Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Bij fabrieksprinten met groenfilm is het zo dat dat soms op de banen word weggelaten waar veel stroom doorgaat omdat de thermische weerstand met groenfilm vergroot, wat niet gunstig is, de tin opzich is een gevolg van het soldeerbad.
Maar waarom smalle reepjes, geen idee.
mvg Rudy
Maar waarom smalle reepjes, geen idee.
mvg Rudy
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hoe verklaar je dan dat bij door mij genoemde printen de tin zelfs onder het masker doorloopt vooral op de massa delen.
Ook gezien de onderdelen die erop gaan kan deze niet met een badje worden gesoldeert want dan neem je ook meteen de bout van de tor mee denk hier BV aan een BLY89
Ook gezien de onderdelen die erop gaan kan deze niet met een badje worden gesoldeert want dan neem je ook meteen de bout van de tor mee denk hier BV aan een BLY89
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Die printen werden destijds eerst thermisch vertind voordat het soldeermasker er op gezet werd en ze bestückt werden. Doordat ze later nog eens over een golfsoldeer machine gaan zie je meestal bij die printen dat het groenmasker wat verkreukeld is. Een productiemethode die vooral de Japanners bezigden. Dat is nog uit de tijd dat productie soldeermethoden nog niet zo geavanceerd waren als nu.nl3prc schreef:Hoe verklaar je dan dat bij door mij genoemde printen de tin zelfs onder het masker doorloopt vooral op de massa delen.
Dat voor-vertinnen werd gedaan om de lege printen langer op te kunnen slaan en te voorkomen dat het anders blanke koper oxideerde. Tegenwoordig worden printen gelijk vertind nadat het soldeermasker er op gezet is en "hot air leveled". Dat konden ze toen nog niet.
Nou ja anyway, tegenwoordig is het met loodvrij solderen weer allemaal anders.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Baco heeft het ook zie ik: http://www.baco-army-goods.nl/component ... groen.htmlAatV schreef:Mooi Pjotr! Bestelde dit altijd bij Dick Best, maar die heeft het niet meer in het assortiment.Pjotr schreef:Pssst Ray,
Als je de printen afwerkt met Greencoat krijgt het helemaal een fraai professioneel uiterlijk: http://www.small-parts.nl/index.php?ite ... 03&lang=NL
groet.
Aat
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Emmenthaler update, de gaatjes in de bodemplaat zijn opgeboord tot 7 mm.
Hij staat nu in de primer en word van de week zwart gespoten.
Inmiddels heb ik ook de originele IRFP240's getest en gematcht.
Ik heb er 10, bij het demonteren zijn er een paar gesneuveld. (pootjes afgebroken)
Bij het matchen ben ik uitgekomen op waardes van 3.78 Volt voor de laagste en 3.85 voor de hoogste. de rest zit er tussenin.
(gemeten op 15 volt met een weerstand van 165 Ohm.)
Zou dit dicht genoeg bij elkaar liggen ? ik wil wel wat nieuwe gaan bestellen, maar ik heb geen idee hoe die gaan matchen, natuurlijk.
Ik zou dan wel deze voor een kanaal kunnen gebruiken en de nieuwe voor het andere kanaal.
Hij staat nu in de primer en word van de week zwart gespoten.
Inmiddels heb ik ook de originele IRFP240's getest en gematcht.
Ik heb er 10, bij het demonteren zijn er een paar gesneuveld. (pootjes afgebroken)
Bij het matchen ben ik uitgekomen op waardes van 3.78 Volt voor de laagste en 3.85 voor de hoogste. de rest zit er tussenin.
(gemeten op 15 volt met een weerstand van 165 Ohm.)
Zou dit dicht genoeg bij elkaar liggen ? ik wil wel wat nieuwe gaan bestellen, maar ik heb geen idee hoe die gaan matchen, natuurlijk.
Ik zou dan wel deze voor een kanaal kunnen gebruiken en de nieuwe voor het andere kanaal.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Denk het wel Ray. Veel nauwkeuriger kun je dat toch niet meten omdat de temperatuur van de fets toch nit altijd even gelijk is bij zo'n meting.ray5150 schreef:Bij het matchen ben ik uitgekomen op waardes van 3.78 Volt voor de laagste en 3.85 voor de hoogste. de rest zit er tussenin.
