:
IMG_0881.JPG
IMG_0885.JPG
IMG_0886.JPG
IMG_0888.JPG
IMG_0889.JPG
Ja, de nieuwe massaplaat is van massief koper, de prijs viel me reuze mee. (7 euro)
Ik zit nog in twijfel of ik nou zo'n thermistor wel of niet aan de aardaansluiting zal knopen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door dre »

gaat lekker kerel! 8)

ik zit je al op de hielen!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Walt »

Wordt een bruut ampje zo, PASS RULESSSSSS!!!!

Mischien een keer een shout out: Aleph 5 versus Aleph 4 met kroonsteentjes :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Beetje bedrading toegevoegd...
IMG_0890.JPG
IMG_0891.JPG
IMG_0895.JPG
Alles met kabelvorkjes en adereindhusjes uitgevoerd...Mischa ook weer blij... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Alles met kabelvorkjes en adereindhusjes uitgevoerd...Mischa ook weer blij... :mrgreen:
Soldeer je die kabelvorkjes nog wel door? Mijn ervaring met die dingen is dat als je geen goede (en dure) professionele krimptang hebt die krimpverbinding niet altijd even betrouwbaar is.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door dre »

inderdaad,na een paar keer warm/koud zitten ze gewoon los.......
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door mischa72 »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Alles met kabelvorkjes en adereindhusjes uitgevoerd...Mischa ook weer blij... :mrgreen:
Soldeer je die kabelvorkjes nog wel door? Mijn ervaring met die dingen is dat als je geen goede (en dure) professionele krimptang hebt die krimpverbinding niet altijd even betrouwbaar is.

Als het meezit denk ik net voor Breda weer aan Ray en breng ik wat voor hem mee. Wat is de steek van die voedingsaansluitingen?

@Ray: Stuur je mij een paar dagen van tevoren even een reminder?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Soldeer je die kabelvorkjes nog wel door? Mijn ervaring met die dingen is dat als je geen goede (en dure) professionele krimptang hebt die krimpverbinding niet altijd even betrouwbaar is.
Sterker nog, ik heb helemaal geen krimptang voor die blauwe kabelvorkjes.
Alleen een eenvoudige (15 euro, duur zat.) voor die gele hulsjes, dus ja,
De vorkjes zitten muurvast aan de kabel gesoldeerd. :D

@Mischa, je bedoelt die grijze schroefblokjes ?
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Okki »

Leuk om weer plaatjes te zien van de versterker.

Zit er onder de inschakelvertraging een stukje plastic, want deze zit erg dicht op de onderplaat? Op de foto lijkt dit wel het geval te zijn.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door mischa72 »

[quote="ray5150@Mischa, je bedoelt die grijze schroefblokjes ?[/quote]

DUH :? Je zou toch beter moeten weten :lol:
Plaats reactie