Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door TubeHead »

Heel gaaf Pjotr ! Hou van ouwe meuq :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ray5150 »

Maar, heeft Peter dan thuis ook een omvormer en Amerikaanse WCD's ? :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Pjotr »

Niet zo flauw Ray. Omdat die Weller soldeerbouten hier zo de hemel worden ingeprezen heb ik eens wat www-archeologie gedaan naar oude Wellers die nog niet niet in de soldeerbouthemel zijn beland. Daar zijn er erg weinig van te vinden. Dat is de oer-Weller die ik op internet vond en zoals ie sinds 1967 geproduceerd werd.

Carl Weller begon in 1941 met het produceren van soldeerpistolen, een type soldeerbout met aangebouwde transformator die zeer snel heet was. In in 1967 begon Weller met de productie van temperatuur geregelde bouten gebaseerd op het "Magnastat" principe. Dat werkte doordat bepaalde nikkel legeringen zijn magnetische eigenschap verliest boven een bepaalde temperatuur en daarmee een schakelaartje gestuurd kon worden. Dat is die bout op de foto. In 1970 nam Cooper Tools Weller over en sinds die tijd is de kleur van de bouten en transformator turquoise.

Wat ik aan wilde geven is dat mijn boutje (en niet de trafo) van zwart bakeliet is en dus van voor 1970 moet zijn. Een andere nog fitte "oer-Weller" vond ik dichter bij huis:
schuur.jpg
http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... 719#975719

Alleen wel jammer dat ie een beetje verklooid is met die lelijke Wieland connector er op. Ding had trouwens wel het nadeel dat doordat de trafo behoorlijk werm werd, steeds het afveegsponsje snel uitdroogde.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ds23man »

acllj.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ds23man »

Old-Weller-Soldering-Gun.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Barry2001 »

Heb er, vooral voor het buizen bakken, altijd 2 paraat, met een dunne en een dikke punt. Stations zijn 50W, heb ze al erg lang, weet eigenlijk niet eens hoe lang. Toen ik ze kocht waren ze al veel gebruikt, komen uit een bedrijfsverkoop.
Nog nooit wat aan hoeven te vervangen, af en toe een nieuw puntje.
Bijlagen
DSC00193.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Niet zo flauw Ray. Omdat die Weller soldeerbouten hier zo de hemel worden ingeprezen heb ik eens wat www-archeologie gedaan naar oude Wellers die nog niet niet in de soldeerbouthemel zijn beland. Daar zijn er erg weinig van te vinden. Dat is de oer-Weller die ik op internet vond en zoals ie sinds 1967 geproduceerd werd.
Oh, Ik dacht dat je dat exemplaar gewoon thuis had staan....vandaar mijn vraag...

Maar nog even een (toch wel serieuze) vraag van mijn kant :
Wat is eigenlijk het voordeel dat een soldeerstation, (met vaste temperatuur) bied ten opzichte van een vaste soldeerbout ?
Met andere woorden, wat kan een station van 200 euro wat je niet met een (Weller) boutje van 50 euro kan ? voor normaal PCB werk, dus
(en dat is niet zeurend bedoelt.)

(ps, ik heb vroegah tijdens stage werkenlang met een WTCP-S zitten te solderen, letterlijk honderden DB-25 stekkers heb ik ermee zitten maken, Ik vond die bouten net wat te heet.)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Niet zo flauw Ray. Omdat die Weller soldeerbouten hier zo de hemel worden ingeprezen heb ik eens wat www-archeologie gedaan naar oude Wellers die nog niet niet in de soldeerbouthemel zijn beland. Daar zijn er erg weinig van te vinden. Dat is de oer-Weller die ik op internet vond en zoals ie sinds 1967 geproduceerd werd.
Oh, Ik dacht dat je dat exemplaar gewoon thuis had staan....vandaar mijn vraag...

Maar nog even een (toch wel serieuze) vraag van mijn kant :
Wat is eigenlijk het voordeel dat een soldeerstation, (met vaste temperatuur) bied ten opzichte van een vaste soldeerbout ?
Met andere woorden, wat kan een station van 200 euro wat je niet met een (Weller) boutje van 50 euro kan ? voor normaal PCB werk, dus
(en dat is niet zeurend bedoelt.)