(gemeten op 15 volt met een weerstand van 165 Ohm.)
Zou dit dicht genoeg bij elkaar liggen ? ik wil wel wat nieuwe gaan bestellen, maar ik heb geen idee hoe die gaan matchen, natuurlijk.
Overigens als je volgende keer weer een Emmentaler maakt en je wilt de gaten netjes in het gelid hebben: Leg er een stuk standaard geperforeerd plaat op met een paar klemmen als boormal.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Goed idee, Peter. Ik heb nota bene geperforeerd aluminium liggen, ga ik toepassen voor het bovendeksel.
Een kanaal is voorlopig klaar... moet alleen nog wat bekabeling toevoegen...
Dat gebeurt bij de definitieve opbouw.
De aansluitpunten van de printen zijn extra vertind en van een ringetje koperdraad voorzien, hier komt een soldeeroog met M3 boutje en moertje met tandveerringetje's op te zitten.
Inmiddels zijn er ook nieuwe IRFP240's voor het andere kanaal binnengekomen, deze heb ik gematcht volgens eerdere genoemde methode en kwam uit op 3.31 Volt voor de laagste en 3.41 voor de hoogste.
Die twee vallen af en gebruik ik voor de LME49830 versterker. de rest van de MOSFET's meet allemaal tussen de 3.33 en 3.35 Volt.
Een kanaal is voorlopig klaar... moet alleen nog wat bekabeling toevoegen...
Dat gebeurt bij de definitieve opbouw.
De aansluitpunten van de printen zijn extra vertind en van een ringetje koperdraad voorzien, hier komt een soldeeroog met M3 boutje en moertje met tandveerringetje's op te zitten.
Inmiddels zijn er ook nieuwe IRFP240's voor het andere kanaal binnengekomen, deze heb ik gematcht volgens eerdere genoemde methode en kwam uit op 3.31 Volt voor de laagste en 3.41 voor de hoogste.
Die twee vallen af en gebruik ik voor de LME49830 versterker. de rest van de MOSFET's meet allemaal tussen de 3.33 en 3.35 Volt.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hoi Ray,
Ik heb al een tijdje geen nieuwe posts meer voorbij zien komen. Nog enige voortgang geboekt of ligt het project stil? Of wordt het de verrassing van Breda?
Ik heb al een tijdje geen nieuwe posts meer voorbij zien komen. Nog enige voortgang geboekt of ligt het project stil? Of wordt het de verrassing van Breda?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Mja, ik zal wel weer eens wat fotokes posten.
Een maandje geleden kwam mijn vrouw op het idee dat de woonkamer ook een flinke overhaulin' nodig had....
3 keer raden wie dat mocht uitvoeren ? juist ja .
Hij zal wel (werkend) klaar zijn voor Breda, maar dan wel zonder de beveiligings unit, en zonder de digitale thermometers.
Maar da's geen probleem, toch ?
Nog 24 dagen te gaan...
Een maandje geleden kwam mijn vrouw op het idee dat de woonkamer ook een flinke overhaulin' nodig had....
3 keer raden wie dat mocht uitvoeren ? juist ja .
Hij zal wel (werkend) klaar zijn voor Breda, maar dan wel zonder de beveiligings unit, en zonder de digitale thermometers.
Maar da's geen probleem, toch ?
Nog 24 dagen te gaan...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Zolang de ruimte daar in Breda maar op temperatuur blijftray5150 schreef:Mja, ik zal wel weer eens wat fotokes posten.
Hij zal wel (werkend) klaar zijn voor Breda, maar dan wel zonder de beveiligings unit, en zonder de digitale thermometers.
Maar da's geen probleem, toch ?
Nog 24 dagen te gaan...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ha ha, toch wel allemaal materiaal hergebruikt toch? Of mocht dat niet van de opdrachtgever?ray5150 schreef:Een maandje geleden kwam mijn vrouw op het idee dat de woonkamer ook een flinke overhaulin' nodig had....
3 keer raden wie dat mocht uitvoeren ? juist ja .![]()
Groeten,
Mischa
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
HaHa, gelukkig ben ik niet de enige die af en toe aan het werk wordt gezetEen maandje geleden kwam mijn vrouw op het idee dat de woonkamer ook een flinke overhaulin' nodig had....