"Normale" boutjes zijn niet temperatuur geregeld en schommelen derhalve vreselijk daarin!(ps, ik heb vroegah tijdens stage werkenlang met een WTCP-S zitten te solderen, letterlijk honderden DB-25 stekkers heb ik ermee zitten maken, Ik vond die bouten net wat te heet.)

De WTCP-S werden standaard uitgeleverd met een iets te hete punt ( de punt bepaalt de temperatuur!), een andere punt erin en probleem opgelost! ( geloof dat de verhouding lag op 410 versus 370 graden).
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 04 mar 2012, 20:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door hrscharft »

@ ray.

mijn wilde gok (dus reken me er niet op af) is dat station langer heet blijft en sneller warm is.
Zelfde wattage bij minder spanning is meer stroom en dus sneller warm.

Maar dit is slechts een gok.

Gr,

Harm.

Edit,

iemand was me voor ...idd ook de bovengenoemde temperatuurregeling.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Pjotr »

Klopt, die bouten hebben een veel groter element dan benodigd voor hun afmetingen. Zonder regeling zouden ze veel te warm worden. Met regeling zijn ze dan wel erg snel op temperatuur. Moderne elektronische geregelde boutjes voor SMD werk, van JBC b.v, hebben een element van 130W en zijn toch maar 3 mm dik. Die zijn in 10 sec op temperatuur. Dat is voor de hobby niet zo spannend maar wel professioneel waarbij zo'n bout de hele dag aan staat. Die staat dan stdby op 150 graden zodat de punt niet snel slijt/weg oxideert en heb je hem nodig is ie in 5 sec op temperatuur.

Daarnaast is een constante juiste temperatuur die niet te veel varieert met de grootte van het te solderen onderdeel, wel van groot belang voor een constante soldeerkwaliteit, i.i.g. bij professioneel gebruik. Voor de hobby is het mooi meegenomen maar per se nodig is het niet.

Die eerste Weller bouten met een overbemeten element en temperatuur regeling waren medio jaren '60 best wel revolutionair: Snel op temperatuur en plenty "stook" reserve. Revolutionair waren toen ook de verijzerde punten die veel langer mee gaan dan de toen gebruikelijke punten van puur koper.
Magnastat.gif
Overigens zijn die Magnastat punten er met een verschillende temperatuur wat aangeven wordt met een cijfer achter op de punt. Dat loopt van 5 tot 8. De schakel temperatuur is dan dat cijfer vermenigvuldigd met 100 in graden Fahrenheit. Dus punt nummer 7 is 700 graden Fahrenheit.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door ds23man »

Overigens mag je nooit aan de punt van een Weller vijlen, dan beschadig je de beschermlaag en is ie binnen no time weggefikt!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Vinculum »

Cadeau van mijn vrouw! Vandaag gekregen! :mrgreen:
Ben er superblij mee!
bestandsbron: http://www.eleshop.nl/images/product_01-90936-a.jpg
bestandsbron: http://www.eleshop.nl/images/product_01-90936-a.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door markbakk »

Vinculum schreef:
Cadeau van mijn vrouw! Vandaag gekregen!
Wat vrouwen toch al niet doen om de huiskamer (en de TV) voor zichzelf te hebben...

Maar: van harte! indien van toepassing. En hou de kleine dame er bij weg. :sure:
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Lars Oosterveen »

Op het werk staat sinds een paar dagen een JBC.
Wat een snel apparaat is dat zeg, van 220C naar 350C is 2-3 seconden.... :shock:
bestandsbron: http://tooltronic.com/wp-content/uploads/2008/05/jbc-ad2940-1.jpg
bestandsbron: http://tooltronic.com/wp-content/uploads/2008/05/jbc-ad2940-1.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Pjotr »

Zit ook een elementje van 130W in :mrgreen: Is i.d.d. top spul wat Weller ver voorbij gaat m.i., alleen kennen de meesten het niet. Kost ook wat. Heb je er ook verschillende cartridges bij?
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door Lars Oosterveen »

Er zitten totaal 3 verschillende bij ja.
Hij is ook lekker licht (de bout dan), echt een gaaf apparaatje.