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Denk da ik toch maar uit de buurt blijfmaar dan wel zonder de beveiligings unit, en zonder de digitale thermometers.
Anne
- Bijlagen
-
- hide.gif (1.18 KiB) 306 keer bekeken
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Denk dat dat wel meevalt, Anne. In vrijwel alle PassLabs zelfbouw versterkers die ik op internet zie is geen enkele vorm van beveiliging aangebracht, afgezien van de zekeringen.
(Of dat verstandig is, is natuurlijk weer een heel ander verhaal...
)
http://www.passdiy.com/Gallery.htm
@mischa, hoe doe jij dat, verf opnieuw gebruiken ...?
(Of dat verstandig is, is natuurlijk weer een heel ander verhaal...
http://www.passdiy.com/Gallery.htm
@mischa, hoe doe jij dat, verf opnieuw gebruiken ...?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Aha, je hebt geverfd, dat stond er niet
. Maar goed, het zou me niks verbazen als je een methode had gevonden om verf te hergebruiken
.
Spreek je in Breda !!
Spreek je in Breda !!
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
beetje voortgang, moet haast maken, want Dré zit me op de hielen... 
Ja, de nieuwe massaplaat is van massief koper, de prijs viel me reuze mee. (7 euro)
Ik zit nog in twijfel of ik nou zo'n thermistor wel of niet aan de aardaansluiting zal knopen.
Ja, de nieuwe massaplaat is van massief koper, de prijs viel me reuze mee. (7 euro)
Ik zit nog in twijfel of ik nou zo'n thermistor wel of niet aan de aardaansluiting zal knopen.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
gaat lekker kerel!
ik zit je al op de hielen!
ik zit je al op de hielen!
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Wordt een bruut ampje zo, PASS RULESSSSSS!!!!
Mischien een keer een shout out: Aleph 5 versus Aleph 4 met kroonsteentjes
Groetjes Walter
Mischien een keer een shout out: Aleph 5 versus Aleph 4 met kroonsteentjes
Groetjes Walter
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Beetje bedrading toegevoegd...
Alles met kabelvorkjes en adereindhusjes uitgevoerd...Mischa ook weer blij... 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Soldeer je die kabelvorkjes nog wel door? Mijn ervaring met die dingen is dat als je geen goede (en dure) professionele krimptang hebt die krimpverbinding niet altijd even betrouwbaar is.ray5150 schreef:Alles met kabelvorkjes en adereindhusjes uitgevoerd...Mischa ook weer blij...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
inderdaad,na een paar keer warm/koud zitten ze gewoon los.......
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Pjotr schreef:Soldeer je die kabelvorkjes nog wel door? Mijn ervaring met die dingen is dat als je geen goede (en dure) professionele krimptang hebt die krimpverbinding niet altijd even betrouwbaar is.ray5150 schreef:Alles met kabelvorkjes en adereindhusjes uitgevoerd...Mischa ook weer blij...
Als het meezit denk ik net voor Breda weer aan Ray en breng ik wat voor hem mee. Wat is de steek van die voedingsaansluitingen?
@Ray: Stuur je mij een paar dagen van tevoren even een reminder?
Groeten,
Mischa
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Sterker nog, ik heb helemaal geen krimptang voor die blauwe kabelvorkjes.Pjotr schreef:Soldeer je die kabelvorkjes nog wel door? Mijn ervaring met die dingen is dat als je geen goede (en dure) professionele krimptang hebt die krimpverbinding niet altijd even betrouwbaar is.
Alleen een eenvoudige (15 euro, duur zat.) voor die gele hulsjes, dus ja,
De vorkjes zitten muurvast aan de kabel gesoldeerd.
@Mischa, je bedoelt die grijze schroefblokjes ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Leuk om weer plaatjes te zien van de versterker.
Zit er onder de inschakelvertraging een stukje plastic, want deze zit erg dicht op de onderplaat? Op de foto lijkt dit wel het geval te zijn.
Zit er onder de inschakelvertraging een stukje plastic, want deze zit erg dicht op de onderplaat? Op de foto lijkt dit wel het geval te zijn.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
[quote="ray5150@Mischa, je bedoelt die grijze schroefblokjes ?[/quote]
DUH
Je zou toch beter moeten weten 
DUH