Ik gebruik hem alleen niet heel vaak, af en toe eens een schakelaartje solderen in een GSM.
En af en toe een speakertje of trilmotortje op de printplaat solderen
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Welke soldeerbout?

Bericht door avdboom »

Even wat vraagjes mbt de aanschaf van een soldeerbout.

Hij zal bedoeld zijn om mee te modificeren (cd-speler bijv.), evt. print voor versterker solderen etc. Vooralsnog niet voor fijne microchips (tenzijn ik die weer tegen zou komen bij modificeren waar ik niet omheen kan).

Ik dacht eerst aan een 25W, dat dit vrij universeel zou moeten zijn. Zowiezo wil ik een potloodpunt. Zou ik hier goed mee zitten?
Nu heb ik er nog nooit achteraf spijt van gehad als ik kwalitatief gereedschap gekocht heb, andersom wel vaker...

Nu dacht ik aan de ERSA fijnsoldeerbout, deze zou kwalitatief goed moeten zijn, reserve onderdelen leverbaar etc. Lekker kort dus makkelijk voor redelijk fijn werken.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8106 ... Detail=005

Nu kwam ik ook een goedkoop soldeer stationnetje tegen:
http://www.allekabels.nl/Soldeer-Produc ... ATION.html

Nu weet ik alleen niet hoe het zit met het afgegeven wattage tijdens normaal gebruik. Hij kan 50W leveren, maar op lagere temparatuur zou dit meer richting 25W gaan denk ik? En de temparatuurinstelling is analoog, geen punt, maar kun je aan het vloeien van het soldeer herkennen of de bout niet te koud/te heet maar juist goed staat afgesteld? Dit zal dan wel even verkennen zijn en na verloop van tijd weet je hoe die moet staan lijkt me.

Wat zouden jullie doen? Kwalitatieve bout of goedkoop stationnetje?
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door JB84 »

Volgens mij is er al een lopend topic over soldeerbouten ?

Als je de mogelijk hebt bij RS te bestellen kan ik je deze aanraden:

http://nl.rs-online.com/web/p/soldering ... s/0186719/

Ik heb hem zelf ook een tijd gebruikt en ben er zeer tevreden over, ook zijn er diverse reserve/vervangings delen beschikbaar!
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door TheoK »

Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Soundexcel »

Als je de mogelijk hebt bij RS te bestellen kan ik je deze aanraden:
Zelfde verkopen ze ook bij Conrad onder voltcraft. Gebruik hem ook al 10 jaar naar volle tevredenheid.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door avdboom »

Vinculum schreef:
Cadeau van mijn vrouw! Vandaag gekregen! :mrgreen:
Ben er superblij mee!
Afbeelding
Deze ziet er erg interesant uit. Hoe bevalt hij???
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Zweitse »

Soundexcel schreef:
Als je de mogelijk hebt bij RS te bestellen kan ik je deze aanraden:
Zelfde verkopen ze ook bij Conrad onder voltcraft. Gebruik hem ook al 10 jaar naar volle tevredenheid.
Of deze, nu wel heel voordelig.

http://www.elv.de/Komfort-Louml;tstatio ... _27889/b_1
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke soldeerbout?

Bericht door Pjotr »

Die heb jij toch? :mrgreen:

Is dezelfde als van RS, alleen ander kleurtje. Er moet nog een ander lang draadje zijn waar die bout veel besproken is. Kan ik zo gauw niet terug vinden.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout/ Solderstation

Bericht door avdboom »

[Verder in dit draadje na mijn dubbelop-draadje ziew ik...]

Ik zat eigenlijk net naar de toolkraft 50W te kijken, maar deze (http://www.elv.de/Komfort-Louml;tstatio ... _27889/b_1) ziet er ook wel interesant uit. Ook de Auyou ziet er leuk uit,maar die is maar 35W, en het iets grotere broertje 45W, die zou misschien ook wel wat zijn.

In ieder geval begrijp ik dat een instelbaar station sowiezo de voorkeu zou hebben, en voor 2 tientjes meer kan ik dat wel lijden...

Nog meer hands-on ervaringen tussen deze twee?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Henkjan »

ik heb maar alle soldeerbout onderwerpen samengevoegd in dit topic
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”